dc.contributor.author | Miller-Klejsa, Anna | |
dc.date.accessioned | 2021-10-28T10:34:35Z | |
dc.date.available | 2021-10-28T10:34:35Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Miller-Klejsa A., Dekada ołowiu na ekranie. Polityczny terroryzm lat 70. we włoskim filmie fabularnym, FILMO!ZNAWCY, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT, Łódź 2016, DOI: 10.18778/8088-030-6 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-030-6 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-65501-00-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39640 | |
dc.description | Filmy o tematyce historycznej uruchamiają specyficzny tryb analizy, którą można by nazwać „analizą faktograficzną”. Polega ona na weryfikacji danych zawartych w tekście filmu w celu sprawdzenia wiarygodności komunikatu. Mimo wszystko film nigdy nie stanie się dokładną repliką tego co się zdarzyło. Przekonanie to wyraża się w prowokacyjnym paradoksie: „Na ekranie historia musi być fikcyjna po to, by była prawdziwa”. Włochy w latach 70. były areną wielu aktów terroru, najczęściej motywowanych lewacką ideologią. Już wtedy kino stało się portrecistą i komentatorem tych wydarzeń, niekiedy krytycznie oceniającym reakcje władz. W niniejszej książce autorka opisuje i analizuje ten wycinek niedawnej historii włoskiego filmu. Oprócz teoretycznych rozważań na temat kina politycznego oraz obszernych omówień fabuł o „dekadzie ołowiu”, książka zawiera dwa rozdziały analityczne, dotyczące śmierci anarchisty Giuseppe Pinellego oraz zabójstwa Alda Moro – lidera chadecji i byłego premiera Włoch. Autorka widzi kino przede wszystkim w perspektywie historycznej i kulturowej, pamiętając, że opisywane wydarzenia miały duże znaczenie dla włoskiej tożsamości i pamięci zbiorowej. „Dekada ołowiu…” jest w związku z tym publikacją nie tylko o kinie Włoch, ale i o ich kulturze i historii. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja została sfinansowana ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2012/07/N/HS2/02768. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | FILMO!ZNAWCY; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | „anni di piombo” | pl_PL |
dc.subject | Aldo Moro | pl_PL |
dc.subject | Włochy | pl_PL |
dc.subject | zabójstwa polityczne | pl_PL |
dc.subject | film | pl_PL |
dc.subject | "dekada ołowiu" | pl_PL |
dc.subject | lata 70. XX wieku | pl_PL |
dc.subject | sprawa Pinellego | pl_PL |
dc.title | Dekada ołowiu na ekranie. Polityczny terroryzm lat 70. we włoskim filmie fabularnym | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.rights.holder | Copyright by Anna Miller-Klejsa, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 221 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Romańskiej, Zakład Italianistyki, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-031-3 | |
dc.references | Aldo Moro. Ultimi scritti, red. Eugenio Tassini, Monferrato 2003 | pl_PL |
dc.references | Allen Beverly, Terrorism Tales: Gender and the Fictions of Italian National Identity, “Italica” 1992, vol. 69, no 2 | pl_PL |
dc.references | Allen Beverly, They’re Not Children Anymore: The Novelization of Italians and Terrorism, [w:] Revisioning Italy: National Identity and Global Culture, eds. Beverly Allen, Paolo Russo, Mineapolis 1997 | pl_PL |
dc.references | Apello di intelettualli: C’è un piano eversivo, „La Repubblica”, 27–28.11.1977 | pl_PL |
dc.references | Augias Corrado, Ma chi è il direttore d’Orchestra? „La Republlica”, 20.10.1978 | pl_PL |
dc.references | Barilla Francesco, Fenoglio Matteo, Piazza Fontana, Padova 2010 | pl_PL |
dc.references | Behan Tom, Allende, Berlinguer, Pinochet and Dario Fo, [w:] Speaking out and Silencing: Culture, Society and Politics in Italy in the 1970, ed. Anna Cento Bull, Giorgio Adalgisa, Oxford 2006 | pl_PL |
dc.references | Berezowski Łukasz, Władza i polityka w literaturze political fiction: prawda czy fikcja?, Warszawa 2013 | pl_PL |
dc.references | Bernardo Bertolucci Discussing “Tragedy of a Ridiculous Man”, „Films and Filming” 1982, no 328 | pl_PL |
dc.references | Bernardo Bertolucci w opinii krytyki zagranicznej, oprac. Tadeusz Miczka, Warszawa 1993 | pl_PL |
dc.references | Bettetini Gianfranco, La conversazione audiovisiva. Problemi dell’enunciazione filmica e televisiva, Milano 1984 | pl_PL |
dc.references | Bisoni Claudio, Gli anni affolati, Roma 2009 | pl_PL |
dc.references | Bizzarro Salvator, Dancing with Corpses: Murder, Politics and Power In “Illustrous Corpses”, [w:] Poet of Civic Courage, ed. Carlo Testa, Wiltshire 1996 | pl_PL |
dc.references | Boatti Giorgio, Piazza Fontana. 12 dicembre 1969: il giorno dell’innocenza perduta, Milano 1999 | pl_PL |
dc.references | Bocheński Jacek, Krwawe specjały włoskie, Warszawa 2009 | pl_PL |
dc.references | Bolzoni Francesco, I film di Francesco Rosi, Roma 1986 | pl_PL |
dc.references | Bondanella Peter, Italian Cinema: From Neorealism to the Present, New York 2004 | pl_PL |
dc.references | Borucki Piotr, Czerwone Brygady – czarna rzeczywistość Włoch, Warszawa 1980 | pl_PL |
dc.references | Braghetti Anna, Tavella Paola, Il prigoniero, Milan 2003 | pl_PL |
dc.references | Brunetta Gian Piero, Il cinema come storia, [w:] La storia al Cinema. Ricostruzione del passato/interpretazione del presente, red. Gianfranco Gori, Roma 1994 | pl_PL |
dc.references | Brunetta Gian Piero, Il cinema italiano contemporaneo da La dolce vita a centochiodi, Bari 2007 | pl_PL |
dc.references | Calabresi Mario, Spingendo la notte più in là. Storia della mia famiglia e di altre vittime del terrorismo, Milano 2007 | pl_PL |
dc.references | Casanova Alessandro, Scritii e immaginati. I film mai realizzati di Federico Fellini, Rimini 2005 | pl_PL |
dc.references | Cederna Camilla, Pinelli. Una finestra sulle strage, Milano 2009 | pl_PL |
dc.references | Chiesi Roberto, Pasolini: la „trilogia della vita” e il film della morte, [w:] Storia del cinema italiano, red. Flavio De Bernardis, (t. 1970–1976), Venezia–Roma 2008 | pl_PL |
dc.references | Collin Richard, The De Lorenzo Gambit: the Italian Coup Manqué, Beverly Hills–London 1976 | pl_PL |
dc.references | Crainz Guido, Il paese mancato. Dal miracolo economico agli anni Ottanta, Roma 1996 | pl_PL |
dc.references | Cucchiarelli Paolo, Il segreto di Piazza Fontana, Firenze 2012 | pl_PL |
dc.references | Curcio Renato, Scialoja Mario, A viso aperto: Vita e memoire del fondatore delle BR, Milano 1993 | pl_PL |
dc.references | Curti Roberto, Italia odia. Il cinema poliziesco italiano, Torino 2006 | pl_PL |
dc.references | Czaja Jan, Terroryzm polityczny we Włoszech, [w:] Terroryzm polityczny, red. Jerzy Muszyński, Warszawa 1981 | pl_PL |
dc.references | D’Alema non frena sull’indulto, „Il Messaggero”, 25.05.1999 | pl_PL |
dc.references | D’Attilio Robert, Sacco e Vanzetti: fatti finzione, cinema, „Bollettino” 1993, nr 2 | pl_PL |
dc.references | Dalle Vacche Angela, The Body in the Mirror: Shapes of history in Italian Cinema, Princeton 1992 | pl_PL |
dc.references | Demby Łucja, Poza rzeczywistością. Spór o wrażenie realności w historii francuskiej myśli filmowej, Kraków 2002 | pl_PL |
dc.references | Di Marino Bruno, Oltre l’underground. Il cinema di ricerca, il videotape e l’animazione d’autore, [w:] Storia del cinema italiano, red. Flavio De Bernardis, (t. 1970–1976), Venezia–Roma 2008 | pl_PL |
dc.references | Dzisiejsze 15-dwudziestolatki są straszne... Wywiad z Pier Paolo Pasolinim, tłum. W. Bońkowski, „Lewą Nogą” 2000, nr 12 | pl_PL |
dc.references | Eco Umberto, Semiologia życia codziennego, tłum. J. Ugniewska, P. Salwa, Warszawa 1996 | pl_PL |
dc.references | Bruschini Antonio, Tentori Antonio, Guida al Cinema poliziesco italiano: „Italia a mano armata”, Roma 2011 | pl_PL |
dc.references | Eco Umberto, Ugodzić państwo w samo serce, tłum. J. Ugniewska, P. Salwa, [w:] idem, Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996 | pl_PL |
dc.references | Elio Petri, red. Jean Gili, Nice 1974 | pl_PL |
dc.references | European Film Noir, ed. Andrew Spicer, Manchester 2007 | pl_PL |
dc.references | Ex-terroristi dovete stare ziti, „La stampa”, 25.10.1995 | pl_PL |
dc.references | Faldini Franca, Fofi Goffredo, Il cinema italiano d’oggi 1970–1984 raccontato dai suoi protagonisti, Milano 1984 | pl_PL |
dc.references | Fear Without Frontiers: Horror Cinema Across the Globe, ed. Steven J. Schneider, London 2003 | pl_PL |
dc.references | Ferro Marc, Historycy i kino, „Kino” 1989, nr 10 | pl_PL |
dc.references | Ferro Marc, Kino i historia, tłum. T. Falkowski, Warszawa 2011 | pl_PL |
dc.references | Film i historia, red. Iwona Kurz, Warszawa 2008 | pl_PL |
dc.references | Finetti Ugo, Ogro, „Cinema Nuovo” 1980, nr 264 | pl_PL |
dc.references | Fittante Aldo, La seconda volta, „Segnocinema” 1996, nr 16/77 | pl_PL |
dc.references | Fiuk Ewa, Od „Niemiec jesienią” do „Niemiec 09”. Historia Frakcji Czerwonej Armii i jej filmowe multiplikacje, „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 69 | pl_PL |
dc.references | Flamini Gianni, Il partito del golpe, vol. I, Ferrara 1981 | pl_PL |
dc.references | Fo Dario, Morte accidentale di un anarchico, Torino 2004 | pl_PL |
dc.references | Fo Dario, Pum, Pum: Chi è? La polizia!, Verona 1972 | pl_PL |
dc.references | Fofi Goffredo, Il cinema italiano: servi e padroni, Milano 1971 | pl_PL |
dc.references | Fofi Goffredo, Capire con il cinema. 200 film prima e dopo il ’68, Milano 1977 | pl_PL |
dc.references | Foot John, Contested Memories: Milan and Piazza Fontana, [w:] Imagining Terrorism. The Rhetoric and Representation of Political Violence in Italy 1969–2009, eds. Pierpaolo Antonello i Alan O’Leary, Leeds 2009 | pl_PL |
dc.references | Franceschini Alberto, Mara, Renato e io. Storia dei fondatori delle BR, Milano 1988 | pl_PL |
dc.references | Francesco Rosi Talking About Three Brothers, “Films and Filming” 1981, no 235 | pl_PL |
dc.references | Frayling Christopher, Spaghetti Westerns: Cowboys and Europeans from Karl May to Sergio Leone, London 1981 | pl_PL |
dc.references | Galli Giorgio, La destra in Italia, Milano 1983 | pl_PL |
dc.references | Garbicz Adam, Kino wehikuł magiczny. Podróż czwarta 1967–1973, Kraków 2000 | pl_PL |
dc.references | Garlicki Andrzej, Film wobec świadomości historycznej, „Kino” 1975, nr 10 | pl_PL |
dc.references | Giacovazzo Giuseppe, Moro 25 anni dopo: misteri, Bari 2003 | pl_PL |
dc.references | Gian Maria Volonté. L’immagine e la memoria, red. Valeria Mannelli, Ancona 2005 | pl_PL |
dc.references | Ginsborg Paul, A History of Contemporary Italy: Society and Politics, 1943–1980, Harmondsworth 1990 | pl_PL |
dc.references | Ginsborg Paul, Italy and Its Discontents: Family, Civil Society, State 1980–2001, London 2001 | pl_PL |
dc.references | Ginsborg Paul, Storia d’Italia dal dopoguerra a oggi, Torino 1990 | pl_PL |
dc.references | Giovanni Moro, Anni settanta, Torino 2007 | pl_PL |
dc.references | Giżycki Marcin, Spaghetti i polityka, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 39 | pl_PL |
dc.references | Glynn Ruth, Through the Lens of Trauma: The Figure of the Female Terrorist in “Il prigoniero” and “Buongiorno, notte”, [w:] Imagining Terrorism. The Rhetoric and Representation of Political Violence in Italy 1969–2009, ed. Pierpaolo Antonello i Alan O’Leary, Leeds 2009 | pl_PL |
dc.references | Gramsci Antonio, Listy z więzenia, tłum. M. Brahmer, Warszawa 1950 | pl_PL |
dc.references | Guastella Antonio, Italia ultimo atto. Guida al cinema politico civile dalle origini a Buongiorno, notte, „Nocturno Dossier” 2003, nr 15 | pl_PL |
dc.references | Helman Alicja, Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego, Gdańsk 2001 | pl_PL |
dc.references | Hendrykowski Marek, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000 | pl_PL |
dc.references | Historia powszechna, red. Luca Serafini, Novara–Warszawa 2008 | pl_PL |
dc.references | Ignazi Piero, Il polo escluso. Profilo storico del Movimento Sociale Italiano, Bologna 1989 | pl_PL |
dc.references | Il cinema di Bertolucci, red. Antonio Marali, Cesena 1991 | pl_PL |
dc.references | Il libro degli anni di piombo. Storia e memoria del terrorismo italiano, red. Marc Lazar i Marie-Anne Matard-Bonucci, Milano 2010 | pl_PL |
dc.references | Imagining Terrorism: The Rhetoric and Representation of Political Violence in Italy, 1969–2009, eds. Pierpaolo Antonello, Alan O’Leary, Leeds 2009 | pl_PL |
dc.references | Irvine Lindsey, On mean street, „The Guardian”, 15.11.2006 | pl_PL |
dc.references | Janicki Janusz, Lewacy. Historia i współczesność ekstremistycznej lewicy, Warszawa 1981 | pl_PL |
dc.references | Jean Luc-Godard. Interviews, ed. David Sterritt, Jackson 2001 | pl_PL |
dc.references | Jones Tobias, The Dark Heart of Italy: Travels Through Time and Space Across Italy, London 2003 | pl_PL |
dc.references | Katz Robert, I giorni d’Ira, Roma 1982 | pl_PL |
dc.references | Kisielewska Alicja, Polskie tele-sagi, mitologie rodzinności, Kraków 2009 | pl_PL |
dc.references | Klejsa Konrad, Filmowe oblicza kontestacji, Warszawa 2008 | pl_PL |
dc.references | Kolker Robert Palmer, Bernardo Bertolucci, New York 1985 | pl_PL |
dc.references | Kornatowska Maria, Elio Petri – od egzystencjalizmu do kina politycznego, „Kino” 1972, nr 10 | pl_PL |
dc.references | Kornatowska Maria, Fellini, Warszawa 1989 | pl_PL |
dc.references | Korycka Jadwiga, Badania audytorium filmowego we Włoszech, „Kino” 1978, nr 7 | pl_PL |
dc.references | Koven Mikel, La Dolce Morte: Vernacular Cinema and the Italian Giallo Film, Oxford 2006 | pl_PL |
dc.references | La storia al Cinema. Ricostruzione del passato/interpretazione del presente, red. Gianfranco Gori, Roma 1994 | pl_PL |
dc.references | Lanaro Silvio, Storia dell’Italia repubblicana: dalla fine della guerra agli anni novanta, Venezia 1992 | pl_PL |
dc.references | Le forme della ribellione. Il cinema di Marco Bellocchio, red. Luisa Ceretto, Giancarlo Zappoli, Torino 2004 | pl_PL |
dc.references | Lenci Sergio, Colpo alla nuca, Roma 1988 | pl_PL |
dc.references | Lombardi Giancarlo, Screening Terror: Political Terrorism in Italian Cinema, [w:] Imagining Terrorism. The Rhetoric and Representation of Politcal Violence in Italy, 1969–2009, eds. Pierpaolo Antonello i Alan O’Leary, Leeds 2009 | pl_PL |
dc.references | Luzzatto Sergio, La crisi dell’ antifascismo, Torino 2004 | pl_PL |
dc.references | Mammarella Giuseppe, L’Italia contemporanea, Bologna 1990 | pl_PL |
dc.references | Marco Bellocchio. Il cinema e i film, red. Adriano Aprà, Venezia 2005 | pl_PL |
dc.references | Marconi Gabriele, Io non scordo, Roma 2004 | pl_PL |
dc.references | Marcus Millicent, Beyond Cinema Politico: Family as Political Allegory in “Three Brothers”, [w:] Poet of Civic Courage: The Films of Francesco Rosi, ed. Carlo Testa, Throwbridge 1996 | pl_PL |
dc.references | Marszałek Rafał, Film i historia (II), „Kino” 1981, nr 2 | pl_PL |
dc.references | Mazierska Ewa, Viva la famiglia! Jednostka, rodzina i kryzys męskości, „Film na Świecie” 2005, nr 405 | pl_PL |
dc.references | Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. Dorota Skotarczak, Poznań 2008 | pl_PL |
dc.references | Mellen Joan, Cinema Is Not for an Elite, but for the Masses: An Interview with Elio Petri, “Cinéaste” 1973, no 1 | pl_PL |
dc.references | Micciché Lino, Film i historia, „Kino” 1981, nr 7 | pl_PL |
dc.references | Micciché Lino, Il cinema degli anni ’60., Venezia 1975 | pl_PL |
dc.references | Micciché Lino, Il cinema italiano degli anni 70., Venezia 1980 | pl_PL |
dc.references | Micciché Lino, Kino włoskie – w oczekiwaniu na Godota, tłum. W. Wertenstein, „Kino” 1976, nr 2 | pl_PL |
dc.references | Michalczyk John, The Italian political filmmakers, Rutherford 1986 | pl_PL |
dc.references | Michałek Bolesław, Kino naszych czasów, Warszawa 1972 | pl_PL |
dc.references | Michałek Bolesław, Filmy, które widzieliśmy: erotyzm i śmierć, „Kino” 1976, nr 3 | pl_PL |
dc.references | Michałek Bolesław, Kino protestu i jego odmiany, „Film” 1970, nr 21 | pl_PL |
dc.references | Miczka Tadeusz, 10 000 km od Hollywood. Historia kina włoskiego od 1896 roku do połowy lat 50. XX wieku, Kraków 1992 | pl_PL |
dc.references | Miczka Tadeusz, Kino włoskie, Gdańsk 2009 | pl_PL |
dc.references | Miczka Tadeusz, W Cinecittà i okolicach. Historia kina włoskiego od połowy lat pięćdziesiątych do końca lat osiemdziesiątych XX wieku, Kraków 1993 | pl_PL |
dc.references | Miller Anna, Giallo-politico: śledztwo w sprawie gatunku poza wszelkim podejrzeniem, „Studia Filmoznawcze” 2010, nr 31 | pl_PL |
dc.references | Miller Anna, Marco Bellocchio. Między buntem a ukojeniem, [w:] Autorzy kina europejskiego V, red. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Kraków 2009 | pl_PL |
dc.references | Miller Anna, Marco Ferreri: kultura w stanie rozkładu, [w:] Autorzy kina europejskiego VI, red. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Kraków 2011 | pl_PL |
dc.references | Miller Anna, Strategia pająka Bernarda Bertolucciego: narracja pamięci, [w:] Od Cervantesa do Pereza-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej, red. Alicja Helman, Kamila Żyto, Warszawa 2011 | pl_PL |
dc.references | Miller-Klejsa Anna, Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu: filmowa hagiografia w trzech odsłonach, [w:] Od Boccaccia do Tabucchiego. Adaptacje literatury włoskiej, red. Artur Gałkowski, Anna Miller-Klejsa, Warszawa 2012 | pl_PL |
dc.references | Miller-Klejsa Anna, Resistenza we włoskim filmie fabularnym, Łódź 2013 | pl_PL |
dc.references | Minkner Kamil, O filmach politycznych. Między polityką, politycznością i ideologią, Warszawa 2012 | pl_PL |
dc.references | Minuz Andrea, Cronaca di una stagione annunciata. Note sul cinema politico di Elio Petri, [w:] Schermi di piombo. Il terrorismo nel cinema italiano, Rubettino 2007 | pl_PL |
dc.references | Minuz Andrea, Viaggio al Termine dell’Italia. Fellini politico, Rubbettino 2012 | pl_PL |
dc.references | Miti e storia dell’Italia unita, red. Giovanni Sabbatucci et al., Bologna 1999 | pl_PL |
dc.references | Moje filmy są rodzajem requiem, „Film na Świecie” 1977, nr 3–4 | pl_PL |
dc.references | Mondadori Sebastiano, La commedia umana. Conversazioni con Mario Monicelli, Milano 2005 | pl_PL |
dc.references | Morandini Morando, Macché Rebus, è solo un film di Fellini, „Corriere della Sera”, 25.02.1979 | pl_PL |
dc.references | Moretti Mario, Brigate Rosse. Una storia italiana, Milano 2007 | pl_PL |
dc.references | Moro Agnese, Un uomo così, Milano 2003 | pl_PL |
dc.references | Moro Alfredo, Storia di un delitto annunciato. Le ombre di caso Moro, Roma 1998 | pl_PL |
dc.references | Mortimer Douglas, Possibilmente freddi. Come l’Italia esporta cultura (1964–1980), Roma 2006 | pl_PL |
dc.references | Morucci Valerio, A guerra finita: sei racconti, Roma 1994 | pl_PL |
dc.references | Moss David, Memoralization without Memory: The Case of Aldo Moro, [w:] Imagining Terrorism: The Rhetoric and Representation of Political Violence in Italy, 1969–2009, eds. Pierpaolo Antonello, Alan O’Leary, Leeds 2009 | pl_PL |
dc.references | Murray Scott, Year of the gun, “Cinema Papers” 1992, no 90 | pl_PL |
dc.references | Natalini Fabrizio, Diavolo in corpo, [w:] Marco Bellocchio. Il cinema e i film, red. Adriano Aprà, Venezia 2005 | pl_PL |
dc.references | Natta Enzo, Ogro, „Rivista del cinematografo” 1979, nr 12/52 | pl_PL |
dc.references | Needham Gary, Playing with Genre: Defining the Italian Giallo, [w:] Fear Without Frontiers: Horror Cinema Across the Globe, ed. Steven J. Schneider, London 2003 | pl_PL |
dc.references | Newman Kim, Year of the Gun, „Empire” 1992, no 32 | pl_PL |
dc.references | Nocera Gino, Gli anni di piombo al cinema, [w:] Il libro degli anni di piombo. Storia e memoria del terrorismo italiano, red. Marc Lazar i Marie-Anne Matard-Bonucci, Milano 2010 | pl_PL |
dc.references | O’Leary Alan, Tragedia all’italiana. Cinema e terrorismo tra Moro e Memoria, Tissi 2007 | pl_PL |
dc.references | O’Rave Catherine, More more Moro: Music and montage in „Romanzo criminale”, “The Italianist” 2009, no 2 | pl_PL |
dc.references | Od Boccaccia do Tabucchiego. Adaptacje literatury włoskiej, red. Artur Gałkowski, Anna Miller-Klejsa, Warszawa 2012 | pl_PL |
dc.references | Od Cervantesa do Pereza-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej, red. Alicja Helman, Kamila Żyto, Warszawa 2011 | pl_PL |
dc.references | Opere 1971–1983, red. Claude Ambroise, Milano 1989 | pl_PL |
dc.references | Ortoleva Peppino, Cinema politico e uso politico del cinema, [w:] Storia del cinema italiano, red. Flavio De Bernardis, (t. 1970–1976), Venezia–Roma 2008 | pl_PL |
dc.references | Ortoleva Peppino, Impegno, riformismo, militanza, [w:] Storia del cinema italiano, red. Flavio De Bernardis, (t. 1970–1976), Venezia–Roma 2008 | pl_PL |
dc.references | Pasolini Pier Paolo, Co jest a co nie jest neożdanowszczyzną, tłum. I. Napiórkowska, [w:] idem, Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie, Warszawa 2012 | pl_PL |
dc.references | Pasolini Pier Paolo, Kino niepopularne, tłum. M. Salwa, [w:] idem, Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie, Warszawa 2012 | pl_PL |
dc.references | Pasolini Pier Paolo, Młodzi nieszczęśliwcy, tłum. A. Osmólska-Mętrak, [w:] Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie, Warszawa 2012 | pl_PL |
dc.references | Pasolini Pier Paolo, „Mowa” włosów, tłum. A. Osmólska-Mętrak, [w:] idem, Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie, Warszawa 2012 | pl_PL |
dc.references | Pasolini Pier Paolo, Kino niepopularne, tłum. M. Salwa, [w:] idem, Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie, Warszawa 2012 | pl_PL |
dc.references | Pasolini Pier Paolo, Pisma korsarskie, tłum. A. Osmólska-Metrak, [w:] idem, Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie, Warszawa 2012 | pl_PL |
dc.references | Pasolini Pier Paolo, Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie, wybór i wstęp Mateusz Werner, Warszawa 2012 | pl_PL |
dc.references | Pasolini: L’Italia, una fossa di serpenti, intervista a cura di Gian Luigi Rondi, „Il Tempo”, 24.08.1975 | pl_PL |
dc.references | Passeron René, Encyklopedia surrealizmu, tłum. K. Janicka, Warszawa 1997 | pl_PL |
dc.references | Pecori Francesco, Il metodo amerikano del cinema politico, „Filmcritica” 1973, nr 232 | pl_PL |
dc.references | Pergolari Andrea, La fisionomia del terrorismo nero nel cinema poliziesco italiano degli anni 70, [w:] Il libro degli anni di piombo. Storia e memoria del terrorismo italiano, red. Marc Lazar i Marie-Anne Matard-Bonucci, Milano 2010 | pl_PL |
dc.references | Personalizing Political Issues: An Interview with Francesco Rosi, „Cineaste” 1982, nr 12/2 | pl_PL |
dc.references | Pesce Sara, Memoria e immaginario. La seconda guerra mondiale nel cinema italiano, Genova 2008 | pl_PL |
dc.references | Petraglia Sandro, Rulli Stefano, La meglio gioventù, Roma 2004 | pl_PL |
dc.references | Petronio Giuseppe, Il punto su: Il Romanzo Poliziesco, Bari 1985 | pl_PL |
dc.references | Pezotta Alberto, Né classici né enfants prodiges: adulti, [w:] Storia del cinema italiano, red. Flavio De Bernardis, (t. 1970–1976), Venezia–Roma 2008 | pl_PL |
dc.references | Pezzini Isabella, Television and Terrorism in Italy: Sergio Zavoli’s “La notte della repubblica”, [w:] Imagining Terrorism: The Rhetoric and Representation of Political Violence in Italy 1969–2009, eds. Pierpaolo Antonello i Alan O’Leary, Leeds 2009 | pl_PL |
dc.references | Pezzotta Alberto, Regia Damiano Damiani, Udine 2004 | pl_PL |
dc.references | Pirro Ugo, Il cinema della nostra vita, Torino 2001 | pl_PL |
dc.references | Płażewski Jerzy, Historia filmu 1985–2005, Warszawa 2007 | pl_PL |
dc.references | Płażewski Jerzy, Nad mapą nowego kontynentu, „Kino” 1974, nr 99 | pl_PL |
dc.references | Poet of Civic Courage: The Films of Francesco Rosi, ed. Carlo Testa, Throwbridge 1996 | pl_PL |
dc.references | Posiwiały buntownik, „Przegląd” 2007, nr 15 | pl_PL |
dc.references | Pratley Gerald, The Films of Frankenheimer: Forty Years in Film, Cranbury 1998 | pl_PL |
dc.references | Prawo nie jest Bogiem – mówi Damiano Damiani, tłum. A. Horoszczak, „Kultura Filmowa” 1973, nr 9 | pl_PL |
dc.references | Przylipiak Mirosław, Narracja, [w:] Słownik pojęć filmowych, red. Alicja Helman, t. 5, Kraków 1993 | pl_PL |
dc.references | Reich Wilhelm, The Mass Psychology of Fascism, New York 1970 | pl_PL |
dc.references | Revisioning Italy: National Identity and Global Culture, eds. Beverly Allen, Paolo Russo, Mineapolis 1997 | pl_PL |
dc.references | Romney Jonathan, Year of the Gun, “Sight and Sound” 1992, no 1/10 | pl_PL |
dc.references | Rosenstone Robert A., Historia w obrazach/historia w słowach: rozważania nad możliwością przedstawienia historii na taśmie filmowej, tłum. Ł. Zaremba, [w:] Film i historia, red. Iwona Kurz, Warszawa 2008 | pl_PL |
dc.references | Rosenstone Robert A., Visions of the Past: The Challenge of Film to Our Idea of History, Cambridge 1995 | pl_PL |
dc.references | Rossa Sabina, Guido Rossa, mio Padre, Milano 2006 | pl_PL |
dc.references | Sabbatucci Giovanni, I misteri del caso Moro, [w:] Miti e storia dell’Italia unita, red. Giovanni Sabbatucci et al., Bologna 1999 | pl_PL |
dc.references | Sarris Andrew, Politics and Cinema, New York 1978 | pl_PL |
dc.references | Satta Vladimiro, Odissea nel caso Moro. Viaggio controcorrente attraverso la documentazione della Commissione Stragi, Roma 2003 | pl_PL |
dc.references | Schifano Laurence, Luchino Visconti, Warszawa 2010 | pl_PL |
dc.references | Sciascia Leonardo, Kontekst. Parodia, tłum. T. Jekiel, Warszawa 2010 | pl_PL |
dc.references | Sciascia Leonardo, L’affaire Moro, [w:] Opere 1971–1983, red. Claude Ambroise, Milano 1989 | pl_PL |
dc.references | Sciascia Leonardo, Letteratura del giallo, „Letteratura” 1953, nr 3 | pl_PL |
dc.references | Segio Sergio, Miccia corta. Una storia di Prima Linea, Roma 2005 | pl_PL |
dc.references | Selva Gustavo, Marucci Eugenio, Aldo Moro: quei terribili 55 giorni, Rubbettino 2003 | pl_PL |
dc.references | Settantasette. La rivoluzione che viene, red. Sergio Bianchi, Lanfranco Caminiti, Roma 2004 | pl_PL |
dc.references | Silj Alessandro, Malpaese. Criminalità, corruzione e politica nell’Italia della prima Repubblica 1943–1994, Roma 1994 | pl_PL |
dc.references | Sofri Adriano, La notte che Pinelli, Palermo 2009 | pl_PL |
dc.references | Sommier Isabelle, La storia infinita: implicazioni e limiti delle interpretazioni degli anni di piombo, [w:] Il libro degli anni di piombo. Storia e memoria del terrorismo italiano, red. Marc Lazar, Marie-Anne Matard-Bonucci, Milano 2010 | pl_PL |
dc.references | Sorlin Pierre, Klio na ekranie albo historyk w mroku, „Film na Świecie” 1980, nr 4 | pl_PL |
dc.references | Speaking out and Silencing: Culture, Society and Politics in Italy in the 1970, eds. Anna Cento Bull, Giorgio Adalgisa, Oxford 2006 | pl_PL |
dc.references | Stajano Corrado et al, Pinelli. La diciassettesima vittima, Pisa 2007 | pl_PL |
dc.references | Storia del cinema italiano, red. Flavio De Bernardis, (t. 1970–1976), Venezia–Roma 2008 | pl_PL |
dc.references | Storia del cinema italiano, red. Vito Zagarrio, (t. 1977–1985), Venezia–Roma 2008 | pl_PL |
dc.references | Strane storie. Il cinema e i misteri d’Italia, ed. Christian Uva, Rubbettino 2011 | pl_PL |
dc.references | Strategia nonkonformisty według Bertolucciego, [w:] Bernardo Bertolucci w opinii krytyki zagranicznej, oprac. Tadeusz Miczka, Warszawa 1993 | pl_PL |
dc.references | Tassone Aldo, Parla il cinema italiano, Milan 1979 | pl_PL |
dc.references | Termine Liborio, Maledetti vi amerò, „Cinema Nuovo” 1980, nr 29/268 | pl_PL |
dc.references | Terrorismo il sucesso da star „La Repubblica”, 2.11.1996 | pl_PL |
dc.references | Terroristi e narcisti, „Panorama”, 23.11.1995 | pl_PL |
dc.references | Terroryzm polityczny, red. Jerzy Muszyński, Warszawa 1981 | pl_PL |
dc.references | Testori Giovanni, Un insubordinazione di natura metafisica,”Il Tempo”, 14. 01.1979 | pl_PL |
dc.references | The Oxford History of World Cinema, ed. Geoffrey Nowell-Smith, Oxford 1997 | pl_PL |
dc.references | Tranfaglia Nicola, Republikańskie Włochy, [w:] Historia powszechna, red. Luca Serafini, t. 19, Warszawa 2008 | pl_PL |
dc.references | Trzy rozmowy z Dino Risim, „Film na Świecie” 1981, nr 1 | pl_PL |
dc.references | Umarli rządzą Włochami (wywiad z Marco Bellocchiem), „Dziennik. Gazeta Prawna”, 30.07.2010 | pl_PL |
dc.references | Umberto Lenzi, red. Manlio Gomarasca, Milano 1999 | pl_PL |
dc.references | Uva Christian, Picchi Mario, Destra e Sinistra nel cinema italiano, Roma 2006 | pl_PL |
dc.references | Uva Christian, Schermi di piombo. Il terrorismo nel cinema italiano, Rubbettino 2007 | pl_PL |
dc.references | Valcarenghi Andrea, Underground: a pugno chiuso, Rimini 2007 | pl_PL |
dc.references | Valentini Tiziana, de Cataldo Neuberger Luisella, Women and Terrorism, New York 1996 | pl_PL |
dc.references | Ventura Francesco, Il cinema e il caso Moro, Roma 2008 | pl_PL |
dc.references | Verbitsky Horacio, L’isola del silenzio, Roma 2006 | pl_PL |
dc.references | White Hayden, Historiografia i historiofotia, tłum. Ł. Zaremba, [w:] Film i historia, red. Iwona Kurz, Warszawa 2008 | pl_PL |
dc.references | Witek Piotr, Kultura – film – historia. Metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Lublin 2005 | pl_PL |
dc.references | Wojnicka Joanna, Świat umierający. O późnej twórczości Luchina Viscontiego, Kraków 2001 | pl_PL |
dc.references | Wood Mary, Italian Cinema, Oxford 2005 | pl_PL |
dc.references | Wood Mary, Italian Film Noir, [w:] European Film Noir, ed. Andrew Spicer, Manchester 2007 | pl_PL |
dc.references | Zagarrio Vito, La televisione produttrice di cinema, [w:] Storia del cinema italiano, red. Flavio De Bernardinis, (t. 1970–1976) Venezia–Roma 2008 | pl_PL |
dc.references | Zinni Fortunato, Piazza Fontana: nessuno è Stato, Bresso 2007 | pl_PL |
dc.references | Bandyci w Mediolanie (Banditi a Milano, reż. Carlo Lizzani, 1968) | pl_PL |
dc.references | Chlew (Porcile, reż. Pier Paolo Pasolini, 1969) | pl_PL |
dc.references | Hipotezy na temat śmierci Giuseppe Pinellego (Ipotesi su morte di Giuseppe Pinelli, reż. Elio Petri, Nelo Risi, Gian Maria Volonté, 1970) | pl_PL |
dc.references | List otwarty do redakcji dziennika wieczornego (Lettera aperta a un giornale della sera, reż. Francesco Maselli, 1970) | pl_PL |
dc.references | Ludzie przeciwko sobie (Uomini contro, reż. Francesco Rosi, 1970) | pl_PL |
dc.references | Miłość i wściekłość (Amore e rabbia, reż. Carlo Lizzani, Jean-Luc Godard, Pier Paolo Pasolini, Marco Bellocchio, Bernardo Bertolucci, 1969) | pl_PL |
dc.references | Siedząc po jego prawicy (Seduta alla sua destra, Valerio Zurlini 1968) | pl_PL |
dc.references | Śledztwo w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem (Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto, reż. Elio Petri, 1970) | pl_PL |
dc.references | Wywrotowcy (Sovversivi, reż. Paolo i Vittorio Taviani, 1967) | pl_PL |
dc.references | Zamach stanu (Colpo di stato, reż. Luciano Salce, 1969) | pl_PL |
dc.references | Zwykły dzień przemocy (Un normale giorno di violenza, reż. Georgio Rizzini, 1969) | pl_PL |
dc.references | Byliśmy tacy zakochani (C’eravamo tanti amati, reż. Ettore Scola, 1974) | pl_PL |
dc.references | Chcemy pułkowników (Vogliamo i colonelli, reż. Mario Monicelli, 1973) | pl_PL |
dc.references | Czarny Turyn (Torino nera, reż. Carlo Lizzani, 1972) | pl_PL |
dc.references | Dajcie sensację na pierwszą stronę (Sbatti il mostro in prima pagina, reż. Marco Bellocchio, 1972) | pl_PL |
dc.references | Klasa robotnicza idzie do raju (La classe operaia va in paradiso, reż. Elio Petri, 1971) | pl_PL |
dc.references | Majątek nie hańbi (La proprietà non è più un furto, reż. Elio Petri, 1973) | pl_PL |
dc.references | Mediolan drży: policja żąda sprawiedliwości (Milano trema: la polizia vuole giustizia, reż. Sergio Martino, 1973) | pl_PL |
dc.references | Mediolan, kaliber 9 (Milano calibro 9, reż. Fernando Di Leo, 1972) | pl_PL |
dc.references | Mediolan nienawidzi: policja nie może strzelać (Milano odia: la polizia non può sparare, reż. Umberto Lenzi, 1974) | pl_PL |
dc.references | Miłość bywa zbrodnią (Delitto d’amore, reż. Luigi Comencini, 1974) | pl_PL |
dc.references | Nadużycie władzy (Abuso di potere, reż. Camillo Bazzoni, 1972) | pl_PL |
dc.references | Niegrzeczny weekend (Mordi e fuggi, reż. Dino Risi, 1973) | pl_PL |
dc.references | Oskarżenie o zabójstwo studenta (Imputazione di omicidio per uno studente, reż. Mauro Bolognini, 1972) | pl_PL |
dc.references | Policja dziękuje (La polizia ringrazia, reż. Stefano Vanzina, 1972) | pl_PL |
dc.references | Policja ma związane ręce (Polizia ha le mani legate, reż. Luciano Ercoli, 1974) | pl_PL |
dc.references | Policja przygląda się (La polizia sta a guardare, reż. Roberto Infascelli, 1973) | pl_PL |
dc.references | Policja interweniuje: rozkaz by zabijać! (La polizia interviene: ordine di uccidere!, reż. Giuseppe Rosati, 1975) | pl_PL |
dc.references | Policja oskarża: tajne służby zabijają (La polizia accusa: il servizio segreto uccide, reż. Sergio Martino, 1975) | pl_PL |
dc.references | Portret rodzinny we wnętrzu (Gruppo di famiglia in un interno, reż. Luchino Visconti, 1974) | pl_PL |
dc.references | Postępowanie przyspieszone (Processo per direttissima, reż. Lucio De Caro, 1974) | pl_PL |
dc.references | Rozpalony Mediolan (Milano rovente, reż. Umberto Lenzi, 1973) | pl_PL |
dc.references | Rzym pełen przemocy (Roma violenta, reż. Franco Martinelli, 1975) | pl_PL |
dc.references | Sprawa Mattei (Il caso Mattei, reż. Francesco Rosi, 1972) | pl_PL |
dc.references | Turyn pełen przemocy (Torino violenta, reż. Carlo Ausino, 1972) | pl_PL |
dc.references | Boję się (Io ho paura, reż. Damiano Damiani, 1977) | pl_PL |
dc.references | Brutalni policjanci (Poliziotti violenti, reż. Michele Massimo Tarantini, 1976) | pl_PL |
dc.references | Chłopcy z pełnego przemocy Rzymu (I ragazzi della Roma violenta, reż. Renato Savino, 1976) | pl_PL |
dc.references | Drogi Michele (Caro Michele, reż. Mario Monicelli, 1976) | pl_PL |
dc.references | Drogi Tato (Caro Papà, reż. Dino Risi, 1979) | pl_PL |
dc.references | Ecce bombo (reż. Nanni Moretti, 1978) | pl_PL |
dc.references | Kleinhoff Hotel (reż. Carlo Lizzani, 1977) | pl_PL |
dc.references | Kocham Cię, Berlinguer (Berlinguer, ti voglio bene, reż. Giuseppe Bertolucci, 1977) | pl_PL |
dc.references | Nowe potwory (Nuovi mostri, reż. Dino Risi, Mario Monicelli, Ettore Scola, 1977) | pl_PL |
dc.references | Próba orkiestry (Prova d’orchestra, reż. Federico Fellini, 1978) | pl_PL |
dc.references | Przeklęci, kochałem was (Maledetti vi amerò, reż. Marco Tulio Giordana, 1980) | pl_PL |
dc.references | Rzym, inne oblicze przemocy (Roma l’altra faccia della violenza, reż. Franco Martinelli, 1976) | pl_PL |
dc.references | San Babila: godzina 20 (San Babila ore 20 un delitto inutile, reż. Carlo Lizzani, 1976) | pl_PL |
dc.references | Szacowni nieboszczycy (Cadaveri eccelenti, reż. Francesco Rosi, 1976) | pl_PL |
dc.references | Szaleństwo małego człowieka (Un borghese piccolo piccolo, reż. Mario Monicelli, 1977) | pl_PL |
dc.references | Todo modo (reż. Elio Petri, 1976) | pl_PL |
dc.references | Uzbrojony Rzym (Roma a mano armata, reż. Umberto Lenzi, 1976) | pl_PL |
dc.references | Włochy, ostatni akt? (Italia, ultimo atto?, reż. Massimo Pirri, 1977) | pl_PL |
dc.references | Diabeł wcielony (Diavolo in corpo, reż. Marco Bellocchio, 1986) | pl_PL |
dc.references | Idźcie, ofiara spełniona (La messa è finita, reż. Nanni Moretti, 1985) | pl_PL |
dc.references | Komórka zero (Nucleo zero, reż. Carlo Lizzani, 1984) | pl_PL |
dc.references | Kronika zapowiedzianej śmierci (Cronaca di una morte annunciata, reż. Francesco Rosi, 1987) | pl_PL |
dc.references | Pod wieczór (Verso sera, reż. Francesca Archibugi, 1990) | pl_PL |
dc.references | Sekrety, sekrety (Segreti, segreti, reż. Giuseppe Bertolucci, 1984) | pl_PL |
dc.references | Sprawa Moro (Il caso Moro, reż. Giuseppe Ferrara, 1986) | pl_PL |
dc.references | Rodzina (Familia, reż. Ettore Scola, 1986) | pl_PL |
dc.references | Tragedia śmiesznego człowieka (La tragedia di un uomo ridicolo, reż. Bernardo Bertolucci, 1981) | pl_PL |
dc.references | Trzej bracia (Tre fratelli, reż. Francesco Rosi, 1981) | pl_PL |
dc.references | Ugodzić w serce (Colpire al cuore, reż. Gianni Amelio, 1981) | pl_PL |
dc.references | Upadek zbuntowanych aniołów (Caduta degli angeli ribelli, reż. Marco Tulio Giordana, 1981) | pl_PL |
dc.references | Żyjąc w zawieszeniu (Vite in sospeso, reż. Marco Tulio Giordana, 1988) | pl_PL |
dc.references | Drugi raz (La seconda volta, reż. Mimmo Calopresti, 1996) | pl_PL |
dc.references | Moje pokolenie (La mia generazione, reż. Wilma Labate, 1996) | pl_PL |
dc.references | Przymierze z Claudią (Le mani forti, reż. Franco Bernini, 1997) | pl_PL |
dc.references | Boski (Divo, reż. Paolo Sorrentino, 2008) | pl_PL |
dc.references | Guido, który wyzwał Czerwone Brygady (Guido che sfido le BR, reż. Giuseppe Ferrara, 2007) | pl_PL |
dc.references | Mój brat jest jedynakiem (Mio fratello è figlio unico, reż. Daniele Luchetti, 2005) | pl_PL |
dc.references | Na pierwszej linii (Prima Linea, reż. Renato di Maria, 2009) | pl_PL |
dc.references | Nasze najlepsze lata (La meglio gioventù, reż. Marco Tulio Giordana, 2003) | pl_PL |
dc.references | Opowieść kryminalna (Romanzo Criminale, reż. Michele Placido, 2005) | pl_PL |
dc.references | Plac pięciu księżyców (Piazza delle cinque lune, reż. Renzo Martinelli, 2003) | pl_PL |
dc.references | Pracować w powolnym rytmie – Radio Alice 100.6 MHz (Lavorare con lentezza – Radio Alice 100.6 MHz, reż. Guido Chiesa, 2004) | pl_PL |
dc.references | Rzeź na Piazza Fontana (Strage di Piazza Fontana, reż. Marco Tulio Giordana, 2012) | pl_PL |
dc.references | Witaj, nocy (Buongiorno, notte, reż. Marco Bellocchio, 2003) | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | ania.miller@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-030-6 | |
dc.discipline | historia | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |
dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |