Show simple item record

dc.contributor.authorSikorska, Karolina
dc.date.accessioned2021-03-24T07:54:54Z
dc.date.available2021-03-24T07:54:54Z
dc.date.issued2019-09-30
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34475
dc.description.abstractThe article analyses the category of sisterhood and ways of its functioning in the Polish feminist discourse. It was conducted on the articles published in the media, created after the 10th Congress of Women (Łódź, 16–17.06.2018). One of these article tells the story of women security guard and shows how improperly she was treated by organizers of the Congress during the work at Congress. This history has become an important reference point for subsequent texts. It has revealed various positions and value systems organizing contemporary thinking about sisterhood, which I present in the article using three types of narrations that emerged from the analysis of the indicated texts: (1) the narration of difference, (2) the narration of solidarity over divisions and (3) the narration of sisterhood as a struggle.en
dc.description.abstractArtykuł stanowi analizę kategorii siostrzeństwa i sposobów jej funkcjonowania w polskim dyskursie feministycznym. Została ona przeprowadzona w oparciu o artykuły publikowane w mediach, powstałe po X Kongresie Kobiet (Łódź, 16–17.06.2018). Jeden z nich przedstawia sprawę pracownicy ochrony i zaniedbań ze strony organizatorek Kongresu, jakie zaistniały w związku z jej pracą. Historia ta stała się ważnym punktem odniesienia dla kolejnych tekstów. Unaoczniła różne stanowiska i systemy wartości organizujące współczesne myślenie o siostrzeństwie, które przedstawiam w artykule poprzez trzy rodzaje narracji, jakie wyłoniły się z analizy wskazanych tekstów: narrację różnicy, narrację solidarności ponad podziałami oraz narrację o siostrzeństwie jako walce.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;70pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsisterhooden
dc.subjectnarrations about sisterhooden
dc.subject10th Congress of Womenen
dc.subjectfeminist discourseen
dc.subjectsiostrzeństwopl
dc.subjectnarracje o siostrzeństwiepl
dc.subjectX Kongres Kobietpl
dc.subjectdyskurs feministycznypl
dc.titleSiostrzeństwo i jego dyskursywne użyciapl
dc.title.alternativeSisterhood and its discursive applicationsen
dc.typeArticle
dc.page.number39-58
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika, Wydział Filologiczny, Katedra Kulturoznawstwapl
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAcker Joan (2009 [2000]), Przeobrażanie kategorii klasy, rasy i płci. Feministyczne przemyślenia, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, http://www.ekologiasztuka.pl.pdf/pdf/f0077acker.pdf [dostęp 15.02.2019].pl
dc.referencesBaer Monika (2014), Między nauką a aktywizmem. O polityczności, płci i antropologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl
dc.referencesBeauvoir de Simone (2003), Druga płeć, Wydawnictwo Jacek Santorski, Warszawa.pl
dc.referencesDavis Angela (1972), Reflections on the Black Woman’s Role in the Community Slaves, „The Massachusetts Review”, nr 1–2(13), s. 81–100.pl
dc.referencesDesperak Izabela (2018a), Dziesiąty Kongres Kobiet, czyli jak 500+ rozgrzało nas do czerwoności, „Krytyka Polityczna”, 19.06, http://krytykapolityczna.pl/kraj/dziesiaty-kongres-kobiet-czyli-jak-500-rozgrzalo-nas-do-czerwonosci/ [dostęp 15.02.2019].pl
dc.referencesDesperak Izabela (2018b), Lekcja z Kongresu Kobiet, „Krytyka Polityczna”, 7.07, http://krytykapolityczna.pl/kraj/lekcja-z-kongresu-kobiet/ [dostęp 15.02.2019].pl
dc.referencesDill Bonnie Thornton (1983), Race, Class, and Gender: Prospects for an All-Inclusive Sisterhood, „Feminist Studies”, nr 1(9) (Spring), s. 131–150.pl
dc.referencesDuszak Anna, Fairclough Norman (red.) (2008), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków.pl
dc.referencesDzieciuchowicz Iga (2018), Ochroniarki Kongresu Kobiet: „Organizatorka mówiła do nas «głąby», «idiotki». To na jej żądanie miałyśmy stać jak roboty przez 16 godzin”, „Codziennik Feministyczny”, 25.06, http://codziennikfeministyczny.pl/ochroniarki-kk-organizatorka-mowila-glaby-idiotki-na-zadanie-mialysmy-stac-jak-roboty-przez-16-godzin/ [dostęp 15.02.2019].pl
dc.referencesFairclough Norman (1995), Critical Discourse Analysis, Longman, London.pl
dc.referencesFoucault Michel (2016), Odpowiedź na pytanie, „Praktyka Teoretyczna”, nr 4(22), s. 22–44.pl
dc.referencesFox-Genovese Elizabeth (1979), The Personal is not Political Enough, „Marxist Perspectives” (Winter), nr 8, s. 94–113.pl
dc.referencesFraser Nancy (2014), Drogi feminizmu. Od kapitalizmu państwowego do neoliberalnego kryzysu, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl
dc.referencesGeertz Clifford (2005), Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl
dc.referencesGrabowska Magdalena (2018), Zerwana genealogia. Działalność społeczna i polityczna kobiet po 1945 roku a współczesny polski ruch kobiecy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl
dc.referencesGraff Agnieszka (2014), Siostra siostrze nierówna (i nie ma co udawać, że jest inaczej). O książce Lorde historycznie, politycznie i prywatnie, [w:] Audre Lorde, Siostra outsiderka. Eseje i przemówienia, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa, s. 7–18.pl
dc.referencesGrupa inicjatywna Socjalnego Kongresu Kobiet (GiSKK) (2018), Kongres kobiet – socjalny czy neoliberalny?, „Codziennik Feministyczny”, 1.07, http://codziennikfeministyczny.pl/kongres-kobiet-socjalny-czy-neoliberalny/ [dostęp 15.02.2019].pl
dc.referencesHaraway Donna (2008), Wiedze usytuowane. Kwestia nauki w feminizmie i przywilej ograniczonej/częściowej perspektywy, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0062haraway1988.pdf [dostęp 15.02.2019].pl
dc.referencesHarding Sandra (1991), Whose Science? Whose Knowledge? Thinking from Women’s Lives, Cornell University Press, Ithaca.pl
dc.referencesHill Collins Patricia (2014 [1998]), Wszystko w rodzinie: skrzyżowania płci, rasy, narodu, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0124_collins.pdf [dostęp 15.02.2019].pl
dc.referencesHolstein James, Gubrium Jaber F. (2009), Praktyki interpretacyjne a działanie społeczne, [w:] Norman K. Denzin, Ivonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 677–705.pl
dc.referenceshooks bell (1993), A Revolution of Values: The Promise of Multi-Cultural Change, „The Journal of the Midwest Modern Language Association”, nr 1(26), s. 4–11.pl
dc.referenceshooks bell (2013), Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl
dc.referenceshooks bell, McKinnon Tanya (1996), Sisterhood: Beyond Public and Private, „Signs”, nr 4(21), s. 814–829.pl
dc.referencesJohnson Rebecca (2009 [2005]), Gender, rasa, klasa i seksualna orientacja. Teoretyczne ujęcia intersekcjonalności, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0068johnson.pdf [dostęp 15.02.2019].pl
dc.referencesKunter Aylin (2012), Analiza dyskursu, [w:] Dariusz Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 189–201.pl
dc.referencesLorde Audre (2014), Siostra outsiderka. Eseje i przemówienia, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.pl
dc.referencesMautner Gerlinde (2011), Analiza gazet, czasopism i innych mediów drukowanych, [w:] Ruth Wodak, Michał Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa, s. 51–85.pl
dc.referencesMcGimsey Jason Francis (2011), Narracja jako ontologiczny awantażw kapitalizmie kognitywnym, [w:] John Roberts i in. (praca zbiorowa), Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, t. 4, Wolny Uniwersytet Warszawa, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa, s. 83–93.pl
dc.referencesMohanty Chandra Talpade (1984), Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses, „boundary 2”, nr 3(12); On Humanism and the University I: The Discourse of Humanism, „boundary 2”, nr 1(13) (Spring–Autumn), s. 333–358.pl
dc.referencesMorgan Robin (red.) (1970), Sisterhood is Powerful. An Anthology of Writings from the Women’s Liberation Movement, Washington Square Press, New York.pl
dc.referencesMrozik Agnieszka (2012), Akuszerki transformacji. Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku, Stowarzyszenie Pro Cultura Litteraria, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl
dc.referencesMrozik Agnieszka (2014), Siostrzeństwo, [w:] Monika Rudaś-Grodzka i in. (red.), Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.pl
dc.referencesNowicka Ewa (2016), Antropolog wobec innych i wobec siebie. Niektóre problemy etyczne uprawiania antropologii, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XII, nr 3, s. 40–53.pl
dc.referencesNussbaum Martha C. (2016), Kara wstydu: godność i narcystyczny gniew, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 174–193.pl
dc.referencesNycz Ryszard (2017), Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl
dc.referencesOświadczenie Kongresu Kobiet z dn. 27.06.2018, https://www.kongreskobiet.pl/pl-PL/news/show/oswiadczenie_kongresu_kobiet [dostęp 15.02.2019].pl
dc.referencesPateman Carole (2007), Braterska umowa społeczna, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/pateman.pdf [dostęp 15.02.2019].pl
dc.referencesPateman Carole (2014), Kontrakt płci, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.pl
dc.referencesRapley Tim (2010), Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesSimons Margaret A. (1979), Racism and Feminism: A Schism in the Sisterhood, „Feminist Studies”, nr 2(5), s. 384–401.pl
dc.referencesStaśko Maja (2018), Siostrzeństwo to walka, „Krytyka Polityczna”, 3.07, https://krytykapolityczna.pl/kraj/siostrzenstwo-to-walka/ [dostęp 15.02.2019].pl
dc.referencesStaśko Maja, Broniarczyk Natalia (2018), Kto posiada polski feminizm, „Nowy Obywatel”, nr 27(78), s. 14–23.pl
dc.referencesSutowski Michał, Wiśniewska Agnieszka (2018), Po pierwsze: nie pozabijać się. Parę słów po Kongresie Kobiet, „Krytyka Polityczna”, 7.07, http://krytykapolityczna.pl/kraj/kongres-kobiet-sutowski-wisniewska/ [dostęp 15.02.2019].pl
dc.referencesŚroda Magdalena (2018), „A ja biegałam, dwa dni!”. Kongres Kobiet odpowiada na tekst o zmęczonej ochroniarce, „Gazeta Wyborcza”, 21.06, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,161770,23573194,sroda-a-ja-biegalam-dwa-dni-kongres-kobiet-odpowiada-na.html [dostęp 15.02.2019].pl
dc.referencesŚwietlik Maria (2018), Jedna z nas przez cały Kongres Kobiet musiała stać na baczność. Dziewczyny, tak nie wolno!, „Gazeta Wyborcza”, 20.06, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,161770,23564498,obrazek-z-zaplecza-kongresu-kobiet-musiala-godzinami-stac.html#BoxOpinionImg [dostęp 15.02.2019].pl
dc.referencesWarakomska Dorota (2018), wpis na portalu Facebook z dnia 22.06.2018, https://www.facebook.com/Warakomska/posts/1888433557846220?__tn__=K-R [dostęp 15.02.2019].pl
dc.referencesWodak Ruth, Krzyżanowski Michał (red.) (2011), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa.pl
dc.referencesWodak Ruth, Meyer Michael (red.) (2001), Methods of Critical Discourse Analysis, Sage, London.pl
dc.referencesWolf Alison (2017), Tradycyjny feminizm się zdezaktualizował, a różnice między kobietami i mężczy-znami nie istnieją?, wywiad przeprowadzony przez Annę Maziuk, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1632015,1,tradycyjny-feminizm-sie-zdezaktualizowal-a-roznice-miedzy-kobietami-i-mezczyznami-nie-istnieja.read [dostęp 15.02.2019].pl
dc.contributor.authorEmailk.sikorska@umk.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.70.03


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0