A Community in Quarantine: The Social Worlds of Alternative Theater During the Pandemic
Date
2021-08-31Author
Kalinowska, Katarzyna
Kułakowska, Katarzyna
Babicka, Maria
Bargielski, Michał
Metadata
Show full item recordAbstract
The article describes the functioning of alternative theater community during the COVID-19 pandemic. The theoretical framework of analysis is determined by the social worlds theory, allowing us to capture the processual nature of reconstructing the social world of alternative theater in the era of COVID-19. We explore the ways in which independent theater is coping with the threat to its practice, understood as a tool for building a community “here and now,” i.e. its main technology, values, and the primary activity that organizes communication within the social worlds of alternative theater. We take into account changes brought on by the pandemic (the inability to build relationships via direct interaction with audience members/participants) and the constant, everyday experiences of people working in alternative theater (their ability to function in a crisis). Our analysis is based on empirical data collected in the course of socio-anthropological studies into: (1) the working conditions of Polish theater workers during the pandemic, carried out by the Zbigniew Raszewski Theater Institute in Warsaw; and (2) the modus operandi of the Węgajty Theater from the perspective of its participants’ experiences. Celem artykułu jest opisanie funkcjonowania środowiska teatru alternatywnego w czasie pandemii COVID-19. Ramy teoretyczne rozważań wyznacza teoria światów społecznych pozwalająca uchwycić procesualny charakter rekonstruowania świata społecznego teatralnej alternatywy w dobie pandemii. Problem badawczy dotyczy tego, jak radzi sobie teatr niezależny, gdy zagrożone jest praktykowanie teatru alternatywnego jako narzędzia budowania wspólnoty „tu i teraz”, a więc główna technologia, wartości, a wraz z nimi centralne działanie organizujące komunikację w społecznym świecie alternatywy. W artykule uwzględniamy zarówno zmiany spowodowane pandemią (brak możliwości budowania relacji podczas bezpośredniego spotkania z widzem/uczestnikiem), jak i stałość w codziennym doświadczeniu ludzi teatru alternatywnego (kryzysowa tożsamość ludzi alternatywy). Empiryczną podstawą analiz są materiały zgromadzone podczas dwóch badań socjoantropologicznych: (1) sytuacji zawodowej pracowników i pracownic teatrów w Polsce w czasie pandemii, realizowanych przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie; (2) modusu pracy teatralnej Teatru Węgajty z perspektywy doświadczeń jego uczestników i uczestniczek.
Collections
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
“Alchemy and smoke in a bottle” – contemporary improvisational theater in Poland and the United States
The article is an attempt to capture improvisational theater as a modern dynamic phenomenon through analyzing its features, definitions and traits in order to characterize the genre and to systematize the current state of ... -
(Re)defining American popular stage. Contemporary improvisational theater in the United States and its familiarization in Poland
The aim of this dissertation is two-fold. First of all, it aims to systematize, characterize and define the phenomenon of improvisational theater in order to place it on the American theater map. The author looked into ... -
“Esta primavera fugitiva” de Alberto Conejero (2021). “El príncipe constante” de Calderón de la Barca como el arte de vivir, sobrevivir y revivir
Baczyńska, Beata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022)The article studies a theatrical project staged at Teatro de la Comedia in Madrid by Alberto Conejero, with Susi Sánchez y José Troncoso, based on “El príncipe constante” by Calderón: “Esta primavera fugitiva” (“Varaciones ...