dc.contributor.author | Czyżewski, Marek | |
dc.date.accessioned | 2014-04-14T11:55:49Z | |
dc.date.available | 2014-04-14T11:55:49Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Wiedza specjalistyczna i praktyka społeczna – przemiany i pułapki, w: A. Jabłoński, J. Szymczyk, M. Zemło (red.), Kontrowersje dyskursywne. Między wiedzą specjalistyczną a praktyką społeczną, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 837702399-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4202 | |
dc.description.abstract | Punktem wyjścia są ustalenia Talcotta Parsonsa i Geralda Platta na temat uniwersyteckich ról społecznych (1973, The American University). Traktując tezy Parsonsa i Platta jako punkt odniesienia rozpatrzone zostaną kierunki współczesnych przemian w obszarze uniwersyteckich ról społecznych, zwłaszcza w odniesieniu do dziedziny popularyzacji wiedzy specjalistycznej.
Drugie przybliżenie do problemu relacji między wiedzą specjalistyczną i praktyką społeczną oraz do kwestii przemian w tym obszarze jest możliwe przy przyjęciu optyki Foucaultowskiej, kierującej spojrzenie badacza w stronę odmian władzy-wiedzy oraz problematyki dyspozytywów władzy. Uniwersytety, szkolnictwo wyższe oraz edukacja w ogólności są, jak się zdaje, szczególnie znaczącym przejawem ogólniejszych tendencji w dziedzinie sposobów zarządzania społeczeństwem.
Na tle kierunkowych perspektyw analitycznych, wytyczonych przez Parsonsa i Foucualta warto przejrzeć się najbardziej wyrazistym bolączkom życia naukowego: przerostom biurokratyzacji, polityzacji i medializacji, przy jednoczesnym obniżaniu standardów wiedzy naukowej. Okazuje się, że tego rodzaju widoczne zjawiska i ich spektakularne przejawy, skupiając na sobie uwagę, stanowią zasłonę, za którą mogą się kryć mniej widowiskowe, lecz głębiej osadzone i bardziej szkodliwe, podstawowe procesy.
Prócz refleksji analitycznej, ukierunkowanej na procesy, które jednostki nie mają wpływu, warto postawić pytanie o etyczny profil pracy naukowej. Przed laty Julien Benda piętnował „zdradę klerków”. Dzisiaj można mówić o jej nowych odmianach, związanych z wyzwaniami stawianymi przez społeczne ramy współczesnego życia naukowego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo KUL, Lublin | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Studia nad Wiedzą;4 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | nauka | pl_PL |
dc.subject | praktyka społeczna | pl_PL |
dc.subject | Parsons | pl_PL |
dc.subject | Foucault | pl_PL |
dc.subject | „zdrada klerków” | pl_PL |
dc.subject | krytyka | pl_PL |
dc.title | Wiedza specjalistyczna i praktyka społeczna – przemiany i pułapki | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 71-93 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Zakład Badań Komunikacji Społecznej, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki | pl_PL |