dc.contributor.author | Durys, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Desperak, Izabela | |
dc.contributor.editor | Kuźma, Inga | |
dc.date.accessioned | 2022-03-18T07:46:22Z | |
dc.date.available | 2022-03-18T07:46:22Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Durys E., Kobieta w męskim świecie. Strategie działania Małgorzaty Szumowskiej, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Desperak I., Kuźma I. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 265-278, https://doi.org/10.18778/7969-873-8.23 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-873-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41248 | |
dc.description.abstract | Filmmaking is one of the most male-dominated profession. Poland is no exception in this regard. Researchers exploring the issue of female directors in Polish cinema indicated misogynistic attitude prevalent in film schools, in the film industry, as well as among the policy-makers as a main cause of that situation before 1989. Despite the socio-cultural changes after the collapse of communism and gender mainstreaming policy adopted after 2004, almost nothing has changed in this respect since then. That is why a few exceptions to this inglorious and disgraceful rule are worth exploring in a more profound way. In my article I analyze Polish female film director Małgorzata Szumowska. Using interviews and articles about her as a person published both in newspapers and magazines, I distinguish three different strategies employed by her to function in the male-dominated industry. These are as follows: the strategy of incorporation (“one of the boys”), the mask of stereotypical womanhood, and madness. | pl_PL |
dc.description.abstract | Reżyseria filmowa to jedna z najbardziej zmaskulinizowanych profesji. Polska pod tym względem nie jest wyjątkiem. Do lat dziewięćdziesiątych XX wieku jako przyczyny tego stanu rzeczy badacze wskazywali mizoginię panującą w szkołach filmowych, wśród filmowców oraz decydentów rozdzielających środki. Mimo zmian społeczno-kulturowych oraz polityki równości, sytuacja ta po roku 1989 i 2004 nie ulega znaczącej zmianie. Tym bardziej interesujące i warte uwagi są nieliczne wyjątki od tej niechlubnej reguły. W swoim artykule analizuję postać reżyserki filmowej Małgorzaty Szumowskiej. Korzystając z wywiadów i artykułów na jej temat, które ukazały się w prasie codziennej i w czasopismach dla kobiet, wskazuję trzy strategie przyjęte i wykorzystywane przez Szumowską celem radzenia sobie w zdominowanym przez mężczyzn i niechętnym kobietom środowisku. Są to kolejno: strategia przyłączenia („jedna z chłopaków“), przywdziewanie maski schematycznej kobiecości oraz szaleństwo. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Desperak I., Kuźma I. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | Oblicza Feminizmu; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | film | pl_PL |
dc.subject | Polish cinema | pl_PL |
dc.subject | gender | pl_PL |
dc.subject | Małgorzata Szumowska | pl_PL |
dc.subject | film | pl_PL |
dc.subject | polskie kino | pl_PL |
dc.subject | gender | pl_PL |
dc.subject | Małgorzata Szumowska | pl_PL |
dc.title | Kobieta w męskim świecie. Strategie działania Małgorzaty Szumowskiej | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 265-278 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-963-6 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Elżbieta Durys – dr hab., adiunkt w Katedrze Amerykanistyki i Mass Mediów w Uniwersytecie Łódzkim. Autorka tekstów dotyczących filmu i płci kulturowej w kinie. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na filmie, problematyce gender oraz antropologii. Współredagowała tomy: „Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze” (z Elżbietą Ostrowską; 2005), „Kino amerykańskie: Dzieła” (z Konradem Klejsą; 2006) i „Kino amerykańskie: Twórcy” (z Konradem Klejsą; 2007) oraz „Konteksty feministyczne”. „Gender w życiu społecznym i kulturze” (z Patrycją Chudzicką-Dudzik; 2014). W 2009 roku ukazała się jej monografia „Mieliśmy tu mały problem... O twórczości Johna Cassavetesa”, w 2013 zaś „Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970–2000”. Odbywała wykłady gościnne w wielu zagranicznych uczelniach w Europie i w Stanach Zjednoczonych (Roehampton University, Utrecht University, Tampere University, Ankara University, University of Washington in Seattle i innych). W roku akademickim 2009–2010 przebywła na stypendium Fulbrigta w Department of Radio–Television–Film w University of Texas at Austin (USA). | pl_PL |
dc.references | Bednarska M., Anarchistka, „Twój Styl” 2012, nr 2 (259), s. 36‒41. | pl_PL |
dc.references | Bereś Witold, Jerzy Skoczylas, Ojciec, syn i córka. Rozmowa z Maciejem Szumowskim i jego dziećmi Małgorzatą i Wojciechem, „Gazeta Telewizyjna” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 14‒20 września 2001, s. 4. | pl_PL |
dc.references | Bielas K., Barbara Sass: Nie wszystko na sprzedaż (wywiad), „Wysokie Obcasy” (dodatek do „Gazety Wyborczej”) 1999, nr 16. | pl_PL |
dc.references | Byerly C., Ros K., Women and Media. A Critical Introduction, Blackwell Publishing, 2006. | pl_PL |
dc.references | Chesler P., Women and Madness, 2nd ed., Palgrave Macmillan, New York & Houndsmill 2005. | pl_PL |
dc.references | Jabłońska A., Nie muszę być grzeczna, „Twój Styl” 2006, nr 4, s. 16–19. | pl_PL |
dc.references | Jaklewicz K., Małgorzata Szumowska: Ma fazę na Morrisona, „Wysokie Obcasy Extra”, 16 czerwca 2011, nr 3, s. 66. | pl_PL |
dc.references | Jucewicz A., Szuma, ty jesteś facet! Rozmowa z Małgorzatą Szumowską, „Wysokie Obcasy”, 28 stycznia 2012, nr 23, s. 8. | pl_PL |
dc.references | Niemojewski R.B., Nadzieja, „Machina” VII/2000. | pl_PL |
dc.references | Nowak K.T., Jedna zwykła chwila, „Twój Styl” 2008, nr 11 (220), s. 70‒76. | pl_PL |
dc.references | Radłowska R., Matka, córka i ONO. Z Dorotą Terakowską i Małgorzatą Szumowską rozmawia Renata Radłowska, „Wysokie Obcasy” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 22 lutego 2003, nr 8, s. 26. | pl_PL |
dc.references | Riviere J., Womanliness as a Masquerade, [w:] W.K. Kolmar, F. Bartkowski (eds.), Feminist Theory. A Reader, second edition, McGraw-Hill Companies, 2005, s. 146‒149. | pl_PL |
dc.references | Szymańska I., Żałoba niedobra dla zmarłych, „Duży Format”, nr 45 (dodatek do „Gazety Wyborczej”, nr 264), 13 listopada 2006, s. 17. | pl_PL |
dc.references | Talarczyk-Gubała M., Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2013. | pl_PL |
dc.references | Tomasik K., Polskie reżyserki filmowe 1919‒2002, „Kultura i Historia” 2004, nr 6 http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/179 [dostęp: 17.06.2015]. | pl_PL |
dc.references | Weedon C., Feminism, Theory and the Politics of Difference, Willey–Blackwell, b.m.w. 1999, s. 94–95. | pl_PL |
dc.references | Wiśniewska A., Szumowska: Kino to szkoła przetrwania, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Zimmerer K., Wariactwo pielęgnowane, czyli opowieść o pewnej matce i pewnej córce, „Zwierciadło” 2001, nr 1, s. 40–45. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-873-8.23 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |