Turystyka jako funkcja rozwoju małych miast województwa warmińsko-mazurskiego
Streszczenie
W opracowaniu dokonano omówienia istniejącego potencjału turystycznego małych miast województwa warmińsko-mazurskiego oraz tendencji i możliwości jego rozwoju. Szczegółowe badania przeprowadzono w oparciu o wybrane dane statystyczne cech sektora turystycznego 38 małych miast województwa warmińsko-mazurskiego oraz analizę i ocenę 6 wybranych mierników walorów turystycznych. Kryterium wyodrębnienia małych miast stanowiła liczba ich mieszkańców do 20 tys. W celu wzbogacenia analizy przyjęto dodatkowy ich podział na miasta do 5 tys., 5‒10 tys., 10‒15 tys. i 15‒20 tys. mieszkańców. Wyniki badań pozwoliły na wyciągnięcie podstawowego wniosku, że doskonałe uwarunkowania przyrodniczo-krajobrazowe województwa warmińskomazur-skiego oraz licznie występujące tu obiekty zabytkowe, jak również dynamicznie rozwijająca się baza noclegowa i gastronomiczna wraz z obiektami i zapleczem rekreacyjnym stanowią o fakcie, że turystyka jest wiodącą dziedziną rozwoju małych miast województwa, generującą nowe miejsca pracy i wzrost dochodów ludności. Jednocześnie posiadają one duży potencjał konkurencyjny w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego w oparciu o ich wysokie walory turystyczne w stosunku do małych miast zlokalizowanych w innych regionach Polski. Wskazano jednocześnie, że obecnie istotnym czynnikiem hamująco wpływającym na rozwój i wzmocnienie atrakcyjności turystycznej małych miast tego regionu, a co za tym idzie ich konkurencyjności turystycznej jest istniejący stan infrastruktury komunikacyjnej. In the
study, the authors discusses the tourist potential of small cities in the
Warmińsko
-
Mazurskie Voivodeship, including the current tendencies and potential for
development in the future. Detailed analyses are carried out based on selected statistical
touris
m data for 38 small cities in the Warmińsko
-
Mazurskie Voivodeship, and an
assessment of six selected indicators of their attractiveness for tourists. For the study’s
purposes, small cities were defined as those with a population not exceeding 20,000
reside
nts. In order to refine the analysis, these cities were further divided into four
138
Janusz Jasiński, Jerzy Suchta
groups: those with up to 5,000 residents, those with 5,000 to 10,000 residents, those with
10,000 to 15,000 residents, and those with 15,000 to 20,000 residents. The study
re
vealed that tourism has become the major impetus for development, job creation, and
rising income in small cities in the Warmińsko
-
Mazurskie Voivodeship for several
reasons: the voivodeship’s exceptional natural environment and landscapes, its numerous
his
torical sites, and the growing number of facilities offering dining, accommodation and
recreational services. At the same time, when compared to their counterparts in other
regions of Poland, these cities are highly competitive in terms of their socioecono
mic
development. The current state of the transportation network in the voivodeship,
however, was shown to be a factor hindering the development of its small cities and
diminishing their attractiveness in terms of tourism, and, as a result, negatively affe
cting
their competitivenes