Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzuchiewicz, Katarzyna
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.contributor.editorŻakieta, Katarzyna
dc.contributor.editorŻebrowski, Mateusz
dc.date.accessioned2022-08-30T16:34:42Z
dc.date.available2022-08-30T16:34:42Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationSzuchiewicz K., "Tańcząc w ciemnościach" Larsa von Triera – antymusical psychoterapeutyczny, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 69-80, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-445-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43024
dc.description.abstractLars von Trier w filmie „Tańcząc w ciemnościach” zawarł odniesienia do klasycznych musicali, uczynił to jednak po to, aby jeszcze dobitniej zaznaczyć odmienność swojego dzieła. Charakterystyczne dla tego gatunku momenty zawierające taniec oraz śpiew zamiast zmieniać przedstawioną rzeczywistość w idylliczny świat jedynie obnażają tragizm sytuacji, w której znalazła się główna bohaterka filmu. Muzyczne sceny będące odzwierciedleniem wyobrażeń Selmy stanowią przykład na zastosowaną przez reżysera grę z konwencją. Lars von Trier świadomie zawarł w swoim obrazie nietypowe ujęcia będące ciągłym przełamaniem reguł rządzących gatunkiem i stanowiące jednoczesne dopełnienie fabuły nadające całemu dziełu osobliwej jakości. Finałowa scena nie przynosi musicalowego, szczęśliwego zakończenia jest jednak wyzwaniem rzuconym widzowi. W wyjątkowy sposób porusza jego emocje i sprawia, że nie można pozostać wobec niej obojętnym. Artykuł stanowi próbę rozstrzygnięcia, jaki cel przyświecał reżyserowi podczas tworzenia tego niekonwencjonalnego obrazu.pl_PL
dc.description.abstractIn his movie “Dancer in the Dark” Lars von Trier placed a reference to classical musicals. However, he did it to stress trenchantly the distinctiveness of his work. Characteristic elements of this genre including dancing and singing do not change the reality into an idyllic world but bare the tragedy of the situation of the main character. Musical scenes that are Selma’s images might be considered as a director’s play with a convention. Lars von Trier put intentionally into his movie peculiar shots to break the rules of the genre and to complete the plot. In this way he created a very original quality. Although the final scene brings no happy ending, it moves deeply the audience and nobody can be indifferent to the emotions it gives. This article tries to find the reason for which the director decided to make that peculiar movie.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectDogmapl_PL
dc.subjectmusicalpl_PL
dc.subjectantymusicalpl_PL
dc.subjectkatharsispl_PL
dc.subjectkonwencjapl_PL
dc.subjectanti-musicalpl_PL
dc.subjectcatharsispl_PL
dc.subjectconventionpl_PL
dc.title"Tańcząc w ciemnościach" Larsa von Triera – antymusical psychoterapeutycznypl_PL
dc.title.alternativeDancer in the Dark – psychotherapeutic anti-musicalpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number69-80pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-446-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Szuchiewicz – (ur. 19 sierpnia 1989 r. w Gdyni) jest absolwentką filologii polskiej ze specjalnością wiedza o teatrze i filmie na Uniwersytecie Gdańskim. Pasjonuje się kinem i należy do Koła Naukowego Filmoznawców UG. Aktualnie jest doktorantką na Uniwersytecie Gdańskim. Temat twórczości Larsa von Triera był już przez nią podejmowany w pracy licencjackiej: „Dlaczego spastykują? O Idiotach Larsa von Triera.”pl_PL
dc.referencesKołodyński A., Czego nie wiedzieliśmy o musicalu, „Kino” 2000, nr 10.pl_PL
dc.referencesKoschany R., Realistyczny musical? Allen-Resnais-Trier, “Kwartalnik filmowy” 2011r, nr 75-76.pl_PL
dc.referencesNiemojewski R. B., Lars von Trier – GRACZ http://bjork.pl/prasa/machina_gracz.htm [data dostępu: 22.11.2014].pl_PL
dc.referencesPiątek T., Ziemkiewicz i von Trier http://www.krytykapolityczna.pl/TomaszPiatek/ZiemkiewiczivonTrier/menuid-197.html [data dostępu: 22.11.2014].pl_PL
dc.referencesSadowska B., Sama w raju, „Film” 2000 nr 10.pl_PL
dc.referencesSłownik wiedzy o filmie, red. J. Wojnicka i O. Katafiasz, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesTiuryn T., Lars von Trier: rozważny czy romantyczny, [w:] Szukając von Triera, red. A. Piotrowska, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesŻurawiecki B., Męczeństwo S. Jezkowej, „Film” 2000, nr 10.pl_PL
dc.referencesLars von Trier: Sadysta kina http://muzyka.interia.pl/wiadomosci/film/news/lars-von-trier-sadysta-kina,1643747,38 [data dostępu: 22.11.2014].pl_PL
dc.referencesZłota Palma – Tańcząc w ciemnościach http://film.onet.pl/artykuly-i-wywiady/zlota-palma-tanczac-w-ciemnosciach/zp9jm [data dostępu: 22.11.2014].pl_PL
dc.referencesDźwięki muzyki, reż. R. Wise, 1965.pl_PL
dc.referencesIdioci, reż. L. von Trier, 1998.pl_PL
dc.referencesMęczeństwo Joanny D’Arc, reż. C. T. Dreyer, 1928.pl_PL
dc.referencesKabaret, reż. B. Fosse, 1972.pl_PL
dc.referencesPanienki z Rochefort, reż. J. Demy, 1967.pl_PL
dc.referencesParasolki z Cherbourga, reż. J. Demy, 1964.pl_PL
dc.referencesPrzełamując fale, reż. L. von Trier, 1996.pl_PL
dc.referencesTańcząc w ciemnościach, reż. L. von Trier, 2000.pl_PL
dc.referencesWszyscy na scenę, reż. V. Minelli, 1953.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-445-8.06
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe