Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJemielita, Artur
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorKuźma, Inga B.
dc.date.accessioned2022-03-17T13:22:36Z
dc.date.available2022-03-17T13:22:36Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationJemielita A., Maria Franciszka Kozłowska: święta, lecz wyklęta. O kobiecie, która wyprzedziła swoje czasy, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki. Herstorie, Desperak I., Kuźma I. B. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. 187-197, https://doi.org/10.18778/8088-351-2.17pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-351-2
dc.identifier.isbn978-83-8088-352-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41234
dc.description.abstractW artykule zaprezentowano sylwetkę polskiej zakonnicy Marii Franciszki Kozłowskiej (1862–1921). Kozłowska początkowo członkini zgromadzeń rzymskokatolickich, z czasem na fali swoich objawień (1893 rok), stała się organizatorką niezależnego Kościoła mariawitow. Jej powszechnie znana działalność stała się przedmiotem sporów i głośnej debaty publicznej w pierwszych dwóch dekadach XX wieku. Dla jednych była wzorem cnót oraz prorokinią, dla innych niezrównoważoną manipulatorką. Autor w sposób obiektywny prezentuje najpierw sylwetkę Kozłowskiej, w dalszej części opisuje dzieje założonego przez nią ruchu mariawickiego, a w podsumowaniu wskazuje na oryginalność proponowanych przez zakonnicę reform dla Kościoła katolickiego. Celem autora jest ukazanie sprzeczności, jakie może łączyć w sobie jedna osoba: bycie świętym i wyklętym, posiadanie tradycyjnych poglądów, przy jednoczesnym głoszeniu śmiałych reform, istnienie w pamięci historycznej jednych i kompletnej ignorancji u innych.pl_PL
dc.description.abstractThe article presents the profile of a Polish nun Maria Franciszka Kozłowska (1862–1921). Kozłowska, initially a member of the Roman Catholic congregations, in time due to her Revelations (1893) proved to be the organizer of the independent Mariavite Church. Her widely known work became the subject of church disputes and a resounding public debate of the first two decades of the twentieth century. For some she turned out to be a paragon of virtues and a prophetess, for others an unstable manipulator. First, the author objectively presents the figure of Kozłowska, later describing the history of the Mariavite movement she founded and indicating the originality of the reforms of the Catholic Church proposed by the nun in the summary. The aim is to present the contradictions that may be present in a person, being a saint and excommunicated, having traditional views while proclaiming bold reforms, the existence in the historical memory of some and being completely ignored by others.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Kuźma I. B. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki. Herstorie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Femin!zmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectMaria Kozłowskapl_PL
dc.subjectkatolicyzmpl_PL
dc.subjectmariawityzmpl_PL
dc.subjectprześladowania religijnepl_PL
dc.subjectkobiety w kościelepl_PL
dc.subjectKozlowska Mariapl_PL
dc.subjectcatholicismpl_PL
dc.subjectmariavitismpl_PL
dc.subjectreligious persecutionpl_PL
dc.subjectwomen in the churchpl_PL
dc.titleMaria Franciszka Kozłowska: święta, lecz wyklęta. O kobiecie, która wyprzedziła swoje czasypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number187-197pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationChrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawiepl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteArtur Jemielita – magister bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Warszawskim (2012) oraz historii na Uniwersytecie Warszawskim (2014), a także teologii starokatolickiej na Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej (2014). Od 2013 roku jest studentem studiów doktoranckich z zakresu teologii dogmatycznej na Wydziale Teologicznym Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej, gdzie pod kier. dr. hab. Borysa Przedpełskiego przygotowuje dysertację pt. „Idea pokuty w teologii mariawickiej”. Swoje artykuły publikował między innymi w „Roczniku Lubelskim”, „Dalej”, „Mariawicie”. Specjalizuje się w historii Kościołów starokatolickich po 1945 roku, szczególnie ruchu mariawickiego. W swoich pracach podejmuje problematykę współczesnej recepcji mariawityzmu w społeczeństwie polskim w kontekście doświadczeń historycznych. Z wyznania jest mariawitą.pl_PL
dc.referencesPismo Święte Starego i Nowego Testamentu: w przekładzie z języków oryginalnych, Wydawnictwo Pallotinum, Poznań 2000.pl_PL
dc.referencesDowley T., Historia chrześcijaństwa, T. Szafrański, „Vacatio”, Warszawa 2002.pl_PL
dc.references„Dzięcioł” 1906, nr 2, s. 1.pl_PL
dc.referencesEncyklopedia katolicka, t. 15, 20, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin 2011–2014.pl_PL
dc.referencesGołębiowski S., Św. Maria Franciszka Feliksa Kozłowska 1862–1921: życie i dzieło, Kościół Starokatolicki Mariawitów, Płock 2002.pl_PL
dc.referencesGołębiowski S., O Tej, co przyszła przeszkadzać, [w:] Wszystkich uważamy za braci: 150 rocznica urodzin Świętej Marii Franciszki Kozłowskiej (wydawnictwo okolicznościowe), Parafia Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w Mińsku Mazowieckim, Mińsk Mazowiecki 2011, s. 9–11.pl_PL
dc.referencesGorski S., Do Mekki Maryawitów, „Tygodnik Ilustrowany” 1906, nr 9, s. 1–5.pl_PL
dc.referencesJemielita A., Recepcja mariawityzmu na ziemi lubelskiej – ruch odnowy katolickiej czy sekta religijna?, „Rocznik Lubelski” 2013, t. 34, s. 148–155.pl_PL
dc.referencesKoźmiński H., Prawda o „Mariawitach”, „Przegląd Katolicki” 1906, nr 21, s. 309–312.pl_PL
dc.referencesKrawczak T., Rewolucja 1905–1907 a życie społeczno-religijne. Ruch Mariawitów, [w:] Społeczeństwo i polityka – dorastanie do demokracji: Kultura polityczna w Królestwie Polskim na początku XX wieku, A. Żarnowska, T. Wolsza (red.), Wydawnictwo DiG, Warszawa 1993, s. 115–136.pl_PL
dc.referencesKrocin E., „Mariawici” a Tolerancya religijna, „Przegląd Katolicki” 1906, nr 19, s. 277–278.pl_PL
dc.referencesKronika Kościelna Wewnętrzna: Wizytacja parafii dotkniętych hereyzą t.z. „Mariawitów”, „Przegląd Katolicki” 1906, nr 20, s. 300–301.pl_PL
dc.references„Kurjer Świąteczny” 1906, nr 11, s. 1–2.pl_PL
dc.referencesMiller G., Martyrologia mariawitów w latach 1906–1910, Wydział Teologiczny Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, Warszawa 2013, praca magisterska napisana pod kierunkiem dr. B. Przedpełskiego.pl_PL
dc.referencesOpala J., Matka Maria Franciszka, [w:] Wszystkich uważamy za braci: 150 rocznica urodzin Świętej Marii Franciszki Kozłowskiej (wydawnictwo okolicznościowe), Parafia Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w Mińsku Mazowieckim, Mińsk Mazowiecki 2011, s. 3–4.pl_PL
dc.referencesPiątek T., Piątek J., Starokatolicyzm, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1987.pl_PL
dc.referencesPoczątek zawiązku zgromadzenia kapłanów, [w:] Dzieło Wielkiego Miłosierdzia: dla Świata czyli wypełnienie się objawienia św. Jana Apostoła na Staro-Katolickim Kościele Maryawitów, Wydane przy Świątyni Miłosierdzia i Miłości, Płock 1927, s. 5–34.pl_PL
dc.referencesReligia. Encyklopedia PWN, t.6, 8, 9, PWN, Warszawa 2002–2009.pl_PL
dc.referencesRumpel A., Religie w Polsce, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź 2009.pl_PL
dc.referencesRybak S., Mariawityzm: studium historyczne, „Lege”, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesRybak S., Mariawityzm: dzieje i współczesność, Agencja Wydawnicza CB, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesWarchoł E., Starokatolicki Kościół Mariawitów w okresie II Rzeczypospolitej, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 1997.pl_PL
dc.referencesWojciechowski J., Mariawityzm – rys historyczny i odrębność nauki, [w:] Z dziejów Królestwa, Wydawnictwo Kościoła Katolickiego Mariawitów, Felicjanów 1972, s. 9–110.pl_PL
dc.referencesWysoczański W., Polski nurt starokatolicyzmu, Zakład Wydawniczy „Odrodzenie”, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesZe źródeł kwestii mariawickiej: nieznane dokumenty z lat 1903–1906, Płocki Instytut Wydawniczy, Płock 2011, s. 147.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-351-2.17
dc.disciplinehistoriapl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe