Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStawowy, Joanna
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-12-22T12:36:28Z
dc.date.available2021-12-22T12:36:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationStawowy J., Niepełnosprawność w historii sztuki oraz anty-ableizm sztuki współczesnej, [w:] Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 75-89, https://dx.doi.org/10.18778/8220-475-9.05pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40237
dc.description.abstractTemat choroby i niepełnosprawności jest podejmowany przez artystów od dawna, zależnie od epoki był on jednak przedstawiany na różne sposoby. Ruchy społeczne XX w., mające na celu emancypację inności, rzuciły nowe światło na postrzeganie ludzkiego ciała oraz jego możliwości sprawczych. Obecnie artysta jest bardziej komentatorem rzeczywistości niż jej biernym obserwatorem, a niepełnosprawność stanowi jeden z ważniejszych tematów sztuki. Wykluczenie, które dawniej obejmowało ludzi niepełnosprawnych, dzisiaj zdaje się przemijać, jednakże problem ableizmu nadal istnieje, a artyści współcześni odwołują się do niego w swojej twórczości, starając się mierzyć z krzywdzącymi stereotypami. Celem niniejszego artykułu jest próba spojrzenia na niepełnosprawność oczyma artystów, odnalezienie jej przedstawień w dziełach sztuki oraz prześledzenie, jak zmieniało się postrzeganie ciała niepełnosprawnego na podstawie estetyki oraz kanonu danej epoki – od idealnego ciała antyku po społeczne zaangażowanie sztuki współczesnej.pl_PL
dc.description.abstractThe subject of illness and disability has been explored by artists for a long time. Depending on the era, it was presented in different ways. Twentieth-century social movements, interested in emancipating otherness, shed new light on the perception of the human body and its causative capabilities. Currently, the artist is more a commentator of reality than its passive observer and disability is one of the most important subjects of art. The exclusion, which used to involve disabled people, seems to be passing nowadays, however the problem of ableism still exists. Contemporary artists refer to it in their works trying to face harmful stereotypes. The purpose of this article is to look at disability through the eyes of artists, to find its representations in works of art and to trace how the perception of the disabled body has changed, based on the aesthetics and canon of a given age – from the perfect body of antique to the social involvement of contemporary art.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofCałek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectsztukapl_PL
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjecthistoria sztukipl_PL
dc.subjectsztuka współczesnapl_PL
dc.subjectniepełnosprawność w sztucepl_PL
dc.subjectartpl_PL
dc.subjectdisabilitypl_PL
dc.subjectart historypl_PL
dc.subjectcontemporary artpl_PL
dc.subjectdisability in artpl_PL
dc.titleNiepełnosprawność w historii sztuki oraz anty-ableizm sztuki współczesnejpl_PL
dc.title.alternativeDisability in the history of art and anti-ableism of contemporary artpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021pl_PL
dc.page.number75-89pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-475-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteJOANNA STAWOWY – polska artystka oraz uczestniczka Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, członkini Związku Polskich Artystów Plastyków. Temat przewodni jej twórczości stanowi holistyczna koncepcja człowieka tj. pogląd, że ciało i psychika są ze sobą nierozerwalnie związane. Konsekwentnie do owej koncepcji interesuje się medycyną oraz psychologią. Podejmowane wątki realizuje w różnych technikach. Ukończyła studia z wyróżnieniem – licencjackie na kierunku grafika oraz magisterskie Art & Design na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Uczestniczka wielu wystaw m.in. Transgrafia 2.0 (3.07.2021 r., Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie), 6x6x2021 International Small Art Phenomenon (5.06.2021 r., Rochester Contemporary Art Center, USA) oraz Najlepsze Dyplomy UP (12.12.2017 r., Willa Decjusza w Krakowie).pl_PL
dc.referencesBranka, Maja, Cieślikowska, Marta (2010). Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius.pl_PL
dc.referencesBudzałek, Anna, Milewska, Wacława (2016). Katarzyna Kozyra, Olimpia. Kraków: Muzeum Narodowe http://www.imnk.pl/gallerybox.php?dir=XX381 (dostęp: 11.02.2020).pl_PL
dc.referencesEco, Umberto (2007). Historia brzydoty. Poznań: Rebis.pl_PL
dc.referencesFoucault, Michel (1961). Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu. Paryż: Librairie Plon.pl_PL
dc.referencesGhadessi, Touba (2018). Portraits of Human Monsters in the Renaissance: Dwarves, Hirsutes, and Castrati as Idealized Anatomical Anomalies. Kalamazoo: Medieval Institute Publications.pl_PL
dc.referencesGołaszewska, Maria (1986). Kim jest artysta?. Warszawa: WSiP.pl_PL
dc.referencesGross, Charles G. (2012). A Hole in the Head: More Tales in the History of Neuroscience. Londyn: The MIT Press.pl_PL
dc.referencesHagen, Rose-Marie, Hagen, Rainer (2001). Bruegel. Dzieła wszystkie. Warszawa: Edipresse.pl_PL
dc.referencesKowalczyk, Łukasz (2015). Niepełnosprawni w średniowieczu. Cierpienie, okrucieństwo i operacje plastyczne https://ciekawostkihistoryczne.pl/2015/12/09/niepelnosprawni-wsredniowieczu-cierpienie-okrucienstwo-i-operacje-plastyczne/ (dostęp: 11.02.2020).pl_PL
dc.referencesKozyra, Katarzyna (1998). Coś mi siedzi z tyłu czaszki. Rozmawiał Piotr Sarzyński. „Polityka”, nr 5, s. 43.pl_PL
dc.referencesMillet-Gallant, Ann (2012). The disabled body in contemporary art. Londyn: Palgrave Macilan.pl_PL
dc.referencesOlkusz, Ksenia, Olkusz, Wiesław (2018). Ten demoniczny Bosch. W czterechsetną rocznicę śmierci malarza. „Facta Ficta Journal of Narrative, Theory & Media”, nr 1, s. 96–137.pl_PL
dc.referencesSienkiewicz, Karol (2009). Artur Żmijewski Culture.pl https://culture.pl/pl/tworca/artur-zmijewski (dostęp: 12.02.2020).pl_PL
dc.referencesSollee, Kristen (2015). 6 Things To Know About 4th Wave Feminism. Bustle.com, 2015 https://www.bustle.com/articles/119524-6-things-to-know-about-4th-wave-feminism (dostęp: 12.02.2020).pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz, Władysław (1960). Historia estetyki I: estetyka starożytna. Wrocław–Kraków: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz, Władysław (1962). Historia estetyki II: estetyka średniowieczna. Wrocław–Kraków: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz, Władysław (1967). Historia estetyki III: estetyka nowożytna. Wrocław–Kraków: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich.pl_PL
dc.referencesŻmijewski, Adam (2005). Magazyn kończyn. Rozmowę przeprowadziły Katarzyna Bielas i Dorota Jarecka: „Gazeta Wyborcza” 2005, „Duży Format”, nr 18 https://wyborcza.pl/duzyformat/1,127290,2711238.html?disableRedirects=true (dostęp: 17.02.2020).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-475-9.05
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL
dc.disciplinenauki o zdrowiupl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe