Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJunik-Łuniewska, Kamila
dc.contributor.editorDoliński, Wojciech
dc.contributor.editorŻurko, Jerzy
dc.contributor.editorGrzeszkiewicz-Radulska, Katarzyna
dc.contributor.editorMęcfal, Sylwia
dc.date.accessioned2022-09-22T09:54:56Z
dc.date.available2022-09-22T09:54:56Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationJunik-Łuniewska K., Trudności klasyfikacji gatunkowej tekstu współczesnego na przykładzie „Błękitu” Tedźi Grower, [w:] Rzeczywistość i zapis. Problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych, Doliński W., Żurko J., Grzeszkiewicz-Radulska K., Męcfal S. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 115-129, https://doi.org/10.18778/7969-659-8.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-659-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43340
dc.description.abstractThis article aims to examine what genre “Blue” by Teji Grover, a contemporary Hindi writer, represents. A genological study of the work is a part of a broader research on methodology for analyzing contemporary literature. This is particularly important in the context of contemporary Hindi literature, because of the dual origin (Indian and Western) of modern genres (such as novel or short story), and also of the fact that there are very few studies on forms and techniques of Hindi storytelling/narration. The first part of the article contains a general description of the work, its narration, content, subject and personae. In the next part, I discuss the development of Hindi prose, giving an outline of the history of literary genres within the Hindi literature, emphasising its polysemy and multithreaded nature, and thus – the complexity of its description / analysis. Since in the case of “Blue”, the problem with specifying its literary genre is closely linked with its subject, which is open, in search of his/her identity, self-creating in the process of writing, depending on the criteria used, the text can be classified into many genres, eg. nouveau roman, internal monologue, a quasi-autobiography. It could be seen as an example of the open work (Eco) – ambiguous, open to concretization (of genre, and in interpretation).pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Wydanie publikacji zostało dofinansowane przez Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Polskie Towarzystwo Socjologiczne.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDoliński W., Żurko J., Grzeszkiewicz-Radulska K., Męcfal S. (red.), Rzeczywistość i zapis. Problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectliterary genrespl_PL
dc.subjectHindi literaturepl_PL
dc.subjectHindi prosepl_PL
dc.subjectsubjectpl_PL
dc.subjectwriting processpl_PL
dc.titleTrudności klasyfikacji gatunkowej tekstu współczesnego na przykładzie „Błękitu” Tedźi Growerpl_PL
dc.title.alternativeThe difficulties with genre classification of a contemporary text on the example of Teji Grover’s "Blue"pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number115-129pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Instytut Orientalistykipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-950-6
dc.referencesĀzād M. H., (2001), Āb-e ḥayāt. Shaping the Canon of Urdu Poetry, New Delhi: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesBachtin M., (1986), Estetyka twórczości słownej, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesBarker A. N., (1995), „Misty Water – Colored Memories…”. The Fictional Nature of Autobiography in Marguerite Duras’ The Lover, „Undergraduate Review”, t. 8, No 1, www.digitalcommons.iwu.edu/rev/vol8/iss1/7 [dostęp: 11.03.2015].pl_PL
dc.referencesBarthes R., (1998), Od dzieła do tekstu, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 187–195.pl_PL
dc.referencesBarthes R., (2001), From Work to Text, [w:] V. B. Leitch (ed.), The Norton Anthology of Theory and Criticism, New York: W.W. Norton & Company, Incorporated, s. 1470–1475.pl_PL
dc.referencesBechert H., von Simson G. (red.) (1979), Einführung in die Indologie, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft [Abt. Verl.].pl_PL
dc.referencesBlanchot M., (1959), Le livre à venir, Paris: Gallimard.pl_PL
dc.referencesCaturvedī Ḍā. R., (1995), Samkālīn hindī sāhity, Dillī: Rādhākṛṣṇ Prakāśan.pl_PL
dc.referencesCieślikowska T., (2006), Nowa powieść, [w:] G. Gazda, S. Tynecka-Makowska (red.), Słownik rodzajów i gatunków literackich, Kraków: Universitas, s. 461–464.pl_PL
dc.referencesCzekalska R., (2008), Rodowody nowoczesnej poezji hindi, Kraków: Księgarnia Akademicka.pl_PL
dc.referencesDulęba W., (1986), Klasyczne podstawy poetyki perskiej, Kraków: Uniwersytet Jagielloński.pl_PL
dc.referencesEco U., (2008), Dzieło otwarte, Warszawa: W.A.B.pl_PL
dc.referencesGaeffke P., (1978), Hindi Literature in the Twentieth Century, [w:] J. Gonda (ed.), History of Indian Literature, t. 8, facs. 5, Wiesbaden: Otto Harrassowitz.pl_PL
dc.referencesGłowiński M., (1997), Gatunek literacki i problemy poetyki historycznej, [w:] R. Nycz (red.), Prace wybrane, t. 1, Kraków: Universitas, s. 38–48.pl_PL
dc.referencesGrovar T., (1983), Yahā͂ kuch andherī aur tīkhī hai nadī, Dillī: Bhārtī Bhāṣā Prakāśan.pl_PL
dc.referencesGrovar T., (1994), Lo kahā Sā͂barī, Nayī Dillī: Neśnal Pabliśiṅg Hāus.pl_PL
dc.referencesGrovar T., (1999), Nīlā, Nayī Dillī: Vāṇī Prakāśan.pl_PL
dc.referencesGrovar T., (2000), Ant kī kuch aur kavitāẽ, Nayī Dillī: Vāṇī Prakāśan.pl_PL
dc.referencesGrovar T., (2008), Maitrī, Bīkāner: Sūrya Prakāśan Mandir.pl_PL
dc.referencesGrower T., (2009), Błękit, Kraków: Księgarnia Akademicka.pl_PL
dc.referencesJaworski S., (1999), Wstęp, [w:] M. Bernacki, M. Pawlus (red.), Słownik gatunków literackich, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Park, s. 9–22.pl_PL
dc.referencesJaworski S., (2001), U wejścia, [w:] Światy nowej prozy, red. S. Jaworski, Kraków: Universitas, s. 5–7.pl_PL
dc.referencesJaworski S., (2007), Słownik terminów literackich, Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesJñāneś, Grovar T., (1996), Sāntvanā ke ujās mẽ. Tejī Grovar se Jñāneś kī bātcīt, „Sākṣātkār”, nr 194, s. 50–64.pl_PL
dc.referencesKeith A. B., (1996), A History of Sanskrit Literature, Delhi: Motilal Banarsidass.pl_PL
dc.referencesKirāḍū G., (2000), ‘Nīlā’. ‘Na hone’ kā bhāṣā mẽ honā, „Bahuvacan”, nr 2, s. 89–95.pl_PL
dc.referencesLienhard S., (1984), A History of Classical Poetry, [w:] J. Gonda (ed.), History of Indian Literature, t. 3, facs. 1, Wiesbaden: Otto Harrassowitz.pl_PL
dc.referencesMadhureś, (2004), Hindī upanyās kā vikās, Ilāhābād: Lokbhārtī Prakāśan.pl_PL
dc.referencesMcGregor R. S., (1974), Hindi Literature of the Nineteenth and Early Twentieth Century, [w:] J. Gonda (ed.), History of Indian Literature, t. 8, facs. 2, Wiesbaden: Otto Harrassowitz.pl_PL
dc.referencesMontaut A., (2006), The Poetics of Nirmal Verma and his Stylistics. From the Grammar of Indefiniteness to the Subversion of Gender Oppositions, [w:] T. Damsteegt (ed.), Voices from South Asia, Language in South Asian Literature, Zagreb: Odjel za orjentalistiku Hrvatskoga filološkog društva, s. 247–296.pl_PL
dc.referencesPollock Sh., (ed.), (2003), Literary Cultures in History. Reconstructions from South Asia, New Delhi: Oxford Unversity Press.pl_PL
dc.referencesPritchett F. W., (1985), Marvelous Encounters: Folk Romance in Urdu and Hindi, www.columbia.edu/itc/mealac/pritchett/00litlinks/marv_qissa/ [dostęp: 11.03.2015].pl_PL
dc.referencesŚarmā S., (1996), Bhumikā, [w:] S. Śarmā (red.), Ādhunik kahānī saṅgrah, Āgrā: Kendrīy Hindī Sansthān, s. 9–31.pl_PL
dc.referencesSarrāju Ḍā. Ār. Es., (2005), Bhāratīy upanyās sāhity kā udbhav tulnātmak samājśāstrīy viśleṣaṇ, Haidarābād: Milind Prakāśan.pl_PL
dc.referencesSendyka R., (2010), W stronę kulturowej teorii gatunku, [w:] M. P. Markowski, R. Nycz (red.), Kulturowa teoria literatury, Kraków: Universitas, s. 249–283.pl_PL
dc.referencesSoni M., (2010), Before the Translation, [w:] M. Burger, N. Pozza (eds.), India in Translation through Hindi Literature. A Plurality of Voices, Bern: Peter Lang, s. 65–75.pl_PL
dc.referencesTodorov T., (1979), O pochodzeniu gatunków, „Pamiętnik Literacki”, nr 3, s. 307–322.pl_PL
dc.referencesWarder A. K., (1989), Indian Kāvya Literature, t. 1: Literary Criticism, Motilal Banarsidass, Delhi 1989.pl_PL
dc.referencesWillman-Grabowska H., (2006), „ākhyāna (akhyana)”, [w:] G. Gazda, S. Tynecka-Makowska (red), Słownik rodzajów i gatunków literackich, Kraków: Universitas, s. 11.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjunik@uj.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-659-8.07
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe