Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWoźniak-Łabieniec, Marzena
dc.date.accessioned2021-05-26T17:11:12Z
dc.date.available2021-05-26T17:11:12Z
dc.date.issued2019-12-31
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35867
dc.description.abstractTadeusz Różewicz was a poet for whom works of literature, poetry in particular, were never finite entities. He often changed his poems in consecutive editions. This article discusses the poem Ranny, several versions of which have survived, and which was included in Różewicz’s first poetic collection entitled Niepokój (1947). The discussion applies to the initial four versions of the poem: its evolution starting with the manuscript kept in the archive of the writer’s brother (Stanisław Różewicz), through two typescripts kept in the Archive of the “Odrodzenie” journal, to the first printed edition from that journal. The changes introduced by the poet, who in his actions seems true to the principles of the avant-garde, striving to fulfil the principle proposed by Julian Przyboś, whom he considered a master: the least words, the most content.en
dc.description.abstractTadeusz Różewicz był poetą, dla którego twórczość literacka, zwłaszcza poetycka traktowana była jak nie do końca zamknięty proces. Wielokrotnie zmieniał swe wiersze w kolejnych wydaniach. Tematem artykułu jest wiersz Ranny, którego zachowało się kilka wersji, a który wszedł do pierwszego tomu poetyckiego Niepokój (1947). Przedmiotem opisu są cztery pierwsze wersje wiersza – jego ewolucja, począwszy od rękopisu zachowanego w archiwum brata pisarza (Stanisława Różewicza), poprzez dwa maszynopisy zachowane w Archiwum czasopisma „Odrodzenie” po pierwodruk z tegoż pisma. Zmiany wprowadzane przez poetę, który w swych działaniach okazuje się wiernym uczniem awangardy, zmierzają do realizacji idei jego mistrza Juliana Przybosia: minimum słów, maksimum treści.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectTadeusz Różewicz – poetryen
dc.subjectliterary archiveen
dc.subjectmanuscriptsen
dc.subjectOdrodzenie weeklyen
dc.subjectTadeusz Różewicz – poezjapl
dc.subjectarchiwum literackiepl
dc.subjectrękopisypl
dc.subjecttygodnik „Odrodzenie”pl
dc.titleFrom manuscript to first printed edition. On the early variants of the poem “Ranny” by Tadeusz Różewiczen
dc.title.alternativeOd rękopisu do pierwodruku. O wczesnych wariantach wiersza “Ranny” Tadeusza Różewiczapl
dc.typeArticle
dc.page.number201-216
dc.contributor.authorAffiliationPh.D. hab., Professor of University of Lodz, University of Lodz, Chair of Polish Literature of the 20th and 21st Century, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźen
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesDrzewucki Janusz, “Opis wiersza ‘Opis wiersza’ Tadeusza Różewicza”, Twórczość 2016, issue 10, pp. 97–103.en
dc.referencesJaworski Stanisław, Piszę, więc jestem. O procesie twórczym w literaturze, Universitas, Krakow 1993.en
dc.referencesKruszewski Wojciech, “‘Niepokój’ Tadeusza Różewicza. Notatki do historii projektu artystycznego”, in: Ewangelia odrzuconego. Szkice w 90. Rocznicę urodzin Tadeusza Różewicza, J.M. Ruszar (ed.), Wydawnictwo Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2011, pp. 39–54.en
dc.referencesKruszewski Wojciech, Rękopisy i formy, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010.en
dc.referencesNatanson Jacek, Tygodnik Odrodzenie (1944–1950), PWN, Warsaw 1987.en
dc.referencesPrzekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, Wojciech Browarny, Joanna Orska, Adam Poprawa (eds.), Universitas, Krakow 2007.en
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Margines, ale…, Biuro Literackie, Wrocław 2010.en
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Niepokój, Ossolineum, Wrocław 1980.en
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Niepokój. Wybór wierszy, PIW, Warsaw 1963.en
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, “Tożsamość (wspomnienie o Karolu Kuryluku)”, in: Różewicz Tadeusz, Proza 2, Wydawnictwo Literackie, Krakow 1990, pp. 70–82.en
dc.referencesSkrendo Andrzej, “Nota edytorska”, in: T. Różewicz, Wybór poezji, BN, Wrocław 2016.en
dc.referencesSzymański Wiesław Paweł, „Odrodzenie” i „Twórczość” w Krakowie (1945–1950), Ossolineum, Wrocław 1981.en
dc.referencesWbrew sobie. Rozmowy z Tadeuszem Różewiczem, Jan Stolarczyk (ed.), Biuro Literackie, Wrocław 2011.en
dc.contributor.authorEmailmarzena.wozniak@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.55.11
dc.relation.volume55


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0