Społecznościowy serwis internetowy Facebook jako narzędzie kreacji wizerunku – analiza socjologiczna
Streszczenie
Dysertacja skupia się na analizie działań użytkowników w obrębie serwisu społecznościowego Facebook, a w szczególności roli, jaką może on pełnić w procesach kreowania wizerunku i tożsamości. Podstawę teoretyczną stanowi koncepcja autoprezentacji reprezentowana przez takich badaczy jak Erving Gofffman, Mark Leary i Barry Schlenker oraz rozważania dotyczące przemian tożsamości zachodzących w późnej nowoczesności, prowadzone głównie przez Zygmunta Baumana i Anthony'ego Giddensa. Próba badawcza objęła stu użytkowników serwisu i ponad pięćdziesiąt tysięcy opublikowanych przez nich wpisów, a także wywiady z wybranymi autorami. Narzędzia badawcze stanowiły połączenie metod ilościowych i jakościowych, pozostających w obszarze szeroko rozumianej analizy treści. Część empiryczna obejmuje wyniki analizy zrealizowanej na dwóch poziomach i starającej się odpowiedzieć na pytanie, co mówią użytkownicy. Można tutaj znaleźć również skonstruowaną przeze mnie typologię, w której opisuję dziewięć „typów idealnych”. Rozmowy z użytkownikami stanowią uzupełnienie o perspektywę nadawcy. Praca stanowi zatem interesujący wkład w rozwój socjologii internetu, stanowiąc jednocześnie uchwycenie konkretnego momentu w czasie.