Show simple item record

dc.contributor.authorSońta, Monika
dc.contributor.authorZych, Barbara
dc.date.accessioned2022-07-01T10:24:26Z
dc.date.available2022-07-01T10:24:26Z
dc.date.issued2022-06-30
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42389
dc.description.abstractThe aim of this study was to explore and indicate key moments in the experience of the Polish mothers who are caregivers and worked professionally during a national COVID-related lockdown between March and May 2020.This is a mixed-methods study. The main data was collected by an online survey (n=153) run between 14 and 30 May 2020 asking parents about the most challenging and the most positive moments they experienced during a homestay with their children. The responses were coded thematically. Additionally, five in-depth interviews with HR Business Partners in multinational companies have been conducted.As a result, the list of “positive” and “challenging” moments has been established identifying challenging areas such as: organizing daily routines, especially meals for all family members, and selfperception of being neither a “good enough” parent nor a productive employee. The positive discoveries about this unusual reality included seeing the national lockdown as an opportunity for a “slower pace of living”, strengthening family bonds, and experiencing the children’s independence in daily routines.In conclusion, the findings emphasise the importance of enabling flexibility to employees in giving the flexibility to decide on and organise his work schedule and priorities, expectations setting, and defining the desired outcome of work with a supervisor including clear communication about the expected level of availability and visibility in front of the computer.en
dc.description.abstractCelem tego badania jest zidentyfikowanie kluczowych momentów w doświadczeniach matek, które były aktywne zawodowo, a jednocześnie opiekowały się dziećmi podczas wprowadzenia ścisłej izolacji społecznej związanej z ogłoszeniem stanu pandemicznego w Polsce między marcem a majem 2020 roku.Wnioski przedstawione w artykule dotyczą badania mieszanego. Większość danych uzyskano w ankiecie zrealizowanej w formule online pomiędzy 14 a 30 maja 2020 roku, w której zebrane zostały 153 odpowiedzi dotyczące najbardziej pozytywnych i najtrudniejszych momentów w doświadczeniu matek, które jednocześnie pracowały i opiekowały się dziećmi. Treści odpowiedzi na pytania otwarte zostały poddane analizie tematycznej. Dane w drugiej części badania uzyskane zostały w pięciu wywiadach pogłębionych z HR business partnerami pracującymi w firmach globalnych. Te wnioski miały charakter uzupełniający i ilustrujący doświadczenia zidentyfikowane w ilościowej części badania.Wnioski z badań zostały przedstawione w formie listy pozytywnych i negatywnych momentów w doświadczeniach tego okresu. Wśród „trudności” znalazły się m.in. wypełnianie codziennych obowiązków, w szczególności przygotowanie posiłków dla rodziny, a także postrzeganie siebie jako „niewystarczającej matki i niewystarczającego pracownika”. Z kolei doświadczenia pozytywne z tego okresu odnoszą się do wolniejszego tempa życia i docenienia spędzania czasu razem oraz możliwości obserwowania rozwoju i samodzielności dzieci w tej wyjątkowej sytuacji przymusowego pozostania w domu. Wnioski z badań potwierdzają wagę umożliwiania pracującym matkom decydowania o swoim sposobie pracy, np. ustalania priorytetów, organizowania dnia pracy, a także rolę zapewnienia elastyczności czasowej w wykonywaniu zadań. Druga konkluzja dotyczy konieczności podkreślania jeszcze bardziej niż w czasach przedpandemicznych oczekiwań przełożonego wobec pracy, co odnosi się nie tylko do wymaganych rezultatów, ale także opisania reguł działania w nowych okolicznościach czy określenia poziomu widoczności danej osoby podczas spotkań online.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;81pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectemployee experienceen
dc.subjectquality of working lifeen
dc.subjectemployee wellbeingen
dc.subjectworking from homeen
dc.subjectwork-life balanceen
dc.subjectCOVID-crisisen
dc.subjectdoświadczenia pracownikówpl
dc.subjectjakość życia zawodowegopl
dc.subjectdobre samopoczucie pracownikówpl
dc.subjectpraca w domupl
dc.subjectrównowaga między życiem zawodowym a prywatnympl
dc.subjectkryzys COVIDpl
dc.title"Finally, We Could Have Slower Mornings and Proper Breakfasts!": Mapping Parenting Experience During Pandemic-Enforced Lockdown in Polanden
dc.title.alternative"Wreszcie możemy mieć wolniejsze poranki i porządne śniadania!": mapowanie doświadczeń rodzicielskich podczas lockdownu w Polsce spowodowanego pandemią COVID19pl
dc.typeArticle
dc.page.number107-120
dc.contributor.authorAffiliationSońta, Monika - Management in Network and Digital Societies (MINDS) Department, Kozminski University, ul. Jagiellońska 57, 03-301 Warszawaen
dc.contributor.authorAffiliationZych, Barbara - The New Research on Digital Societies Research, Kozminski University, ul. Jagiellońska 57, 03-301 Warszawaen
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAbidin R.R. (1992), The determinants of parenting behaviour, “Journal of Clinical Child Psychology”, vol. 21, no. 4, pp. 407–412, https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2104_12en
dc.referencesBurke T., Berry A., Taylor L.K., Stafford O., Murphy E., Shevlin M., McHugh L., Carr A. (2020), Increased Psychological Distress during COVID-19 and Quarantine in Ireland: A National Survey, “Journal of Clinical Medicine”, vol. 9, no. 11, pp. 34–81, https://doi.org/10.3390/jcm9113481en
dc.referencesCito G., Micelli E., Cocci A., Polloni G., Coccia M.E., Carini M., Minervini A., Natali A. (2020), Paternal Behaviors in the Era of COVID-19, “The World Journal of Men’s Health”, vol. 38, no. 3, pp. 251–253, https://doi.org/10.5534/wjmh.200071en
dc.referencesFletcher C. (2020), Being a ‘good enough’ parent, “Without Prejudice”, vol. 20(5), pp. 10–11.en
dc.referencesGoode W.C. (1960), A theory of role strain, “American Sociological Review”, vol. 25, no. 4, pp. 483–496, https://doi.org/10.2307/2092933en
dc.referencesHamouche S. (2020), COVID-19 and Employees’ Mental Health: Stressors, Moderators and Agenda for Organizational Actions, “Emerald Open Research”, no. 2.en
dc.referencesHeath Ch., Heath D. (2017), The Power of Moments: Why Certain Experiences Have Extraordinary Impact, Simon & Schuster, New York.en
dc.referencesHenry M.M. (2020), Toronto Star. New studies show women still do bulk of parenting, “Toronto Star”, 15 (Canada), December 15 (accessed: 6.01.2021).en
dc.referencesHiraoka D., Tomoda A. (2020), Relationship between parenting stress and school closures due to the COVID-19 pandemic, “Psychiatry and Clinical Neurosciences”, vol. 74, no. 9, pp. 497–498, https://doi.org/10.1111/pcn.13088en
dc.referencesKarki U., Dhonju G., Kunwar A.R. (2020), Parenting during the COVID-19 Pandemic, “Journal of Nepal Medical Association”, vol. 58, no. 231, pp. 957–959, https://doi.org/10.31729/jnma.5319en
dc.referencesKhodabakhshi-Koolaee A., Malekabadi M.A. (2020), Motherhood and Home Quarantine: Exploring the Experiences of Iranian Mothers in Caring for their Children During the COVID-19 Outbreak, “Journal of Client-Centered Nursing Care”, vol. 6, no. 2, pp. 87–96, https://doi.org/10.32598/JCCNC.6.2.33.8en
dc.referencesKniffin K.M., Narayanan J., Anseel F., Antonakis J., Ashford S.P., Bakker A.B., Bamberger P., Bapuji H., Bhave D.P., Choi V.K., Creary S.J., Demerouti E., Flynn F.J., Gelfand M.J., Greer L.L., Johns G., Kesebir S., Klein P.G., Lee S.Y., Ozcelik H., Petriglieri J.L., Rothbard N.P., Rudolph C.W., Shaw J.D., Sirola N., Wanberg C.R., Whillans A., Wilmot M.P., van Vugt M. (2020), COVID-19 and the Workplace: Implications, Issues, and Insights for Future Research and Action, “The American Psychologist”, June 15, https://psyarxiv.com/gkwme/ (accessed: 25.01.2020).en
dc.referencesKubb C., Foran H.M. (2020), Measuring COVID-19 Related Anxiety in Parents: Psychometric Comparison of Four Different Inventories, “JMIR Mental Health”, vol. 7, no. 12, e24507, December 3, https://doi.org/10.2196/24507en
dc.referencesMorgan J. (2017), The Employee Experience Advantage: How to Win the War for Talent by Giving Employees the Workspaces They Want, The Tools They Need, and a Culture They Can Celebrate, Wiley, Hoboken.en
dc.referencesOeij P.R.A., Rus D., Pot F.D. (eds.) (2017), Workplace Innovation. Theory, Research and Practice, Springer, Cham, https://doi.org/10.1007/978-3-319-56333-6en
dc.referencesOvaska S. (2020), Balancing work and parenting when everyone’s home: Family communication and schedules can help keep everyone on track during the COVID-19 pandemic, “Journal of Accountancy”, vol. 229, no. 6, pp. 1–3.en
dc.referencesPR Newswire (2020), Parent Coaching App Helps Parents Make the Most of Their Time with Children, While Juggling A New Normal in the Midst of COVID, “PR Newswire US”, July 27.en
dc.referencesQuah S.R. (2020), Wrestling with Role Strain in a Pandemic: Family, “Stay-at-Home” Directive, and the COVID-19 Pandemic, “Journal of Comparative Family Studies”, vol. 51, no. 3/4, pp. 236–253, https://doi.org/10.3138/jcfs.51.3-4.002en
dc.referencesReport “Working from Home during COVID-19 crisis” (2020), Department of Management at Kozminski University, https://pisp.pl/badanie-praca-z-domu-2020/ (accessed: 6.01.2021).en
dc.referencesSahithya B.R., Kashyap R.S., Roopesh B.N. (2020), Perceived Stress, Parental Stress, and Parenting During COVID-19 Lockdown: A Preliminary Study, “Journal of Indian Association for Child & Adolescent Mental Health”, vol. 16, no. 4, pp. 44–63.en
dc.referencesSaldaña J. (2016), The coding manual for qualitative researchers, Sage, Los Angeles.en
dc.referencesShamir B., Salomon I. (1985), Work-At-Home and the Quality of Working Life, “Academy of Management Review”, vol. 10, no. 3, pp. 455–464, https://doi.org/10.2307/258127en
dc.referencesSpinelli M., Lionetti F., Fasolo M., Setti A. (2020), Parenting Stress During the COVID-19 Outbreak: Socioeconomic and Environmental Risk Factors and Implications for Children Emotion Regulation, “Family Process”, vol. 60, no. 2, pp. 639–653, https://doi.org/10.1111/famp.12601en
dc.referencesStewart E. (2020), Interview with Sheryl Sandberg on May 18, 2020, https://www.vox.com/policy-and-politics/2020/5/18/21260209/facebook-sheryl-sandberg-interview-lean-in-women-coronavirus?__source=newsletter%2525257Cclosingthegap (accessed: 15.08.2020).en
dc.referencesTauke B., Davis C.L., Smith K.H. (eds.) (2016), Diversity and Design: Understanding Hidden Consequences, Routledge, New York.en
dc.referencesThompson A.P. (2020), How to Find and Form a “Parenting Posse”, “Harvard Business Review Digital Articles”, 22 October, pp. 2–5, https://hbr.org/2020/10/how-to-find-and-form-a-parenting-posse (accessed: 6.01.2021).en
dc.referencesUzun H., Karaca N.H., Metin Ş. (2021), Assessment of parent-child relationship in Covid-19 pandemic, “Children and Youth Services Review”, vol. 120, https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105748en
dc.contributor.authorEmailSońta, Monika - msonta@kozminski.edu.pl
dc.contributor.authorEmailZych, Barbara - barbara.zych@ebinstitute.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.81.06


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0