Show simple item record

dc.contributor.authorRosińska-Bukowska, Magdalena
dc.date.accessioned2014-02-03T12:47:11Z
dc.date.available2014-02-03T12:47:11Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationM. Rosińska-Bukowska, Korporacje japońskie – ocena pozycji w gospodarce światowej, [w:] „Zbliżenia interkulturowe” 2012, nr 12, s. 37–51pl_PL
dc.identifier.issn1897-9718
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/3395
dc.descriptionKorporacje transnarodowe to podmioty, które czerpią swoją siłę z umiejętności sprawnego przystosowywania się do dynamicznie zmieniających się uwarunkowań rozwojowych, w tym także w dobie postępującej globalizacji i liberalizacji gospodarki światowej. Dzięki dostosowywaniu swoich struktur i zasad funkcjonowania do wyzwań otoczenia uzyskują korzyści, wynikające z różnic w rozmieszczeniu czynników produkcji (zasoby naturalne, kapitał, praca) oraz specyfiki polityki poszczególnych państw. Każda z korporacji stara się znaleźć własną drogę do sukcesu, wykorzystując posiadane atrybuty, w tym potencjał swojego pochodzenia (miejsca siedziby korporacji-matki). W tym kontekście zasadne wydaje się spojrzenie na korporacje transnarodowe jako podmioty reprezentujące określone cechy „narodowe”. Celem opracowania jest próba oceny pozycji korporacji japońskich w gospodarce światowej oraz analiza modeli biznesowych najpotężniejszych z nich na wybranych przykładach. Artykuł składa się z trzech części. W pierwszej przedstawiono podstawy teoretyczne – definicje pojęcia korporacja, atrybuty decydujące o specyfice tych podmiotów orz przykładowe metody oceny ich potencjału – klasyfikacje międzynarodowe. W drugiej skoncentrowano się na miejscu korporacji japońskich w przywołanych rankingach międzynarodowych. Ostatnią część opracowania stanowią przykłady modeli biznesowych dwóch korporacji, które systematycznie zajmują w tych klasyfikacjach czołowe pozycje tj. Toyota Motor Corporation oraz Honda Motor Company. Przywołane przykłady mają na celu wskazanie filarów rozwojowych, na których te, ale nie tylko te przedsiębiorstwa japońskie budują od lata swoją pozycję konkurencyjną.pl_PL
dc.description.abstractKorporacje transnarodowe we współczesnym świecie to podmioty, które czerpią swoją siłę z umiejętności sprawnego przystosowywania się do dynamicznie zmieniających się uwarunkowań rozwojowych, w tym także w dobie postępującej globalizacji i liberalizacji gospodarki światowej. Dzięki dostosowywaniu swoich struktur i zasad funkcjonowania do wyzwań otoczenia uzyskują korzyści, wynikające z różnic w rozmieszczeniu czynników produkcji (zasoby naturalne, kapitał, praca) oraz specyfiki polityki poszczególnych państw . Każda z korporacji stara się znaleźć własną drogę do sukcesu, wykorzystując posiadane atrybuty, w tym potencjał swojego pochodzenia (miejsca siedziby korporacji-matki). W tym kontekście zasadne wydaje się spojrzenie na korporacje transnarodowe jako podmioty reprezentujące określone cechy „narodowe”. Celem opracowania jest próba oceny pozycji korporacji japońskich w gospodarce światowej oraz analiza modeli biznesowych najpotężniejszych z nich na wybranych przykładach. Artykuł składa się z trzech części. W pierwszej przedstawiono podstawy teoretyczne – definicje pojęcia korporacja, atrybuty decydujące o specyfice tych podmiotów orz przykładowe metody oceny ich potencjału – klasyfikacje międzynarodowe. W drugiej skoncentrowano się na miejscu korporacji japońskich w przywołanych rankingach międzynarodowych. Ostatnią część opracowania stanowią przykłady modeli biznesowych dwóch korporacji, które systematycznie zajmują w tych klasyfikacjach czołowe pozycje tj. Toyota Motor Corporation oraz Honda Motor Company. Przywołane przykłady mają na celu wskazanie filarów rozwojowych, na których te, ale nie tylko te przedsiębiorstwa japońskie budują od lata swoją pozycję konkurencyjną.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherZbliżenia interkulturowepl_PL
dc.relation.ispartofseries12/2012;1897-9718
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectkorporacjepl_PL
dc.subjectkorporacje transnarodowe
dc.subjectTNC
dc.subjectKTN
dc.subjectglobalizacja
dc.subjectrankingi korporacji
dc.subjectprzedsiębiorstwa międzynarodowe
dc.subjectToyota
dc.subjectSony
dc.subjectHitachi
dc.subjectHonda
dc.titleKorporacje japońskie – ocena pozycji w gospodarce światowejpl_PL
dc.title.alternativeJapanese corporations - evaluation of position in the global economypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska