Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-12-22T12:02:47Z
dc.date.available2021-12-22T12:02:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNiedbalski J., Wychowawcza rola aktywności fizycznej – analiza procesu socjalizacji osób z niepełnosprawnością w sporcie i przez sport, [w:] Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 111-130, https://dx.doi.org/10.18778/8220-475-9.07pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40228
dc.description.abstractCelem przeprowadzonych badań była analiza procesualnego wymiaru przemian w życiu osoby niepełnosprawnej dokonująca się pod wpływem doświadczeń związanych z uprawianiem sportu. W artykule staram się wykazać podobieństwo struktury sportu ze strukturą systemu oświatowego, w których obok funkcji ściśle edukacyjnych zachodzą równoległe procesy różnorodnego w środkach i rezultatach uspołecznienia. Podstawą do realizacji powyższego celu były osobiste doświadczenia badanych osób. Z tego względu w badaniach wykorzystałem dane jakościowe uzyskane za pomocą obserwacji uczestniczącej oraz wywiadów swobodnych przeprowadzonych wśród osób niepełnosprawnych uprawiających sport. Analiza i interpretacja materiału badawczego prowadzona była zgodnie z procedurami metodologii teorii ugruntowanej. Artykuł powstał jako efekt badań przeprowadzonych wśród społeczności osób niepełnosprawnych zajmujących się uprawianiem sportu wyczynowego. Badania te dotyczą charakterystyki ścieżki kariery sportowej osób niepełnosprawnych, która ze względu na swoją specyfikę ma silne zakorzenienie w zinstytucjonalizowanych praktykach dotyczących włączania, kontynuowania i podtrzymywania głównego działania, jakim jest uprawianie sportu.pl_PL
dc.description.abstractPurpose of the conducted research was to analyze a processual dimension of transformations of a disabled person’s life, which take place under influence of experiences related to sport practicing. In the article I try to prove similarity of the sport structure with the educational system structure, where apart of the strictly educational functions, there are also socialization processes taking place, diverse in terms of measures and results. A basis for realization of the purpose mentioned above were personal experiences of the researched individuals. Hence, the research exploits qualitative data, collected during participant observations and in-depth free interviews, conducted among the disabled practicing sports. Analysis and interpretation of the research material was performed in accordance with procedures of the grounded theory. The article has been prepared as a consequence of research carried out between 2012 and 2015, among a society of the disabled, who practice professional sports. The studies refer to characteristics of the sport career path of persons with disabilities, which regarding its specificity, has strong roots in institutionalized practices related to inclusion, continuance and maintenance of the main action, i.e. sport practicing.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofCałek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectaktywność fizycznapl_PL
dc.subjectsportpl_PL
dc.subjectsocjalizacjapl_PL
dc.subjectdisabilitypl_PL
dc.subjectphysical activitypl_PL
dc.subjectsportpl_PL
dc.subjectsocializationpl_PL
dc.titleWychowawcza rola aktywności fizycznej – analiza procesu socjalizacji osób z niepełnosprawnością w sporcie i przez sportpl_PL
dc.title.alternativeEducational role of physical activity – analysis of socialization process of persons with disabilities in and through sportpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021pl_PL
dc.page.number111-130pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-475-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteJAKUB NIEDBALSKI – socjolog, pracownik naukowo-dydaktyczny, zatrudniony w Katedrze Socjologii Organizacji i Zarządzania Instytutu Socjologii na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół studiów nad niepełnosprawnością, a także zastosowaniu nowych technologii w badaniach jakościowych, w szczególności komputerowej analizie danych.pl_PL
dc.referencesBabie, Earl (2003). Badania społeczne w praktyce. Przeł. Witold Betkiewicz, Marta Bucholc, Przemysław Gadomski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBerger, Peter, Luckmann, Thomas (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Przeł. Józef Niżnik. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesBlumer, Herbert (1969). Symbolic Interactionism. Perspective and Method. Englewood Cliffs, New Jersey: Prrentice-Hall.pl_PL
dc.referencesBlumer, Herbert (1975). Implikacje socjologiczne myśli George’a Herberta Meada. W: Włodzimierz Derczyński, Aleksandra Jasińska-Kania, Jerzy Szacki (red.). Elementy teorii socjologicznej. Warszawa: Englewood Cliffs, New Jersey, s. 70–84.pl_PL
dc.referencesBlumer, Herbert (1984). Społeczeństwo jako symboliczna interakcja. W: Edmund Mokrzycki (red.). Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 71–87.pl_PL
dc.referencesBlumer, Herbert (2007). Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. Przeł. Grażyna Woroniecka. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre (1996). The State Nobility. Elite Schools in the Field of Power. California: Stanford University Press, Stanford.pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre, Passeron, Jean-Claude (1990). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Przeł. Elżbieta Neyman. Warszawa: Englewood Cliffs, New Jersey.pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre, Wacquant, Loic (2001). Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Przeł. Anna Sawisz. Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesBredemeier, Brenda, Shields, Jo, Lyle, David (1995). Character development and physical activity. Champaign: Human Kinetics Publishers.pl_PL
dc.referencesBurgess, Robert (1980). Field Research: A Sourcebook and Field Manual. London: Allen &Unwinn.pl_PL
dc.referencesClifford, Craig, Feezell, Randolf M. (1997). Coaching for character. Champaign: Human Kinetics Publishers.pl_PL
dc.referencesCollingwood, Thomas (1997). Helping at-risk youth through physical fitness programming. Champaign: Human Kinetics Publishers.pl_PL
dc.referencesCovrig, Durane M. (1996). Sport, fair play, and children’s concepts of fairness. „Journal for a Just & Caring Education”, 2(3), s. 263–282.pl_PL
dc.referencesDemel, Maciej (1989). O trzech wersjach wychowania fizycznego. Próba ujęcia komplementarnego. „Wychowanie fizyczne i Sport”, 2, s. 25–27.pl_PL
dc.referencesDziubiński, Zbigniew (2012). Sport jako przestrzeń socjalizacji osoby ludzkiej. W: Zbigniew Dziubiński, Krzysztof Jankowski (red.). Kultura fizyczna a socjalizacja. Warszawa: AWF w Warszawie, SALOSRP, s. 57–65.pl_PL
dc.referencesFatyga, Barbara (1999). Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.pl_PL
dc.referencesGlaser, Barney (1998). Doing Grounded Theory: Issues and Discussions. Mill Valley: Sociology Press.pl_PL
dc.referencesGlaser, Barney, Strauss, Anselm (1967). The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. New York: Aldine Publishing Company.pl_PL
dc.referencesGolczyńska-Grondas, Agnieszka (2014). Wychowało nas państwo. Recz o tożsamości wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.pl_PL
dc.referencesGruber, Jan (1986). Physical activity and self-esteem development in children: A meta- analysis. „American Academy of Physical Education Papers”, 19, s. 30–48.pl_PL
dc.referencesHałas, Elżbieta (1987). Społeczny kontekst znaczeń w teorii symbolicznego interakcjonizmu. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl_PL
dc.referencesHammersley, Martin, Atkinson, Paul (2000). Metody badań terenowych. Przełożył Sławomir Dymczak. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesHeinemann, Karl (1990). Wprowadzenie do socjologii sportu. Przeł. Mirosław Skwieciński. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Studiów Nauk Politycznych.pl_PL
dc.referencesJedynak, Stanisław (1994). Mała encyklopedia filozofii. Bydgoszcz: „Branta”.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (2005). Teoria ugruntowana a kontekst odkrycia. Naturalna historia pewnego badania. W: Jacek Leoński, Agnieszka Kołodziej-Durnaś (red.). W kręgu socjologii interpretatywnej – zastosowanie metod jakościowych. Szczecin: Economicus, s. 26–28.pl_PL
dc.referencesKowalik, Stanisław (2012). Mechanizmy oddziaływania na osobę niepełnosprawną poprzez dostosowaną aktywność ruchową. W: Stanisław Kowalik (red.). Kultura fizyczna dla osób niepełnosprawnych. Poznań: AWF w Poznaniu, s. 19–41.pl_PL
dc.referencesKrzemiński, Ireneusz (1986). Symboliczny interakcjonizm i socjologia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesKuhn, Manfred (1964). The Reference Group Reconsidered. „The Sociological Quarterly”, Vol. 5, No. 1, s. 5–21.pl_PL
dc.referencesLipiec, Józef (1987). Antynomie wychowania sportowego. „Kultura Fizyczna”, nr 3–4, s. 11–12.pl_PL
dc.referencesLipiec, Józef (2013). Socjalizacyjna lekcja sportu. W: Zbigniew Dziubiński, Krzysztof Jankowski (red.). Kultura fizyczna a socjalizacja, AWF w Warszawie. Warszawa: SALOS RP, s. 32–40.pl_PL
dc.referencesŁobocki, Mieczysław (2003). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl_PL
dc.referencesMarciniak, Łukasz T. (2008). Stawanie się nauczycielem akademickim. Analiza symboliczno-interakcjonistyczna. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. IV, nr 2, s. 1–131.pl_PL
dc.referencesMiles, Matthew B., Huberman, Michael (2000). Analiza danych jakościowych. Przeł. Stanisław Zabielski. Białystok: Trans Humana.pl_PL
dc.referencesMucha, Janusz (2003). Herbert Blumer jako badacz stosunków rasowych. „Studia Socjologiczne”, nr 3 (170), s. 25–68.pl_PL
dc.referencesNiedbalski, Jakub (2015). Analiza mechanizmów odziaływania sportu na sytuację życiową osoby niepełnosprawnej – ujęcie z perspektywy socjologii interakcji, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, 4, s. 33−54.pl_PL
dc.referencesNiedbalski, Jakub (2016). „Wychodzenie z cienia” – analiza procesu ujawnienia i samoakceptacji własnej niepełnosprawności przez sport. „Kultura i Społeczeństwo”, 2, s. 13–34.pl_PL
dc.referencesNiedźwiedziński, Dariusz (2010). Migracje i tożsamość. Od teorii dla analizy przypadku. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.pl_PL
dc.referencesPurdy, Matthew, Sandomir, Richard (1983). Sport and juvenile delinquency – An examination and assessment of four major theories. „Journal of Sport Behavior”, nr 6(4), s. 179–193.pl_PL
dc.referencesRubin, Herbert J., Rubin, Irene S. (1997). Jak zmierzać do celu nie wiążąc sobie rąk. Projektowanie wywiadów jakościowych. W: Leszek Korporowicz (red.). Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 201–222.pl_PL
dc.referencesSajowska, Marta (1999). Stygmat instytucji, Społeczne postrzeganie wychowanków domów dziecka. Warszawa: ISNS UW.pl_PL
dc.referencesSas-Nowosielski, Krzysztof (2004). Wychowanie poprzez sport– między nadzieją a zwątpieniem (II). Współczesne poglądy na temat związków sportu z wychowaniem. „Sport Wyczynowy”, nr 7–8, s. 64–79.pl_PL
dc.referencesSchütze, Fritz (2012). Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne. Przeł. Katarzyna Waniek. W: Kaja Kaźmierska (red.). Metoda biograficzna w socjologii. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, s. 141–278.pl_PL
dc.referencesSilverman, David (1994). Interpreting Qualitative Data. Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. London: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesStrauss, Anselm (1959). Mirrors and Masks. The Search for Identity. New Brunswick, London: Transaction Publishers.pl_PL
dc.referencesStrauss, Anselm, Corbin, Juliet (1990). Basics of Qualitative Research. Grounded Theory Procedures and Techniques. London, New Dehli: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesSztumski, Janusz (1984). Wstęp do metod i technik badań społecznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesTomecka, Małgorzata (2012). Socjalizacja a zespołowe gry sportowe. W: Zbigniew Dziubiński, Krzysztof Jankowski (red.). Kultura fizyczna a socjalizacja. Warszawa: AWF w Warszawie, SALOS RP, s. 175–184.pl_PL
dc.referencesWilski, Maciej, Nadolska, Anna, Dowling, Sandra, MCConkey, Roy (2012). Sporty zunifikowane olimpiad specjalnych jako forma wzbogacenia kapitału społecznego i wspomagania inkluzji społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Stanisław Kowalik (red.). Kultura fizyczna dla osób niepełnosprawnych. Poznań: AWF w Poznaniu, s. 138–158.pl_PL
dc.referencesWłodarek, Jan, Ziółkowski, Marek (1990). Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa–Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesZdebska, Halina (2012). Socjalizacja a sport. W: Zbigniew Dziubiński, Krzysztof Jankowski (red.). Kultura fizyczna a socjalizacja. Warszawa: AWF w Warszawie, SALOS RP.pl_PL
dc.referencesZiółkowski, Marek (1981). Znaczenie, interakcja rozumienie. Studium z symbolicznego interakcjonizmu i socjologii fenomenologicznej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesZnaniecki, Florian (1922). Wstęp do Socjologii. Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesŻukowska, Zofia (1999). Aspekty socjopedagogiczne leczniczej aktywności sportowej. W: Jan Ślężyński (red.). Sport w rehabilitacji niepełnosprawnych. Kraków: Polskie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych, s. 25–31.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-475-9.07
dc.disciplinenauki o zdrowiupl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe