Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzmigiero, Katarzyna
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorKuźma, Inga B.
dc.date.accessioned2022-03-17T13:17:05Z
dc.date.available2022-03-17T13:17:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSzmigiero K., Helena Rubinstein i Elizabeth Arden – niepokorne i konwencjonalne równocześnie. Powstanie wielkich imperiów kosmetycznych a role płciowe, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki. Herstorie, Desperak I., Kuźma I. B. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. 155-162, https://doi.org/10.18778/8088-351-2.14pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-351-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41230
dc.description.abstractMimo iż od wieków kobiety „poprawiały” swoją urodę, jawnie czyniły to jedynie kurtyzany i aktorki. Aż do końca XIX wszystkie jednak używały preparatów domowej produkcji. Nikt zatem nie przypuszczał, że na produkcji kremów i toników, nie mówiąc już o pomadkach czy rożach, można zbić fortunę. Pierwsze firmy kosmetyczne, założone i prowadzone przez mężczyzn, nastawione były wyłącznie na zaopatrywanie aktorów i aktorek teatralnych i filmowych. Gdy dwie ubogie i niewykształcone emigrantki, polska Żydówka Helena Rubinstein w Australii i kanadyjka Elizabeth Arden w USA, zakładały swoje firmy, nikt nie wróżył im sukcesu. Pomimo niesprzyjającym makijażowi konotacjom, obydwie wprowadziły do swojej oferty kosmetyki kolorowe. Chociaż były rywalkami, wiele je łączyło: obydwie zbudowały światowe imperia od podstaw, były mistrzyniami reklamy i tytankami pracy. Uważały, że aktywność intelektualna i zainteresowania są nieodłącznymi atrybutami kobiecości. Obie ukrywały swoje plebejskie pochodzenie i marzyły o wielkiej miłości, by być zwodzone i wykorzystywane przez mężów. Były z jednej strony kobietami nowoczesnymi o wielkich aspiracjach, z drugiej strony zbudowały swe fortuny sprzedając złudne marzenia o pięknie innym kobietom. Chociaż same wyłamały się z sztywnych wzorców płciowych, które panowały w ich czasach, nie powstrzymało je to przed wtłaczaniem innych kobiet w sztuczne kanony piękna. Współczesne kobiety mogą je kochać lub nienawidzić, jednak nie mogą zignorować ich dziedzictwa.pl_PL
dc.description.abstractAlthough women used to “correct” their appearance for centuries, only courtesans and actresses did it in public. Since the end of the 19th century all of them relied on home-made products. Nobody expected, then, that manufacturing creams and toners, not to mention lipsticks and blushes, can make one enormously wealthy. First professional cosmetic companies, founded and ran by men, supplied the needs of theatre and film actors and actresses. When two poor and uneducated immigrant women, Polish Jew Helena Rubinstein in Australian and Canadian Elizabeth Arden in the USA, started their businesses, few believed they would prosper. Despite the negative associations with make-up, both introduced coloured cosmetics into their offer. Although they were rivals, they had many things in common: both built world empires from scratch, were geniuses of marketing and work addicts. Both believed intellectual activity and passions are feminine attributes. Both hid their low-class origins and dreamt about love, only to be deceived and used by their husbands. On the one hand, they were modern women of great aspirations, on the other they made fortunes selling false dreams about beauty to other women. Having themselves broken out of the strict gender roles of their times, they did not mind pushing other women into artificial beauty canons. They might be loved or hated by contemporary women, but one cannot ignore their legacy.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Kuźma I. B. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki. Herstorie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Femin!zmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectElizabeth Ardenpl_PL
dc.subjectHelena Rubinsteinpl_PL
dc.subjectkosmetykipl_PL
dc.subjectmakijażpl_PL
dc.subjectcosmeticspl_PL
dc.subjectElizabeth Ardenpl_PL
dc.subjectmake-uppl_PL
dc.titleHelena Rubinstein i Elizabeth Arden – niepokorne i konwencjonalne równocześnie. Powstanie wielkich imperiów kosmetycznych a role płciowepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number155-162pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Katedra Filologii Angielskiej, Filia w Piotrkowie Trybunalskimpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-352-9
dc.identifier.eisbn10.18778/8088-351-2.14
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Szmigiero – absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, na którym ukończyła filologię angielską. Od 2004 roku związaną jest zawodowo z Uniwersytetem Jana Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim. Jej zainteresowania naukowe obejmują humanistykę medyczną, zwłaszcza kulturowe przedstawienia szaleństwa oraz gender studies. Jest autorką monografii „“To Be That Self which One Truly Is”. Search for Identity in Women’s Madness Narratives" (2013) i kilkudziesięciu artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach.pl_PL
dc.referencesBasten F., Max Factor. Człowiek, który dał kobiecie nową twarz, A. Gralak (tłum.), Znak, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesBrandon R., Wstydliwa historia piękna, A. Borowiec (tłum.), Agora, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesBrumberg J. J., The Body Project. An Intimate History of American Girls, Vintage Books, New York 1997.pl_PL
dc.referencesFitoussi M., Helena Rubinstein. Kobieta, która stworzyła piękno, K. Sławińska (tłum.), MUZA, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesMarsh M., Compacts and cosmetics. Beauty from Victoria Times to the Present Day, Pen and Sword Books, Barnsley 2009.pl_PL
dc.referencesWilliams S., Youngs B., Maybelline, A. Czajkowska (tłum.), MUZA, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesWoodhead L., War Paint. Elizabeth Arden and Helena Rubinstein. Their Lives, their Times, their Rivalry, Virago, London 2012.pl_PL
dc.referencesWolf N., The Beauty Myth, Vintage Books, London 1991.pl_PL
dc.disciplinehistoriapl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe