Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNosal, Przemysław
dc.contributor.authorZaręba, Marta
dc.contributor.editorZakrzewska-Manterys, Elżbieta
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.date.accessioned2022-05-04T07:37:46Z
dc.date.available2022-05-04T07:37:46Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationNosal P., Zaręba M., Niepełnosprawny (intelektualnie) jako osoba doświadczająca emocji, [w:] Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów, Zakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 197-229, https://doi.org/10.18778/8088-076-4.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-076-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41729
dc.description.abstractOsoby niepełnosprawne intelektualnie to grupa, której potrzeby emocjonalne stanowią szczególny obszar zainteresowania polityki społecznej. Z jednej bowiem strony są one często nieco inne niż w przypadku pozostałych odmian niepełnosprawności. Z drugiej natomiast strony, uzyskanie pogłębionej wiedzy na ich temat pozostaje utrudnione z powodu licznych ograniczeń komunikacyjnych. Jednocześnie bezsporne jest to, że dbałość o zaspokajanie tych potrzeb oraz o szeroko rozumianą jakość życia stanowi wyzwanie dla systemu wsparcia. Niniejszy artykuł wskazuje główne problemy dotyczące dobrostanu emocjonalnego osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz przedstawia wyniki badań dotyczące tychże emocji w odniesieniu do wybranych zagadnień – poczucia bezpieczeństwa, zaburzeń emocjonalnych, planów i marzeń, nawiązywania relacji z innymi.pl_PL
dc.description.abstractThe research shows that mental disabled people have special emotional needs. In effect, their emotional well-being is a challenge for the social policy. On the one hand, mental disabled people needs are slightly different than other disabled groups. On the other hand, due to communication barriers the problem is defining these needs precisely. This paper covers the topic of mental disabled people emotional needs. At the begging it describes the main problems with emotional well-being. Then, it presents the research about the disabled people emotions in four areas – safety, plans& dreams, emotional disorder and social bonds.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego. Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofZakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red.), Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.relation.ispartofseriesAktywni (Nie)Pełnosprawni;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectosoby niepełnosprawne intelektualniepl_PL
dc.subjectemocjepl_PL
dc.subjectjakość życiapl_PL
dc.subjectdobrostan emocjonalnypl_PL
dc.subjectpoczucie bezpieczeństwapl_PL
dc.subjectplany i marzeniapl_PL
dc.subjectnawiązywanie relacjipl_PL
dc.subjectmental disabilitypl_PL
dc.subjectemotionspl_PL
dc.subjectquality of lifepl_PL
dc.subjectemotional well-beingpl_PL
dc.subjectsafetypl_PL
dc.subjectplan& dreamspl_PL
dc.subjectemotional disorderpl_PL
dc.subjectsocial bondspl_PL
dc.titleNiepełnosprawny (intelektualnie) jako osoba doświadczająca emocjipl_PL
dc.title.alternativeDisabled (intellectually) as a person who experiences emotionspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number197-229pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUrząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego , Obserwatorium Integracji Społecznej – Wielkopolskiego Regionalnego Obserwatorium Terytorialnegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-077-1
dc.contributor.authorBiographicalnotePrzemysław Nosal – adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Socjolog kultury, specjalista w dziedzinie polityki społecznej, ekspert w licznych projektach samorządowych. Autor książki Technologia i sport (Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk, 2014) oraz licznych publikacji w takich czasopismach, jak „Kultura i społeczeństwo”, „Kultura i Edukacja”, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” czy „Trzeci Sektor”. Laureat Nagrody Prezesa Rady Ministrów w 2013 r.pl_PL
dc.referencesApanel Danuta (2013), Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną – relacje społeczne – treść, jakość, aspekty tolerancji, [w:] Danuta Apanel, Anetta Jaworska (red.), Obszary wykluczenia społecznego – sfera biologiczna i środowiskowa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesBanach Czesław (1979), Modyfikacja i rekonstrukcja planów życiowych na podstawie badań uczniów szkół dla pracujących, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCummins Robert (1997), Comprehensive quality of life scale – school version. Fifth edition, School of Psychology Deakin University, Melbourne.pl_PL
dc.referencesCytowska Beata (2002), Drogi edukacyjne dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, Wydawnictwo Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesDanielewicz Dorota (2010), Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u osób z zespołem Downa, [w:] Bogusława Kaczmarek (red.), Trudna dorosłość osób z zespołem Downa. Jak możemy wspomóc?, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesFusińska Agnieszka (2015), Podejmowanie decyzji przez młodzież z niepełnosprawnością intelektualną, „Niepełnosprawność i rehabilitacja” 2015, z. 1, s. 150–161.pl_PL
dc.referencesGiddens Anthony (2007), Nowoczesność i tożsamość, tłum. Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKijak Remigiusz (2013), Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMinczakiewicz Elżbieta (2010), Poczucie tożsamości społecznej a perspektywy i plany życiowe dorosłych osób z zespołem Downa, [w:] Bogusława Kaczmarek (red.), Trudna dorosłość osób z zespołem Downa. Jak możemy wspomóc?, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesNowak-Dziemianowicz Mirosława (2008), Podmiot w narracjach. Narracja, autobiografia, tożsamość, „Forum Oświatowe”, numer specjalny, s. 181–194.pl_PL
dc.referencesPiotrowicz Radosław (2010), Wyznaczniki dorosłości osób z zespołem Downa, [w:] Bogusława Kaczmarek (red.), Trudna dorosłość osób z zespołem Downa. Jak możemy wspomóc?, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesRaeburn John, Rootman Irving (1996), Quality of life and rehabilitation, [w:] Brown Ivan, Nagle Mark, Rebecca Renwick (eds.), Quality of life in health promotion and rehabilitation, Sage Publications, New York.pl_PL
dc.referencesRola Jarosław (2007), Współczesne podejście do problemu obecności depresji i zaburzeń zdrowia psychicznego u osób upośledzonych umysłowo, „Psychiatria Polska”, t. XLI, nr 2, s. 203–216.pl_PL
dc.referencesSchalock Robert i in. (2002), Conceptualization, Measurement, and Application of Quality of Life for Person With Intellectual Disabilities: Report of an International Panel of Experts, „Mental Retardation”, vol. 6, s. 457–470.pl_PL
dc.referencesStańczyk Jerzy (1996), Współczesne pojmowanie bezpieczeństwa, ISP PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStelter Żaneta (2010), Młodzi dorośli z niepełnosprawnością intelektualną: kontekst społeczny, [w:] Anna Brzezińska, Radosław Kaczan, Karolina Smoczyńska (red.), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStochmiałek Jerzy (2015), Teoriopoznawcze i metodologiczne aspekty badań nad edukacją osób dorosłych niepełnosprawnych – zarys andragogiki, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, z. 1, s. 3–18.pl_PL
dc.referencesVeenhoven Ruut (2000), The four qualities of life. Ordering concept and measures of the good life, „Journal of Happiness Studies”, vol. 1, s. 1–39.pl_PL
dc.referencesVentegodt Soren, Merrick Joav, Jorgen-Andersen Niels (2003), Quality of life Theory I. The IQOL Theory: An Integrative Theory of Global Quality of Life Concept, „The Scientific World Journal”, no 3, s. 1030–1040.pl_PL
dc.referencesWitkowski Tomasz (1993), Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. 13 rodzajów niepełnosprawności, Małe Dzieło Bożej Opatrzności, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWorld Health Organisation (1997), Measuring Quality of Life http://www.who.int/mental_health/media/68.pdf (dostęp 29.09.2015).pl_PL
dc.referencesWoźniak Zbigniew (2008), Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej. Społeczny kontekst medycznego problemu, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Manterys Elżbieta (2010), Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZawiślak Aleksandra (2006), Częstość występowania pojęć „upośledzenie umysłowe” (mental retardation) i „niepełnospraw ność intelektualna” (intellectual disability) we współczesnym piśmiennictwie, [w:] Jan Pańczyk (red.), Forum Pedagogów Specjalnych XXI wieku, t. VII, Wydawnictwo Hamal, Łódź.pl_PL
dc.referencesZawiślak Aleksandra (2011), Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailprzemyslaw.nosal@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-076-4.06
dc.disciplinenauki o zdrowiupl_PL
dc.disciplinepsychologiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe