Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLejzerowicz, Magda
dc.contributor.authorPodstawka, Katarzyna
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-12-22T12:35:04Z
dc.date.available2021-12-22T12:35:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLejzerowicz M., Podstawka K., Autorstwo własnego życia studenta z niepełnosprawnością a doświadczenia edukacyjne i społeczne, [w:] Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 49-72, https://dx.doi.org/10.18778/8220-475-9.04pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40236
dc.description.abstractWprowadzenie. Stawanie się osoby z niepełnosprawnością autorem/podmiotem jest procesem, na który składa się wiele doświadczeń z życia człowieka. W prowadzonych analizach autorki wykorzystują połączenie perspektywy pedagogicznej, socjologicznej, psychologicznej i analiz filozoficznych. Cel. Celem prowadzonych badań w działaniu jest pobudzenie krytycznej refleksji nad współtworzeniem rzeczywistości naukowej, własną praktyką, podniesienie kompetencji badawczych i zawodowych, jak również wykazanie znaczenia aktywności edukacyjnej i społecznej w procesie stawania się autorem swojego życia studentki z niepełnosprawnością. Materiał i metody. W badaniach zastosowana została metodologia współuczestniczących badań w działaniu (Denzin, Linkoln 2009, Glaser, Strauss 2009, Charmaz 2009, Reason, Torbert 2010, Cervinkova, Gołębniak 2010, Czerepaniak-Walczak 2014), wykorzystano metodę autoetnograficzną (Geertz 2005, Wolcott 2008, Chang 2007, Freeman 2004, Anderson 2014). Wyniki. Przeprowadzone analizy doświadczeń studentki z niepełnosprawnością w środowisku akademickim wskazują na znaczące braki we wsparciu w obszarach kształtowania autorstwa: podmiotowych doświadczeniach, dobrostanie, niezależności, realizacji zadań rozwojowych, kontaktów społecznych. Wnioski. Badania w działaniu wzmocnione metodą autoetnograficzną to przydatne narzędzie w procesie podnoszenia kompetencji badawczych i zawodowych tak studentów, jak i nauczycieli akademickich. Udział studentów ze zróżnicowanymi potrzebami w kształceniu i badaniach naukowych może umożliwić zwiększenie poziomu inkluzji w środowisku akademickim oraz wpłynąć na wszechstronną jakość edukacji.pl_PL
dc.description.abstractIntroduction. Being an author/subject by person with disability is a complex process. In analyzes interdisciplinary research of pedagogical, sociological, psychological and philosophical perspectives were used. Aim. The aim of the research in action is to stimulate the critical reflection of participants on the co-creation of scientific reality, their own practice, and raising research and professional competences. The next aim is to demonstrate the importance of educational and social activity in the process of becoming the subject/author of the own’s life of student with disability. Materials and methods. The research used the methodology of participatory research in action (Denzin, Linkoln 2009, Glaser, Strauss 2009, Charmaz 2009, Reason, Torbert 2010, Cervinkova, Gołębniak 2010, Czerepaniak-Walczak 2014) and the autoetnographic method was used (Geertz 2005, Wolcott 2008, Chang 2007, Freeman 2004, Anderson 2014). Results. The analysis of the experiences of a student with disability in the academic environment indicates significant deficiencies in supporting the areas of authorship: subjective experiences, well-being, independence, implementation of development tasks, social contacts. Conclusions. Autoethnographic-enhanced action research is a useful tool in the process of improving research and professional competences of both students and academic teachers. The participation of students with diversed needs in academic education may enable an increase in the level of inclusion in the academic community and affect the quality of education for all.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofCałek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectinkluzjapl_PL
dc.subjectbadania uczestniczące w działaniupl_PL
dc.subjectautoetnografiapl_PL
dc.subjectpodmiotowośćpl_PL
dc.subjectautorstwopl_PL
dc.subjectstudent z niepełnosprawnościąpl_PL
dc.subjectinclusionpl_PL
dc.subjectparticipatory research in actionpl_PL
dc.subjectautoethnographypl_PL
dc.subjectsubjectivitypl_PL
dc.subjectauthorships of own’s lifepl_PL
dc.subjectstudent with disabilitypl_PL
dc.titleAutorstwo własnego życia studenta z niepełnosprawnością a doświadczenia edukacyjne i społecznepl_PL
dc.title.alternativeAuthorship of the own’s life of student with disability: educational and social experiencespl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021pl_PL
dc.page.number49-72pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawiepl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-475-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteMAGDA LEJZEROWICZ – adiunkt w Katedrze Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnością w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Zajmuje się etycznymi, społecznymi i pedagogicznymi aspektami systemów inkluzji, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Pozostałe zainteresowania naukowe to osoba z niepełnosprawnością jako podmiot – autor własnego życia, tożsamość a niepełnosprawność, stygmatyzacja i wykluczenie społeczne, komunikacja z osobami z niepełnosprawnością, przygotowanie kadry szkolnej i akademickiej do pracy z osobami z niepełnosprawnością. Prowadzi projekt badawczy „Edukacja inkluzyjna z perspektywy przyszłych nauczycieli”.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKATARZYNA PODSTAWKA – studentka Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnością. Adeptka treningu Metody Feldenkraisa (2019–2023). Autorka warsztatów „Samodzielność osób z zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego”, do których wykorzystywane są specjalnie zaprojektowane pomoce dydaktyczne. Fascynatka obserwacji i towarzyszenia w procesach uczenia się zarówno osób, z którymi pracuje, jak i swoich własnych. Działaczka na rzecz budowania świadomości i tolerancji w temacie niepełnosprawności.pl_PL
dc.referencesAlsalamah, Anwar (2020). Assessing Students in Higher Education in Light of UDL Principles. „American Research Journal of Humanities & Social Science”, vol. 3(1), s. 24–27.pl_PL
dc.referencesAnderson, Leon (2014). Autoetnografia analityczna. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 10(3), s. 144–167.pl_PL
dc.referencesAviram, Aharon (2000). Beyond Constructivism: Autonomy-Oriented Educaton. „Studies in Philosophy and Education”, vol. 19(5), s. 465–489.pl_PL
dc.referencesBank-Mikkelsen, Niels Erik (1976). The principle of Normalization. W: B. Nielsen (red.). Flash #2 on the Danish National Service for the Mentally Retarded. Copenhagen: Personnel Training School.pl_PL
dc.referencesBarton, Len (2005). Emancipatory research and disabled people: Some observations and questions. „Educational Review”, vol. 57(3), s. 317–327.pl_PL
dc.referencesBąbka, Jarosław (2004). Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl_PL
dc.referencesBorowska-Beszta, Beata (2013). Etnografia stylu życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.pl_PL
dc.referencesByra, Stanisława (2010). Rola poczucia koherencji w kształtowaniu temporalnej satysfakcji z życia osób z niepełnosprawnością nabytą. „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, vol. 12(2), s. 73–88.pl_PL
dc.referencesCervinkova, Hana (red.) (2008). Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych: Animacja środowiska na pograniczu. Wrocław: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.pl_PL
dc.referencesCervinkova, Hana (2013). Etnografia edukacyjna i badania w działaniu – z warsztatu kształcenia nauczycieli. „Forum Oświatowe”, vol. 1(48), s. 123–137.pl_PL
dc.referencesCervinkova, Hana, Gołębniak, Bogusława (red.) (2010). Badania w działaniu: Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.pl_PL
dc.referencesChang, Heewon (2007). Autoethnography as methods. Walnut Creek, CA: Left Coast Press.pl_PL
dc.referencesCharmaz, Kathy (2009). Shifting the grounds: Constructivist grounded theory methods. W: Janice M. Morse, Phyllis Noerager Stern, Juliet M. Corbin, Barbara J. Bowers, Kathy Charmaz, Adele E. Clarke (red.). Developing Grounded Theory: The Second Generation. Walnut Creek. CA: University of Arizona, s. 27–193.pl_PL
dc.referencesCierpiałowska, Tamara (2009). Student z niepełnosprawnością. Problemy funkcjonowania edukacyjnego i psychospołecznego. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.pl_PL
dc.referencesClaiborne, Lise Bird, Cornforth, Sue, Gibson, Ava, Smith, Alexandra (2010). Supporting Students with Impairments in Higher Education: Social Inclusion or Cold Comfort?. „International Journal of Inclusive Education”, vol. 15(5), s. 513–527.pl_PL
dc.referencesCollins, Peter, Gallinat, Anselma (red.) (2010). The Ethnographic Self as Resource. Writing Memory and Experience into Ethnography. New York, Oxford: Berghahn Books.pl_PL
dc.referencesCureton, Adam, Silvers, Anita (2017). Respecting the Dignity of Children with Disabilities in Clinical Practice. „HEC Forum”, vol. 29(3), s. 257–276.pl_PL
dc.referencesCytowska, Beata (2012). Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesCzerepaniak-Walczak, Maria (2014). Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. „Przegląd Badań Edukacyjnych”, vol. 2(19), s. 181–194.pl_PL
dc.referencesDavis, Lennard (1997). Enforcing Normalcy: Disability, Deafness and the Body. London: Verso.pl_PL
dc.referencesDeci, Edward L., Ryan, Richard M. (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. „American Psychologist”, vol. 55(1), s. 68–78.pl_PL
dc.referencesDenzin, Norman, Linkoln, Yvonna (2009). Metody badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesEllis, Carolyn (2009). Revision: Autoethnographic Reflections on Life and Work. Walnut Creek: Left Coast Press.pl_PL
dc.referencesEllis, Carolyn, Bochner, Arthur P. (2006). Analyzing Analytic Autoethnography: An Autopsy. „Journal of Contemporary Ethnography”, vol. 35(4), s. 429–449.pl_PL
dc.referencesFeldenkrais, Moshe (2012). Świadomość poprzez ruch. Warszawa: Virgo.pl_PL
dc.referencesFerrucci, Fabio, Cortini, Michela (2015). Social representations and inclusive practices for disabled students in Italian higher education: a mixed-method analysis of multiple perspectives. W: Tom Shakespeare (red.). Disability Research Today. International Perspective. London: Routledge, s. 151–178.pl_PL
dc.referencesFormella, Zbigniew (2018). Dojrzałość osobowościowa nauczyciela w relacji dydaktyczno-wychowawczej. W: Agata Chabior, Małgorzata Krawczyk-Blicharska, Stanisław Kowalski (red.). Całożyciowe uczenie się. Perspektywa teoretyczno-praktyczna. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego, s. 261–271.pl_PL
dc.referencesFreeman, Mark (2004). Data are everywhere: Narrative criticism in the literature of experience. W: Colette Daiute, Cynthia Lightfoot (red.). Narrative analysis: Studying the development of individuals in society. Thousand Oaks: Sage, s. 63–82.pl_PL
dc.referencesFreire, Paulo (2005). Pedagogy of the Oppressed. London, New York: Bloomsbury Publishing.pl_PL
dc.referencesFullana, Judit, Pallisera, Maria, Català, Elena, Puyaltó, Carol (2017). Evaluating a Research Training Programme for People with Intellectual Disabilities Participating in Inclusive Research: The Views of Participants. „Journal of applied research in intellectual disabilities”, vol. 30, s. 684–695.pl_PL
dc.referencesGajdzica, Zenon (2015). Student z niepełnosprawnością w przestrzeni szkoły wyższej – pomiędzy pedagogiką długu a pedagogiką wspólnotowości. „Rocznik Lubuski”, vol. 41, s. 219–229.pl_PL
dc.referencesGasik, Justyna, Lejzerowicz, Magda, Mazurek, Aleksandra, Patejuk-Mazurek, Iwona, Pągowska, Marta, Sipowicz, Kasper (2020). Autorstwo życia uczniów z niepełnosprawnościami – od teorii do praktyki pedagogicznej. W: Joanna Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Warszawa: APS, s. 222–234.pl_PL
dc.referencesGąciarz, Barbara (2010). Wprowadzenie. Wykształcenie i przygotowanie zawodowe jako sposób na niepełnosprawność. W: Barbara Gąciarz (red.). Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, s. 7–32.pl_PL
dc.referencesGąciarz, Barbara (2014). Przemyśleć niepełnosprawność na nowo: od instytucji państwa opiekuńczego do integracji i aktywizacji społecznej. „Studia Socjologiczne”, vol. 2, s. 15–42.pl_PL
dc.referencesGeertz, Clifford (2005). Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury. W: Marian Kempny, Ewa Nowicka (red.). Badanie kultury: Elementy teorii antropologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 35–58.pl_PL
dc.referencesGibson, Suanne (2012). Narrative Accounts of University Education: Socio-Cultural Perspectives of Students with Disabilities. „Disability and Society”, vol. 27, s. 353–369.pl_PL
dc.referencesGiermanowska, Ewa, Kumaniecka-Wiśniewska, Agnieszka, Racław, Mariola, Zakrzewska-Manterys, Elżbieta (2015). Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesGlaser, Barney G., Strauss, Anselm L. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Kraków: Nomos.pl_PL
dc.referencesGłodkowska, Joanna (2014). Rozważania o podmiotowości a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej. „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, vol. 2, s. 91–110.pl_PL
dc.referencesGłodkowska, Joanna (2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. W: Joanna Głodkowska (red.). Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 110–134.pl_PL
dc.referencesGłodkowska, Joanna, Gosk, Urszula, Pągowska, Marta (2018). The Authorship of Their Own Lives in People with Disabilities Research Strategy Framework. „International Journal Of Psycho-Educational Sciences”, vol. 7(3), s. 7–18.pl_PL
dc.referencesGoodley, Dan (1999). Disability Research and the „Researcher Template”: Reflections on Grounded Subjectivity in Ethnographic Research. „Qualitative Inquiry”, vol. 5, s. 24–46.pl_PL
dc.referencesGuarnaccia, Peter (2019). Immigration, Diversity and Student Journeys to Higher Education. New York: Peter Lang.pl_PL
dc.referencesJuszczyk-Rygałło, Joanna (2016). Kształtowanie podmiotowości ucznia w relacji do jego tożsamości. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, vol. 2(40), s. 13–24.pl_PL
dc.referencesKasnitz, Devva, Shuttleworth, Russell Peter (1999). Engaging Anthropology in Disability Studies. „Position Papers in Disability Studies”, vol. 1(1), s. 1–37.pl_PL
dc.referencesKeifert, Danielle, Krist, Christina, Scipio, Deana, Phillips, Anna (2018). Epistemic Agency as a Members’ Experience. W: Judy Kay, Rosemary Luckin (red.). Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018, vol. 1. London: International Society of the Learning Sciences, s. 192–199.pl_PL
dc.referencesKendall, Lynne (2016). Higher education and disability: Exploring student experiences. „Cogent Education”, vol. 3, s. 1–12.pl_PL
dc.referencesKirenko, Janusz (2002). Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Ryki: Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania.pl_PL
dc.referencesKosakowski, Czesław (2003). Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.pl_PL
dc.referencesKumaniecka-Wiśniewska, Agnieszka (2006). Kim jestem? Tożsamość kobiet upośledzonych umysłowo. Warszawa: Wydawnictwo Żak.pl_PL
dc.referencesLarkowa, Helena (1988). Postawy społeczne wobec osób z odchyleniami od normy. W: Aleksander Hulek (red.). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 478–489.pl_PL
dc.referencesLausch-Żuk, Jolanta (2004). Terapia czy wychowanie?. W: Joanna Kruk-Lasocka, Małgorzata Sekułowicz (red.). Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju. Interdyscyplinarne problemy. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, s. 414–432.pl_PL
dc.referencesLejzerowicz, Magda (2015). Edukacja do (nie)pełnosprawności?. W: Barbara Gąciarz, Seweryn Rudnicki, Dorota Żuchowska-Skiba (red.). Polscy (nie)pełnosprawni. Pomiędzy deklaracjami a realiami. Kraków: Wydawnictwo AGH, s. 63–84.pl_PL
dc.referencesLejzerowicz, Magda (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. „Forum Oświatowe”, vol. 28(1), s. 133–157.pl_PL
dc.referencesLejzerowicz, Magda, Galbarczyk, Magdalena (2018). Szkoła a indywidualizacja. „Edukacja Humanistyczna”, vol. 1(38), s. 113–129.pl_PL
dc.referencesLeszczyńska, Katarzyna (2010). Tożsamość i stygmatyzacja w narracjach niepełnosprawnych studentów. W: Barbara Gąciarz (red.). Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej. Warszawa: IFiS PAN, s. 35–55.pl_PL
dc.referencesLewin, Kurt (2010). Badania w działaniu a problemy mniejszości. W: Hana Cervinkova, Beata D. Gołębniak (red.). Badania w działaniu: Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW, s. 5–18.pl_PL
dc.referencesLindyberg, Iwona (2012). Dorosłość z niepełnosprawnością intelektualną w podejściu biograficznym. W: Dorota Krzemińska, Iwona Lindyberg (red.). Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną. Teksty rozproszone, Kraków, s. 69–132.pl_PL
dc.referencesLittle, Todd D., Hawley, Patricia H., Henrich, Christopher C., Marsland, Katherine W. (2002). Three views of the agentic self: A developmental synthesis. W: Edward L. Deci, Richard M. Ryan (red.). Handbook of self-determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press, s. 389–404.pl_PL
dc.referencesLittlewood, William (1996). ‘Autonomy’: an anatomy and framework. „System”, vol. 24(4), s. 427–435.pl_PL
dc.referencesMartin, Andrew J. (2013). Academic buoyancy and academic resilience: Exploring ‘everyday’ and ‘classic’ resilience in the face of academic adversity. „School Psychology International”, vol. 34, s. 488–500.pl_PL
dc.referencesMelville, Weyne, Kerr, Donald, Verma, Geeta, Campbell, Todd (2018). Science Education and Student Autonomy. „Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education”, vol. 18 (2), s. 87–97.pl_PL
dc.referencesMorina, Anabel (2018). Using life history with students with disabilities: researching with, rather than researching on. „Educational Review”, s. 1–15.pl_PL
dc.referencesMoriña, Anabel, Cortés-Vega, Maria Dolores, Molina, Victor M. (2015). Faculty Training: An Unavoidable Requirement for Approaching More Inclusive University Classrooms. „Teaching in Higher Education”, 20(8), s. 795–806.pl_PL
dc.referencesMyśliwiec, Maciej (2010). Profil społeczno-demograficzny, poziom zadowolenia z życia i obawy niepełnosprawnych studentów. W: Barbara Gąciarz (red.). Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej. Warszawa: IFiS PAN, s. 56–70.pl_PL
dc.referencesNirje, Bengt (1985). The basis and logic of the Normalization principle. „Australia and New Zealand Journal of Developmental Disabilities”, vol. 77(2), s. 65–68.pl_PL
dc.referencesO’Sullivan, Carmel (2018). Disabled students and higher education in Ireland. W: Alan Hurst (red.). Higher Education and Disabilities: International Approaches. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesParchomiuk, Monika (2010). Radzenie sobie z problemami przez studentów niepełnosprawnych. W: Stanisława Byra, Monika Parchomiuk (red.). Student niepełnosprawny. Wybrane konteksty. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 15–30.pl_PL
dc.referencesParchomiuk, Monika (2019). Badania z udziałem osób niepełnosprawnych intelektualnie. Problemy metodologiczne i etyczne. „Roczniki Pedagogiczne”, vol. 11(47), s. 73–95.pl_PL
dc.referencesPerkowska-Klejman, Anna (2013). Modele refleksyjnego uczenia się. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, vol. 1(161), s. 75–90.pl_PL
dc.referencesReason, Peter, Torbert, William R. (2010). Zwrot działaniowy: Ku transformacyjnej nauce społecznej. W: Hana Cervinkova, Bogusława D. Gołębniak (red.). Badania w działaniu: Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW, s. 117–152.pl_PL
dc.referencesRedpath, Jennifer, Kearney, Patricia, Nicholl, Peter, Mulvenna, Maurice, Wallace, Jonathan, Martin, Suzanne (2013). A qualitative study of the lived experiences of disabled post-transition students in higher education institutions in Northern Ireland. „Studies in Higher Education”, vol. 38, s. 1334–1350.pl_PL
dc.referencesRiddell, Sheila, Weedon, Elisabet (2014). Disabled students in higher education: Discourses of disability and the negotiation of identity. „International Journal of Educational Research”, vol. 63, s. 38–46.pl_PL
dc.referencesRPO (2015). Dostępność edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnościami – analiza i zalecenia. Zasada równego traktowania. „Prawo i Praktyka”, vol. 16, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRubtsov, Vitaliy, Kuravsky, Lev, Vasina, Lyudmila Grigorevna, Sokolov, Vladimir (2017). Creating a Model of Special Educational Settings for Disabled Students in Higher Education. „Psychological Science and Education”, vol. 22(1), s. 34–49.pl_PL
dc.referencesRyan, Richard M., Kuhl, Julius, Deci, Edward L. (1997). Nature and autonomy: Organizational view of social and neurobiological aspects of self – regulation in behavior and development. „Development and Psychopathology”, vol. 9, s. 701–728.pl_PL
dc.referencesShelvin, Michael, Kenny, Mairin, McNeel, Eilen (2004). Participation in higher education for students with disabilities: An Irish perspective. „Disability & Society”, vol. 19(1), s. 15–30.pl_PL
dc.referencesSkalska, Katarzyna (2015). Wsparcie społeczne a satysfakcja z życia studentów z niepełnosprawnością. „Student Niepełnosprawny: szkice i rozprawy”, vol. 15 (8), s. 119–136.pl_PL
dc.referencesSkrzetuska, Ewa (2019). Refleksja nauczyciela podstawą działań włączających w edukacji. „Kwartalnik Pedagogiczny”, vol. 64, s. 106–118.pl_PL
dc.referencesStrnadova, Iva, Cumming, Therese M., Knox, Marie, Parmenter, Trevor R., Lee, Hee Min (2015). Perspectives on life, wellbeing, and ageing by older women with intellectual disability. „Journal of Intellectual and Developmental Disability”, vol. 40, s. 275–285.pl_PL
dc.referencesStunell, Kari (2020). Supporting student-teachers in the multicultural classroom. „European Journal of Teacher Education”, vol. 43(2), s. 1–17.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek, Tomasz (2003). Pedagogika krytyczna. W: Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.). Pedagogika – tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 363–377.pl_PL
dc.referencesSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna (2016). Alter idem – student z niepełnosprawnością w systemie szkolnictwa wyższego. W: Elżbieta Zakrzewska-Manterys, Jakub Niedbalski (red.). Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 99–145.pl_PL
dc.referencesThomas, Liz (2016). Developing Inclusive Learning to Improve the Engagement, Belonging, Retention, and Success of Students from Diverse Groups. W: Mahsood Shah, Anna Bennett, Erica Southgate (red.). Widening Higher Education Participation. Oxford: Elsevier, s. 135–159.pl_PL
dc.referencesWalmsley, Jan (2001). Normalisation, Emancipatory Research and Learning Disability. „Disability and Society”, vol. 16(2), s. 187–205.pl_PL
dc.referencesWehmeyer, Michael (2014). Self-Determination: A Family Affair. „Family Relations”, vol. 63(1), s. 178–184.pl_PL
dc.referencesWitkowski, Lech (2000). Rozwój i tożsamość w cyklu życia: studium koncepcji Erika H. Eriksona, Toruń: Wydawnictwo Wit-Graf.pl_PL
dc.referencesWolcott, Harry F. (2008). Ethnography: A Way of Seeing. AltaMira Press.pl_PL
dc.referencesWołowicz, Agnieszka (2018). Badania partycypacyjne jako odpowiedź na założenia społecznego modelu niepełnosprawności? „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”, vol. 10, s. 165–177.pl_PL
dc.referencesWoodin , Sarah (2017). Research With Disabled People: A Health Action Research Project With People With Learning Difficulties. London: SAGE Publications Ltd.pl_PL
dc.referencesWos, Klaudia, Kamecka-Antczak, Celina (2019). Być z kimś i dla kogoś. Postrzeganie dobra wspólnego przez pełnoletnich uczniów szkoły specjalnej – z praktyki badań włączających. „Studia z teorii wychowania”, vol. 4(29), s. 155–166.pl_PL
dc.referencesZbróg, Zuzanna (2014). Reprezentacje społeczne praktyk pedagogicznych – konstruowanie profesjonalizmu wykładowców, nauczycieli i studentów. W: Jacek Piekarski, Ewa Cyrańska, Beata Adamczyk (red.). Doskonalenie praktyk pedagogicznych – dyskusja. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 65–80.pl_PL
dc.referencesZubrzycka-Maciąg, Teresa, Wosik-Kawala, Danuta (2015). Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli. Lublin.pl_PL
dc.referencesŻółkowska, Teresa (2006). Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością w Unii Europejskiej. „Edukacja Humanistyczna”, vol. 2, s. 149–155.pl_PL
dc.referencesŻuchowska, Dorota (2015). Ku pełnej integracji – dostępność edukacji wyższej dla osób niepełnosprawnych. W: Bernadeta Szczupał, Katarzyna Kutek Sładek (red.). Wielowymiarowość integracji społeczno zawodowej studentów z niepełnosprawnością. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, s. 63–79.pl_PL
dc.referencesŻuchowska, Dorota, Stojkow, Maria (2014). W kierunku nowej tożsamości – osoby niepełnosprawne w drodze ku emancypacji. „Studia Socjologiczne”, vol. 2(213), s. 153–174.pl_PL
dc.referencesŻyta, Agnieszka (2011). Życie z zespołem Downa. Narracje biograficzne rodziców, rodzeństwa dorosłych osób z zespołem Downa. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-475-9.04
dc.disciplinenauki o zdrowiupl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe