Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBiskupska, Kamilla
dc.contributor.editorFerenc, Tomasz
dc.contributor.editorDymarczyk, Waldemar
dc.contributor.editorChomczyński, Piotr
dc.date.accessioned2021-05-19T19:07:33Z
dc.date.available2021-05-19T19:07:33Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationBiskupska K., Analiza dyskursywna amerykańskich plakatów rekrutacyjnych okresu II wojny światowej, [w:] Socjologia wizualna w praktyce. Plakat jako narzędzie propagandy wojennej, Ferenc T., Dymarczyk W., Chomczyński P. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 124-150, DOI: 10.18778/7525-616-1.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-616-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35542
dc.descriptionAutorka w niniejszym tekście przedstawiła nowe podejścia do materiału wizualnego, opartego na tradycji językoznawczej – analizie dyskursu (discourse analysis – dalej DA). Chciała pokazać możliwości zastosowania tego interdyscyplinarnego ujęcia obrazowości. Analizowanym nośnikiem informacji był plakat, a materiałem badawczym amerykański plakat rekrutacyjny z okresu II wojny światowej. Przedstawiła propozycję dyskursywnej analizy zebranego materiału, ze szczególnym uwzględnieniem roli barw w tym przekazie.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFerenc T., Dymarczyk W., Chomczyński P. (red.), Socjologia wizualna w praktyce. Plakat jako narzędzie propagandy wojennej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectamerykańskie plakaty rekrutacyjnepl_PL
dc.subjectII wojna światowapl_PL
dc.subjectkolorpl_PL
dc.subjectanaliza dyskursywnapl_PL
dc.subjectplakatpl_PL
dc.titleAnaliza dyskursywna amerykańskich plakatów rekrutacyjnych okresu II wojny światowejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011pl_PL
dc.page.number124-150pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-887-5
dc.referencesBerger, J., (2009), Sposoby widzenia. Warszawa: Aletheia.pl_PL
dc.referencesBartmiński, J., (1990), Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata, [w:] J. Bartmiński (red.), Językowy obraz świata. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesBergström, B., (2009), Komunikacja wizualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBernstein, D., (2005), Billboard! Reklama otwartej przestrzeni. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesChlewiński, Z., (1999), Dynamiczna organizacja pojęć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesChudzik, A., (2006), Typ ikoniczności w szyldach, [w:] E. Tabakowska (red.), Ikoniczność znaku. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesD’Alleva, A., (2006), Jak studiować historię sztuki. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesFairclough, N., (1995), Critical Discourse Analysis: the Critical Study of Language. London: Longman.pl_PL
dc.referencesFerenc, T., (2009), Bohater, wróg, zdrajca – amerykańskie i niemieckie plakaty z okresu II wojny światowej, [w:] M. Lisiecki (red.), Sztuki wizualne jako nośniki ideologii. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl_PL
dc.referencesFoucault, M., (1993), Nadzorować i karać: narodziny więzienia. Warszawa: Altheia–Spacja.pl_PL
dc.referencesGage, J., (2008), Kolor i kultura. Teorie i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesHoy, A. H., (2006), Wielka księga fotografii. Warszawa: Wydawnictwo G+J RBA.pl_PL
dc.referencesJarecka, U., (2008), Propaganda wizualna słusznej wojny. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesJarecka, U., (2009), Nikczemny wojownik na słusznej wojnie. Wybrane aspekty obrazu wojny w mediach wizualnych. Warszawa: Wydawnictwo Trio.pl_PL
dc.referencesKról, E. C., (1999), Propaganda i indoktrynacja narodowego socjalizmu w Niemczech 1919–1945. Warszawa: Wydawnictwo IS PAN, Oficyna Wydawnicza RYTM.pl_PL
dc.referencesKubuj, D., (2006), Outdoor. Reklama zewnętrzna w kontekście historii i współczesności. Warszawa: Ströer Media.pl_PL
dc.referencesLewiński, P. H., (2008), Retoryka reklamy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesMascelli, J., (2008), Pięć tajników warsztatu filmowego. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.pl_PL
dc.referencesNowakowska, A., (2008), Semantyka barw w służbie ideologii, [w:] I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, (red.), Ideologie w słowach i obrazach. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesOssowski, S., (1958), U podstaw estetyki. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesPiekot, T., (2006), Dyskurs polskich wiadomości prasowych. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesPopek, S., (2008), Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesPotter, J., (1998), Discoursive Social Psychology: From Attitudes to Evaluative Practices, „European Review of Social Psychology”, No 9: 233–266.pl_PL
dc.referencesPotter, J., Edwards D., (1999), Social Representation and Discursive Psychology: From Cognition to Action, „Culture and Psychology”, No 5: 447–458.pl_PL
dc.referencesPotter, J., Wetherell, M., Gill, R., Edwards, D., (1990), Discourse: Noun, Verb or Social Practice? „Philosophical Psychology”, No 3: 205–217.pl_PL
dc.referencesRewers, E., (1995), Teoria dyskursu i ich znaczenie dla badań nad literaturą, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1.pl_PL
dc.referencesRose, G., (2007), Visual Methodologies. An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. Los Angeles–London–New Delhi–Singapore: Sage.pl_PL
dc.referencesRoss, P. E., (2004), Wszystkie barwy języka, „Świat Nauki”, nr 6: 26–27.pl_PL
dc.referencesSchirato, T., Webb, J., (2007), Understanding the visual. Los Angeles–London–New Delhi–Singapore: Sage.pl_PL
dc.referencesStafiej, A., (2002), Historia reklamy społecznie użytecznej, [w:] D. Maison, P. Wasilewski (red.), Propaganda dobrych serc czyli rzecz o reklamie społecznej. Warszawa: Agencja Wasilewski.pl_PL
dc.referencesSturken, M., Cartwright, L., (2001), Practises of looking. An introduction to visual culture. Oxford: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesSzczęsna, E., (2007), Perswazyjność piękna, [w:] K. Wilkoszewska (red.), Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesSztandara, M., (2004), Słów kilka o fotografii. Propozycje badawcze i możliwe interpretacje, [w:] G. Pełczyńki, R. Vorbrich (red.), Antropologia wobec filmu i fotografii. Poznań: Biblioteka Telgte Wydawnictwo.pl_PL
dc.referencesTokarski, R., (1995), Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesWiddowson, H. G., (2004), Text, Context, Pretext. Critical Issues in Discourse Analysis. Oxford: Blackwell Publishing.pl_PL
dc.referencesWitkowski, T., (2003), World War II poster campaings: preaching frugality to American Consumers. „Journal of Advertising”, No 31 (1): 69–82, za: Kubuj, D., (2006), Outdoor. Reklama zewnętrzna w kontekście historii i współczesności. Warszawa: Ströer Media.pl_PL
dc.referencesWyrwas, K., Sujkowska-Sobisz, K., (2005), Mały słownik terminów teorii tekstu. Warszawa: Rytm.pl_PL
dc.referencesZausznica, A., (1959), Nauka o barwie. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesZeugner, G., (1965), Barwa i człowiek. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-616-1.06
dc.disciplinehistoriapl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe