Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGontarski, Stanley
dc.date.accessioned2021-05-25T09:43:49Z
dc.date.available2021-05-25T09:43:49Z
dc.date.issued2020-12-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35751
dc.description.abstractThe Theater Is always Dying traces the resilience of live theatrical performance in the face of competing performative forms like cinema, television and contemporary streaming services on personal, hand-held devices and focuses on theater’s ability to continue as a significant cultural, community and intellectual force in the face of such competition. To echo Beckett, we might suggest, then, that theater may be at its best at its dying since its extended demise seems self-regenerating. Whether or not you “go out of the theatre more human than when you went in”, as Ariane Mnouchkin suggests, or whether you’ve had a sense that you’ve been part of, participated in a community ritual, a Dionysia, or whether or not you’ve felt that you’ve been affected by a performative, an embodied intellectual and emotional human experience may determine how you judge the state of contemporary theater. You may not always know the answer to those questions immediately after the theatrical encounter, or ever deliberately or consciously, but something, nonetheless, may have been taking its course. You may emerge “more human than when you went in”.en
dc.description.abstractTeatr zawsze umiera [The Theater Is always Dying] śledzi odporność spektakli teatralnych na żywo w obliczu konkurencyjnych form performatywnych, takich jak kino, telewizja i współczesne usługi przesyłania strumieniowego na osobistych, przenośnych urządzeniach, i koncentruje się na zdolności teatru do kontynuowania roli znaczącej siły kulturowej, społecznej i intelektualnej w obliczu takiej konkurencji. Przypominając Becketta, moglibyśmy zatem zasugerować, że teatr może być na najlepszej drodze umierania, ponieważ jego przedłużający się upadek wydaje się samoregenerować. Niezależnie od tego, czy „wychodzisz z teatru bardziej ludzko niż wtedy, gdy wchodzisz”, jak sugeruje Ariane Mnouchkin, czy też miałeś poczucie, że byłeś częścią, uczestniczyłeś w rytuale społeczności, Dionizja, czy niezależnie od tego, czy czułeś się dotknięty performatywem, ucieleśnione intelektualne i emocjonalne ludzkie doświadczenie może wpłynąć na to, jak oceniasz stan współczesnego teatru. Być może nie zawsze znasz odpowiedź na te pytania natychmiast po spotkaniu teatralnym, a może nawet celowo lub świadomie, ale mimo wszystko coś mogło się toczyć. Możesz okazać się „bardziej ludzki niż wtedy, gdy wszedłeś”.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectCommunitasen
dc.subjectVictor Turneren
dc.subjectDavid Mameten
dc.subjectMarshall McLuhanen
dc.subjectAriane Mnouchkinen
dc.subjectDionysiaen
dc.subjectJerzy Grotowskien
dc.subjectLaboratory Theatreen
dc.subjectPeter Brooken
dc.subjectCharles Marowitzen
dc.subjectRichard Schechneren
dc.subjectAntonin Artauden
dc.subjectHerbert Blauen
dc.subjectSamuel Becketten
dc.subjectCommunitaspl
dc.subjectVictor Turnerpl
dc.subjectDavid Mametpl
dc.subjectMarshall McLuhanpl
dc.subjectAriane Mnouchkinpl
dc.subjectDionizjapl
dc.subjectJerzy Grotowskipl
dc.subjectTeatr laboratoriumpl
dc.subjectPeter Brookpl
dc.subjectCharles Marowitzpl
dc.subjectRichard Schechnerpl
dc.subjectAntonin Artaudpl
dc.subjectHerbert Blaupl
dc.subjectSamuel Beckettpl
dc.titleThe theater is always dyingen
dc.title.alternativeTeatr zawsze umierapl
dc.typeArticle
dc.page.number191-209
dc.contributor.authorAffiliationRobert O. Lawton Distinguished Professor of English, Florida State University, Departmentof English, Tallahassee, FL 32306-1580, USAen
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBeckett Samuel, Endgame, Grove Press, New York 1958.en
dc.referencesBrenman-Gibson Margaret, Clifford Odets: American Playwright: the Years from 1906–1940, Applause, New York 2002.en
dc.referencesCage John, Empty Words: Writings ’73–78 by John Cage, CT: Wesleyan University Press, Middletown 1981.en
dc.referencesDickson Andrew, Ariane Mnouchkine and the Théâtre du Soleil: a life in theatre, “The Guardian” 10.08.2012, https://www.theguardian.com/culture/2012/aug/10/ariane-mnouchkine-life-in-theatre (access 3.11.2020).en
dc.referencesGreen Jesse, How Lucky We Are to Be Alive Right Now, “New York Magazine” (Vulture section) 7.03.2016, http://www.vulture.com/2016/03/new-york-theater-new-golden-age.html (access 3.11.2020).en
dc.referencesKourlas Gia, The Medium Steps Behind the Medium, “The New York Times” 12.07.2009, https://www.nytimes.com/2009/07/13/arts/dance/13bard.html (access 3.11.2020).en
dc.referencesMarowitz Charles, Peter Brook at Eighty, “Swans” 6.06.2005, http://www.swans.com/library/art11/cmarow19.html (access 3.11.2020).en
dc.referencesMcLuhan Marshall, Understanding Media: The Extensions of Man, McGraw Hill [Reissued MIT Press, 1994, with introduction by Lewis H. Lapham; reissued again by Gingko Press, 2003], New York 1964.en
dc.referencesRockwell John, “Dance”: Lucinda Childs and Company, “The New York Times” 1.12.1979, https://www.nytimes.com/1979/12/01/archives/dance-lucinda-childs-and-company.html (access 3.11.2020).en
dc.referencesShatz Adam, Desire Was Everywhere, “London Review of Books” 16.12.2010, vol. 34, no. 4, pp. 9–12, https://www.lrb.co.uk/v32/n24/adam-shatz/desire-was-everywhere (access 3.11.2020).en
dc.references“Theatre Arts Magazine” (1916–1964), https://archive.org/details/theatrearts01newyuoft (access 3.11.2020).en
dc.references“Theatre Arts Magazine” (1916–1964), https://catalog.hathitrust.org/Record/008888331 (access 3.11.2020).en
dc.referencesThe Whitney Presents a Special Exhibition Exploring Lucinda Child’s Legendary Dance, “ArtDaily” 2008, https://whitney.org/artists/11377 (access 3.11.2020).en
dc.contributor.authorEmailsgontarski@fsu.edu
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.59.11
dc.relation.volume59


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0