Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRzeźnik, Martyna
dc.date.accessioned2021-05-05T17:56:39Z
dc.date.available2021-05-05T17:56:39Z
dc.date.issued2018-11-22
dc.identifier.issn2391-8551
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35408
dc.description.abstractVideo games are a crucial part of contemporary reality. Their popularity has contributed to the appearance of the esports scene, and thus to the emergence of a new media genre: the esports commentary. In this paper I apply Maria Wojtak’s method of genological research to analyze the esports commentary to the game sessions of Counter Strike: Global Offensive. In accordance with the author’s premises I examine four genre aspects. The first is structure, i.e., the delimitative framework as well as particular segments which make up the entire commentary. The next aspect, the pragmatic one, concerns the relationship between the addresser (commentator) and the addressee (Internet user). What is also needed is a description of the cognitive aspect, i.e., subject matter, valuation, and other elements of the genre’s lingual image of the world. The final aspect is the characteristic stylistic traits of the esports commentary, such as its colloquial nature, its emotionality, or its jargon vocabulary. The main conclusion of the paper is that it is suitable to adapt Maria Wojtak’s method to the research into esports commentary as a new media genre.en
dc.description.abstractGry komputerowe są niezwykle istotnym elementem współczesnej rzeczywistości. Ich popularność przyczyniła się do powstania sceny e-sportowej, a tym samym do zaistnienia nowego gatunku medialnego, jakim jest komentarz e-sportowy. W powyższym artykule ukazuję zastosowanie w analizie komentarza e-sportowego do meczów Counter Strike: Global Offensive metody badań genologicznych autorstwa Marii Wojtak. Zgodnie z założeniami autorki metody analizuję cztery aspekty gatunkowe. Pierwszym z nich jest struktura, a więc rama delimitacyjna oraz poszczególne segmenty, z jakich składa się cały komentarz. Kolejny aspekt, pragmatyczny, dotyczy relacji między nadawcą – komentatorem a odbiorcą – internautą. Dalej konieczny jest opis aspektu poznawczego, czyli tematyki, wartościowania i innych elementów tworzących językowy obraz świata, występujący w danym gatunku. Ostatnim aspektem są cechy stylistyczne charakterystyczne dla komentarza e-sportowego, takie jak potoczność, emocjonalność czy leksyka żargonowa. Główny wniosek płynący z artykułu wskazuje na stosowność zaadaptowania metody Marii Wojtak do badań nad nowym gatunkiem medialnym, jakim jest komentarz e-sportowy.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesReplay. The Polish Journal of Game Studies;1en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectlinguistic genologyen
dc.subjectmedia genresen
dc.subjectesports commentaryen
dc.subjectCounter Strike: Global Offensiveen
dc.subjectgenologia lingwistycznapl
dc.subjectgatunki medialnepl
dc.subjectkomentarz e-sportowypl
dc.subjectCounter Strike: Global Offensivepl
dc.titleGenologia lingwistyczna a badania nad komentarzem e-sportowym (problemy metodologiczne)pl
dc.typeArticle
dc.page.number49-65
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2449-8394
dc.referencesBachtin, M. (1986). Estetyka twórczości słownej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.referencesBalcerzan, E. (1999). W stronę genologii multimedialnej. Teksty Drugie, 10(6): 7–24.pl
dc.referencesFras, J. (2013). O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.referencesGoban-Klas, T. (2006). Media i komunikowanie masowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesGrochala, B. (2016). Transmisja telewizyjna w ujęciu genologii lingwistycznej na materiale transmisji meczów piłki nożnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesGrzesiuk, A. (1995). Składnia wypowiedzi emocjonalnych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl
dc.referencesOstaszewska, D. (2008). Genologia lingwistyczna jako subdyscyplina współczesnego językoznawstwa. W: D. Ostaszewska, R. Cudak (red.), Polska genologia lingwistyczna (s. 11–33). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesSzkudlarek-Śmiechowicz, E. (2015). Magazyn telewizyjny jako gatunek w formie kolekcji. W: D. Ostaszewska, J. Przyklen (red.), Gatunki mowy i ich ewolucja (tom V: Gatunek a granice, s. 393–403). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.referencesSzkudlarek-Śmiechowicz, E. (2016). Strukturalno-stylistyczne cechy gatunku, a kształtowanie relacji nadawczo-odbiorczych w telenoweli paradokumentalnej „Szkoła”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literaria Polonica, 18(2): 49–62.pl
dc.referencesWitosz, B. (2005). Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.referencesWojtak, M. (2004). Gatunki prasowe. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl
dc.referencesWojtak, M. (2006). Gatunek w formie kolekcji a kolekcja gatunków. W: Z. Krążyńska, Z. Zagórski (red.), Poznańskie Spotkania Językoznawcze (tom XV, s. 143–152). Poznań: Wydawnictwo PTPN.pl
dc.referencesWojtak, M. (2008). Wzorce gatunkowe wypowiedzi a realizacje tekstowe. W: D. Ostaszewska, R. Cudak (red.), Polska genologia lingwistyczna (s. 353–361). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesHidden Path Entertainment, Valve Corporation (2012). Counter Strike: Global Offensive [gra wieloplatformowa]. USA: Valve Corporation.pl
dc.referencesRiot Games (2009). League of Legends [PC, Mac]. USA: Riot Games.pl
dc.contributor.authorEmailrzeznik.martyna@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2391-8551.05.03
dc.relation.volume5


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0