Show simple item record

dc.contributor.authorPrzybylski, Bartłomiej Kacper
dc.date.accessioned2022-01-14T07:19:10Z
dc.date.available2022-01-14T07:19:10Z
dc.date.issued2021-12-03
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40446
dc.description.abstractThe paper focuses on the comparative analysis of European and Polish transport policies’ aims and their compatibility with the concept of sustainable transport. The author investigates how far do the strategic documents establishing Polish transport policy include the sustainable transport principles as the ideological inspiration and whether those principles can be found in the particular goals of this policy. The areas of transport policy’s assessment include: the perception of transportation as the factor of economic growth, social cohesion and transport availability issue, traffic’s impact on natural environment and quality of life, and the safety of different categories of traffic participants. The paper provides preliminary conclusions of sociological desk research, including the Polish and European transport policy strategic documents, as well as the analysis of existing statistical data picturing the functioning of Polish and European transport systems.en
dc.description.abstractArtykuł analizuje europejską i krajową politykę transportową z punktu widzenia przyjmowanych w nich celów i zgodności z ideą zrównoważonego transportu. Autor podejmuje próbę ocenienia, na ile podmioty odpowiedzialne za kształt krajowej polityki transportowej traktują ideę zrównoważonego transportu jako istotną ideologiczną inspirację, a na ile jest to tylko hasłowa deklaracja nieznajdująca potwierdzenia w kierunkach szczegółowych działań. Obszary tej oceny obejmują społeczne aspekty funkcjonowania systemu transportowego: wpływ na rozwój gospodarczy, zagadnienie spójności społecznej i dostępności komunikacyjnej, zagadnienie ochrony środowiska i jakości życia oraz kwestię bezpieczeństwa użytkowników systemu transportowego. Artykuł zawiera wstępne wnioski z socjologicznej analizy desk research, prowadzonej na podstawie analizy treści dokumentów strategicznych krajowej i europejskiej polityki transportowej, a także analizy danych zastanych pochodzących z polskiej i europejskiej statystyki publicznej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;78pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsustainable developmenten
dc.subjecttransport policyen
dc.subjectsustainable transporten
dc.subjectnatural environment protectionen
dc.subjecttraffic safetyen
dc.subjectzrównoważony rozwójpl
dc.subjectpolityka transportowapl
dc.subjectzrównoważony transportpl
dc.subjectochrona środowiskapl
dc.subjectbezpieczeństwo ruchu drogowegopl
dc.titlePolityka transportowa na paradygmatycznym rozdrożu. Socjologiczna analiza dokumentów strategicznych europejskiej i polskiej polityki transportowejpl
dc.title.alternativeTransport policy at the paradigmatic crossroads. Sociological analysis of European and Polish transport policy strategic documentsen
dc.typeOther
dc.page.number117-140
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii Struktur i Zmian Społecznych, ul. Rewolucji 1905 r. 41/43, 90-214 Łódźpl
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAdamiec J. (2012), Transeuropejskie sieci transportowe, „Studia BAS”, nr 4(32), s. 63–78.pl
dc.referencesBraess D. (1968), Über ein Paradoxon aus der Verkehrsplanung, „Unternehmenforschung”, nr 12, s. 258–268 https://doi.org/10.1007/BF01918335pl
dc.referencesEuropean Commission (2018), Transport in the European Union. Current Trends And Issues, Brussels.pl
dc.referencesEuropean Commission (2021), European Commission Road Safety 2020 Preeliminary Statistics https://ec.europa.eu/transport/modes/road/news/2021-04-20-road-safety_pl (dostęp: 6.07.2021).pl
dc.referencesEuropean Environment Agency (EEA) (2009), Transport at crossroads. TERM 2008: Indicators tracking transport and environment in the European Union, Publications Office of the European Communities, Copenhagen.pl
dc.referencesEuropean Environment Agency (EEA) (2016), Transitions towards a more sustainable mobility system. TERM 2016: Transport indicators tracking progress towards environmental targets in Europe, Publications Office of the European Union, Luxembourg.pl
dc.referencesFücks R. (2016), Zielona rewolucja, przeł. Ś.F. Nowicki, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.pl
dc.referencesGitkiewicz O. (2019), Nie zdążę, Wydawnictwo Fundacji Instytutu Reportażu/Dowody Na Istnienie, Warszawa.pl
dc.referencesKarwacki A. (2006), Błędne koło. Reprodukcja kultury podklasy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl
dc.referencesKomisja Europejska (2011), Biała Księga. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportowego, Bruksela.pl
dc.referencesKrzykała F. (2004), Socjologia transportu w zarysie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.pl
dc.referencesLipińska-Słota A. (2014), Polityka transportowa w kształtowaniu systemów transportowych, „Studia Ekonomiczne”, nr 165, s. 69–76.pl
dc.referencesMinisterstwo Infrastruktury (2019), Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do roku 2030, Warszawa.pl
dc.referencesMinisterstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (2013), Strategia Rozwoju Transportu do roku 2020 (z perspektywą do roku 2030), Warszawa.pl
dc.referencesNajwyższa Izba Kontroli (NIK) (2008), Informacja o wynikach kontroli organizowania i finansowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, KKT – 41000/06, Warszawa.pl
dc.referencesNajwyższa Izba Kontroli (NIK) (2011), Informacja o wynikach kontroli restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstw transportu autobusowego, KGP-4101-01-00/2010, Warszawa.pl
dc.referencesNajwyższa Izba Kontroli (NIK) (2014), Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami, LKR-4101-007-00/2014, Warszawa.pl
dc.referencesNajwyższa Izba Kontroli (NIK) (2016a), Informacja o wynikach kontroli funkcjonowania regionalnego pasażerskiego transportu drogowego, KIN-410.007.00.2015, Warszawa.pl
dc.referencesNajwyższa Izba Kontroli (NIK) (2016b), Dostępność publicznego transportu zbiorowego dla osób niepełnosprawnych w miastach na prawach powiatu, LBY.430.001.00.2015, Warszawa.pl
dc.referencesOrganizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) (1997), Towards Sustainable Transportations, Vancouver.pl
dc.referencesRokicka E., Woźniak W. (2016), W kierunku zrównoważonego rozwoju. Koncepcje, interpretacje, konteksty, Katedra Socjologii Ogólnej Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl
dc.referencesRydzykowski W. (red.) (2017), Współczesna polityka transportowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl
dc.referencesRytel K. (2017), Polska: najniższa dostępność kolei w regionie http://czt.org.pl/publikacje/porownaj/polska-najnizsza-dostepnosc-kolei-w-regionie (dostęp: 2.02.2017).pl
dc.referencesStatistical Pocketbook (2016), EU Transport In figures, Publications Office of the European Union, Luxembourg.pl
dc.referencesStrzyczkowski K. (2007), Prawo gospodarcze publiczne, wyd. II, Lexis Nexis, Warszawa.pl
dc.referencesSwolkień O. (2008–2009), Polityka transportowa, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź.pl
dc.referencesSyryjczyk T. (red.) (2009), Biała księga. Mapa problemów polskiego kolejnictwa, Railway Business Forum, Warszawa–Kraków.pl
dc.referencesSzymalski W. (2014), Prawo Lewisa-Moridge’a w Warszawie – wprowadzenie http://www.zm.org.pl/?a=lewis-mogridge-14-00_wprowadzenie (dostęp: 30.01.2017).pl
dc.referencesTrammer K. (2006), Zawieszone do odwołania, „Magazyn Obywatel”, nr 2(28).pl
dc.referencesTrammer K. (2017), Miasta bez kolei? Głównie w Polsce http://czt.org.pl/publikacje/porownaj/miasta-bez-kolei-glownie-w-polsce (dostęp: 2.02.2017).pl
dc.referencesTrammer K. (2019), Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl
dc.referencesUnited Nations (2016), Mobilizing Sustainable Transport for Development, New York City.pl
dc.referencesWesołowski J. (2008), Miasto w ruchu. Dobre praktyki w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź.pl
dc.referencesZiemianie Atakują (2020), Ziemianie atakują!, Kantar, Lata Dwudzieste, United Nations Global Compact Poland ziemianieatakuja.pl (dostęp: 9.08.2021).pl
dc.contributor.authorEmailbartlomiej.przybylski@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.78.07


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0