dc.contributor.author | Różalska, Aleksandra M. | |
dc.contributor.editor | Golańska, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2022-06-29T13:49:56Z | |
dc.date.available | 2022-06-29T13:49:56Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Różalska A. M., Edukacja medialna jako sposób przeciwdziałania dyskryminacji kobiet i mniejszości w mediach, [w:] Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla kadr oświaty, Golańska D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 159-188, https://doi.org/10.18778/7525-790-8.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-790-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42344 | |
dc.description | Autorka w swojej pracy skupiła się na problemie obecności stereotypowych wizerunków płci oraz mechanizmów wykluczenia (symbolicznego i społecznego) w przekazach medialnych. Badaczka podkreśliła rolę edukacji medialnej i jej konsekwencji dla rozwoju świadomych i aktywnych postaw obywatelskich oraz wskazała środki prowadzące do rozwoju umiejętności dekodowania przekazów/tekstów kulturowych obecnych w środkach masowego przekazu. Zaproponowała także scenariusze zajęć (wychowawczych i z wiedzy o społeczeństwie) dla różnych poziomów nauczania, mające na celu budowanie aktywnych, refleksyjnych postaw wobec treści oferowanych przez media oraz wobec sposobów ich prezentacji. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Golańska D. (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla kadr oświaty, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | gender | pl_PL |
dc.subject | media a płeć | pl_PL |
dc.subject | dyskryminacja medialna | pl_PL |
dc.subject | edukacja medialna | pl_PL |
dc.title | Edukacja medialna jako sposób przeciwdziałania dyskryminacji kobiet i mniejszości w mediach | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012 | pl_PL |
dc.page.number | 159-188 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Studiów Transatlantyckich i Mediów Masowych; Ośrodek Naukowo-Badawczy Problematyki Kobiet | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-225-5 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Aleksandra M. Różalska jest absolwentką Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, gdzie ukończyła specjalizację „amerykanistyka i mass media”. W roku 2005 była stypendystką Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta w American University w Waszyngtonie. Obecnie jest adiunktem w Katedrze Studiów Transatlantyckich i Mediów Masowych oraz stałą współpracowniczką Ośrodka Naukowo-Badawczego Problematyki Kobiet Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie między innymi zajmuje się projektem w ramach programu „Erasmus Mundus Joint European Master’s Degree in Women’s and Gender Studies” (GEMMA). W roku 2006 obroniła pracę doktorską na temat wizerunków mniejszości etnicznych we współczesnej telewizji amerykańskiej. Do jej najważniejszych zainteresowań badawczych należą teorie intersekcjonalności, badania recepcji przekazów medialnych oraz związki pomiędzy środkami masowego przekazu a polityką. Publikuje na temat wizerunków kobiet i mniejszości w kinie i telewizji amerykańskiej, jak również współczesnych zjawisk społeczno-politycznych w polskich mediach. Jest współredaktorką (wraz z Dorotą Golańską) książek “Citizenship and Cultural Diversity: Representing Difference” (2011, Łódź, WUŁ) i “New Subjectivities: Negotiating Citizenship in the Context of Migration and Diversity” (2008, Łódź, WUŁ). W swojej pracy dydaktycznej prowadzi zajęcia z zakresu interdyscyplinarnej amerykanistyki, „gender studies” oraz medioznawstwa. | pl_PL |
dc.references | Allan, Stuart (2006) „Kwestia płci w dziennikarstwie”, [w:] tegoż, Kultura newsów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Barker, Chris (2005) „Telewizja, teksty i odbiorcy”, [w:] tegoż, Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Briggs, Matt (2012) Telewizja i jej odbiorcy w życiu codziennym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Fiske, John (2003) Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM. | pl_PL |
dc.references | Gallagher, Margaret (2009) „Kto robi wiadomości?”, [w:] GENDERMERIA – monitoring równościowy. Brak misji na wizji i wizji w edukacji. Media publiczne i polityka edukacyjna na rzecz równości płci. Raport. Warszawa: Fundacja Feminoteka. | pl_PL |
dc.references | GENDERMERIA – monitoring równościowy. Brak misji na wizji i wizji w edukacji. Media publiczne i polityka edukacyjna na rzecz równości płci. Raport (2009) Warszawa: Fundacja Feminoteka. | pl_PL |
dc.references | Hall, Stuart (1987) „Kodowanie i dekodowanie”, [w:] Przekazy i Opinie nr 1-2, s. 58- 71. | pl_PL |
dc.references | Hall, Stuart (2002) Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage. | pl_PL |
dc.references | Jewkes, Yvonne (2010) „Mizoginia w mediach: potworne kobiety”, [w:] tejże, Media i przestępczość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Kellner, Douglas i Jeff Share (2005) „Towards Critical Media Literacy: Core Concepts, Debates, Organizations, and Policy”, [w:] Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, vol. 26, nr 3, s. 369-386. | pl_PL |
dc.references | Kołtun, Bartłomiej (2001) „Teoria ‘użytkowania i korzyści’ – fazy rozwoju, podstawowe założenia”, [w:] Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, red. B. Dobek-Ostrowska. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego | pl_PL |
dc.references | Kopciewicz, Lucyna (2009) „Czerwony tulipan czy goździk? Polaryzacja ideologiczna 8 marca w Polsce”, [w:] Dzień kobiet w mediach. Międzynarodowe studium porównawcze, red. L. Kopciewicz. Łódź: Wydawnictwo Wschód-Zachód. | pl_PL |
dc.references | Koss-Goryszewska, Maryla (2010) Wizerunek handlu ludźmi i kobiety-ofiary w prasie polskiej na przykładzie „Gazety Wyborczej”. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. | pl_PL |
dc.references | Kowalczyk, Izabela, Joanna Piotrowska i Edyta Zierkiewicz (2007) „Środki masowego przekazu”, [w:] Polityka równości płci. Polska 2007. Raport. Warszawa: Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP). | pl_PL |
dc.references | Kozłowski, Michał i Anna Zawadzka (2012) „Trzy gracje przeciw Manifie”, Lewica.pl 18.03.2012, dostępne pod adresem: http://www.lewica.pl/?id=26197&tytul=Micha%B3-Koz%B3owski,-Anna-Zawadzka:-Trzy-gracje-przeciw-Manifie (dostęp z dnia: 15.06.2012). | pl_PL |
dc.references | Kusio, Urszula (2007) „Współczesne media wobec edukacji międzykulturowej”, [w:] (Kon)teksty kultury medialnej. Analizy i interpretacje, tom. II, red. M. Sokołowski. Olsztyn: ALGRAF. | pl_PL |
dc.references | Lemish, Dafna (2008) Dzieci i telewizja. Perspektywa globalna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Lis, Tomasz (2012) „Samobój feministek” 12.03.2012, dostępne pod adresem: http://tomaszlis.natemat.pl/4917,samoboj-feministek (dostęp z dnia: 15.06. 2012). | pl_PL |
dc.references | Maciejewska, Beata (2007) Jak pisać i mówić o dyskryminacji. Poradnik dla mediów. Mikuszewo: Stowarzyszenie Inicjatyw Niezależnych „Mikuszewo”. | pl_PL |
dc.references | Majewska, Ewa i Ewa Rutkowska (2008) „Mechanizmy dyskryminacji w mediach i przestrzeni publicznej”, [w:] tychże, Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Podręcznik dla nauczycielek i nauczycieli. Warszawa: Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej, Fundacja im. Friedricha Eberta. | pl_PL |
dc.references | Michalak, Ilona (2001) „Funkcjonalizm amerykański w nauce o komunikowaniu”, [w:] Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, red. B. Dobek-Ostrowska. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl_PL |
dc.references | Nowakowska, Agata (2012) „Manifa trochę zboczyła z trasy”, Gazeta Wyborcza, 12.03.2012, dostępne pod adresem: http://m.wyborcza.pl/wyborcza/1,105405,11324886,Manifa_troche_zboczyla_z_trasy.html (dostęp z dnia: 15. 06.2012). | pl_PL |
dc.references | Ogonowska, Agnieszka (2004) „Przeciw przemocy ikonicznej. Wybrane zagadnienia edukacji medialnej”, [w:] tejże, Przemoc ikoniczna. Zarys wykładu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. | pl_PL |
dc.references | Olejnik, Monika (2012) „Kobiety w sutannach”, Gazeta Wyborcza, 16.03.2012, dostępne pod adresem: http://m.wyborcza.pl/wyborcza/1,105405,11352351,Kobiety_w_sutannach.html (dostęp z dnia: 15.06.2012). | pl_PL |
dc.references | Piotrowska, Joanna (2009) „Seksistowski szum medialny”, [w:] GENDERMERIA – monitoring równościowy. Brak misji na wizji i wizji w edukacji. Media publiczne i polityka edukacyjna na rzecz równości płci. Raport. Warszawa: Fundacja Feminoteka. | pl_PL |
dc.references | Pisera, Rafał (2010) „Władza i ciało. Społeczne reprezentacje kobiety i mężczyzny na okładkach popularnych tygodników”, [w:] O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej, red. D. Rode i P. Sołodki. Warszawa: Fundacja Feminoteka. | pl_PL |
dc.references | Pyzikowska, Anna (2001) „Teoria agenda-setting i jej zastosowania”, [w:] Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, red. B. Dobek-Ostrowska. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl_PL |
dc.references | Rajewicz, Danuta (2008) „Kompetencje medialne młodzieży: status quo, perspektywy rozwoju”, [w:] Kulturowe kody mediów. Stan obecny i perspektywy rozwoju, red. M. Sokołowski. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek, Artur (2001) „Cultural Studies – brytyjska szkoła krytyczna”, [w:] Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, red. B. Dobek-Ostrowska. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl_PL |
dc.references | „The Global Media Monitoring Project. AN AGENDA FOR ACTION Towards Gender-Ethical News Media”, [w:] Media and Gender Monitor nr 22, 5/2011, dostępne pod adresem: http://www.whomakesthenews.org/images/stories/website/MGMpdfs/-media%20%20gender%20monitor%20no%2022.pdf (dostęp z dnia: 15.06.2012). | pl_PL |
dc.references | Trutkowski, Cezary (2002) „Teoria społecznych reprezentacji i jej zastosowania”, [w:] Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, red. M. Marody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl_PL |
dc.references | Twardowska, Anna i Eliza Olczyk (2003) „Kobiety w mediach”, [w:] Kobiety w Polsce w latach 90., red. U. Nowakowska i inni. Warszawa: Fundacja Centrum Praw Kobiet. | pl_PL |
dc.references | Who Makes the News. Global Media Monitoring Project 2010 (2010) Toronto: World Association for Christian Communication. | pl_PL |
dc.references | Arciszewski, Krzysztof (2003) Obraz mężczyzny w polskich mediach. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Barker, Chris (2005) „Płeć, podmiotowość i reprezentacja”, [w:] tegoż, Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Durys, Elżbieta i Elżbieta Ostrowska (red.) (2005) Gender. Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze. Kraków: Rabid. | pl_PL |
dc.references | Godzic, Wiesław (2007) „Kobiety, mężczyźni i ludzie znani”, [w:] tegoż, Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Graff, Agnieszka (2008) „Powrót mężczyzny, czyli płeć i Unia Europejska według trzech polskich tygodników”, [w:] tejże, Rykoszetem. Rzecz o płci, seksualności i narodzie. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. | pl_PL |
dc.references | Kowalski, Sergiusz i Magdalena Tulli (2003) Zamiast Procesu. Raport o mowie nienawiści. Warszawa: W.A.B. | pl_PL |
dc.references | Lester, Nora (2006) Niebieskoocy. Podręcznik do prowadzenia zajęć w organizacjach. Poznań: Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA. | pl_PL |
dc.references | Łyszkowska, Edyta (2009) Zachowania mimetyczne kobiet pod wpływem telewizji i doświadczeń codzienności. Studium socjopedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Mrozowski, Maciej (2007) „Media masowe w społeczeństwie demokratycznym – stosunek do obcych a wolność słowa”, [w:] tegoż, Media lokalne w przeciwdziałaniu dyskryminacji rasowej i etnicznej. Warszawa: PRO HUMANUM. | pl_PL |
dc.references | Nijakowski, Lech M. (2007) „Analiza dyskursu na temat mniejszości narodowych i etnicznych w polskich mediach”, [w:] tegoż, Media lokalne w przeciwdziałaniu dyskryminacji rasowej i etnicznej. Warszawa: PRO HUMANUM. | pl_PL |
dc.references | Ogonowska, Agnieszka (2006) Voyeryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji a rzeczywistością telewidza. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. | pl_PL |
dc.references | Pawlas-Czyż, Sabina (2005) „Wizerunki kobiet i mężczyzn polityków w oczach dziennikarzy”, [w:] Gender. Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze, red. E. Durys i E. Ostrowska. Kraków: RABID. | pl_PL |
dc.references | Zierkiewicz, Edyta i Izabela Kowalczyk (red.) (2005) Kobiety, media, feminizm. Poznań/Wrocław: Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-790-8.07 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |