dc.contributor.author | Kokot, Magdalena | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2021-12-22T12:33:10Z | |
dc.date.available | 2021-12-22T12:33:10Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Kokot M., Choroba Stargardta funkcjonalnie – o sposobach radzenia sobie z niepełnosprawnością wzroku w stopniu znacznym, [w:] Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 29-48, https://dx.doi.org/10.18778/8220-475-9.03 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40235 | |
dc.description.abstract | Niepełnosprawność wzroku dotyka około dwóch milionów Polaków. Do grupy tej należą osoby, u których zdiagnozowano chorobę Stargardta. Schorzenie to występuje w populacji ogólnej z częstotliwością raz na 10 tysięcy. Prowadzi do prawnej ślepoty, czyli do obniżenia ostrości wzroku poniżej 5%. Zaburzenia widzenia w tej chorobie mogą wystąpić zarówno u dzieci w wieku 7–12 lat, jak i młodzieży oraz osób dorosłych. Osoby dotknięte tym schorzeniem doznają znacznego obniżenia ostrości wzroku, trudności w rozpoznawaniu kolorów, zaburzenia widzenia głębi, trudności z akomodacją, zaburzenia widzenia centralnego oraz nasilonego często światłowstrętu. Celem prowadzonych badań było zgromadzenie informacji, z jakich technologii wspierających korzystają osoby z chorobą Stargardta oraz rozpoznanie ich możliwości w zakresie samodzielnego poruszania się mimo znacznego obniżenia ostrości wzroku. Wyniki badań pokazują, że większość spośród zbadanych 102 osób doznaje znacznego pogorszenia widzenia i korzysta z różnego rodzaju technologii wspierających. Jednocześnie znaczna cześć spośród tej grupy deklaruje, iż pomimo niemożności odczytywania tekstu czarnodrukowego nadal mogą się dość swobodnie przemieszczać. | pl_PL |
dc.description.abstract | Visual disability affects about 2 million Poles. This group includes people who have been diagnosed with Stargardt’s disease. This disease occurs in the general population with a frequency of one in 10,000. It leads to legal blindness with visual acuity lower than 5%. Visual disturbances in this disease may occur in children, i.e. 7–12 years of age, as well as in adolescents and adults. People suffering from this disease experience a significant reduction in visual acuity, difficulty in recognizing colors, impaired depth vision, difficulties with accommodation, impaired central vision and often severe photophobia. The aim of the research was to collect information about the assistive technologies used by people with Stargardt’s disease and to identify their ability to move independently despite a significant reduction in visual acuity. The research results show that most of the 102 surveyed people use various types of assistive technology and experience significant visual impairment. At the same time, a significant part of this group declares that despite the inability to read the black print text, they can still move quite freely. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Choroba Stargardta | pl_PL |
dc.subject | niepełnosprawność wzroku | pl_PL |
dc.subject | osoby słabowidzące | pl_PL |
dc.subject | technologie wspierające | pl_PL |
dc.subject | adaptacja materiału drukowanego | pl_PL |
dc.subject | Stargardt’s disease | pl_PL |
dc.subject | visual impairment | pl_PL |
dc.subject | partially sighted | pl_PL |
dc.subject | legaly blind | pl_PL |
dc.subject | assistive technologies | pl_PL |
dc.subject | adaptation of printed material | pl_PL |
dc.title | Choroba Stargardta funkcjonalnie – o sposobach radzenia sobie z niepełnosprawnością wzroku w stopniu znacznym | pl_PL |
dc.title.alternative | Stargardt’s disease functionally – about the ways of coping with severe visual impairment | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021 | pl_PL |
dc.page.number | 29-48 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-475-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | MAGDALENA KOKOT – tyflopedagog, psycholog i neurologopeda. Doktorantka filologicznych studiów doktoranckich na Wydziale Filologicznym w Instytucie Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego. Konsultantka dydaktyczna w Biurze ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Gdańskiego. Działaczka społeczna na rzecz osób z niepełnosprawnościami na terenie Trójmiasta. Założycielka i administratorka strony www.stargardt.pl zrzeszającej osoby z chorobą Stargardta w Polsce. | pl_PL |
dc.references | Adamowicz-Hummel, Antonina (2013). Materiały z zajęć – Rehabilitacja Wzroku. Warszawa: Wydawnictwo APS. | pl_PL |
dc.references | Aleman, Tomas S., Cideciyan, Artur V., Windsor, Elizabeth A. M., Schwartz, Sharon B., Świder, Malgorzata, Chico, John D., Sumaroka, Alexander, Pantelyat, Alexander Y., Duncan, Keith G., Emmons, Jessica M., Steinberg, Janet D., Stone, Edwin M., Jacobson, Samuel G. (2009). Macular Pigment and Lutein Supplementation in ABCA4-associated Retinal Degenerations. „Invest Ophthalmol Vis Sci”, nr 48 (3), s. 1319–1329. | pl_PL |
dc.references | Becker, Eckart (2004). Choroba Stargardta – etiologia, rozpoznanie, terapie. Warszawa: Retinitis Pigmentosa. | pl_PL |
dc.references | Biuletyn Informacyjny Polskiego Stowarzyszenia. Przeł. Piotr S. Król. Warszawa: Retinitis Pigmentosa. | pl_PL |
dc.references | Edbom-Kolarz, Anna, Marcinkowski, Jerzy T. (2013). Fiksacja paracentralna (pozaplamkowa) i jej znaczenie dla rehabilitacji osób starszych ze zwyrodnieniem plamki żółtej związanym z wiekiem (AMD). „Problemy Higieny i Epidemiologii”, nr 94 (3), s. 419–427. | pl_PL |
dc.references | Gładyszewska-Cyluiko, Joanna (2014). Na pograniczu widzenia. Osoby słabowidzące we współczesnym świecie. W: Beata Cytowska, Krystyna Dziubacka (red.). Człowiek na pograniczach. Interdyscyplinarne aspekty społeczno-kulturowego funkcjonowania. Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, s. 161–178. | pl_PL |
dc.references | Grabska-Liberek, Iwona, Kołodziejski, Łukasz, Pietruszyńska, Marta, Opala, Aleksandra, Wiącek, Dawid (2018). Program edukacyjny dla Lekarzy Praktyków „Kompendium okulistyki”. Rogówkowa chirurgia refrakcyjna. Kwartalnik Medyczny „Okulistyka”, nr 4 (44), s. 4. | pl_PL |
dc.references | Kończyk, Donata (red.) (2008). Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Kuczyńska-Kwapisz, Jadwiga (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z niepełnosprawnością wzroku. „Pedagogika Specjalna”, nr 4 (290), s. 285–291. | pl_PL |
dc.references | Kuczyńska-Kwapisz, Jadwiga, Śmiechowska-Petrovskij, Emilia (2017). Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób z niepełnosprawnością narządu wzroku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. | pl_PL |
dc.references | Łatka, Paulina, Nowakowska, Dominika, Kowalczyk, Małgorzata, Nowomiejska, Katarzyna, Rejdak, Robert (2018). Metody diagnostyczne w chorobie Stargardt’a. W: Monika Maciąg, Kamil Maciąg (red.). Choroby rzadkie: przegląd, diagnostyka i leczenie. Lublin: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL, s. 47–56. | pl_PL |
dc.references | Maugeri, Alessandra, Flothmann, Kris, Nadine, Hemmrich, Ingvast, Sofie, Jorge, Paula, Paloma, Eva, Patel, Reshma, Rozet, Jean-Michel, Tammur, Jaana, Testa, Francesco i in. (2002). The ABCA4 2588G>C Stargardt mutation: single origin and increasing frequency from South-West to North-East Europe. „European Journal of Human Genetics”, nr 10, s. 197–203. | pl_PL |
dc.references | Miedziak, Anita I., Perski, Thomas, Donoso, Larry A. (2000). Stargardt’s macular dystrophy – a patient’s perspective. „Optometry”, nr 71 (3), s. 165–176. | pl_PL |
dc.references | Papuda-Dolińska, Beata (2017). Dziecko z niepełnosprawnością wzroku w roli ucznia w szkole ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 66–65. | pl_PL |
dc.references | Pieczara, Ewa, Gościniewicz, Piotr (2012). Wykorzystanie Mikroperymetrii w chorobie Stargardta. „Magazyn Lekarza Okulisty”, nr 6 (6), s. 279. | pl_PL |
dc.references | Poradnik pracodawcy osób niewidomych i słabo widzących (2000). Warszawa: AWARE Europe. | pl_PL |
dc.references | Radu, Roxana A., Mata, Nathan L., Nusinowitz, Steven, Liu, Xinran, Sieving, Paul A., Travis, Gabriel H. (2003). Treatment with isotretinoin inhibits lipofuscin accumulation in a mouse model of recessive Stargardt’s macular degeneration. „Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America”, vol. 100, nr 8, s. 4742–4747. | pl_PL |
dc.references | Rahman, Najiha, Georgiou, Michalis, Khan, Kamron N., Michaelides, Michel (2019). Macular dystrophies: clinical and imaging features, molecular genetics and therapeutic options. „British Journal of Ophthalmology”, nr 104 (4), s. 1–9 https://www.researchgate.net/publication/337117486_Macular_dystrophies_Clinical_and_imaging_features_molecular_genetics_and_therapeutic_options (dostęp: 24.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Skilton, Andi, Gilbert, Rose, Ross, Catherine, Michaelides, Michel, Rajpopat, Shefali (2019). Stargardt’s Connected Raising awareness, giving support, seeking a cure. Vitamin A and Stargardt’s Disease, s. 2–11 https://www.researchgate.net/publication/338920876_Vitamin_A_and_Stargardt%27s_Disease (dostęp: 26.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Skrzetuska, Ewa (2020). Znaczenie technologii cyfrowej dla włączenia dziecka z niepełnosprawnością wzrokową do grupy rówieśniczej w klasie szkolnej. Rola nauczyciela. W: Marzenna Nowicka, Joanna Dziekońska (red.). Cyfrowy tubylec w szkole – diagnozy i otwarcia, t. II, Nauczyciel a nowe technologie w szkole. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 90–101. | pl_PL |
dc.references | Stępień, Maciej W., Goś, Roman (2003). Obecny stan wiedzy i perspektywy w leczeniu dziedzicznych schorzeń siatkówki. „Okulistyka”, wyd. I http://old.okulistyka.com.pl/_okulistyka/index.php?strona=artykul&wydanie=1&artykul=45 (dostęp: 24.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Ścieżyńska, Aneta, Oziębło, Dominik, Ambroziak, Anna M., Korwin, Magdalena, Szulborski, Kamil, Krawczyński, Maciej, Piotr, Stawiński, Szaflik, Jerzy, Jacek, P. Szaflik, Płoski, Rafał, Ołdak, Monika (2016). Badania eksperymentalne nad farmakologicznymi metodami leczenia chorób dystroficznych siatkówki ze szczególnym uwzględnieniem retinopatii ABCA4. „Klinika Oczna”, nr 118 (1), s. 59–65. | pl_PL |
dc.references | Theodossiadis, George (2006). Wrodzone dystrofie siatkówki. W: Cynthia A. Bradford (red.). Okulistyka: podręcznik dla studentów. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, s. 249–268. | pl_PL |
dc.references | Utnik, Władysława, Lisowska, Anna, Sękowska, Ewa (red.) (1996). Jak pomóc dzieciom słabowidzącym? Lublin: Poli ART Studio, s. 13–16. | pl_PL |
dc.references | van Driel, Marc A., Maugeri, Alessandra, Klevering, Jeroen, Hoyng, Carel B., Cremers, Frans P.M. (1998). ABCR unites what ophthalmologists divide(s). „Ophthalmic Genetics”, vol. 19, nr 3, s. 117–122. | pl_PL |
dc.references | Xiangrong, Kong, Rupert, W. Strauss, Michel, Michaelides, Artur, V. Cideciyan, José-Alain, Sahel, Beatriz, Muñoz, Sheila, West, Hendrik, P.N. Scholl, ProgStar Study Group in. (2016). Visual Acuity Loss and Associated Risk Factors in the Retrospective Progression of Stargardt Disease Study (ProgStar Report No. 2). „Ophthalmology”, nr 123 (9), s. 1887–1897. | pl_PL |
dc.references | Zaorska, Marzenna (2013). Psychopedagogiczne problemy dziecka z zespołem Stargardta oraz jego rodziny. W: Marzena Buchnat, Katarzyna Pawelczak (red.). Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 239–247. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-475-9.03 | |
dc.discipline | inżynieria biomedyczna | pl_PL |
dc.discipline | nauki medyczne | pl_PL |
dc.discipline | nauki o zdrowiu | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |