Show simple item record

dc.contributor.authorPawłowska, Aneta
dc.contributor.editorPawłowska, Aneta
dc.contributor.editorSowińska-Heim, Julia
dc.date.accessioned2022-09-01T12:37:08Z
dc.date.available2022-09-01T12:37:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationPawłowska A., Inspiracje, imitacje i zapożyczenia ze sztuki prymitywnej przez artystów południowoafrykańskich w I połowie XX wieku, [w:] Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 95-120, https://doi.org/10.18778/8088-321-5.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-321-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43045
dc.description.abstractThe aim of the article is the presentation of the influence of African art at the beginning of the 20th century in South African. Primitivism and the awareness of Primitive Art have played a crucial role in the history and development of 20th century European and American Art, in a number of different ways, although the dynamics of how this happened are complex and varied. The purpose of this article is limited only to the presentation of the influence of indigenous Art from the African Continent and the socalled primitive or aboriginal art in the South African art tradition of European descent in the first half of the 20th century such as: Jacobus Hendrik Pierneef, Irma Stern, Walter Battiss and Alexis Preller. All of them have started to utilize the African iconography in their own paintings and decided to borrow some typical stylistic elements and narratives from indigenous works of African Art.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAfrican artpl_PL
dc.subjectinfluencepl_PL
dc.subjectPrimitive Artpl_PL
dc.subjecticonographypl_PL
dc.subjectpaintingspl_PL
dc.subject20th century European and American Artpl_PL
dc.titleInspiracje, imitacje i zapożyczenia ze sztuki prymitywnej przez artystów południowoafrykańskich w I połowie XX wiekupl_PL
dc.title.alternativeInspirations, Imitations and Borrowings from Primitive Art by the 20th Century South African Artistspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number95-120pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Historii Sztukipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-322-2
dc.referencesAlexander Lucy, Frederick I’Ons. Retrospective Exhibition, King George VI Art Gallery, Port Elizabeth 1990.pl_PL
dc.referencesArnold Marion, Irma Stern: A Feast for the Eye, Rembrandt van Rijn Art Foundation and Fernwood Press, Cape Town 1995.pl_PL
dc.referencesBattiss Walter, Art in South Africa: The Amazing Bushman, Red Fawn Press, Pretoria 1939.pl_PL
dc.referencesBerman Esmé, Alexis Preller – Africa, The Sun and Shadows, David Krut Publishing, Cape Town 2010.pl_PL
dc.referencesBerman Esmé, Art & Artists of South Africa. An Illustrated Biographical Dictionary and Historical Survey of Painters, Sculptors & Graphic Artists Since 1875, A. A. Balkema, Cape Town–Rotterdam 1983.pl_PL
dc.referencesChave Anna C., New Encounters with Les Demoiselles d’Avignon: Gender, Race, and the Origins of Cubism, „Art Bulletin” 1994, Vol. 76, No 4, s. 596–611.pl_PL
dc.referencesDuffey Alexander, Pierneef and San rock art, „De arte”, September 2002, No 66, s. 20–41.pl_PL
dc.referencesFlam Jack, Deutch Miriam (eds.), Primitivism and Twentieth-Century Art. A Documentary History, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London 2003.pl_PL
dc.referencesFry Roger, Vision and Design, Brentano’s, New York 1924.pl_PL
dc.referencesFulda Bernhard, Soika Aya, Max Pechstein: The Rise and Fall of Expressionism, Walter de Gruyter, Berlin 2013.pl_PL
dc.referencesGoldwater Robert, Primitivsm in Modern Art, Harvard University Press Cambridge, Massachusetts–London 1986 [1. wyd. 1938].pl_PL
dc.referencesGordon-Brown Alfred, Pictorial Africana: A Survey of Old South African Paintings, Drawings and Prints to the End of the Nineteenth Century with a Biographical Dictionary of One Thousand Artists, A. A. Balkema, Cape Town 1975.pl_PL
dc.referencesHuntley Merle, Art in Outline. An Introduction to South African Art, Oxford University Press, Oxford 1992.pl_PL
dc.referencesIrma Stern Museum http://www.irmastern.co.za/view.asp?pg=artwork [data dostępu: 12.08.2015].pl_PL
dc.referencesKisielewski Andrzej, Prymitywizm w sztuce awangardy pierwszej połowy XX wieku. Mitologie i obrazy pierwotności, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011.pl_PL
dc.referencesLeighten Patricia, The White Peril and L’Art nègre: Picasso, Primitivism, and Anticolonialism, „Art Bulletin” 1990, Vol. 72, No 4, s. 609–630.pl_PL
dc.referencesNettleton Anitra, Primitivism in South African Art, [w:] L. van Robbroeckred, Visual Century: South African Art in Context, Vol. 2, 1945–1976, Johannesburg 2011, s. 145–173.pl_PL
dc.referencesNeville Dubow, Paradise: The Journal and Letters (1917–1933) of Irma Stern, Chameleon Press, Cape Town 1991.pl_PL
dc.referencesNowak Bronisław, Republika Południowej Afryki, [w:] B. Nowak, A. Dziubiński (red.), Encyklopedia historyczna świata, t. XII, Afryka, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesPawłowska Aneta, O potrzebie tworzenia kolekcji sztuki afrykańskiej, [w:] M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Wydawnictwo Muzeum Śląskiego, Katowice 2006, s. 272–281.pl_PL
dc.referencesPawłowska Aneta, Sztuka i kultura Afryki Południowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.pl_PL
dc.referencesPawłowska Aneta, Wpływ zainteresowania kulturą afrykańską świata zachodniego na estetykę sztuki współczesnej, [w:] S. Szafrański, M. Kądziela et al. (red.), Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach polskich, Wydawnictwo Muzeum Narodowego w Szczecinie, Szczecin 2014, s. 59–70.pl_PL
dc.referencesPeters Carl, The Eldorado of the Ancients, Dutton, London 1902.pl_PL
dc.referencesRobinson A. J., Apartheid, [w:] H. L. Gates et. al. (eds.), Africana. The Encyclopedia of African and African American Experience, Oxford University Press, New York 1999, s. 118–119.pl_PL
dc.referencesRosenblum Robert, Cubism & Twentieth-Century Art, Harry N. Abrams, Inc., Publishers, New York 2001.pl_PL
dc.referencesSchrimer Peter, The Concise Illustrated South African Encyclopedia, CAN, Johannesburg 2001.pl_PL
dc.referencesSolomon-Godeau Abigail, Going Native: Paul Gauguin and the Invention of Primitivist Modernism, „Art in America” 1989, No 77, s. 118–129.pl_PL
dc.referencesStein-Lessing Maria, Bertha Everard and Rosamund Everard-Steenkamp, [w:] Our Art II, Foundation for Education, Pretoria 1961, s. 31–35.pl_PL
dc.referencesStern Irma, How I Began to Paint, „The Argus”, 12.06.1926, s. 13–14.pl_PL
dc.referencesStern Irma, Zanzibar, J. L. Van Schaik, Pretoria 1948.pl_PL
dc.referencesStow George W., Rock-paintings in South Africa from parts of the eastern province and Orange Free State, Methuen & Co. Ltd., London 1930.pl_PL
dc.referencesVasari Giorgio, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, przekł. i oprac. Karol Estreicher, PIW, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesWhall Battiss Walter, Art in South Africa: The Amazing Bushman, Red Fawn Press, Pretoria 1939.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-321-5.05
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe