Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAlbin, Kamila
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-12-22T12:12:16Z
dc.date.available2021-12-22T12:12:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationAlbin K., Wcielić się nie znaczy zrozumieć. Krytyczna refleksja o symulacjach niepełnosprawności, [w:] Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 155-169, https://dx.doi.org/10.18778/8220-475-9.09pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40230
dc.description.abstractAutorka poddaje krytycznej refleksji tzw. ćwiczenia symulacyjne, powszechnie stosowane w trakcie szkoleń dotyczących świadomości niepełnosprawności, prowadzonych w różnych grupach wiekowych: dla uczniów szkół podstawowych, liceów, pracowników urzędów, instytucji kultury itp. Powszechnie uważa się, że „wcielenie się” w osobę z niepełnosprawnością może mieć pozytywny wpływ na postawy wobec osób niepełnosprawnych. Z drugiej strony niektórzy aktywiści i badacze zwracają uwagę, że praktyki symulacyjne mogą wzmacniać uprzedzenia i negatywne stereotypy, ukazując niepełnosprawność jako doświadczenie indywidualne i osobistą tragedię. Stoi to w sprzeczności z założeniami społecznego modelu niepełnosprawności. Stosując perspektywę autoetnograficzną, autorka, bazując m.in. na własnych doświadczeniach trenerskich, analizuje praktyki prowadzenia tego typu szkoleń opartych na symulacjach niepełnosprawności. Celem analizy jest nie tylko krytyczne spojrzenie na to, co staje się powszechną metodą uczenia o niepełnosprawności, lecz także poszukiwanie alternatywnych propozycji, promujących społeczne zrozumienie osób z niepełnosprawnością.pl_PL
dc.description.abstractThis paper gives critical consideration to the so-called disability simulations, a widespread practice during disability awareness trainings, conducted in different age groups: for students of primary schools, high schools, administrative staff, cultural institutions, etc. It is commonly believed that „embodiment” into a person with disabilities can have a positive impact on attitudes towards people with disabilities. On the other hand, some activists and researchers claim that such disability simulations can reinforce prejudices and negative stereotypes, portraying disability as an individual experience and personal tragedy. This stands against the notion of the social model of disability. Using an autoethnographic perspective, the author, basing herself, among other things, on her own experience as a trainer, analyses the practice of disability simulations trainings. The aim of the analysis is not only to take a critical look at what is becoming a common method of teaching about disability, but also to look for alternatives that promote social understanding of disability.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofCałek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectautoetnografiapl_PL
dc.subjectsymulacje niepełnosprawnościpl_PL
dc.subjectmodel społecznypl_PL
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectświadomość niepełnosprawnościpl_PL
dc.subjectautoethnographypl_PL
dc.subjectdisability simulationspl_PL
dc.subjectsocial modelpl_PL
dc.subjectdisabilitypl_PL
dc.subjectdisability awarenesspl_PL
dc.titleWcielić się nie znaczy zrozumieć. Krytyczna refleksja o symulacjach niepełnosprawnościpl_PL
dc.title.alternativeSimulated awareness. Some critical thoughts on disability simulationspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021pl_PL
dc.page.number155-169pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-475-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteKAMILA ALBIN – doktorantka w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwentka socjologii na Akademii Górniczo-Hutniczej. Uczestniczy w projektach badawczych dotyczących różnych aspektów niepełnosprawności, realizowanych na Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Warszawskim. Uczestniczyła m.in. w projekcie „Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności”, „Open Art – sztuka współczesna dla wszystkich”, „Tożsamość i status tłumaczy z dysfunkcją wzroku”, „AudioMovie – Kino dla Wszystkich”. Prowadzi szkolenia w zakresie świadomości niepełnosprawności, udostępniania kultury osobom niewidomym, obsługi klienta z dysfunkcją wzroku. Ma doświadczenie w prowadzeniu warsztatów dla różnych grup wiekowych. Jej zainteresowania naukowe obejmują studia o niepełnosprawności, przekład audiowizualny (audiodeskrypcja) oraz społeczny wymiar technologii informacyjno- komunikacyjnych.pl_PL
dc.referencesAnderson, Leon (2014). Autoetnografia analityczna. Przeł. Maja Brzozowska-Brywczyńska. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 144–167 http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesBarnes, Colin, Mercer, Geof (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Wydawnictwo Sic.pl_PL
dc.referencesBarney, Keith W. (2012). Disability Simulations: Using the Social Model of Disability to Update an Experiential Educational Practice. „SCHOLE: A Journal of Leisure Studies and Recreation Education”, vol. 27, no. 1, s. 1–11 https://doi.org/10.1080/1937156X.2012.11949361 (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesBehler, Thomas (1993). Disability Simulations as a Teaching Tool: Some Ethical Issues and Implications. „Journal of Postsecondary Education and Disability”, vol. 10, no. 2, s. 3–8.pl_PL
dc.referencesBielecka-Prus, Joanna (2014). Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 76–95 http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesBierzanowska, Katarzyna, Dubanik, Justyna, Kocejko, Magdalena, Sopalska-Rybak, Izabela, Trojanowska, Milena, Wołowicz, Agnieszka (2019). Przychodzi baba do lekarza – dostępność usług ginekologicznych dla kobiet z niepełnosprawnościami. Raport z badania. Warszawa: Fundacja Kulawa Warszawa https://www.kulawawarszawa.pl/przychodzi-baba-do-lekarza/ (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesBurgstahler, Sheryl, Doe, Tanis (2004). Disability-related Simulations: If, When, and How to Use Them in Professional Development. „Review of Disability Studies”, vol. 1, no. 2, s. 4–17.pl_PL
dc.referencesChmiel, Agnieszka, Mazur, Iwona (2014). Audiodeskrypcja. Poznań: Wydział Anglistyki UAM.pl_PL
dc.referencesCiaputa, Ewelina, Król, Agnieszka, Warat, Marta (2014). Genderowy wymiar niepełnosprawności. Sytuacja kobiet z niepełnosprawnościami wzroku, ruchu i słuchu. W: Barbara, Gąciarz, Seweryn, Rudnicki (red.). Polscy Niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej. Kraków: Wydawnictwo AGH, s. 275–334.pl_PL
dc.referencesFlower, Ashley, Burns, Mattew K., Bottsford-Miller, Nicole A. (2007). Meta-analysis of Disability Simulation Research. „Remedial and Special Education”, vol. 28, no. 2, s. 72–79 https://doi.org/10.1177/07419325070280020601 (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesFrench, Sally (1992). Simulation Exercises and Disability Awareness Training: A Critique. „Disability, Handicap and Society”, vol. 7, no. 3, s. 257–266 https://doi.org/10.1080/02674649266780261 (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesGiermanowska, Ewa (2014). Dobre praktyki w zatrudnianiu osób niepełnosprawnych na polskim i europejskim rynku pracy. W: Ewa Giermanowska (red.). Zatrudniając niepełnosprawnych. Dobre praktyki pracodawców w Polsce i innych krajach Europy. Kraków: Wydawnictwo AGH, s. 15–40.pl_PL
dc.referencesHerbert, James T. (2000). Simulation as a Learning Method to Facilitate Disability Awareness. „The Journal of Experiential Education”, vol. 23, no. 1, s. 5–11 https://doi.org/10.117/105382590002300102 (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesKacperczyk, Anna (2014). Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 32–74 www.przegladsocjologiijakosciowej.org (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesKafer, Alison (2013). Feminist, Queer, Crip. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.pl_PL
dc.referencesKarkowska, Magda (2018). Autoetnografia w perspektywie badań biograficznych – refleksje o metodzie, tworzywie i sposobach analizy narracji. W: Magda Karkowska (red.). Biografie nieoczywiste. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 41–60.pl_PL
dc.referencesKiger, Gary (1992). Disability Simulations: Logical, Methodological and Ethical Issues. „Disability, Handicap & Society”, vol. 7, no 1, s. 71–78 https://doi.org/10.1080/02674649266780061 (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesKonwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U. 2012, poz. 1169) http://www.unic.un.org.pl/dokumenty/Konwencja_Praw_Osob_Niepelnosprawnych.pdf (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesLeo, Jennifer, Goodwin, Donna L. (2013). Pedagogical Reflections on the Use of Disability Simulations in Higher Education. „Journal of Teaching in Physical Education”, vol. 32, no. 4, s. 460–472 https://doi.org/10.1123/jtpe.32.4.460 (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesMinisterstwo Inwestycji i Rozwoju (2018). Program rządowy Dostępność Plus – Przyjazna Polska https://www.gov.pl/web/inwestycje-rozwoj/program-dostepnosc-plus-przyjazna-polska (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesNario-Redmond, Michelle R., Gospodinov, Dobromir, Cobb, Angela (2017). Crip for a Day: The Unintended Negative Consequences of Disability Simulations. „Rehabilitation Psychology”, no. 62, s. 324–333.pl_PL
dc.referencesPiskorska, Agnieszka, Krzeszowski, Tomasz, Marek, Bogusław (2008). Uczeń z dysfunkcją wzroku na lekcji angielskiego. Wskazówki metodyczne dla nauczycieli. Warszawa: Uniwersytet Warszawski https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2013/09/webowa_biblioteka_jezyk_obcy_uczen_z_dysfunkcja_wzroku_na_lekcji_angielskiego.pdf (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesRiccobono, Mark (2017). Walking a Mile: The Possibilities and Pitfalls of Simulations. „Braille monitor”, April 2017 https://nfb.org/images/nfb/publications/bm/bm17/bm1704/bm170402.htm (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesSilverman, Arielle M. (2015). The Perils of Playing Blind: Problems with Blindness Simulation and a Better Way to Teach about Blindness. „Journal of Blindness Innovation and Research”, vol. 5, no. 2 https://www.nfb.org/images/nfb/publications/jbir/jbir15/jbir050201.html (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesSilverman, Arielle M. (2017). Disability Simulations: What Does the Research Say?. „Braille Monitor”, June 2017 https://www.nfb.org/sites/www.nfb.org/files/images/nfb/publications/bm/bm17/bm1706/bm170602.htm (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesSilverman, Arielle M., Gwinn, Jason D., Van Boven, Leaf (2015). Stumbling in Their Shoes: Disability Simulations Reduce Judged Capabilities of Disabled People. „Social Psychological and Personality Science”, vol. 6 no. 4, s. 464–471 https://doi.org/10.1177/1948550614559650 (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Dz.U. 2019 poz. 1696 http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001696 (dostęp: 23.04.2020).pl_PL
dc.referencesWendell, Susan (2006). Toward a Feminist Theory of Disability. W: Lennard J. Davis (red.). The Disability Studies Reader. New York London: Routledge, s. 243–256.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-475-9.09
dc.disciplinenauki o zdrowiupl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe