Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJasny, Michał
dc.date.accessioned2021-03-24T11:00:37Z
dc.date.available2021-03-24T11:00:37Z
dc.date.issued2020-12-30
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34526
dc.description.abstractElectronic sports is a new phenomenon in scientific research. Many issues within it have not been systematically analyzed. The use of artificial substances to improve human physical abilities is most often addressed in the context of deviation in sports. E-sports partially reflects sporting functionality, but in the area of doping and anti-doping control in video game competitions, it is difficult to delineate the boundary between what is allowed and what is forbidden. The aim of this work is to reconstruct the social assessment of doping in e-sports based on the attitudes and experience of fans and players. Most players accept the use of stimulants, such as energy drinks. Some of them also observe the use of prohibited substances during games. E-sports enthusiasts usually support anti-doping controls modeled on traditional sports and emphasize the importance of structural determinants of the issue, such as allowing the use of prohibited means.en
dc.description.abstractNa horyzoncie badań naukowych pojawiło się nowe zjawisko – sport elektroniczny. Wiele zagadnień w jego obrębie wciąż nie doczekało się usystematyzowanej analizy. Problem stosowania sztucznych substancji lub metod w celu poprawy fizycznych możliwości człowieka najczęściej podejmuje się w kontekście dewiacji w sporcie. E-sport częściowo odzwierciedla sportową funkcjonalność, ale w zakresie dopingu i kontroli antydopingowych we współzawodnictwie w grach wideo trudno postawić granicę między tym, co dozwolone, a tym, czego nie wolno robić. Celem prezentowanej pracy jest próba rekonstrukcji społecznej oceny zjawiska dopingu w e-sporcie na podstawie postaw oraz doświadczeń sympatyków i użytkowników gier. Graczy najczęściej charakteryzuje pozytywne nastawienie do stosowania substancji stymulujących, takich jak napoje energetyzujące. Niektórzy z nich w swoim otoczeniu obserwują przypadki stosowania niedozwolonych substancji podczas rozgrywek. Sympatycy e-sportu przeważnie popierają kontrole antydopingowe wzorowane na sporcie tradycyjnym i podkreślają znaczenie strukturalnych determinantów omawianego problemu, takich jak przyzwolenie otoczenia na stosowanie zabronionych środków.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;75pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsociology of sporten
dc.subjectdopingen
dc.subjecte-sportsen
dc.subjectvideo gamesen
dc.subjectsocjologia sportupl
dc.subjectdopingpl
dc.subjecte-sportpl
dc.subjectgry wideopl
dc.titleDoping in e-sports. An empirical exploration and search for sociological interpretationsen
dc.title.alternativeDoping w e-sporcie. Próba eksploracji empirycznej i poszukiwanie interpretacji socjologicznychpl
dc.typeArticle
dc.page.number85-99
dc.contributor.authorAffiliationDepartment of Humanities and Social Sciences, University of Physical Education, ul. Marymoncka 34, 00-968 Warszawaen
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAltukhov S., Nauright J. (2018), The New Sporting Cold War: Implications of the Russian Doping Allegations for International Relations and Sport, “Sport in Society”, no. 8(21), pp. 1120–1136.en
dc.referencesBaldwin A. (2019), Targeted tests having an impact in esports, says Verroken, https://www.reuters.com/article/us-sport-doping/targeted-tests-having-an-impact-in-esports-says-verroken-idUSKCN1RT2D4 (accessed 2.10.2019).en
dc.referencesBrewer B.D. (2002), Commercialization in Professional Cycling 1950–2001: Institutional Transformations and the Rationalization of “Doping”, “Sociology of Sport Journal”, no. 19(3), pp. 276–301.en
dc.referencesBryce J., Rutter J. (2002), Killing like a girl: Gendered gaming and girl gamers’ visibility, http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/05164.00312.pdf (accessed 26.09.2019).en
dc.referencesChomczyk T. (2019), Afera cheaterska w ESL MP. Skoro dopuszczono się oszustwa, to dlaczego nie ma również kar indywidualnych?, https://esportmania.pl/big-stories/tajemnice-z-watykanu-zdyskwalifikowane-z-udzialu-w-esl-mistrzostwach-polski/0wgwqh4 (accessed 23.10.2019).en
dc.referencesCoakley J., Hughes R. (1991), Positive Deviance among Athletes: The Implications of Over Conformity to the Sport Ethic, “Sociology of Sport Journal”, no. 8(4), pp. 307–325.en
dc.referencesConnolly J. (2015), Civilising Processes and Doping in Professional Cycling, “Current Sociology”, no. 63(7), pp. 1037–1057.en
dc.referencesConsalvo M. (2007), Cheating: Gaining Advantage in Video Games, MIT Press, Cambridge.en
dc.referencesCypryjański M. (2018), E-sport: optymalizacja gracza, Helion, Gliwice.en
dc.referencesDąbrowski A. (2011), E-sport – przydawka czy coś więcej?, [in:] Ł. Rogowski, R. Skrobacki (eds.), Społeczne zmagania ze sportem, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, pp. 117–139.en
dc.referencesDennis M. (2015), The East German Doping Programme, [in:] V. Møller, I. Waddington, J.M. Hoberman (eds.), The Routledge Handbook of Drugs and Sport, Routledge, Abingdon–New York, pp. 170–180.en
dc.referencesDziubiński Z. (2019), Dewiacje w sporcie wyczynowym, [in:] Z. Dziubiński, Z. Krawczyk, M. Lenartowicz (eds.), Socjologia kultury fizycznej, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa, pp. 342–356.en
dc.referencesFunk D.C., Pizzo A.D., Baker B.J. (2018), eSport management: Embracing eSport education and research opportunities, “Sport Management Review”, no. 1(21), pp. 7–13.en
dc.referencesGawroński W., Ziemba A. (2005), Wybrane problemy dopingu a wspomaganie zdolności wysiłkowych w sporcie, [in:] A. Jagier, K. Nazar, A. Dziak (eds.), Medycyna sportowa, Polskie Towarzystwo Medycyny Sportowej, Warszawa, pp. 501–519.en
dc.referencesGroenke S. (2019), Tajemnice Watykanu odkryte. ESL tłumaczy dyskwalifikację zespołu, https://eweszlo.pl/tajemnice_watykanu_odkryte_esl_tlumaczy_dyskwalifikacje_zespolu/ (accessed 23.10.2019).en
dc.referencesHemphill D. (2005), Cybersport, “Journal of the Philosophy of Sport”, no. 32(2), pp. 195–207.en
dc.referencesHodson H. (2014), Esports: Doping is rampant, industry insider claims, https://www.newscientist.com/article/dn26051-esports-doping-is-rampant-industry-insider-claims/ (accessed 20.10.2019).en
dc.referencesHolden J.T., Kaburakis A., Rodenberg R. (2017), The Future Is Now: Esports Policy Considerations and Potential Litigation, “Journal of Legal Aspects of Sport”, no. 27(1), pp. 46–78.en
dc.referencesIrwin S.V., Naweed A. (2018), BM’ing, Throwing, Bug Exploiting, and Other Forms of (Un)Sportsmanlike Behavior in CS:GO Esports, “Games and Culture”, https://doi.org/10.1177/1555412018804952en
dc.referencesJenny S.E., Manning R.D., Keiper M.C., Olrich T.W. (2017), Virtual(ly) Athletes: Where eSports Fit Within the Definition of “Sport”, “Quest”, no. 69(1), pp. 1–18.en
dc.referencesJonasson K., Thiborg J. (2010), Electronic sport and its impact on future sport, “Sport in Society”, no. 13(2), pp. 287–299.en
dc.referencesKotkowski Ł. (2019), Nie, Razer nie zrobił energetyka dla graczy. Razer wprowadza dedykowane odżywki do świata e-sportu, https://www.spidersweb.pl/2019/06/razer-respawn-dla-napoj-dla-graczy.html?fbclid=IwAR0blou7zSSlF26lvpC2euoQOKZYNCuRQExrqhzNCWD7pd3NF1oEeiBK1hA (accessed 17.10.2019).en
dc.referencesLeszczyńska A. (2017), Doping, [in:] H. Jakubowska, P. Nosal (eds.), Socjologia sportu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, pp. 11–24.en
dc.referencesMalcolm D. (2008), Prohibition of Drugs, [in:] D. Malcolm, The SAGE Dictionary of Sport Studies, SAGE Publications, London, pp. 74–76.en
dc.referencesMottram D.R. (2011), A Historical Perspective of Doping and Anti-Doping in Sport, [in:] D.R. Mottram (ed.), Drugs in Sport, Routledge, Abingdon, pp. 21–34.en
dc.referencesNewzoo (2019a), 2019 Global Esports Market, https://newzoo.com/key-numbers/ (accessed 26.09.2019).en
dc.referencesNewzoo (2019b), 2018–2020 Global Esports Audience, https://newzoo.com/key-numbers/ (accessed 26.09.2019).en
dc.referencesNosal P. (2017), Technologia, [in:] H. Jakubowska, P. Nosal (eds.), Socjologia sportu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, pp. 231–241.en
dc.referencesReitman J.G., Anderson-Coto M.J., Lee J.S., Wu M., Steinkuehler C. (2019), Esports Research: A Literature Review, “Games and Culture”, no. 15(1), https://doi.org/10.1177/1555412019840892en
dc.referencesRosen D.M. (2008), Dope. A History of Performance Enhancement is Sports from the Nineteenth Century to Today, Praeger, Westport–London.en
dc.referencesSas-Nowosielski K. (2006), Glosa do dyskusji nad legalizacją dopingu w sporcie, “Sport Wyczynowy”, no. 3–4, pp. 59–65.en
dc.referencesSavulescu J., Foddy B., Clayton M. (2004), Why We Should Allow Performance Enhancing Drugs in Sport, “British Journal of Sports Medicine”, no. 38(6), pp. 666–670.en
dc.referencesSchneider A.J., Butcher R.B. (2000), A Philosophical Overview of the Arguments on Banning Doping in Sport, [in:] C. Tamburrini, T. Tännsjö (eds.), Values in Sport. Elitism, Nationalism, Gender Equality and the Scientific Manufacturing of Winners, E & FN Spon, London, pp. 185–199.en
dc.referencesSchumacher G. (1999), Science – No Thanks! Theses Against a Fruitless Venture, [in:] E. Müller, G. Zallinger, F. Ludescher (eds.), Science in Elite Sport, E & FN Spon, London, pp. 36–43.en
dc.referencesStępnik A. (2009), E-sport z perspektywy teorii sportu, “Homo Ludens”, no. 1, pp. 213–222.en
dc.referencesTamburrini C. (2000), What’s Wrong with Doping?, [in:] C. Tamburrini, T. Tännsjö (eds.), Values in Sport. Elitism, Nationalism, Gender Equality and the Scientific Manufacturing of Winners, E & FN Spon, London, pp. 200–216.en
dc.referencesThiel A., John J.M. (2018) Is eSport a “real” sport? Reflections on the Spread of Virtual Competitions, “European Journal for Sport and Society”, no. 15(4), pp. 311–315.en
dc.referencesThomas C.J., Rothschild J., Earnest C.P., Blaisdell A. (2019), The Effects of Energy Drink Consumption on Cognitive and Physical Performance in Elite League of Legends Players, “Sports”, no. 7(9), https://doi.org/10.3390/sports7090196en
dc.referencesVan Hilvoorde I., Pot N. (2016), Embodiment and Fundamental Motor Skills in eSports, “Sport, Ethics and Philosophy”, no. 10(1), pp. 14–27.en
dc.referencesWaddington I. (2008), Drugs, [in:] D. Malcolm, The SAGE Dictionary of Sport Studies, SAGE Publications, London, pp. 72–74.en
dc.referencesWojtaszyn D. (2011), Sport w cieniu polityki. Instrumentalizacja sportu w NRD, Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.en
dc.referencesYesalis C.E., Bahrke M.S. (2002), History of Doping in Sport, “International Sports Studies”, no. 24(1), pp. 42–76.en
dc.referencesZagała K., Strzelecki A. (2019), eSports Evolution in Football Game Series, “Physical Culture and Sport. Studies and Research”, no. 83(1), pp. 50–62.en
dc.referencesZhouxiang L. (2016), From E-Heroin to E-Sports: The Development of Competitive Gaming in China, “The International Journal of the History of Sport”, no. 33(18), pp. 2186–2206.en
dc.contributor.authorEmailmichal.jasny@awf.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.75.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0