Główne cele rozwoju krajowego systemu demontażu samochodów wycofanych z eksploatacji
Abstract
W artykule przedstawiono ustawowe wymogi wdrażania w polskich warunkach
unijnej dyrektywy dotyczącej koncepcji budowy systemu demontażu samochodów
wycofanych z eksploatacji (SWE). Przedmiotem rozważań jest wskazanie priorytetowych celów tego systemu oraz sposobów ich osiągnięcia, jak również ocena aktualnego stanu implementacji przepisów unijnych do polskiego prawodawstwa. W treści
artykułu wskazano na potencjalne zagrożenia oraz nieprawidłowości dotychczasowego
funkcjonowania systemu. The number of end life cars increased within the last few years. It is connected
with the high volume of imported cars. In the nearest future there should be created new
dismantling stations in Poland. It is connected with the growing number of end life
vehicles. The stations should comply with EU directives. The task of dismantling end
life cars is becoming a serious problem for the environment. In Poland, over 1 million
of end-of-life vehicles are to be managed annually. Material recycling is becoming
increasingly competitive, as compared to acquiring materials from metal ores (natural
resources). For a long time, Poland will continue to be a place where a considerable
number of vehicles from Western Europe end their lives. Poland has exceptional
chances of the development of the car recycling system and should take advantage of
them!
Collections
The following license files are associated with this item: