dc.contributor.author | Lejzerowicz, Magda | |
dc.contributor.author | Podstawka, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2021-12-22T12:35:04Z | |
dc.date.available | 2021-12-22T12:35:04Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Lejzerowicz M., Podstawka K., Autorstwo własnego życia studenta z niepełnosprawnością a doświadczenia edukacyjne i społeczne, [w:] Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 49-72, https://dx.doi.org/10.18778/8220-475-9.04 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40236 | |
dc.description.abstract | Wprowadzenie. Stawanie się osoby z niepełnosprawnością autorem/podmiotem jest procesem, na który składa się wiele doświadczeń z życia człowieka. W prowadzonych analizach autorki wykorzystują połączenie perspektywy pedagogicznej, socjologicznej, psychologicznej i analiz filozoficznych. Cel. Celem prowadzonych badań w działaniu jest pobudzenie krytycznej refleksji nad współtworzeniem rzeczywistości naukowej, własną praktyką, podniesienie kompetencji badawczych i zawodowych, jak również wykazanie znaczenia aktywności edukacyjnej i społecznej w procesie stawania się autorem swojego życia studentki z niepełnosprawnością. Materiał i metody. W badaniach zastosowana została metodologia współuczestniczących badań w działaniu (Denzin, Linkoln 2009, Glaser, Strauss 2009, Charmaz 2009, Reason, Torbert 2010, Cervinkova, Gołębniak 2010, Czerepaniak-Walczak 2014), wykorzystano metodę autoetnograficzną (Geertz 2005, Wolcott 2008, Chang 2007, Freeman 2004, Anderson 2014). Wyniki. Przeprowadzone analizy doświadczeń studentki z niepełnosprawnością w środowisku akademickim wskazują na znaczące braki we wsparciu w obszarach kształtowania autorstwa: podmiotowych doświadczeniach, dobrostanie, niezależności, realizacji zadań rozwojowych, kontaktów społecznych. Wnioski. Badania w działaniu wzmocnione metodą autoetnograficzną to przydatne narzędzie w procesie podnoszenia kompetencji badawczych i zawodowych tak studentów, jak i nauczycieli akademickich. Udział studentów ze zróżnicowanymi potrzebami w kształceniu i badaniach naukowych może umożliwić zwiększenie poziomu inkluzji w środowisku akademickim oraz wpłynąć na wszechstronną jakość edukacji. | pl_PL |
dc.description.abstract | Introduction. Being an author/subject by person with disability is a complex process. In analyzes interdisciplinary research of pedagogical, sociological, psychological and philosophical perspectives were used. Aim. The aim of the research in action is to stimulate the critical reflection of participants on the co-creation of scientific reality, their own practice, and raising research and professional competences. The next aim is to demonstrate the importance of educational and social activity in the process of becoming the subject/author of the own’s life of student with disability. Materials and methods. The research used the methodology of participatory research in action (Denzin, Linkoln 2009, Glaser, Strauss 2009, Charmaz 2009, Reason, Torbert 2010, Cervinkova, Gołębniak 2010, Czerepaniak-Walczak 2014) and the autoetnographic method was used (Geertz 2005, Wolcott 2008, Chang 2007, Freeman 2004, Anderson 2014). Results. The analysis of the experiences of a student with disability in the academic environment indicates significant deficiencies in supporting the areas of authorship: subjective experiences, well-being, independence, implementation of development tasks, social contacts. Conclusions. Autoethnographic-enhanced action research is a useful tool in the process of improving research and professional competences of both students and academic teachers. The participation of students with diversed needs in academic education may enable an increase in the level of inclusion in the academic community and affect the quality of education for all. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | inkluzja | pl_PL |
dc.subject | badania uczestniczące w działaniu | pl_PL |
dc.subject | autoetnografia | pl_PL |
dc.subject | podmiotowość | pl_PL |
dc.subject | autorstwo | pl_PL |
dc.subject | student z niepełnosprawnością | pl_PL |
dc.subject | inclusion | pl_PL |
dc.subject | participatory research in action | pl_PL |
dc.subject | autoethnography | pl_PL |
dc.subject | subjectivity | pl_PL |
dc.subject | authorships of own’s life | pl_PL |
dc.subject | student with disability | pl_PL |
dc.title | Autorstwo własnego życia studenta z niepełnosprawnością a doświadczenia edukacyjne i społeczne | pl_PL |
dc.title.alternative | Authorship of the own’s life of student with disability: educational and social experiences | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021 | pl_PL |
dc.page.number | 49-72 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-475-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | MAGDA LEJZEROWICZ – adiunkt w Katedrze Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnością w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Zajmuje się etycznymi, społecznymi i pedagogicznymi aspektami systemów inkluzji, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Pozostałe zainteresowania naukowe to osoba z niepełnosprawnością jako podmiot – autor własnego życia, tożsamość a niepełnosprawność, stygmatyzacja i wykluczenie społeczne, komunikacja z osobami z niepełnosprawnością, przygotowanie kadry szkolnej i akademickiej do pracy z osobami z niepełnosprawnością. Prowadzi projekt badawczy „Edukacja inkluzyjna z perspektywy przyszłych nauczycieli”. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | KATARZYNA PODSTAWKA – studentka Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnością. Adeptka treningu Metody Feldenkraisa (2019–2023). Autorka warsztatów „Samodzielność osób z zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego”, do których wykorzystywane są specjalnie zaprojektowane pomoce dydaktyczne. Fascynatka obserwacji i towarzyszenia w procesach uczenia się zarówno osób, z którymi pracuje, jak i swoich własnych. Działaczka na rzecz budowania świadomości i tolerancji w temacie niepełnosprawności. | pl_PL |
dc.references | Alsalamah, Anwar (2020). Assessing Students in Higher Education in Light of UDL Principles. „American Research Journal of Humanities & Social Science”, vol. 3(1), s. 24–27. | pl_PL |
dc.references | Anderson, Leon (2014). Autoetnografia analityczna. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 10(3), s. 144–167. | pl_PL |
dc.references | Aviram, Aharon (2000). Beyond Constructivism: Autonomy-Oriented Educaton. „Studies in Philosophy and Education”, vol. 19(5), s. 465–489. | pl_PL |
dc.references | Bank-Mikkelsen, Niels Erik (1976). The principle of Normalization. W: B. Nielsen (red.). Flash #2 on the Danish National Service for the Mentally Retarded. Copenhagen: Personnel Training School. | pl_PL |
dc.references | Barton, Len (2005). Emancipatory research and disabled people: Some observations and questions. „Educational Review”, vol. 57(3), s. 317–327. | pl_PL |
dc.references | Bąbka, Jarosław (2004). Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl_PL |
dc.references | Borowska-Beszta, Beata (2013). Etnografia stylu życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. | pl_PL |
dc.references | Byra, Stanisława (2010). Rola poczucia koherencji w kształtowaniu temporalnej satysfakcji z życia osób z niepełnosprawnością nabytą. „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, vol. 12(2), s. 73–88. | pl_PL |
dc.references | Cervinkova, Hana (red.) (2008). Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych: Animacja środowiska na pograniczu. Wrocław: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. | pl_PL |
dc.references | Cervinkova, Hana (2013). Etnografia edukacyjna i badania w działaniu – z warsztatu kształcenia nauczycieli. „Forum Oświatowe”, vol. 1(48), s. 123–137. | pl_PL |
dc.references | Cervinkova, Hana, Gołębniak, Bogusława (red.) (2010). Badania w działaniu: Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. | pl_PL |
dc.references | Chang, Heewon (2007). Autoethnography as methods. Walnut Creek, CA: Left Coast Press. | pl_PL |
dc.references | Charmaz, Kathy (2009). Shifting the grounds: Constructivist grounded theory methods. W: Janice M. Morse, Phyllis Noerager Stern, Juliet M. Corbin, Barbara J. Bowers, Kathy Charmaz, Adele E. Clarke (red.). Developing Grounded Theory: The Second Generation. Walnut Creek. CA: University of Arizona, s. 27–193. | pl_PL |
dc.references | Cierpiałowska, Tamara (2009). Student z niepełnosprawnością. Problemy funkcjonowania edukacyjnego i psychospołecznego. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. | pl_PL |
dc.references | Claiborne, Lise Bird, Cornforth, Sue, Gibson, Ava, Smith, Alexandra (2010). Supporting Students with Impairments in Higher Education: Social Inclusion or Cold Comfort?. „International Journal of Inclusive Education”, vol. 15(5), s. 513–527. | pl_PL |
dc.references | Collins, Peter, Gallinat, Anselma (red.) (2010). The Ethnographic Self as Resource. Writing Memory and Experience into Ethnography. New York, Oxford: Berghahn Books. | pl_PL |
dc.references | Cureton, Adam, Silvers, Anita (2017). Respecting the Dignity of Children with Disabilities in Clinical Practice. „HEC Forum”, vol. 29(3), s. 257–276. | pl_PL |
dc.references | Cytowska, Beata (2012). Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Czerepaniak-Walczak, Maria (2014). Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. „Przegląd Badań Edukacyjnych”, vol. 2(19), s. 181–194. | pl_PL |
dc.references | Davis, Lennard (1997). Enforcing Normalcy: Disability, Deafness and the Body. London: Verso. | pl_PL |
dc.references | Deci, Edward L., Ryan, Richard M. (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. „American Psychologist”, vol. 55(1), s. 68–78. | pl_PL |
dc.references | Denzin, Norman, Linkoln, Yvonna (2009). Metody badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Ellis, Carolyn (2009). Revision: Autoethnographic Reflections on Life and Work. Walnut Creek: Left Coast Press. | pl_PL |
dc.references | Ellis, Carolyn, Bochner, Arthur P. (2006). Analyzing Analytic Autoethnography: An Autopsy. „Journal of Contemporary Ethnography”, vol. 35(4), s. 429–449. | pl_PL |
dc.references | Feldenkrais, Moshe (2012). Świadomość poprzez ruch. Warszawa: Virgo. | pl_PL |
dc.references | Ferrucci, Fabio, Cortini, Michela (2015). Social representations and inclusive practices for disabled students in Italian higher education: a mixed-method analysis of multiple perspectives. W: Tom Shakespeare (red.). Disability Research Today. International Perspective. London: Routledge, s. 151–178. | pl_PL |
dc.references | Formella, Zbigniew (2018). Dojrzałość osobowościowa nauczyciela w relacji dydaktyczno-wychowawczej. W: Agata Chabior, Małgorzata Krawczyk-Blicharska, Stanisław Kowalski (red.). Całożyciowe uczenie się. Perspektywa teoretyczno-praktyczna. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego, s. 261–271. | pl_PL |
dc.references | Freeman, Mark (2004). Data are everywhere: Narrative criticism in the literature of experience. W: Colette Daiute, Cynthia Lightfoot (red.). Narrative analysis: Studying the development of individuals in society. Thousand Oaks: Sage, s. 63–82. | pl_PL |
dc.references | Freire, Paulo (2005). Pedagogy of the Oppressed. London, New York: Bloomsbury Publishing. | pl_PL |
dc.references | Fullana, Judit, Pallisera, Maria, Català, Elena, Puyaltó, Carol (2017). Evaluating a Research Training Programme for People with Intellectual Disabilities Participating in Inclusive Research: The Views of Participants. „Journal of applied research in intellectual disabilities”, vol. 30, s. 684–695. | pl_PL |
dc.references | Gajdzica, Zenon (2015). Student z niepełnosprawnością w przestrzeni szkoły wyższej – pomiędzy pedagogiką długu a pedagogiką wspólnotowości. „Rocznik Lubuski”, vol. 41, s. 219–229. | pl_PL |
dc.references | Gasik, Justyna, Lejzerowicz, Magda, Mazurek, Aleksandra, Patejuk-Mazurek, Iwona, Pągowska, Marta, Sipowicz, Kasper (2020). Autorstwo życia uczniów z niepełnosprawnościami – od teorii do praktyki pedagogicznej. W: Joanna Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Warszawa: APS, s. 222–234. | pl_PL |
dc.references | Gąciarz, Barbara (2010). Wprowadzenie. Wykształcenie i przygotowanie zawodowe jako sposób na niepełnosprawność. W: Barbara Gąciarz (red.). Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, s. 7–32. | pl_PL |
dc.references | Gąciarz, Barbara (2014). Przemyśleć niepełnosprawność na nowo: od instytucji państwa opiekuńczego do integracji i aktywizacji społecznej. „Studia Socjologiczne”, vol. 2, s. 15–42. | pl_PL |
dc.references | Geertz, Clifford (2005). Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury. W: Marian Kempny, Ewa Nowicka (red.). Badanie kultury: Elementy teorii antropologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 35–58. | pl_PL |
dc.references | Gibson, Suanne (2012). Narrative Accounts of University Education: Socio-Cultural Perspectives of Students with Disabilities. „Disability and Society”, vol. 27, s. 353–369. | pl_PL |
dc.references | Giermanowska, Ewa, Kumaniecka-Wiśniewska, Agnieszka, Racław, Mariola, Zakrzewska-Manterys, Elżbieta (2015). Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Glaser, Barney G., Strauss, Anselm L. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Kraków: Nomos. | pl_PL |
dc.references | Głodkowska, Joanna (2014). Rozważania o podmiotowości a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej. „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, vol. 2, s. 91–110. | pl_PL |
dc.references | Głodkowska, Joanna (2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. W: Joanna Głodkowska (red.). Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 110–134. | pl_PL |
dc.references | Głodkowska, Joanna, Gosk, Urszula, Pągowska, Marta (2018). The Authorship of Their Own Lives in People with Disabilities Research Strategy Framework. „International Journal Of Psycho-Educational Sciences”, vol. 7(3), s. 7–18. | pl_PL |
dc.references | Goodley, Dan (1999). Disability Research and the „Researcher Template”: Reflections on Grounded Subjectivity in Ethnographic Research. „Qualitative Inquiry”, vol. 5, s. 24–46. | pl_PL |
dc.references | Guarnaccia, Peter (2019). Immigration, Diversity and Student Journeys to Higher Education. New York: Peter Lang. | pl_PL |
dc.references | Juszczyk-Rygałło, Joanna (2016). Kształtowanie podmiotowości ucznia w relacji do jego tożsamości. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, vol. 2(40), s. 13–24. | pl_PL |
dc.references | Kasnitz, Devva, Shuttleworth, Russell Peter (1999). Engaging Anthropology in Disability Studies. „Position Papers in Disability Studies”, vol. 1(1), s. 1–37. | pl_PL |
dc.references | Keifert, Danielle, Krist, Christina, Scipio, Deana, Phillips, Anna (2018). Epistemic Agency as a Members’ Experience. W: Judy Kay, Rosemary Luckin (red.). Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018, vol. 1. London: International Society of the Learning Sciences, s. 192–199. | pl_PL |
dc.references | Kendall, Lynne (2016). Higher education and disability: Exploring student experiences. „Cogent Education”, vol. 3, s. 1–12. | pl_PL |
dc.references | Kirenko, Janusz (2002). Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Ryki: Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania. | pl_PL |
dc.references | Kosakowski, Czesław (2003). Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. | pl_PL |
dc.references | Kumaniecka-Wiśniewska, Agnieszka (2006). Kim jestem? Tożsamość kobiet upośledzonych umysłowo. Warszawa: Wydawnictwo Żak. | pl_PL |
dc.references | Larkowa, Helena (1988). Postawy społeczne wobec osób z odchyleniami od normy. W: Aleksander Hulek (red.). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 478–489. | pl_PL |
dc.references | Lausch-Żuk, Jolanta (2004). Terapia czy wychowanie?. W: Joanna Kruk-Lasocka, Małgorzata Sekułowicz (red.). Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju. Interdyscyplinarne problemy. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, s. 414–432. | pl_PL |
dc.references | Lejzerowicz, Magda (2015). Edukacja do (nie)pełnosprawności?. W: Barbara Gąciarz, Seweryn Rudnicki, Dorota Żuchowska-Skiba (red.). Polscy (nie)pełnosprawni. Pomiędzy deklaracjami a realiami. Kraków: Wydawnictwo AGH, s. 63–84. | pl_PL |
dc.references | Lejzerowicz, Magda (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. „Forum Oświatowe”, vol. 28(1), s. 133–157. | pl_PL |
dc.references | Lejzerowicz, Magda, Galbarczyk, Magdalena (2018). Szkoła a indywidualizacja. „Edukacja Humanistyczna”, vol. 1(38), s. 113–129. | pl_PL |
dc.references | Leszczyńska, Katarzyna (2010). Tożsamość i stygmatyzacja w narracjach niepełnosprawnych studentów. W: Barbara Gąciarz (red.). Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej. Warszawa: IFiS PAN, s. 35–55. | pl_PL |
dc.references | Lewin, Kurt (2010). Badania w działaniu a problemy mniejszości. W: Hana Cervinkova, Beata D. Gołębniak (red.). Badania w działaniu: Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW, s. 5–18. | pl_PL |
dc.references | Lindyberg, Iwona (2012). Dorosłość z niepełnosprawnością intelektualną w podejściu biograficznym. W: Dorota Krzemińska, Iwona Lindyberg (red.). Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną. Teksty rozproszone, Kraków, s. 69–132. | pl_PL |
dc.references | Little, Todd D., Hawley, Patricia H., Henrich, Christopher C., Marsland, Katherine W. (2002). Three views of the agentic self: A developmental synthesis. W: Edward L. Deci, Richard M. Ryan (red.). Handbook of self-determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press, s. 389–404. | pl_PL |
dc.references | Littlewood, William (1996). ‘Autonomy’: an anatomy and framework. „System”, vol. 24(4), s. 427–435. | pl_PL |
dc.references | Martin, Andrew J. (2013). Academic buoyancy and academic resilience: Exploring ‘everyday’ and ‘classic’ resilience in the face of academic adversity. „School Psychology International”, vol. 34, s. 488–500. | pl_PL |
dc.references | Melville, Weyne, Kerr, Donald, Verma, Geeta, Campbell, Todd (2018). Science Education and Student Autonomy. „Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education”, vol. 18 (2), s. 87–97. | pl_PL |
dc.references | Morina, Anabel (2018). Using life history with students with disabilities: researching with, rather than researching on. „Educational Review”, s. 1–15. | pl_PL |
dc.references | Moriña, Anabel, Cortés-Vega, Maria Dolores, Molina, Victor M. (2015). Faculty Training: An Unavoidable Requirement for Approaching More Inclusive University Classrooms. „Teaching in Higher Education”, 20(8), s. 795–806. | pl_PL |
dc.references | Myśliwiec, Maciej (2010). Profil społeczno-demograficzny, poziom zadowolenia z życia i obawy niepełnosprawnych studentów. W: Barbara Gąciarz (red.). Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej. Warszawa: IFiS PAN, s. 56–70. | pl_PL |
dc.references | Nirje, Bengt (1985). The basis and logic of the Normalization principle. „Australia and New Zealand Journal of Developmental Disabilities”, vol. 77(2), s. 65–68. | pl_PL |
dc.references | O’Sullivan, Carmel (2018). Disabled students and higher education in Ireland. W: Alan Hurst (red.). Higher Education and Disabilities: International Approaches. London: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Parchomiuk, Monika (2010). Radzenie sobie z problemami przez studentów niepełnosprawnych. W: Stanisława Byra, Monika Parchomiuk (red.). Student niepełnosprawny. Wybrane konteksty. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 15–30. | pl_PL |
dc.references | Parchomiuk, Monika (2019). Badania z udziałem osób niepełnosprawnych intelektualnie. Problemy metodologiczne i etyczne. „Roczniki Pedagogiczne”, vol. 11(47), s. 73–95. | pl_PL |
dc.references | Perkowska-Klejman, Anna (2013). Modele refleksyjnego uczenia się. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, vol. 1(161), s. 75–90. | pl_PL |
dc.references | Reason, Peter, Torbert, William R. (2010). Zwrot działaniowy: Ku transformacyjnej nauce społecznej. W: Hana Cervinkova, Bogusława D. Gołębniak (red.). Badania w działaniu: Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW, s. 117–152. | pl_PL |
dc.references | Redpath, Jennifer, Kearney, Patricia, Nicholl, Peter, Mulvenna, Maurice, Wallace, Jonathan, Martin, Suzanne (2013). A qualitative study of the lived experiences of disabled post-transition students in higher education institutions in Northern Ireland. „Studies in Higher Education”, vol. 38, s. 1334–1350. | pl_PL |
dc.references | Riddell, Sheila, Weedon, Elisabet (2014). Disabled students in higher education: Discourses of disability and the negotiation of identity. „International Journal of Educational Research”, vol. 63, s. 38–46. | pl_PL |
dc.references | RPO (2015). Dostępność edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnościami – analiza i zalecenia. Zasada równego traktowania. „Prawo i Praktyka”, vol. 16, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rubtsov, Vitaliy, Kuravsky, Lev, Vasina, Lyudmila Grigorevna, Sokolov, Vladimir (2017). Creating a Model of Special Educational Settings for Disabled Students in Higher Education. „Psychological Science and Education”, vol. 22(1), s. 34–49. | pl_PL |
dc.references | Ryan, Richard M., Kuhl, Julius, Deci, Edward L. (1997). Nature and autonomy: Organizational view of social and neurobiological aspects of self – regulation in behavior and development. „Development and Psychopathology”, vol. 9, s. 701–728. | pl_PL |
dc.references | Shelvin, Michael, Kenny, Mairin, McNeel, Eilen (2004). Participation in higher education for students with disabilities: An Irish perspective. „Disability & Society”, vol. 19(1), s. 15–30. | pl_PL |
dc.references | Skalska, Katarzyna (2015). Wsparcie społeczne a satysfakcja z życia studentów z niepełnosprawnością. „Student Niepełnosprawny: szkice i rozprawy”, vol. 15 (8), s. 119–136. | pl_PL |
dc.references | Skrzetuska, Ewa (2019). Refleksja nauczyciela podstawą działań włączających w edukacji. „Kwartalnik Pedagogiczny”, vol. 64, s. 106–118. | pl_PL |
dc.references | Strnadova, Iva, Cumming, Therese M., Knox, Marie, Parmenter, Trevor R., Lee, Hee Min (2015). Perspectives on life, wellbeing, and ageing by older women with intellectual disability. „Journal of Intellectual and Developmental Disability”, vol. 40, s. 275–285. | pl_PL |
dc.references | Stunell, Kari (2020). Supporting student-teachers in the multicultural classroom. „European Journal of Teacher Education”, vol. 43(2), s. 1–17. | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek, Tomasz (2003). Pedagogika krytyczna. W: Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Pedagogika – tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 363–377. | pl_PL |
dc.references | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna (2016). Alter idem – student z niepełnosprawnością w systemie szkolnictwa wyższego. W: Elżbieta Zakrzewska-Manterys, Jakub Niedbalski (red.). Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 99–145. | pl_PL |
dc.references | Thomas, Liz (2016). Developing Inclusive Learning to Improve the Engagement, Belonging, Retention, and Success of Students from Diverse Groups. W: Mahsood Shah, Anna Bennett, Erica Southgate (red.). Widening Higher Education Participation. Oxford: Elsevier, s. 135–159. | pl_PL |
dc.references | Walmsley, Jan (2001). Normalisation, Emancipatory Research and Learning Disability. „Disability and Society”, vol. 16(2), s. 187–205. | pl_PL |
dc.references | Wehmeyer, Michael (2014). Self-Determination: A Family Affair. „Family Relations”, vol. 63(1), s. 178–184. | pl_PL |
dc.references | Witkowski, Lech (2000). Rozwój i tożsamość w cyklu życia: studium koncepcji Erika H. Eriksona, Toruń: Wydawnictwo Wit-Graf. | pl_PL |
dc.references | Wolcott, Harry F. (2008). Ethnography: A Way of Seeing. AltaMira Press. | pl_PL |
dc.references | Wołowicz, Agnieszka (2018). Badania partycypacyjne jako odpowiedź na założenia społecznego modelu niepełnosprawności? „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”, vol. 10, s. 165–177. | pl_PL |
dc.references | Woodin , Sarah (2017). Research With Disabled People: A Health Action Research Project With People With Learning Difficulties. London: SAGE Publications Ltd. | pl_PL |
dc.references | Wos, Klaudia, Kamecka-Antczak, Celina (2019). Być z kimś i dla kogoś. Postrzeganie dobra wspólnego przez pełnoletnich uczniów szkoły specjalnej – z praktyki badań włączających. „Studia z teorii wychowania”, vol. 4(29), s. 155–166. | pl_PL |
dc.references | Zbróg, Zuzanna (2014). Reprezentacje społeczne praktyk pedagogicznych – konstruowanie profesjonalizmu wykładowców, nauczycieli i studentów. W: Jacek Piekarski, Ewa Cyrańska, Beata Adamczyk (red.). Doskonalenie praktyk pedagogicznych – dyskusja. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 65–80. | pl_PL |
dc.references | Zubrzycka-Maciąg, Teresa, Wosik-Kawala, Danuta (2015). Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli. Lublin. | pl_PL |
dc.references | Żółkowska, Teresa (2006). Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością w Unii Europejskiej. „Edukacja Humanistyczna”, vol. 2, s. 149–155. | pl_PL |
dc.references | Żuchowska, Dorota (2015). Ku pełnej integracji – dostępność edukacji wyższej dla osób niepełnosprawnych. W: Bernadeta Szczupał, Katarzyna Kutek Sładek (red.). Wielowymiarowość integracji społeczno zawodowej studentów z niepełnosprawnością. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, s. 63–79. | pl_PL |
dc.references | Żuchowska, Dorota, Stojkow, Maria (2014). W kierunku nowej tożsamości – osoby niepełnosprawne w drodze ku emancypacji. „Studia Socjologiczne”, vol. 2(213), s. 153–174. | pl_PL |
dc.references | Żyta, Agnieszka (2011). Życie z zespołem Downa. Narracje biograficzne rodziców, rodzeństwa dorosłych osób z zespołem Downa. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-475-9.04 | |
dc.discipline | nauki o zdrowiu | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |