Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStegliński, Tomasz
dc.date.accessioned2021-09-21T12:44:44Z
dc.date.available2021-09-21T12:44:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1230–1493
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39118
dc.description.abstractZagadnienie człowieka jest u Descartes’a niejednoznaczne, ponieważ jego rozważania dotyczą najczęściej duszy i ciała branych z osobna. Konsekwencją takiego dualizmu jest rozwój kartezjanizmu albo w kierunku spirytualizmu Malebranche’a, albo materializmu La Mettriego i Condillaca. W artykule rozważam zasady czy racje dla tych dwóch linii rozwojowych. Jednak największą wartość upatruję w odnajdywaniu śladów „prawdziwego człowieka” Descartes’a, którego dualistyczna filozofia praktycznie pomija. Mamy zatem człowieka jako umysł, człowieka jako ciało, oraz człowieka jako złożenie ciała i umysłu. Dysponujemy również koncepcją człowieka jako wolnego i afirmującego swe istnienie poprzez wybór. Jedną z alternatyw tego wyboru jest byt, drugą nicość. Prowadzi to ostatecznie do planu myśli prywatnej, w której nieopisywalny dla nauki człowiek znajduje największe ocalenie, ale w efekcie pozostaje znany tylko samemu sobie.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherPolska Akademia Naukpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Filozoficzny. Nowa Seria;27
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectczłowiekpl_PL
dc.subjectduszapl_PL
dc.subjectciałopl_PL
dc.subjectpoznaniepl_PL
dc.subjectRené Descartespl_PL
dc.subjectKartezjuszpl_PL
dc.subjectemocjepl_PL
dc.subjectantropologiapl_PL
dc.titleAntropologia kartezjańska, czyli o poszukiwaniu „prawdziwego człowieka”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number37-52pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historycznypl_PL
dc.identifier.eissn2300-2573
dc.referencesAlquié F., Kartezjusz, przeł. S. Cichowicz, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesBiesaga T., Błąd antropologiczny oraz zagrożenia życia i cielesności człowieka, w: G. Hołub, P. Duchliński (red.), Ku rozumieniu godności człowieka, Kraków 2008pl_PL
dc.referencesDescartes R., Człowiek. Opis ciała ludzkiego, przeł. A. Bednarczyk, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Discours de la methode, Texte et commentaire par Etienne Gilson, Paris 1930.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, przeł. J. Kopania, Warszawa 1995pl_PL
dc.referencesDescartes R., Listy do Regiusa, przeł. J. Kopania, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora. Rozmowa z Burmanem, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, t. I–II, Warszawa 1958.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Namiętności duszy, przeł. L. Chmaj, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Oeuvres de Descartes, red. Ch. Adam, P. Tannery, t. IX, Paris 1904.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Oeuvres et lettres, red. A. Bridoux, Paris 1952.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Prawidła do kierowania umysłem, przeł. L. Chmaj, Warszawa 1937.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, przeł. W. Wojciechowska, Warszawa 1981.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Zasady filozofii, przeł. I. Dąmbska, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesGuenancia P., Descartes, Paris 1986.pl_PL
dc.referencesGueroult M., Descartes selon l’ordre des raisons, t. II, Paris 1953pl_PL
dc.referencesKopania J., Etyczny wymiar cielesności, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesKopania J., Problem jedności duszy i ciała w korespondencji Descartes’a z księżniczką Elżbietą, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” 1993, nr 38.pl_PL
dc.referencesPaź B., Filozoficzna geneza procesualizmu i ewolucjonizmu w antropologii, http://www.gilsonsociety.pl/philosophia-et-cultura/przysz%C5%82o%C5- %9B%C4%87-cywilizacji-zachodu-the-future-of-western-civilization/nr- -6-ewolucjonizm-czy-kreacjonizm/pl_PL
dc.referencesPichot A., Histoire de la notion de vie, Gallimard 2008.pl_PL
dc.referencesProst J., Essai sur l’atomisme et occasionalisme dans la philosophie cartésienne, Paris 1907.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Tożsamość zakresowa treści nieadekwatnego pojęcia Boga i pojęcia skończonego umysłu ludzkiego w filozofii Descartes’a, „Hybris”. Internetowy Magazyn Filozoficzny 2013, nr 21.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Wolność Boga w tworzeniu obrazu wiedzy ludzkiej a wolność człowieka do jej przyjmowania, jako zagadnienie w filozofii Descartes’a, „Hybris”. Internetowy Magazyn Filozoficzny 2012, nr 18.pl_PL
dc.relation.volume1pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe