Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWojtowicz, Witold
dc.date.accessioned2021-05-25T07:15:50Z
dc.date.available2021-05-25T07:15:50Z
dc.date.issued2019-06-27
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35619
dc.description.abstractThe author, referring to the presence of Boethius’ thought (The Consolation of Philosophy – De consolatione philosophiae) in the poetry of Mikołaj Sęp Szarzyński (c. 1550–c. 1581), indicates the presence of the “Model of the Universe” (Clive S. Lewis), Aristotelian vision of the cosmos (Edward Grant) in his work, consistently omitted in Czesław Hernas’ academic textbooks Barok, earlier in the book of Jan Błoński. This non-inclusion leads to misleading interpretations, especially in the context of the theological dimension of this poetry. This sort of literary criticism led to the controversial status of the poet in the history of ancient Polish literature. Sęp Szarzyński took up the tradition of using the Model, even pagan, in the interest of religious content, his faith. The model based on Aristotle’s doctrine brings religious certainty. In fact it strengthens it, but does not weaken faith.en
dc.description.abstractAutor, nawiązując do obecności myśli Boecjusza („O pocieszeniu, jakie daje filozofia”) w poezji Sępa-Szarzyńskiego (ok. 1550–ok 1581), wskazuje na obecność Modelu (C.S. Lewis), arystotelesowskiej wizji kosmosu (E. Grant) w jego twórczości, konsekwentnie pomijanego w podręczniki akademickim Czesława Hernasa, wcześniej zaś w książce Jana Błońskiego. Nieobecność ta prowadzi do mylących interpretacji, zwłaszcza w kontekście teologicznego wymiaru tej poezji. Prowadziła także do kontrowersyjnego statusu poety w historii dawnej literatury polskiej. Sęp podejmuje tradycję korzystania z wyobrażeń Modelu, jeszcze pogańskich, w interesie treści religijnych, swej wiary. Model oparty na doktrynie Arystotelesa przynosi pewność, wzmacnia, nie osłabia wiarę.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectMikołaj Sęp Szarzyńskien
dc.subjectBoethiusen
dc.subject“Model of the Universe”en
dc.subjectMikołaj Sęp Szarzyńskipl
dc.subjectBoecjuszpl
dc.subject„Model wszechświata”pl
dc.titleNowe wydania – stare podręczniki. Kilka uwag o akademickim Sępiepl
dc.title.alternativeNew issues of the poet – old academic textbooks. A few notes about the academic works about Mikołaj Sęp Szarzyński’s verseen
dc.typeArticle
dc.page.number47-78
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Badań Literackich PAN, Pracownia Literatury Średniowiecza, ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawapl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesArystoteles, Metafizyka, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 2, przekł. Kazimierz Leśniak i in., Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990, s. 602–857.pl
dc.referencesBackvis Claude, „Manieryzm”, czyli barok u schyłku XVI wieku na przykładzie Mikołaja Sępa Szarzyńskiego w: tenże, Szkice o kulturze staropolskiej, wyb. tekstów i oprac. Andrzej Biernacki, PIW, Warszawa 1975, s. 167–228.pl
dc.referencesBackvis Claude, Panorama poezji polskiej okresu baroku, red. Alina Nowicka-Jeżowa, Roman Krzywy, t. 2, Wydawnictwo Optima JG, Warszawa 2003.pl
dc.referencesBanaszkiewicz Jacek, Czarna i biała legenda Bolesława Śmiałego, „Kwartalnik Historyczny” 1981, z. 2, s. 353–380.pl
dc.referencesBłoński Jan, Mikołaj Sęp-Szarzyński a początki polskiego baroku, Universitas, Kraków 1996.pl
dc.referencesBoecjusz, O pocieszeniu, jakie daje filozofia, przekł. oprac. Gabriela Kurylewicz, Mikołaj Antczak, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2006.pl
dc.referencesBoethius Christianus? Zur Reception von Boethius’ Consolatio Philosophiae in Mittelalter und Früher Neuzeit, Hg. Reinhold F. Glei, Nicola Kaminski, Franz Lebensaft, De Gruyter, Berlin 2010.pl
dc.referencesBonaventurae, Opera omnia, t. 2: Commentaria in secundum librum sententiarum [Magistri Petri Lombardi], Typographia Collegii S. Bonaventurae, Ad claras Aquas (Quaracchi) 1885.pl
dc.referencesBorowski Andrzej, „Rytmy” Mikołaja Sępa Szarzyńskiego jako autoportret liryczny, „Pamiętnik Literacki” 1983, z. 3, s. 3–30.pl
dc.referencesBouton-Touboulic Anne-Isabelle, Boèce et Augustin. „La Consolation de Philosophie” comme nouveau „De ordine”? „Vita Latina” 2012, s. 184–202.pl
dc.referencesBukhardt Jacob, Stulecie reformacji w Niemczech (1517–1617). Między rewolucją medialną a przełomem instytucjonalnym, przekł. J. Górny, Wiedza Powszechna, Warszawa 2009.pl
dc.referencesCourcelle Pierre, La consolation de Philosophie dans la tradition littéraire. Antécédents et postérité de Boèce, Études Augustiniennes, Paris 1967.pl
dc.referencesCurtius Ernst Robert, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przekł. i oprac. Andrzej Borowski, Universitas, Kraków 1997.pl
dc.referencesCybulska-Bohuszewicz Ewa, „On utwierdził na wieki niebo niestanowne”. Chrześcijańska wizja kosmosu w poezji polskiej (od połowy XVI do połowy XVIII wieku), Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2010.pl
dc.referencesDelumeau Jean, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w., t. 1, przekł. Jan Maria Kłoczowski, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1986.pl
dc.referencesDenzinger Heinrich, Enchiridion symbolorum, definitionum et declarationum de rebus fidei et morum. Herder, Freiburg im Breisgau 1991.pl
dc.referencesEvans Rhiannon, Utopia antiqua. Readings of the Golden Age and Decline at Rome, Routledge, London 2008.pl
dc.referencesGłombiowska Zofia, „Sonet I” Mikołaja Sępa Szarzyńskiego – obrona dawnej interpretacji”, „Pamiętnik Literacki”, 1978, z. 1, s. 401–408.pl
dc.referencesGłombiowska Zofia, Łacińskie utwory Mikołaj Sępa Szarzyńskiego, w: Łacińska poezja w dawnej Polsce, red. Teresa Michałowska, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 1995, s. 103–118.pl
dc.referencesGrafton Anthony, Introduction, w: Jacob Burckhardt, The Civilization of the Renaissance in Italy: An Essay, trans. S.G.C. Middlemore, The Folio Society, London 2004, s. V–XXVII.pl
dc.referencesGrane Leif, Wyznanie augsburskie. Wprowadzenie w podstawowe myśli Reformacji luterańskiej, przekł. Kornelia Lazar, Janusz Tadeusz Maciuszko, Wydawnictwo Augustana, Bielsko-Biała 2002.pl
dc.referencesGrant Edward, Planets, Stars, and Orbs. The Medieval Cosmos 1250–1650, Cambridge University Press, Cambridge 1994.pl
dc.referencesGrant Edward, Średniowieczne podstawy nauki nowożytnej w kontekście religijnym, instytucjonalnym oraz intelektualnym, przekł. Tadeusz Szafrański, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005.pl
dc.referencesGruchała Janusz S., Wstęp, w: Mikołaj Sęp Szarzyński, Poezje, wstęp i oprac. Janusz S. Gruchała, Universitas, Kraków 1997, s. 5–57.pl
dc.references[Grześkowiak Radosław, Karpiński Adam, Mrowcewicz Krzysztof], Wprowadzenie do lektury, w: Mikołaj Sęp Szarzyński, Poezje zebrane, wyd. R. Grześkowiak, A. Karpiński, współpraca K. Mrowcewicz, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2001, BPS, t. 23, s. 5–29.pl
dc.referencesHernas Czesław, Barok, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1976.pl
dc.referencesHernas Czesław, Barok, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.pl
dc.referencesHernas Czesław, Barok, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.pl
dc.referencesHernas Czesław, Literatura baroku, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1989.pl
dc.referencesHoły-Łuczaj Magdalena, Czy „zwrot polityczny” to „zwrot marksistowski”? Projekt „Krytyki Politycznej” a marksistowska tradycja literaturoznawcza, „Literaturoznawstwo” 2012–2013, nr 6–7, s. 11–26.pl
dc.referencesHoracjusz Flakkus Kwintus, Dzieła wszystkie, t. 1: Ody i epody, wyd. Oktawian Jurewicz, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1986.pl
dc.referencesKarpiński Adam, Filologiczne pytania do Mikołaja Sępa-Szarzyńskigo na marginesie rękopiśmiennych wierszy z „Rytmów”, w: „Corona scientiarum”. Studia z historii literatury i kultury nowożytnej ofiarowane Profesorowi Januszowi Pelcowi, red. Janusz A. Chrościcki, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2004, s. 71–87.pl
dc.referencesKijewska Agnieszka, Filozof i jego muzy. Antropologia Boecjusza – jej źródła i recepcja, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2011.pl
dc.referencesKrawiec Adam, Ciekawość świata w średniowiecznej Polsce. Studium z dziejów geografii kreacyjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010.pl
dc.referencesKünstler-Langner Danuta, Przeżycie czasu w poezji Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego, w: „Corona scientiarum”. Studia z historii literatury i kultury nowożytnej ofiarowane Profesorowi Januszowi Pelcowi, red. Janusz A. Chrościcki, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2004, s. 103–113.pl
dc.referencesLawenda Tomasz, Wątki augustyńskie i ignacjańskie w poetyckiej refleksji o wojnie duchowej Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2010–2011, s. 17–39.pl
dc.referencesLewis Clive Staples, Odrzucony obraz. Wprowadzenie do literatury średniowiecznej i renesansowej, przekł. Witold Ostrowski, Znak, Kraków 1995.pl
dc.referencesLoewe Johann Heinrich, Kampf zwischen Realismus und Nominalismus im Mittelalter, Kosmack & Neugebauer, Prag 1876.pl
dc.referencesMaver Giovanni, Rozważania nad poezja Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, „Pamiętnik Literacki” 1957, z. 2, s. 308–334.pl
dc.referencesMrowcewicz Krzysztof, Czemu wolność mamy? Antynomie wolności w poezji Jana Kochanowskiego i Mikołaj Sępa Szarzyńskiego, Ossolineum, Wrocław 1987.pl
dc.referencesMrowcewicz Krzysztof, Palimpsesty Sępowe, w: „Corona scientiarum”. Studia z historii literatury i kultury nowożytnej ofiarowane Profesorowi Januszowi Pelcowi, red. Janusz A. Chrościcki, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2004, s. 57–69.pl
dc.referencesMrowcewicz Krzysztof, Trivium poetów polskich epoki baroku: klasycyzm – manieryzm – barok, Wydawnictwo IBL PAN Warszawa 2005.pl
dc.referencesNadolski Bronisław, Ze studiów nad twórczością M. Sępa Szarzyńskiego, „Pamiętnik Literacki” 1930, s. 1–25.pl
dc.referencesNauta Lodi, The Consolation. The Latin commentary tradition 800–1700, w: The Cambridge Companion to Boethius, red. John Marenbon, Cambridge University Press, Cambridge 2009, s. 205–278.pl
dc.referencesNauta Lodi, Some Aspects of Boethius’ Consolatio Philosophiae in the Renaissance’, w: Boèce ou la chaîne des savoirs. Actes du colloque international de la Fondation Singer-Polignac, Ed. Alain Galonnier, Peeters, Leuven 2003, s. 767–778.pl
dc.referencesNorth John D., Historia astronomii i kosmologii, przekł. Tadeusz Dworak i Tamara Dworak, Książnica, Warszawa 1997.pl
dc.referencesObremski Krzysztof, Obraz Boga w polskiej liryce religijnej XVII wieku, TNT, Toruń 1990.pl
dc.referencesOng Walter Jackson, Od mimesis do ironii: pismo i druk jako powłoki głosu, w: Walter Jackson Ong, Osoba, świadomość, komunikacja, wyb, przekł. Józef Japola Wydawnictwo UW, Warszawa 2009, s. 86–120.pl
dc.referencesOwczarek Bogdan, Wstęp, w: Marksizm i literaturoznawstwo współczesne, red. Andrzej Lam, Bogdan Owczarek, PIW, Warszawa 1979, s. 5–44.pl
dc.referencesPatrologa latina, ed. Jean-Paul Migne, Sirou, Parisiis 1844– (t. 10, 42, 54).pl
dc.referencesPłaszczyńska-Herman Katarzyna, Książka Mikołaja Sępa Szarzyńskiego. Słów kilka o odkryciu dokonanym w Bibliotece oo. Dominikanów w Krakowie, „Terminus” 2013, z. 4, s. 445–462.pl
dc.referencesRóżycki Ignacy, Apropriacja, w: Encyklopedia katolicka, t. 1, red. Feliks Gryglewicz, Romuald Łukaszyk, Zygmunt Sułowski, Drukarnia Pallottinum, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1973, szp. 841.pl
dc.referencesShanzer Danuta, Interpreting the ‘Consolation’, w: The Cambridge Companion to Boethius, red. John Marenbon, Cambridge University Press, Cambridge 2009, s. 228–254.pl
dc.referencesSharples Robert, Fate, prescience and free will, w: The Cambridge Companion to Boethius, red. John Marenbon, Cambridge University Press, Cambridge 2009, s. 207–227.pl
dc.referencesSinko Tadeusz, Wstęp, w: Mikołaj Sęp Szarzyński, Rytmy oraz anonimowe pieśni i listy miłosne z wieku XVI, oprac. Tadeusz Sinko, Ossolineum, Kraków 1928, s. III–XXXV.pl
dc.referencesSyndikus Hans Peter, Die Lyrik des Horaz. Eine Interpretation der Oden, Bd. 2, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1973.pl
dc.referencesSzarzyński Mikołaj Sęp, „Rytmy abo wiersze polskie” oraz cykl erotyków, oprac., wstęp Julian Krzyżanowski, Ossolineum, Wrocław 1973.pl
dc.referencesSzarzyński Mikołaj Sęp, Poezje zebrane, wyd. Radosław Grześkowiak, Adam Karpiński, współpraca Krzysztof Mrowcewicz, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2001.pl
dc.referencesSzczukowski Ireneusz, „Homo inquietus”. Wątki augustyńskie w poezji Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, w: „Corona scientiarum”. Studia z historii literatury i kultury nowożytnej ofiarowane Profesorowi Januszowi Pelcowi, red. Janusz A. Chrościcki, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2004, s. 115–134.pl
dc.referencesUrbański Piotr, Natura i łaska. Mikołaja Sępa Szarzyńskiego poetycki traktat o naturze i łasce, „Pamiętnik Literacki” 1994, z. 4, s. 5–26.pl
dc.referencesVincenz Andrzej, „Sonet I” Mikołaja Sępa Szarzyńskiego. Próba ponownej lektury, „Pamiętnik Literacki” 1976, z. 4, s. 131–188.pl
dc.referencesVogel Christian, Boethius’ Übersetzungsprojekt. Philosophische Grundlagen und didaktische Methoden eines spätantiken Wissenstransfers, Harrassowitz, Wiesbaden 2016.pl
dc.referencesWeintraub Wiktor, Do charakterystyki stylu Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego, w: Wiktor Weintraub, Od Reja do Boya, PIW, Warszawa 1977, s. 45–62.pl
dc.referencesWetherbee Winthrop, The ‘Consolation’ and medieval literature, w: The Cambridge Companion to Boethius…, s. 279–302.pl
dc.referencesWildiers Norbert Max, Obraz świata a teologia, przekł. Jan Doktór, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1985.pl
dc.referencesWyderka Bogusław, Przedziwny wszędzie. O stylu Mikołaja Sępa Szarzyńskiego na tle tendencji stylistycznych, poezji polskiego renesansu, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2002.pl
dc.referencesZiomek Jerzy, Renesans, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1976.pl
dc.contributor.authorEmailwitold.wojtowicz@interia.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.53.03
dc.relation.volume53


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0