Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDurys, Elżbieta
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorKuźma, Inga
dc.date.accessioned2022-03-18T07:46:22Z
dc.date.available2022-03-18T07:46:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationDurys E., Kobieta w męskim świecie. Strategie działania Małgorzaty Szumowskiej, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Desperak I., Kuźma I. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 265-278, https://doi.org/10.18778/7969-873-8.23pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-873-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41248
dc.description.abstractFilmmaking is one of the most male-dominated profession. Poland is no exception in this regard. Researchers exploring the issue of female directors in Polish cinema indicated misogynistic attitude prevalent in film schools, in the film industry, as well as among the policy-makers as a main cause of that situation before 1989. Despite the socio-cultural changes after the collapse of communism and gender mainstreaming policy adopted after 2004, almost nothing has changed in this respect since then. That is why a few exceptions to this inglorious and disgraceful rule are worth exploring in a more profound way. In my article I analyze Polish female film director Małgorzata Szumowska. Using interviews and articles about her as a person published both in newspapers and magazines, I distinguish three different strategies employed by her to function in the male-dominated industry. These are as follows: the strategy of incorporation (“one of the boys”), the mask of stereotypical womanhood, and madness.pl_PL
dc.description.abstractReżyseria filmowa to jedna z najbardziej zmaskulinizowanych profesji. Polska pod tym względem nie jest wyjątkiem. Do lat dziewięćdziesiątych XX wieku jako przyczyny tego stanu rzeczy badacze wskazywali mizoginię panującą w szkołach filmowych, wśród filmowców oraz decydentów rozdzielających środki. Mimo zmian społeczno-kulturowych oraz polityki równości, sytuacja ta po roku 1989 i 2004 nie ulega znaczącej zmianie. Tym bardziej interesujące i warte uwagi są nieliczne wyjątki od tej niechlubnej reguły. W swoim artykule analizuję postać reżyserki filmowej Małgorzaty Szumowskiej. Korzystając z wywiadów i artykułów na jej temat, które ukazały się w prasie codziennej i w czasopismach dla kobiet, wskazuję trzy strategie przyjęte i wykorzystywane przez Szumowską celem radzenia sobie w zdominowanym przez mężczyzn i niechętnym kobietom środowisku. Są to kolejno: strategia przyłączenia („jedna z chłopaków“), przywdziewanie maski schematycznej kobiecości oraz szaleństwo.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Kuźma I. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Feminizmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectfilmpl_PL
dc.subjectPolish cinemapl_PL
dc.subjectgenderpl_PL
dc.subjectMałgorzata Szumowskapl_PL
dc.subjectfilmpl_PL
dc.subjectpolskie kinopl_PL
dc.subjectgenderpl_PL
dc.subjectMałgorzata Szumowskapl_PL
dc.titleKobieta w męskim świecie. Strategie działania Małgorzaty Szumowskiejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number265-278pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-963-6
dc.contributor.authorBiographicalnoteElżbieta Durys – dr hab., adiunkt w Katedrze Amerykanistyki i Mass Mediów w Uniwersytecie Łódzkim. Autorka tekstów dotyczących filmu i płci kulturowej w kinie. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na filmie, problematyce gender oraz antropologii. Współredagowała tomy: „Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze” (z Elżbietą Ostrowską; 2005), „Kino amerykańskie: Dzieła” (z Konradem Klejsą; 2006) i „Kino amerykańskie: Twórcy” (z Konradem Klejsą; 2007) oraz „Konteksty feministyczne”. „Gender w życiu społecznym i kulturze” (z Patrycją Chudzicką-Dudzik; 2014). W 2009 roku ukazała się jej monografia „Mieliśmy tu mały problem... O twórczości Johna Cassavetesa”, w 2013 zaś „Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970–2000”. Odbywała wykłady gościnne w wielu zagranicznych uczelniach w Europie i w Stanach Zjednoczonych (Roehampton University, Utrecht University, Tampere University, Ankara University, University of Washington in Seattle i innych). W roku akademickim 2009–2010 przebywła na stypendium Fulbrigta w Department of Radio–Television–Film w University of Texas at Austin (USA).pl_PL
dc.referencesBednarska M., Anarchistka, „Twój Styl” 2012, nr 2 (259), s. 36‒41.pl_PL
dc.referencesBereś Witold, Jerzy Skoczylas, Ojciec, syn i córka. Rozmowa z Maciejem Szumowskim i jego dziećmi Małgorzatą i Wojciechem, „Gazeta Telewizyjna” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 14‒20 września 2001, s. 4.pl_PL
dc.referencesBielas K., Barbara Sass: Nie wszystko na sprzedaż (wywiad), „Wysokie Obcasy” (dodatek do „Gazety Wyborczej”) 1999, nr 16.pl_PL
dc.referencesByerly C., Ros K., Women and Media. A Critical Introduction, Blackwell Publishing, 2006.pl_PL
dc.referencesChesler P., Women and Madness, 2nd ed., Palgrave Macmillan, New York & Houndsmill 2005.pl_PL
dc.referencesJabłońska A., Nie muszę być grzeczna, „Twój Styl” 2006, nr 4, s. 16–19.pl_PL
dc.referencesJaklewicz K., Małgorzata Szumowska: Ma fazę na Morrisona, „Wysokie Obcasy Extra”, 16 czerwca 2011, nr 3, s. 66.pl_PL
dc.referencesJucewicz A., Szuma, ty jesteś facet! Rozmowa z Małgorzatą Szumowską, „Wysokie Obcasy”, 28 stycznia 2012, nr 23, s. 8.pl_PL
dc.referencesNiemojewski R.B., Nadzieja, „Machina” VII/2000.pl_PL
dc.referencesNowak K.T., Jedna zwykła chwila, „Twój Styl” 2008, nr 11 (220), s. 70‒76.pl_PL
dc.referencesRadłowska R., Matka, córka i ONO. Z Dorotą Terakowską i Małgorzatą Szumowską rozmawia Renata Radłowska, „Wysokie Obcasy” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 22 lutego 2003, nr 8, s. 26.pl_PL
dc.referencesRiviere J., Womanliness as a Masquerade, [w:] W.K. Kolmar, F. Bartkowski (eds.), Feminist Theory. A Reader, second edition, McGraw-Hill Companies, 2005, s. 146‒149.pl_PL
dc.referencesSzymańska I., Żałoba niedobra dla zmarłych, „Duży Format”, nr 45 (dodatek do „Gazety Wyborczej”, nr 264), 13 listopada 2006, s. 17.pl_PL
dc.referencesTalarczyk-Gubała M., Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2013.pl_PL
dc.referencesTomasik K., Polskie reżyserki filmowe 1919‒2002, „Kultura i Historia” 2004, nr 6 http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/179 [dostęp: 17.06.2015].pl_PL
dc.referencesWeedon C., Feminism, Theory and the Politics of Difference, Willey–Blackwell, b.m.w. 1999, s. 94–95.pl_PL
dc.referencesWiśniewska A., Szumowska: Kino to szkoła przetrwania, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesZimmerer K., Wariactwo pielęgnowane, czyli opowieść o pewnej matce i pewnej córce, „Zwierciadło” 2001, nr 1, s. 40–45.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-873-8.23
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe