dc.contributor.author | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2021-12-22T12:02:47Z | |
dc.date.available | 2021-12-22T12:02:47Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Niedbalski J., Wychowawcza rola aktywności fizycznej – analiza procesu socjalizacji osób z niepełnosprawnością w sporcie i przez sport, [w:] Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 111-130, https://dx.doi.org/10.18778/8220-475-9.07 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40228 | |
dc.description.abstract | Celem przeprowadzonych badań była analiza procesualnego wymiaru przemian w życiu osoby niepełnosprawnej dokonująca się pod wpływem doświadczeń związanych z uprawianiem sportu. W artykule staram się wykazać podobieństwo struktury sportu ze strukturą systemu oświatowego, w których obok funkcji ściśle edukacyjnych zachodzą równoległe procesy różnorodnego w środkach i rezultatach uspołecznienia. Podstawą do realizacji powyższego celu były osobiste doświadczenia badanych osób. Z tego względu w badaniach wykorzystałem dane jakościowe uzyskane za pomocą obserwacji uczestniczącej oraz wywiadów swobodnych przeprowadzonych wśród osób niepełnosprawnych uprawiających sport. Analiza i interpretacja materiału badawczego prowadzona była zgodnie z procedurami metodologii teorii ugruntowanej. Artykuł powstał jako efekt badań przeprowadzonych wśród społeczności osób niepełnosprawnych zajmujących się uprawianiem sportu wyczynowego. Badania te dotyczą charakterystyki ścieżki kariery sportowej osób niepełnosprawnych, która ze względu na swoją specyfikę ma silne zakorzenienie w zinstytucjonalizowanych praktykach dotyczących włączania, kontynuowania i podtrzymywania głównego działania, jakim jest uprawianie sportu. | pl_PL |
dc.description.abstract | Purpose of the conducted research was to analyze a processual dimension of transformations of a disabled person’s life, which take place under influence of experiences related to sport practicing. In the article I try to prove similarity of the sport structure with the educational system structure, where apart of the strictly educational functions, there are also socialization processes taking place, diverse in terms of measures and results. A basis for realization of the purpose mentioned above were personal experiences of the researched individuals. Hence, the research exploits qualitative data, collected during participant observations and in-depth free interviews, conducted among the disabled practicing sports. Analysis and interpretation of the research material was performed in accordance with procedures of the grounded theory. The article has been prepared as a consequence of research carried out between 2012 and 2015, among a society of the disabled, who practice professional sports. The studies refer to characteristics of the sport career path of persons with disabilities, which regarding its specificity, has strong roots in institutionalized practices related to inclusion, continuance and maintenance of the main action, i.e. sport practicing. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | niepełnosprawność | pl_PL |
dc.subject | aktywność fizyczna | pl_PL |
dc.subject | sport | pl_PL |
dc.subject | socjalizacja | pl_PL |
dc.subject | disability | pl_PL |
dc.subject | physical activity | pl_PL |
dc.subject | sport | pl_PL |
dc.subject | socialization | pl_PL |
dc.title | Wychowawcza rola aktywności fizycznej – analiza procesu socjalizacji osób z niepełnosprawnością w sporcie i przez sport | pl_PL |
dc.title.alternative | Educational role of physical activity – analysis of socialization process of persons with disabilities in and through sport | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021 | pl_PL |
dc.page.number | 111-130 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-475-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | JAKUB NIEDBALSKI – socjolog, pracownik naukowo-dydaktyczny, zatrudniony w Katedrze Socjologii Organizacji i Zarządzania Instytutu Socjologii na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół studiów nad niepełnosprawnością, a także zastosowaniu nowych technologii w badaniach jakościowych, w szczególności komputerowej analizie danych. | pl_PL |
dc.references | Babie, Earl (2003). Badania społeczne w praktyce. Przeł. Witold Betkiewicz, Marta Bucholc, Przemysław Gadomski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Berger, Peter, Luckmann, Thomas (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Przeł. Józef Niżnik. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl_PL |
dc.references | Blumer, Herbert (1969). Symbolic Interactionism. Perspective and Method. Englewood Cliffs, New Jersey: Prrentice-Hall. | pl_PL |
dc.references | Blumer, Herbert (1975). Implikacje socjologiczne myśli George’a Herberta Meada. W: Włodzimierz Derczyński, Aleksandra Jasińska-Kania, Jerzy Szacki (red.). Elementy teorii socjologicznej. Warszawa: Englewood Cliffs, New Jersey, s. 70–84. | pl_PL |
dc.references | Blumer, Herbert (1984). Społeczeństwo jako symboliczna interakcja. W: Edmund Mokrzycki (red.). Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 71–87. | pl_PL |
dc.references | Blumer, Herbert (2007). Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. Przeł. Grażyna Woroniecka. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, Pierre (1996). The State Nobility. Elite Schools in the Field of Power. California: Stanford University Press, Stanford. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, Pierre, Passeron, Jean-Claude (1990). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Przeł. Elżbieta Neyman. Warszawa: Englewood Cliffs, New Jersey. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, Pierre, Wacquant, Loic (2001). Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Przeł. Anna Sawisz. Warszawa: Oficyna Naukowa. | pl_PL |
dc.references | Bredemeier, Brenda, Shields, Jo, Lyle, David (1995). Character development and physical activity. Champaign: Human Kinetics Publishers. | pl_PL |
dc.references | Burgess, Robert (1980). Field Research: A Sourcebook and Field Manual. London: Allen &Unwinn. | pl_PL |
dc.references | Clifford, Craig, Feezell, Randolf M. (1997). Coaching for character. Champaign: Human Kinetics Publishers. | pl_PL |
dc.references | Collingwood, Thomas (1997). Helping at-risk youth through physical fitness programming. Champaign: Human Kinetics Publishers. | pl_PL |
dc.references | Covrig, Durane M. (1996). Sport, fair play, and children’s concepts of fairness. „Journal for a Just & Caring Education”, 2(3), s. 263–282. | pl_PL |
dc.references | Demel, Maciej (1989). O trzech wersjach wychowania fizycznego. Próba ujęcia komplementarnego. „Wychowanie fizyczne i Sport”, 2, s. 25–27. | pl_PL |
dc.references | Dziubiński, Zbigniew (2012). Sport jako przestrzeń socjalizacji osoby ludzkiej. W: Zbigniew Dziubiński, Krzysztof Jankowski (red.). Kultura fizyczna a socjalizacja. Warszawa: AWF w Warszawie, SALOSRP, s. 57–65. | pl_PL |
dc.references | Fatyga, Barbara (1999). Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. | pl_PL |
dc.references | Glaser, Barney (1998). Doing Grounded Theory: Issues and Discussions. Mill Valley: Sociology Press. | pl_PL |
dc.references | Glaser, Barney, Strauss, Anselm (1967). The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. New York: Aldine Publishing Company. | pl_PL |
dc.references | Golczyńska-Grondas, Agnieszka (2014). Wychowało nas państwo. Recz o tożsamości wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. | pl_PL |
dc.references | Gruber, Jan (1986). Physical activity and self-esteem development in children: A meta- analysis. „American Academy of Physical Education Papers”, 19, s. 30–48. | pl_PL |
dc.references | Hałas, Elżbieta (1987). Społeczny kontekst znaczeń w teorii symbolicznego interakcjonizmu. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. | pl_PL |
dc.references | Hammersley, Martin, Atkinson, Paul (2000). Metody badań terenowych. Przełożył Sławomir Dymczak. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Heinemann, Karl (1990). Wprowadzenie do socjologii sportu. Przeł. Mirosław Skwieciński. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Studiów Nauk Politycznych. | pl_PL |
dc.references | Jedynak, Stanisław (1994). Mała encyklopedia filozofii. Bydgoszcz: „Branta”. | pl_PL |
dc.references | Konecki, Krzysztof (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Konecki, Krzysztof (2005). Teoria ugruntowana a kontekst odkrycia. Naturalna historia pewnego badania. W: Jacek Leoński, Agnieszka Kołodziej-Durnaś (red.). W kręgu socjologii interpretatywnej – zastosowanie metod jakościowych. Szczecin: Economicus, s. 26–28. | pl_PL |
dc.references | Kowalik, Stanisław (2012). Mechanizmy oddziaływania na osobę niepełnosprawną poprzez dostosowaną aktywność ruchową. W: Stanisław Kowalik (red.). Kultura fizyczna dla osób niepełnosprawnych. Poznań: AWF w Poznaniu, s. 19–41. | pl_PL |
dc.references | Krzemiński, Ireneusz (1986). Symboliczny interakcjonizm i socjologia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Kuhn, Manfred (1964). The Reference Group Reconsidered. „The Sociological Quarterly”, Vol. 5, No. 1, s. 5–21. | pl_PL |
dc.references | Lipiec, Józef (1987). Antynomie wychowania sportowego. „Kultura Fizyczna”, nr 3–4, s. 11–12. | pl_PL |
dc.references | Lipiec, Józef (2013). Socjalizacyjna lekcja sportu. W: Zbigniew Dziubiński, Krzysztof Jankowski (red.). Kultura fizyczna a socjalizacja, AWF w Warszawie. Warszawa: SALOS RP, s. 32–40. | pl_PL |
dc.references | Łobocki, Mieczysław (2003). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl_PL |
dc.references | Marciniak, Łukasz T. (2008). Stawanie się nauczycielem akademickim. Analiza symboliczno-interakcjonistyczna. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. IV, nr 2, s. 1–131. | pl_PL |
dc.references | Miles, Matthew B., Huberman, Michael (2000). Analiza danych jakościowych. Przeł. Stanisław Zabielski. Białystok: Trans Humana. | pl_PL |
dc.references | Mucha, Janusz (2003). Herbert Blumer jako badacz stosunków rasowych. „Studia Socjologiczne”, nr 3 (170), s. 25–68. | pl_PL |
dc.references | Niedbalski, Jakub (2015). Analiza mechanizmów odziaływania sportu na sytuację życiową osoby niepełnosprawnej – ujęcie z perspektywy socjologii interakcji, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, 4, s. 33−54. | pl_PL |
dc.references | Niedbalski, Jakub (2016). „Wychodzenie z cienia” – analiza procesu ujawnienia i samoakceptacji własnej niepełnosprawności przez sport. „Kultura i Społeczeństwo”, 2, s. 13–34. | pl_PL |
dc.references | Niedźwiedziński, Dariusz (2010). Migracje i tożsamość. Od teorii dla analizy przypadku. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. | pl_PL |
dc.references | Purdy, Matthew, Sandomir, Richard (1983). Sport and juvenile delinquency – An examination and assessment of four major theories. „Journal of Sport Behavior”, nr 6(4), s. 179–193. | pl_PL |
dc.references | Rubin, Herbert J., Rubin, Irene S. (1997). Jak zmierzać do celu nie wiążąc sobie rąk. Projektowanie wywiadów jakościowych. W: Leszek Korporowicz (red.). Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 201–222. | pl_PL |
dc.references | Sajowska, Marta (1999). Stygmat instytucji, Społeczne postrzeganie wychowanków domów dziecka. Warszawa: ISNS UW. | pl_PL |
dc.references | Sas-Nowosielski, Krzysztof (2004). Wychowanie poprzez sport– między nadzieją a zwątpieniem (II). Współczesne poglądy na temat związków sportu z wychowaniem. „Sport Wyczynowy”, nr 7–8, s. 64–79. | pl_PL |
dc.references | Schütze, Fritz (2012). Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne. Przeł. Katarzyna Waniek. W: Kaja Kaźmierska (red.). Metoda biograficzna w socjologii. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, s. 141–278. | pl_PL |
dc.references | Silverman, David (1994). Interpreting Qualitative Data. Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. London: Sage Publications. | pl_PL |
dc.references | Strauss, Anselm (1959). Mirrors and Masks. The Search for Identity. New Brunswick, London: Transaction Publishers. | pl_PL |
dc.references | Strauss, Anselm, Corbin, Juliet (1990). Basics of Qualitative Research. Grounded Theory Procedures and Techniques. London, New Dehli: Sage Publications. | pl_PL |
dc.references | Sztumski, Janusz (1984). Wstęp do metod i technik badań społecznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Tomecka, Małgorzata (2012). Socjalizacja a zespołowe gry sportowe. W: Zbigniew Dziubiński, Krzysztof Jankowski (red.). Kultura fizyczna a socjalizacja. Warszawa: AWF w Warszawie, SALOS RP, s. 175–184. | pl_PL |
dc.references | Wilski, Maciej, Nadolska, Anna, Dowling, Sandra, MCConkey, Roy (2012). Sporty zunifikowane olimpiad specjalnych jako forma wzbogacenia kapitału społecznego i wspomagania inkluzji społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Stanisław Kowalik (red.). Kultura fizyczna dla osób niepełnosprawnych. Poznań: AWF w Poznaniu, s. 138–158. | pl_PL |
dc.references | Włodarek, Jan, Ziółkowski, Marek (1990). Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa–Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Zdebska, Halina (2012). Socjalizacja a sport. W: Zbigniew Dziubiński, Krzysztof Jankowski (red.). Kultura fizyczna a socjalizacja. Warszawa: AWF w Warszawie, SALOS RP. | pl_PL |
dc.references | Ziółkowski, Marek (1981). Znaczenie, interakcja rozumienie. Studium z symbolicznego interakcjonizmu i socjologii fenomenologicznej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Znaniecki, Florian (1922). Wstęp do Socjologii. Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Żukowska, Zofia (1999). Aspekty socjopedagogiczne leczniczej aktywności sportowej. W: Jan Ślężyński (red.). Sport w rehabilitacji niepełnosprawnych. Kraków: Polskie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych, s. 25–31. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-475-9.07 | |
dc.discipline | nauki o zdrowiu | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |