dc.contributor.author | Pawłowska, Aneta | |
dc.contributor.editor | Pawłowska, Aneta | |
dc.contributor.editor | Sowińska-Heim, Julia | |
dc.date.accessioned | 2022-09-01T12:37:08Z | |
dc.date.available | 2022-09-01T12:37:08Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Pawłowska A., Inspiracje, imitacje i zapożyczenia ze sztuki prymitywnej przez artystów południowoafrykańskich w I połowie XX wieku, [w:] Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 95-120, https://doi.org/10.18778/8088-321-5.05 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-321-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43045 | |
dc.description.abstract | The aim of the article is the presentation of the influence of African art at the beginning of the 20th century in South African. Primitivism and the awareness of Primitive Art have played a crucial role in the history and development of 20th century European and American Art, in a number of different ways, although the dynamics of how this happened are complex and varied. The purpose of this article is limited only to the presentation of the influence of indigenous Art from the African Continent and the socalled primitive or aboriginal art in the South African art tradition of European descent in the first half of the 20th century such as: Jacobus Hendrik Pierneef, Irma Stern, Walter Battiss and Alexis Preller. All of them have started to utilize the African iconography in their own paintings and decided to borrow some typical stylistic elements and narratives from indigenous works of African Art. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | African art | pl_PL |
dc.subject | influence | pl_PL |
dc.subject | Primitive Art | pl_PL |
dc.subject | iconography | pl_PL |
dc.subject | paintings | pl_PL |
dc.subject | 20th century European and American Art | pl_PL |
dc.title | Inspiracje, imitacje i zapożyczenia ze sztuki prymitywnej przez artystów południowoafrykańskich w I połowie XX wieku | pl_PL |
dc.title.alternative | Inspirations, Imitations and Borrowings from Primitive Art by the 20th Century South African Artists | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 95-120 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Historii Sztuki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-322-2 | |
dc.references | Alexander Lucy, Frederick I’Ons. Retrospective Exhibition, King George VI Art Gallery, Port Elizabeth 1990. | pl_PL |
dc.references | Arnold Marion, Irma Stern: A Feast for the Eye, Rembrandt van Rijn Art Foundation and Fernwood Press, Cape Town 1995. | pl_PL |
dc.references | Battiss Walter, Art in South Africa: The Amazing Bushman, Red Fawn Press, Pretoria 1939. | pl_PL |
dc.references | Berman Esmé, Alexis Preller – Africa, The Sun and Shadows, David Krut Publishing, Cape Town 2010. | pl_PL |
dc.references | Berman Esmé, Art & Artists of South Africa. An Illustrated Biographical Dictionary and Historical Survey of Painters, Sculptors & Graphic Artists Since 1875, A. A. Balkema, Cape Town–Rotterdam 1983. | pl_PL |
dc.references | Chave Anna C., New Encounters with Les Demoiselles d’Avignon: Gender, Race, and the Origins of Cubism, „Art Bulletin” 1994, Vol. 76, No 4, s. 596–611. | pl_PL |
dc.references | Duffey Alexander, Pierneef and San rock art, „De arte”, September 2002, No 66, s. 20–41. | pl_PL |
dc.references | Flam Jack, Deutch Miriam (eds.), Primitivism and Twentieth-Century Art. A Documentary History, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London 2003. | pl_PL |
dc.references | Fry Roger, Vision and Design, Brentano’s, New York 1924. | pl_PL |
dc.references | Fulda Bernhard, Soika Aya, Max Pechstein: The Rise and Fall of Expressionism, Walter de Gruyter, Berlin 2013. | pl_PL |
dc.references | Goldwater Robert, Primitivsm in Modern Art, Harvard University Press Cambridge, Massachusetts–London 1986 [1. wyd. 1938]. | pl_PL |
dc.references | Gordon-Brown Alfred, Pictorial Africana: A Survey of Old South African Paintings, Drawings and Prints to the End of the Nineteenth Century with a Biographical Dictionary of One Thousand Artists, A. A. Balkema, Cape Town 1975. | pl_PL |
dc.references | Huntley Merle, Art in Outline. An Introduction to South African Art, Oxford University Press, Oxford 1992. | pl_PL |
dc.references | Irma Stern Museum http://www.irmastern.co.za/view.asp?pg=artwork [data dostępu: 12.08.2015]. | pl_PL |
dc.references | Kisielewski Andrzej, Prymitywizm w sztuce awangardy pierwszej połowy XX wieku. Mitologie i obrazy pierwotności, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011. | pl_PL |
dc.references | Leighten Patricia, The White Peril and L’Art nègre: Picasso, Primitivism, and Anticolonialism, „Art Bulletin” 1990, Vol. 72, No 4, s. 609–630. | pl_PL |
dc.references | Nettleton Anitra, Primitivism in South African Art, [w:] L. van Robbroeckred, Visual Century: South African Art in Context, Vol. 2, 1945–1976, Johannesburg 2011, s. 145–173. | pl_PL |
dc.references | Neville Dubow, Paradise: The Journal and Letters (1917–1933) of Irma Stern, Chameleon Press, Cape Town 1991. | pl_PL |
dc.references | Nowak Bronisław, Republika Południowej Afryki, [w:] B. Nowak, A. Dziubiński (red.), Encyklopedia historyczna świata, t. XII, Afryka, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Pawłowska Aneta, O potrzebie tworzenia kolekcji sztuki afrykańskiej, [w:] M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Wydawnictwo Muzeum Śląskiego, Katowice 2006, s. 272–281. | pl_PL |
dc.references | Pawłowska Aneta, Sztuka i kultura Afryki Południowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013. | pl_PL |
dc.references | Pawłowska Aneta, Wpływ zainteresowania kulturą afrykańską świata zachodniego na estetykę sztuki współczesnej, [w:] S. Szafrański, M. Kądziela et al. (red.), Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach polskich, Wydawnictwo Muzeum Narodowego w Szczecinie, Szczecin 2014, s. 59–70. | pl_PL |
dc.references | Peters Carl, The Eldorado of the Ancients, Dutton, London 1902. | pl_PL |
dc.references | Robinson A. J., Apartheid, [w:] H. L. Gates et. al. (eds.), Africana. The Encyclopedia of African and African American Experience, Oxford University Press, New York 1999, s. 118–119. | pl_PL |
dc.references | Rosenblum Robert, Cubism & Twentieth-Century Art, Harry N. Abrams, Inc., Publishers, New York 2001. | pl_PL |
dc.references | Schrimer Peter, The Concise Illustrated South African Encyclopedia, CAN, Johannesburg 2001. | pl_PL |
dc.references | Solomon-Godeau Abigail, Going Native: Paul Gauguin and the Invention of Primitivist Modernism, „Art in America” 1989, No 77, s. 118–129. | pl_PL |
dc.references | Stein-Lessing Maria, Bertha Everard and Rosamund Everard-Steenkamp, [w:] Our Art II, Foundation for Education, Pretoria 1961, s. 31–35. | pl_PL |
dc.references | Stern Irma, How I Began to Paint, „The Argus”, 12.06.1926, s. 13–14. | pl_PL |
dc.references | Stern Irma, Zanzibar, J. L. Van Schaik, Pretoria 1948. | pl_PL |
dc.references | Stow George W., Rock-paintings in South Africa from parts of the eastern province and Orange Free State, Methuen & Co. Ltd., London 1930. | pl_PL |
dc.references | Vasari Giorgio, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, przekł. i oprac. Karol Estreicher, PIW, Warszawa 1980. | pl_PL |
dc.references | Whall Battiss Walter, Art in South Africa: The Amazing Bushman, Red Fawn Press, Pretoria 1939. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-321-5.05 | |
dc.discipline | nauki o kulturze i religii | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |