Show simple item record

dc.contributor.authorSapińska, Paulina
dc.date.accessioned2021-12-22T13:55:10Z
dc.date.available2021-12-22T13:55:10Z
dc.date.issued2021-11-30
dc.identifier.issn2299-8403
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40259
dc.description.abstractCommuting to work is the most important and most easily observable indication of spatial-functional connections between localities, municipalities, districts and other regions. For this reason analysis of commuting patterns is very useful in scientific research as well as at various levels of spatial planning. This article identifies the directions and scale of commuting to work for the urban-rural municipality of Uniejów. On the basis of analysis of data from the Central Statistical Office concerning population movements connected with employment in the years 2006, 2011 and 2016 (flows of more than 9 persons)it has been found that the number of out-commutes to work from this municipality as well as incoming travels to work from outside Uniejów municipality have increased.en
dc.description.abstractDojazdy do pracy stanowią najważniejszy i najlepiej zauważalny przejaw powiązań przestrzenno-funkcjonalnych między poszczególnymi miejscowościami, gminami, powiatami oraz innymi regionami. Z tego powodu podkreśla się istotność ich badania w kontekście dociekań naukowych, ale też na różnych szczeblach planowania przestrzennego. W artykule zidentyfikowano kierunki i skalę dojazdów do pracy w odniesieniu do gminy miejsko-wiejskiej Uniejów. Analizując dane Głównego Urzędu Statystycznego o przemieszczeniach ludności związanych z zatrudnieniem w latach 2006, 2011 i 2016, uwzględniające przepływy powyżej dziewięciu osób, stwierdzono wzrost liczby wyjazdów pracowniczych mieszkańców tej jednostki, jak również przyjazdów do pracy w gminie Uniejów osób zameldowanych poza jej granicami.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesBiuletyn Uniejowskipl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectcommuting to worken
dc.subjectUniejów municipalityen
dc.subjectpopulation flowsen
dc.subjectdojazdy do pracypl
dc.subjectgmina Uniejówpl
dc.subjectprzepływy ludnościpl
dc.titlePrzepływy ludności związane z zatrudnieniem na przykładzie gminy Uniejówpl
dc.title.alternativePopulation flows connected with employment – the case of Uniejów municipalityen
dc.typeArticle
dc.page.number181-200
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych i Wydział Zarządzaniapl
dc.identifier.eissn2449-8319
dc.referencesBadanie pilotażowe zachowań komunikacyjnych ludności w Polsce, etap III – raport końcowy, praca badawcza w ramach projektu: Wsparcie systemu monitorowania polityki spójności w perspektywie finansowej 2007–2013 oraz programowania i monitorowania polityki spójności w perspektywie finansowej 2014–2020, GUS w Warszawie i Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS w Jachrance, 2015.pl
dc.referencesBartosiewicz B., Powiązania społeczne w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym, „Studia KPZK” 2012, t. 147, s. 83–101.pl
dc.referencesBorowska-Stefańska M., Kowalski M., Wiśniewski S., Changes in travel time and the load of road network, depending on the diversification of working hours: case study the Łódź Voivodeship, Poland, „Geografie” 2020, t. 125 (2), s. 211–241. https://doi.org/10.37040/geografie2020125020211pl
dc.referencesBorowska-Stefańska M., Kowalski M., Wiśniewski S., Daily mobility of the elderly: An Example from Łódź, Poland, „Acta Geographica Slovenica” 2020, nr 60 (2), s. 57–70. https://doi.org/10.3986/AGS.7490pl
dc.referencesBorowska-Stefańska M., Wiśniewski S., Mobilność codzienna osób starszych w Łodzi, Łódź 2019.pl
dc.referencesBul R., Dojazdy do pracy w aglomeracji poznańskiej i województwie wielkopolskim w 2016 roku, „Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG” 2019, nr 22 (4), s. 75–94. https://doi.org/10.4467/2543859XPKG.19.022.11543pl
dc.referencesCegielski J., Problemy dojazdów do pracy. Próba syntezy, Warszawa 1977.pl
dc.referencesDojazdy do pracy. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2014.pl
dc.referencesDolny E., Społeczno-ekonomiczne problemy dojazdów do pracy, Toruń 1983.pl
dc.referencesDzieciuchowicz J. Z., Rozkłady przestrzenne dojazdów do pracy ludności wielkiego miasta (na przykładzie Łodzi), „Studia KPZK” 1979, t. 66.pl
dc.referencesGawryszewski A., Przestrzenna ruchliwość ludności Polski 1952–1985, Prace habilitacyjne IGIPZ PAN, Warszawa 1989.pl
dc.referencesGuzik R., Dojazdy do pracy w województwie małopolskim 2006–2011, Kraków 2015.pl
dc.referencesGuzik R., Kołoś A., Fiedeń Ł., Kocaj A., Wiedermann K., Dostępność komunikacyjna i relacje przestrzenne w województwie pomorskim, Kraków 2020.pl
dc.referencesHebel K., Podróże obligatoryjne mieszkańców polskich miast na przykładzie Gdyni, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka” 2014, nr 52, s. 129–145.pl
dc.referencesHerma J., Dojazdy do pracy w Polsce Południowej (województwo katowickie, kieleckie, krakowskie, opolskie, rzeszowskie) 1958–1961, Kraków 1966.pl
dc.referencesJagielski A., Niektóre przestrzenne aspekty dojazdów do pracy, „Przegląd Geograficzny” 1969, t. 41, s. 651–672.pl
dc.referencesKitowski J., Rola dojazdów do pracy w gospodarce narodowej, Lublin 1988.pl
dc.referencesKomornicki T., Przemiany mobilności codziennej Polaków na tle rozwoju motoryzacji, „Prace Geograficzne” 2011, t. 227.pl
dc.referencesKruszka K. (red.), Dojazdy do pracy w Polsce. Terytorialna identyfikacja przepływów ludności związanych z zatrudnieniem, Poznań 2010.pl
dc.referencesKrysiak K., Wpływ inwestycji i usług turystycznych na rozwój przedsiębiorczości w gminie Uniejów, „Biuletyn Uniejowski” 2019, t. 8, s. 99–114. https://doi.org/10.18778/2299-8403.08.06pl
dc.referencesKurek S., Wójtowicz M., Gałka J., Powiązania funkcjonalno-przestrzenne w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym w świetle dojazdów do pracy, „Studia Miejskie” 2015, nr 18, s. 71–84. https://doi.org/10.25167/sm.2435pl
dc.referencesKurzyk P., Kowalski M., Popularność Uniejowa na tle małych miast regionu łódzkiego oraz konkurujących z nim uzdrowisk, „Biuletyn Uniejowski” 2019, t. 8, s. 77–97. https://doi.org/10.18778/2299-8403.08.05pl
dc.referencesLamprecht M., Kilka uwag o rozwoju Uniejowa w świetle nowych funkcji miasta, „Biuletyn Uniejowski” 2012, t. 1, s. 131–140.pl
dc.referencesMarciniak K., Dojazdy do pracy i ich uwarunkowania na terenach wiejskich powiatu kutnowskiego, rozprawa doktorska, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019.pl
dc.referencesMatykowski R., Tobolska A., Funkcjonowanie zakładów przemysłowych xxi wieku na przykładzie Swedwood Poland i Volkswagen Motor Polska Sp. z o.o. Analiza dojazdów do pracy, „Prace Komisji Geografii Przemysłu” 2009, nr 14, s. 65–75. https://doi.org/10.24917/20801653.14.8pl
dc.referencesMortimer-Szymczak H., Uwagi w sprawie dojazdów do pracy, „Łódzkie Czasopismo Gospodarcze” 1961, nr 9, s. 21–36.pl
dc.referencesNamysłowski J., Główne ośrodki codziennych dojazdów i wyjazdów w Polsce, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 1980.pl
dc.referencesOlędzki M., Dojazdy do pracy. Zagadnienia społeczno-ekonomiczne na przykładzie rejonu płockiego, Warszawa 1967.pl
dc.referencesPanecka-Niepsuj M., Przestrzenne zróżnicowanie miast średniej wielkości w Polsce wg dojazdów do pracy, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica” 2015, nr 9, s. 83–95.pl
dc.referencesPrzepływy ludności związane z zatrudnieniem w 2016 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2019.pl
dc.referencesRosik P., Komornicki T., Goliszek S., Śleszyński P., Szarata A., Szejgiec-Kolenda B., Pomianowski W., Kowalczyk K., Kompleksowe modelowanie osobowego ruchu drogowego w Polsce. Uwarunkowania na poziomie gminnym, „Prace Geograficzne” 2018, t. 267.pl
dc.referencesRosik P., Stępniak M., Wiśniewski R., Dojazdy do pracy do Warszawy i Białegostoku – alternatywne podejścia metodologiczne, „Studia Regionalne i Lokalne” 2010, nr 2 (40), s. 77–98.pl
dc.referencesStraszewicz L., Rozmieszczenie miejsc pracy i zamieszkania w Łódzkim Okręgu Przemysłowym, „Przegląd Geograficzny” 1956, t. 28, z. 4, s. 775–794.pl
dc.referencesWiśniewski R., Codzienne dojazdy do pracy – metodyczne aspekty badania wielkości i struktury dojazdów na przykładzie Białegostoku, „Studia Regionalne i Lokalne” 2012, nr 3 (49), s. 50–64.pl
dc.referencesWiśniewski R., Społeczno-demograficzne uwarunkowania dojazdów do pracy do Białegostoku, „Prace Geograficzne” 2013, t. 244.pl
dc.referenceshttp://www.gugik.gov.pl/pzgik/dane-bez-oplat/dane-z-panstwowego-rejestru-granic-i-powierzchni-jednostek-podzialow-terytorialnych-kraju-prg [dostęp: 15.04.2021].pl
dc.referenceshttps://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/teryt/tablica [dostęp: 15.04.2021].pl
dc.referenceshttps://stat.gov.pl/ [dostęp: 15.04.2021].pl
dc.referenceshttps://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/poznan/ASSETS_Dojazdy_do_pracy_metodologia_do_internetu.pdf [dostęp: 15.04.2021].pl
dc.referenceshttps://stat.gov.pl/statystyki-eksperymentalne/obszary-funkcjonalne-oraz-dostepnosc-terytorialna/oszacowanie-odleglosci-i-czasu-przejazdu-pomiedzy-wybranymi-gminami-w-polsce-w-2016-roku,11,1.html [dostęp: 15.04.2021].pl
dc.contributor.authorEmailpaulina95sapinska@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2299-8403.10.06
dc.relation.volume10


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0