dc.contributor.author | Junik-Łuniewska, Kamila | |
dc.contributor.editor | Doliński, Wojciech | |
dc.contributor.editor | Żurko, Jerzy | |
dc.contributor.editor | Grzeszkiewicz-Radulska, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Męcfal, Sylwia | |
dc.date.accessioned | 2022-09-22T09:54:56Z | |
dc.date.available | 2022-09-22T09:54:56Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Junik-Łuniewska K., Trudności klasyfikacji gatunkowej tekstu współczesnego na przykładzie „Błękitu” Tedźi Grower, [w:] Rzeczywistość i zapis. Problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych, Doliński W., Żurko J., Grzeszkiewicz-Radulska K., Męcfal S. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 115-129, https://doi.org/10.18778/7969-659-8.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-659-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43340 | |
dc.description.abstract | This article aims to examine what genre “Blue” by Teji Grover, a contemporary Hindi writer, represents. A genological study of the work is a part of a broader research on methodology for analyzing contemporary literature. This is particularly important in the context of contemporary Hindi literature, because of the dual origin (Indian and Western) of modern genres (such as novel or short story), and also of the fact that there are very few studies on forms and techniques of Hindi storytelling/narration. The first part of the article contains a general description of the work, its narration, content, subject and personae. In the next part, I discuss the development of Hindi prose, giving an outline of the history of literary genres within the Hindi literature, emphasising its polysemy and multithreaded nature, and thus – the complexity of its description / analysis. Since in the case of “Blue”, the problem with specifying its literary genre is closely linked with its subject, which is open, in search of his/her identity, self-creating in the process of writing, depending on the criteria used, the text can be classified into many genres, eg. nouveau roman, internal monologue, a quasi-autobiography. It could be seen as an example of the open work (Eco) – ambiguous, open to concretization (of genre, and in interpretation). | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Wydanie publikacji zostało dofinansowane przez Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Polskie Towarzystwo Socjologiczne. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Doliński W., Żurko J., Grzeszkiewicz-Radulska K., Męcfal S. (red.), Rzeczywistość i zapis. Problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | literary genres | pl_PL |
dc.subject | Hindi literature | pl_PL |
dc.subject | Hindi prose | pl_PL |
dc.subject | subject | pl_PL |
dc.subject | writing process | pl_PL |
dc.title | Trudności klasyfikacji gatunkowej tekstu współczesnego na przykładzie „Błękitu” Tedźi Grower | pl_PL |
dc.title.alternative | The difficulties with genre classification of a contemporary text on the example of Teji Grover’s "Blue" | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 115-129 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński, Instytut Orientalistyki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-950-6 | |
dc.references | Āzād M. H., (2001), Āb-e ḥayāt. Shaping the Canon of Urdu Poetry, New Delhi: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Bachtin M., (1986), Estetyka twórczości słownej, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl_PL |
dc.references | Barker A. N., (1995), „Misty Water – Colored Memories…”. The Fictional Nature of Autobiography in Marguerite Duras’ The Lover, „Undergraduate Review”, t. 8, No 1, www.digitalcommons.iwu.edu/rev/vol8/iss1/7 [dostęp: 11.03.2015]. | pl_PL |
dc.references | Barthes R., (1998), Od dzieła do tekstu, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 187–195. | pl_PL |
dc.references | Barthes R., (2001), From Work to Text, [w:] V. B. Leitch (ed.), The Norton Anthology of Theory and Criticism, New York: W.W. Norton & Company, Incorporated, s. 1470–1475. | pl_PL |
dc.references | Bechert H., von Simson G. (red.) (1979), Einführung in die Indologie, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft [Abt. Verl.]. | pl_PL |
dc.references | Blanchot M., (1959), Le livre à venir, Paris: Gallimard. | pl_PL |
dc.references | Caturvedī Ḍā. R., (1995), Samkālīn hindī sāhity, Dillī: Rādhākṛṣṇ Prakāśan. | pl_PL |
dc.references | Cieślikowska T., (2006), Nowa powieść, [w:] G. Gazda, S. Tynecka-Makowska (red.), Słownik rodzajów i gatunków literackich, Kraków: Universitas, s. 461–464. | pl_PL |
dc.references | Czekalska R., (2008), Rodowody nowoczesnej poezji hindi, Kraków: Księgarnia Akademicka. | pl_PL |
dc.references | Dulęba W., (1986), Klasyczne podstawy poetyki perskiej, Kraków: Uniwersytet Jagielloński. | pl_PL |
dc.references | Eco U., (2008), Dzieło otwarte, Warszawa: W.A.B. | pl_PL |
dc.references | Gaeffke P., (1978), Hindi Literature in the Twentieth Century, [w:] J. Gonda (ed.), History of Indian Literature, t. 8, facs. 5, Wiesbaden: Otto Harrassowitz. | pl_PL |
dc.references | Głowiński M., (1997), Gatunek literacki i problemy poetyki historycznej, [w:] R. Nycz (red.), Prace wybrane, t. 1, Kraków: Universitas, s. 38–48. | pl_PL |
dc.references | Grovar T., (1983), Yahā͂ kuch andherī aur tīkhī hai nadī, Dillī: Bhārtī Bhāṣā Prakāśan. | pl_PL |
dc.references | Grovar T., (1994), Lo kahā Sā͂barī, Nayī Dillī: Neśnal Pabliśiṅg Hāus. | pl_PL |
dc.references | Grovar T., (1999), Nīlā, Nayī Dillī: Vāṇī Prakāśan. | pl_PL |
dc.references | Grovar T., (2000), Ant kī kuch aur kavitāẽ, Nayī Dillī: Vāṇī Prakāśan. | pl_PL |
dc.references | Grovar T., (2008), Maitrī, Bīkāner: Sūrya Prakāśan Mandir. | pl_PL |
dc.references | Grower T., (2009), Błękit, Kraków: Księgarnia Akademicka. | pl_PL |
dc.references | Jaworski S., (1999), Wstęp, [w:] M. Bernacki, M. Pawlus (red.), Słownik gatunków literackich, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Park, s. 9–22. | pl_PL |
dc.references | Jaworski S., (2001), U wejścia, [w:] Światy nowej prozy, red. S. Jaworski, Kraków: Universitas, s. 5–7. | pl_PL |
dc.references | Jaworski S., (2007), Słownik terminów literackich, Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Jñāneś, Grovar T., (1996), Sāntvanā ke ujās mẽ. Tejī Grovar se Jñāneś kī bātcīt, „Sākṣātkār”, nr 194, s. 50–64. | pl_PL |
dc.references | Keith A. B., (1996), A History of Sanskrit Literature, Delhi: Motilal Banarsidass. | pl_PL |
dc.references | Kirāḍū G., (2000), ‘Nīlā’. ‘Na hone’ kā bhāṣā mẽ honā, „Bahuvacan”, nr 2, s. 89–95. | pl_PL |
dc.references | Lienhard S., (1984), A History of Classical Poetry, [w:] J. Gonda (ed.), History of Indian Literature, t. 3, facs. 1, Wiesbaden: Otto Harrassowitz. | pl_PL |
dc.references | Madhureś, (2004), Hindī upanyās kā vikās, Ilāhābād: Lokbhārtī Prakāśan. | pl_PL |
dc.references | McGregor R. S., (1974), Hindi Literature of the Nineteenth and Early Twentieth Century, [w:] J. Gonda (ed.), History of Indian Literature, t. 8, facs. 2, Wiesbaden: Otto Harrassowitz. | pl_PL |
dc.references | Montaut A., (2006), The Poetics of Nirmal Verma and his Stylistics. From the Grammar of Indefiniteness to the Subversion of Gender Oppositions, [w:] T. Damsteegt (ed.), Voices from South Asia, Language in South Asian Literature, Zagreb: Odjel za orjentalistiku Hrvatskoga filološkog društva, s. 247–296. | pl_PL |
dc.references | Pollock Sh., (ed.), (2003), Literary Cultures in History. Reconstructions from South Asia, New Delhi: Oxford Unversity Press. | pl_PL |
dc.references | Pritchett F. W., (1985), Marvelous Encounters: Folk Romance in Urdu and Hindi, www.columbia.edu/itc/mealac/pritchett/00litlinks/marv_qissa/ [dostęp: 11.03.2015]. | pl_PL |
dc.references | Śarmā S., (1996), Bhumikā, [w:] S. Śarmā (red.), Ādhunik kahānī saṅgrah, Āgrā: Kendrīy Hindī Sansthān, s. 9–31. | pl_PL |
dc.references | Sarrāju Ḍā. Ār. Es., (2005), Bhāratīy upanyās sāhity kā udbhav tulnātmak samājśāstrīy viśleṣaṇ, Haidarābād: Milind Prakāśan. | pl_PL |
dc.references | Sendyka R., (2010), W stronę kulturowej teorii gatunku, [w:] M. P. Markowski, R. Nycz (red.), Kulturowa teoria literatury, Kraków: Universitas, s. 249–283. | pl_PL |
dc.references | Soni M., (2010), Before the Translation, [w:] M. Burger, N. Pozza (eds.), India in Translation through Hindi Literature. A Plurality of Voices, Bern: Peter Lang, s. 65–75. | pl_PL |
dc.references | Todorov T., (1979), O pochodzeniu gatunków, „Pamiętnik Literacki”, nr 3, s. 307–322. | pl_PL |
dc.references | Warder A. K., (1989), Indian Kāvya Literature, t. 1: Literary Criticism, Motilal Banarsidass, Delhi 1989. | pl_PL |
dc.references | Willman-Grabowska H., (2006), „ākhyāna (akhyana)”, [w:] G. Gazda, S. Tynecka-Makowska (red), Słownik rodzajów i gatunków literackich, Kraków: Universitas, s. 11. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | junik@uj.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-659-8.07 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |