dc.contributor.author | Albin, Kamila | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2021-12-22T12:12:16Z | |
dc.date.available | 2021-12-22T12:12:16Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Albin K., Wcielić się nie znaczy zrozumieć. Krytyczna refleksja o symulacjach niepełnosprawności, [w:] Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 155-169, https://dx.doi.org/10.18778/8220-475-9.09 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40230 | |
dc.description.abstract | Autorka poddaje krytycznej refleksji tzw. ćwiczenia symulacyjne, powszechnie stosowane w trakcie szkoleń dotyczących świadomości niepełnosprawności, prowadzonych w różnych grupach wiekowych: dla uczniów szkół podstawowych, liceów, pracowników urzędów, instytucji kultury itp. Powszechnie uważa się, że „wcielenie się” w osobę z niepełnosprawnością może mieć pozytywny wpływ na postawy wobec osób niepełnosprawnych. Z drugiej strony niektórzy aktywiści i badacze zwracają uwagę, że praktyki symulacyjne mogą wzmacniać uprzedzenia i negatywne stereotypy, ukazując niepełnosprawność jako doświadczenie indywidualne i osobistą tragedię. Stoi to w sprzeczności z założeniami społecznego modelu niepełnosprawności. Stosując perspektywę autoetnograficzną, autorka, bazując m.in. na własnych doświadczeniach trenerskich, analizuje praktyki prowadzenia tego typu szkoleń opartych na symulacjach niepełnosprawności. Celem analizy jest nie tylko krytyczne spojrzenie na to, co staje się powszechną metodą uczenia o niepełnosprawności, lecz także poszukiwanie alternatywnych propozycji, promujących społeczne zrozumienie osób z niepełnosprawnością. | pl_PL |
dc.description.abstract | This paper gives critical consideration to the so-called disability simulations, a widespread practice during disability awareness trainings, conducted in different age groups: for students of primary schools, high schools, administrative staff, cultural institutions, etc. It is commonly believed that „embodiment” into a person with disabilities can have a positive impact on attitudes towards people with disabilities. On the other hand, some activists and researchers claim that such disability simulations can reinforce prejudices and negative stereotypes, portraying disability as an individual experience and personal tragedy. This stands against the notion of the social model of disability. Using an autoethnographic perspective, the author, basing herself, among other things, on her own experience as a trainer, analyses the practice of disability simulations trainings. The aim of the analysis is not only to take a critical look at what is becoming a common method of teaching about disability, but also to look for alternatives that promote social understanding of disability. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | autoetnografia | pl_PL |
dc.subject | symulacje niepełnosprawności | pl_PL |
dc.subject | model społeczny | pl_PL |
dc.subject | niepełnosprawność | pl_PL |
dc.subject | świadomość niepełnosprawności | pl_PL |
dc.subject | autoethnography | pl_PL |
dc.subject | disability simulations | pl_PL |
dc.subject | social model | pl_PL |
dc.subject | disability | pl_PL |
dc.subject | disability awareness | pl_PL |
dc.title | Wcielić się nie znaczy zrozumieć. Krytyczna refleksja o symulacjach niepełnosprawności | pl_PL |
dc.title.alternative | Simulated awareness. Some critical thoughts on disability simulations | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021 | pl_PL |
dc.page.number | 155-169 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-475-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | KAMILA ALBIN – doktorantka w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwentka socjologii na Akademii Górniczo-Hutniczej. Uczestniczy w projektach badawczych dotyczących różnych aspektów niepełnosprawności, realizowanych na Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Warszawskim. Uczestniczyła m.in. w projekcie „Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności”, „Open Art – sztuka współczesna dla wszystkich”, „Tożsamość i status tłumaczy z dysfunkcją wzroku”, „AudioMovie – Kino dla Wszystkich”. Prowadzi szkolenia w zakresie świadomości niepełnosprawności, udostępniania kultury osobom niewidomym, obsługi klienta z dysfunkcją wzroku. Ma doświadczenie w prowadzeniu warsztatów dla różnych grup wiekowych. Jej zainteresowania naukowe obejmują studia o niepełnosprawności, przekład audiowizualny (audiodeskrypcja) oraz społeczny wymiar technologii informacyjno- komunikacyjnych. | pl_PL |
dc.references | Anderson, Leon (2014). Autoetnografia analityczna. Przeł. Maja Brzozowska-Brywczyńska. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 144–167 http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Barnes, Colin, Mercer, Geof (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Wydawnictwo Sic. | pl_PL |
dc.references | Barney, Keith W. (2012). Disability Simulations: Using the Social Model of Disability to Update an Experiential Educational Practice. „SCHOLE: A Journal of Leisure Studies and Recreation Education”, vol. 27, no. 1, s. 1–11 https://doi.org/10.1080/1937156X.2012.11949361 (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Behler, Thomas (1993). Disability Simulations as a Teaching Tool: Some Ethical Issues and Implications. „Journal of Postsecondary Education and Disability”, vol. 10, no. 2, s. 3–8. | pl_PL |
dc.references | Bielecka-Prus, Joanna (2014). Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 76–95 http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Bierzanowska, Katarzyna, Dubanik, Justyna, Kocejko, Magdalena, Sopalska-Rybak, Izabela, Trojanowska, Milena, Wołowicz, Agnieszka (2019). Przychodzi baba do lekarza – dostępność usług ginekologicznych dla kobiet z niepełnosprawnościami. Raport z badania. Warszawa: Fundacja Kulawa Warszawa https://www.kulawawarszawa.pl/przychodzi-baba-do-lekarza/ (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Burgstahler, Sheryl, Doe, Tanis (2004). Disability-related Simulations: If, When, and How to Use Them in Professional Development. „Review of Disability Studies”, vol. 1, no. 2, s. 4–17. | pl_PL |
dc.references | Chmiel, Agnieszka, Mazur, Iwona (2014). Audiodeskrypcja. Poznań: Wydział Anglistyki UAM. | pl_PL |
dc.references | Ciaputa, Ewelina, Król, Agnieszka, Warat, Marta (2014). Genderowy wymiar niepełnosprawności. Sytuacja kobiet z niepełnosprawnościami wzroku, ruchu i słuchu. W: Barbara, Gąciarz, Seweryn, Rudnicki (red.). Polscy Niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej. Kraków: Wydawnictwo AGH, s. 275–334. | pl_PL |
dc.references | Flower, Ashley, Burns, Mattew K., Bottsford-Miller, Nicole A. (2007). Meta-analysis of Disability Simulation Research. „Remedial and Special Education”, vol. 28, no. 2, s. 72–79 https://doi.org/10.1177/07419325070280020601 (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | French, Sally (1992). Simulation Exercises and Disability Awareness Training: A Critique. „Disability, Handicap and Society”, vol. 7, no. 3, s. 257–266 https://doi.org/10.1080/02674649266780261 (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Giermanowska, Ewa (2014). Dobre praktyki w zatrudnianiu osób niepełnosprawnych na polskim i europejskim rynku pracy. W: Ewa Giermanowska (red.). Zatrudniając niepełnosprawnych. Dobre praktyki pracodawców w Polsce i innych krajach Europy. Kraków: Wydawnictwo AGH, s. 15–40. | pl_PL |
dc.references | Herbert, James T. (2000). Simulation as a Learning Method to Facilitate Disability Awareness. „The Journal of Experiential Education”, vol. 23, no. 1, s. 5–11 https://doi.org/10.117/105382590002300102 (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Kacperczyk, Anna (2014). Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 32–74 www.przegladsocjologiijakosciowej.org (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Kafer, Alison (2013). Feminist, Queer, Crip. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press. | pl_PL |
dc.references | Karkowska, Magda (2018). Autoetnografia w perspektywie badań biograficznych – refleksje o metodzie, tworzywie i sposobach analizy narracji. W: Magda Karkowska (red.). Biografie nieoczywiste. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 41–60. | pl_PL |
dc.references | Kiger, Gary (1992). Disability Simulations: Logical, Methodological and Ethical Issues. „Disability, Handicap & Society”, vol. 7, no 1, s. 71–78 https://doi.org/10.1080/02674649266780061 (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U. 2012, poz. 1169) http://www.unic.un.org.pl/dokumenty/Konwencja_Praw_Osob_Niepelnosprawnych.pdf (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Leo, Jennifer, Goodwin, Donna L. (2013). Pedagogical Reflections on the Use of Disability Simulations in Higher Education. „Journal of Teaching in Physical Education”, vol. 32, no. 4, s. 460–472 https://doi.org/10.1123/jtpe.32.4.460 (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (2018). Program rządowy Dostępność Plus – Przyjazna Polska https://www.gov.pl/web/inwestycje-rozwoj/program-dostepnosc-plus-przyjazna-polska (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Nario-Redmond, Michelle R., Gospodinov, Dobromir, Cobb, Angela (2017). Crip for a Day: The Unintended Negative Consequences of Disability Simulations. „Rehabilitation Psychology”, no. 62, s. 324–333. | pl_PL |
dc.references | Piskorska, Agnieszka, Krzeszowski, Tomasz, Marek, Bogusław (2008). Uczeń z dysfunkcją wzroku na lekcji angielskiego. Wskazówki metodyczne dla nauczycieli. Warszawa: Uniwersytet Warszawski https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2013/09/webowa_biblioteka_jezyk_obcy_uczen_z_dysfunkcja_wzroku_na_lekcji_angielskiego.pdf (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Riccobono, Mark (2017). Walking a Mile: The Possibilities and Pitfalls of Simulations. „Braille monitor”, April 2017 https://nfb.org/images/nfb/publications/bm/bm17/bm1704/bm170402.htm (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Silverman, Arielle M. (2015). The Perils of Playing Blind: Problems with Blindness Simulation and a Better Way to Teach about Blindness. „Journal of Blindness Innovation and Research”, vol. 5, no. 2 https://www.nfb.org/images/nfb/publications/jbir/jbir15/jbir050201.html (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Silverman, Arielle M. (2017). Disability Simulations: What Does the Research Say?. „Braille Monitor”, June 2017 https://www.nfb.org/sites/www.nfb.org/files/images/nfb/publications/bm/bm17/bm1706/bm170602.htm (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Silverman, Arielle M., Gwinn, Jason D., Van Boven, Leaf (2015). Stumbling in Their Shoes: Disability Simulations Reduce Judged Capabilities of Disabled People. „Social Psychological and Personality Science”, vol. 6 no. 4, s. 464–471 https://doi.org/10.1177/1948550614559650 (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Dz.U. 2019 poz. 1696 http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001696 (dostęp: 23.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Wendell, Susan (2006). Toward a Feminist Theory of Disability. W: Lennard J. Davis (red.). The Disability Studies Reader. New York London: Routledge, s. 243–256. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-475-9.09 | |
dc.discipline | nauki o zdrowiu | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |