dc.contributor.author | Szuchiewicz, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
dc.contributor.editor | Żakieta, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Żebrowski, Mateusz | |
dc.date.accessioned | 2022-08-30T16:34:42Z | |
dc.date.available | 2022-08-30T16:34:42Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Szuchiewicz K., "Tańcząc w ciemnościach" Larsa von Triera – antymusical psychoterapeutyczny, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 69-80, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.06 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-445-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43024 | |
dc.description.abstract | Lars von Trier w filmie „Tańcząc w ciemnościach” zawarł odniesienia do klasycznych musicali, uczynił to jednak po to, aby jeszcze dobitniej zaznaczyć odmienność swojego dzieła. Charakterystyczne dla tego gatunku momenty zawierające taniec oraz śpiew zamiast zmieniać przedstawioną rzeczywistość w idylliczny świat jedynie obnażają tragizm sytuacji, w której znalazła się główna bohaterka filmu. Muzyczne sceny będące odzwierciedleniem wyobrażeń Selmy stanowią przykład na zastosowaną przez reżysera grę z konwencją. Lars von Trier świadomie zawarł w swoim obrazie nietypowe ujęcia będące ciągłym przełamaniem reguł rządzących gatunkiem i stanowiące jednoczesne dopełnienie fabuły nadające całemu dziełu osobliwej jakości. Finałowa scena nie przynosi musicalowego, szczęśliwego zakończenia jest jednak wyzwaniem rzuconym widzowi. W wyjątkowy sposób porusza jego emocje i sprawia, że nie można pozostać wobec niej obojętnym. Artykuł stanowi próbę rozstrzygnięcia, jaki cel przyświecał reżyserowi podczas tworzenia tego niekonwencjonalnego obrazu. | pl_PL |
dc.description.abstract | In his movie “Dancer in the Dark” Lars von Trier placed a reference to classical musicals. However, he did it to stress trenchantly the distinctiveness of his work. Characteristic elements of this genre including dancing and singing do not change the reality into an idyllic world but bare the tragedy of the situation of the main character. Musical scenes that are Selma’s images might be considered as a director’s play with a convention. Lars von Trier put intentionally into his movie peculiar shots to break the rules of the genre and to complete the plot. In this way he created a very original quality. Although the final scene brings no happy ending, it moves deeply the audience and nobody can be indifferent to the emotions it gives. This article tries to find the reason for which the director decided to make that peculiar movie. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Dogma | pl_PL |
dc.subject | musical | pl_PL |
dc.subject | antymusical | pl_PL |
dc.subject | katharsis | pl_PL |
dc.subject | konwencja | pl_PL |
dc.subject | anti-musical | pl_PL |
dc.subject | catharsis | pl_PL |
dc.subject | convention | pl_PL |
dc.title | "Tańcząc w ciemnościach" Larsa von Triera – antymusical psychoterapeutyczny | pl_PL |
dc.title.alternative | Dancer in the Dark – psychotherapeutic anti-musical | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 69-80 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-446-5 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Katarzyna Szuchiewicz – (ur. 19 sierpnia 1989 r. w Gdyni) jest absolwentką filologii polskiej ze specjalnością wiedza o teatrze i filmie na Uniwersytecie Gdańskim. Pasjonuje się kinem i należy do Koła Naukowego Filmoznawców UG. Aktualnie jest doktorantką na Uniwersytecie Gdańskim. Temat twórczości Larsa von Triera był już przez nią podejmowany w pracy licencjackiej: „Dlaczego spastykują? O Idiotach Larsa von Triera.” | pl_PL |
dc.references | Kołodyński A., Czego nie wiedzieliśmy o musicalu, „Kino” 2000, nr 10. | pl_PL |
dc.references | Koschany R., Realistyczny musical? Allen-Resnais-Trier, “Kwartalnik filmowy” 2011r, nr 75-76. | pl_PL |
dc.references | Niemojewski R. B., Lars von Trier – GRACZ http://bjork.pl/prasa/machina_gracz.htm [data dostępu: 22.11.2014]. | pl_PL |
dc.references | Piątek T., Ziemkiewicz i von Trier http://www.krytykapolityczna.pl/TomaszPiatek/ZiemkiewiczivonTrier/menuid-197.html [data dostępu: 22.11.2014]. | pl_PL |
dc.references | Sadowska B., Sama w raju, „Film” 2000 nr 10. | pl_PL |
dc.references | Słownik wiedzy o filmie, red. J. Wojnicka i O. Katafiasz, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Tiuryn T., Lars von Trier: rozważny czy romantyczny, [w:] Szukając von Triera, red. A. Piotrowska, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Żurawiecki B., Męczeństwo S. Jezkowej, „Film” 2000, nr 10. | pl_PL |
dc.references | Lars von Trier: Sadysta kina http://muzyka.interia.pl/wiadomosci/film/news/lars-von-trier-sadysta-kina,1643747,38 [data dostępu: 22.11.2014]. | pl_PL |
dc.references | Złota Palma – Tańcząc w ciemnościach http://film.onet.pl/artykuly-i-wywiady/zlota-palma-tanczac-w-ciemnosciach/zp9jm [data dostępu: 22.11.2014]. | pl_PL |
dc.references | Dźwięki muzyki, reż. R. Wise, 1965. | pl_PL |
dc.references | Idioci, reż. L. von Trier, 1998. | pl_PL |
dc.references | Męczeństwo Joanny D’Arc, reż. C. T. Dreyer, 1928. | pl_PL |
dc.references | Kabaret, reż. B. Fosse, 1972. | pl_PL |
dc.references | Panienki z Rochefort, reż. J. Demy, 1967. | pl_PL |
dc.references | Parasolki z Cherbourga, reż. J. Demy, 1964. | pl_PL |
dc.references | Przełamując fale, reż. L. von Trier, 1996. | pl_PL |
dc.references | Tańcząc w ciemnościach, reż. L. von Trier, 2000. | pl_PL |
dc.references | Wszyscy na scenę, reż. V. Minelli, 1953. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-445-8.06 | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |