dc.contributor.author | Nosal, Przemysław | |
dc.contributor.author | Zaręba, Marta | |
dc.contributor.editor | Zakrzewska-Manterys, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2022-05-04T07:37:46Z | |
dc.date.available | 2022-05-04T07:37:46Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Nosal P., Zaręba M., Niepełnosprawny (intelektualnie) jako osoba doświadczająca emocji, [w:] Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów, Zakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 197-229, https://doi.org/10.18778/8088-076-4.06 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-076-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41729 | |
dc.description.abstract | Osoby niepełnosprawne intelektualnie to grupa, której potrzeby emocjonalne stanowią szczególny obszar zainteresowania polityki społecznej. Z jednej bowiem strony są one często nieco inne niż w przypadku pozostałych odmian niepełnosprawności. Z drugiej natomiast strony, uzyskanie pogłębionej wiedzy na ich temat pozostaje utrudnione z powodu licznych ograniczeń komunikacyjnych. Jednocześnie bezsporne jest to, że dbałość o zaspokajanie tych potrzeb oraz o szeroko rozumianą jakość życia stanowi wyzwanie dla systemu wsparcia. Niniejszy artykuł wskazuje główne problemy dotyczące dobrostanu emocjonalnego osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz przedstawia wyniki badań dotyczące tychże emocji w odniesieniu do wybranych zagadnień – poczucia bezpieczeństwa, zaburzeń emocjonalnych, planów i marzeń, nawiązywania relacji z innymi. | pl_PL |
dc.description.abstract | The research shows that mental disabled people have special emotional needs. In effect, their emotional well-being is a challenge for the social policy. On the one hand, mental disabled people needs are slightly different than other disabled groups. On the other hand, due to communication barriers the problem is defining these needs precisely. This paper covers the topic of mental disabled people emotional needs. At the begging it describes the main problems with emotional well-being. Then, it presents the research about the disabled people emotions in four areas – safety, plans& dreams, emotional disorder and social bonds. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego. Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Zakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red.), Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.relation.ispartofseries | Aktywni (Nie)Pełnosprawni; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | osoby niepełnosprawne intelektualnie | pl_PL |
dc.subject | emocje | pl_PL |
dc.subject | jakość życia | pl_PL |
dc.subject | dobrostan emocjonalny | pl_PL |
dc.subject | poczucie bezpieczeństwa | pl_PL |
dc.subject | plany i marzenia | pl_PL |
dc.subject | nawiązywanie relacji | pl_PL |
dc.subject | mental disability | pl_PL |
dc.subject | emotions | pl_PL |
dc.subject | quality of life | pl_PL |
dc.subject | emotional well-being | pl_PL |
dc.subject | safety | pl_PL |
dc.subject | plan& dreams | pl_PL |
dc.subject | emotional disorder | pl_PL |
dc.subject | social bonds | pl_PL |
dc.title | Niepełnosprawny (intelektualnie) jako osoba doświadczająca emocji | pl_PL |
dc.title.alternative | Disabled (intellectually) as a person who experiences emotions | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 197-229 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego , Obserwatorium Integracji Społecznej – Wielkopolskiego Regionalnego Obserwatorium Terytorialnego | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-077-1 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Przemysław Nosal – adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Socjolog kultury, specjalista w dziedzinie polityki społecznej, ekspert w licznych projektach samorządowych. Autor książki Technologia i sport (Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk, 2014) oraz licznych publikacji w takich czasopismach, jak „Kultura i społeczeństwo”, „Kultura i Edukacja”, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” czy „Trzeci Sektor”. Laureat Nagrody Prezesa Rady Ministrów w 2013 r. | pl_PL |
dc.references | Apanel Danuta (2013), Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną – relacje społeczne – treść, jakość, aspekty tolerancji, [w:] Danuta Apanel, Anetta Jaworska (red.), Obszary wykluczenia społecznego – sfera biologiczna i środowiskowa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Banach Czesław (1979), Modyfikacja i rekonstrukcja planów życiowych na podstawie badań uczniów szkół dla pracujących, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Cummins Robert (1997), Comprehensive quality of life scale – school version. Fifth edition, School of Psychology Deakin University, Melbourne. | pl_PL |
dc.references | Cytowska Beata (2002), Drogi edukacyjne dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, Wydawnictwo Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Danielewicz Dorota (2010), Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u osób z zespołem Downa, [w:] Bogusława Kaczmarek (red.), Trudna dorosłość osób z zespołem Downa. Jak możemy wspomóc?, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Fusińska Agnieszka (2015), Podejmowanie decyzji przez młodzież z niepełnosprawnością intelektualną, „Niepełnosprawność i rehabilitacja” 2015, z. 1, s. 150–161. | pl_PL |
dc.references | Giddens Anthony (2007), Nowoczesność i tożsamość, tłum. Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kijak Remigiusz (2013), Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Minczakiewicz Elżbieta (2010), Poczucie tożsamości społecznej a perspektywy i plany życiowe dorosłych osób z zespołem Downa, [w:] Bogusława Kaczmarek (red.), Trudna dorosłość osób z zespołem Downa. Jak możemy wspomóc?, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nowak-Dziemianowicz Mirosława (2008), Podmiot w narracjach. Narracja, autobiografia, tożsamość, „Forum Oświatowe”, numer specjalny, s. 181–194. | pl_PL |
dc.references | Piotrowicz Radosław (2010), Wyznaczniki dorosłości osób z zespołem Downa, [w:] Bogusława Kaczmarek (red.), Trudna dorosłość osób z zespołem Downa. Jak możemy wspomóc?, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Raeburn John, Rootman Irving (1996), Quality of life and rehabilitation, [w:] Brown Ivan, Nagle Mark, Rebecca Renwick (eds.), Quality of life in health promotion and rehabilitation, Sage Publications, New York. | pl_PL |
dc.references | Rola Jarosław (2007), Współczesne podejście do problemu obecności depresji i zaburzeń zdrowia psychicznego u osób upośledzonych umysłowo, „Psychiatria Polska”, t. XLI, nr 2, s. 203–216. | pl_PL |
dc.references | Schalock Robert i in. (2002), Conceptualization, Measurement, and Application of Quality of Life for Person With Intellectual Disabilities: Report of an International Panel of Experts, „Mental Retardation”, vol. 6, s. 457–470. | pl_PL |
dc.references | Stańczyk Jerzy (1996), Współczesne pojmowanie bezpieczeństwa, ISP PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Stelter Żaneta (2010), Młodzi dorośli z niepełnosprawnością intelektualną: kontekst społeczny, [w:] Anna Brzezińska, Radosław Kaczan, Karolina Smoczyńska (red.), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Stochmiałek Jerzy (2015), Teoriopoznawcze i metodologiczne aspekty badań nad edukacją osób dorosłych niepełnosprawnych – zarys andragogiki, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, z. 1, s. 3–18. | pl_PL |
dc.references | Veenhoven Ruut (2000), The four qualities of life. Ordering concept and measures of the good life, „Journal of Happiness Studies”, vol. 1, s. 1–39. | pl_PL |
dc.references | Ventegodt Soren, Merrick Joav, Jorgen-Andersen Niels (2003), Quality of life Theory I. The IQOL Theory: An Integrative Theory of Global Quality of Life Concept, „The Scientific World Journal”, no 3, s. 1030–1040. | pl_PL |
dc.references | Witkowski Tomasz (1993), Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. 13 rodzajów niepełnosprawności, Małe Dzieło Bożej Opatrzności, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | World Health Organisation (1997), Measuring Quality of Life http://www.who.int/mental_health/media/68.pdf (dostęp 29.09.2015). | pl_PL |
dc.references | Woźniak Zbigniew (2008), Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej. Społeczny kontekst medycznego problemu, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zakrzewska-Manterys Elżbieta (2010), Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zawiślak Aleksandra (2006), Częstość występowania pojęć „upośledzenie umysłowe” (mental retardation) i „niepełnospraw ność intelektualna” (intellectual disability) we współczesnym piśmiennictwie, [w:] Jan Pańczyk (red.), Forum Pedagogów Specjalnych XXI wieku, t. VII, Wydawnictwo Hamal, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Zawiślak Aleksandra (2011), Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Difin, Warszawa. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | przemyslaw.nosal@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-076-4.06 | |
dc.discipline | nauki o zdrowiu | pl_PL |
dc.discipline | psychologia | pl_PL |