Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJedlikowska, Dorota
dc.date.accessioned2021-02-18T12:29:38Z
dc.date.available2021-02-18T12:29:38Z
dc.date.issued2020-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33737
dc.description.abstractModels of scientific communication can be divided into models of communication among scientists and models of communication between scientists and a wider society. This paper is dedicated to challenges related to communication both in scientific field and beyond, and the analysis is based on the conducted expert interviews. The paper’s significant finding is about science democratization in Poland along with its categories emerging from the interviews. The paper discusses the concept of science democratization in the context of possible forms of communication and prospective cooperation between scientists and a wider public in Poland. The paper culminates with the distinction between models of dialog and deficit in communicating scientific knowledge.en
dc.description.abstractModele komunikacji naukowej to modele komunikacji uczonych w środowisku naukowym oraz komunikacji uczonych z szerszym społeczeństwem. Artykuł ten poświęcony jest wyzwaniom komunikacyjnym w środowisku naukowym, jak i poza nim w świetle wypowiedzi ekspertów, z którymi przeprowadzono wywiady. Jeden z najważniejszych wniosków dotyczy kategoryzacji pojęcia demokratyzacji nauki w Polsce w kontekście możliwości podejmowania różnych form potencjalnej komunikacji i współpracy naukowców z szerszym społeczeństwem w Polsce. Artykuł kończy rozróżnienie na modele „dialogu” i „deficytu” w komunikowaniu wiedzy naukowej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectscience democratizationen
dc.subjectcommunicating scienceen
dc.subjectmodelsen
dc.subjectsociology of scienceen
dc.subjectexpert interviewsen
dc.subjectdemokratyzacja naukipl
dc.subjectkomunikowanie naukipl
dc.subjectmodelepl
dc.subjectsocjologia naukipl
dc.subjectwywiady eksperckiepl
dc.titleModele komunikacji naukowej. W stronę demokratyzacji nauki?pl
dc.title.alternativeModels of Scientific Communication: Towards the Democratization of Science?en
dc.typeArticle
dc.page.number144-162
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologiipl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesDurant Darrin (2011) Models of democracy in social studies of science. „Social Studies of Science”, vol. 41, no 5, s. 691–714.pl
dc.referencesFlick Uwe (2010) Projektowanie badania jakościowego. Przełożył Paweł Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesFrankfort-Nachmias Chava, Nachmias David (2001) Metody badawcze w naukach społecznych. Przełożyła Elżbieta Hornowska. Poznań: Zysk i S-ka.pl
dc.referencesGibbs Graham (2011) Analiza danych jakościowych. Przełożyła Maja Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesKleinman Daniel Lee (1998) Beyond the Science Wars: Contemplating the Democratization of Science. „Politics and the Life Sciences”, vol. 17, no. 2, s. 133–145.pl
dc.referencesKomisja Europejska (2009) Global Governance of Science. Report of the Expert Group on Global Governance of Science to the Science, Economy and Society Directorate [dostęp 8 grudnia 2014]. Dostępny w Internecie: https://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/global-governance-020609_en.pdfpl
dc.referencesKulczycki Emanuel (2012a) Wykorzystanie mediów społecznościowych przez akademickie uczelnie wyższe w Polsce. Badania w formule otwartego notatnika [w:] Emanuel Kulczycki, Michał Wendland, red., Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, s. 89–109.pl
dc.referencesKulczycki Edmund (2012b) Komunikacja naukowa, czyli co? [dostęp 3 grudnia 2019 r.]. Dostępny w Internecie: http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/komunikacja-naukowa-czyli-co/pl
dc.referencesKulczycki Emanuel (2013) The Transformation of Science Communication in the Age of Social Media. „Teorie vědy / Theory of Science”, vol. 1, s. 3–28.pl
dc.referencesKulczycki Emanuel (2016) Rethinking Open Science: The Role of Communication. „Analele Universitatii din Craiova, Seria Filosofie”, vol. 37, no. 1, s. 81–97.pl
dc.referencesKulczycki Emanuel (2017a) Kariera drapieżnych czasopism – przypadek Anny O. Szust. „Nauka”, t. 3, s. 71–83.pl
dc.referencesKulczycki Emanuel (2017b) Otwarta nauka a komunikacja – perspektywa metateoretyczna [w:] Emanuel Kulczycki, red., Komunikacja naukowa w humanistyce. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, s. 67–86.pl
dc.referencesKulczycki Emanuel, Engels Tim, Nowotniak Robert (2017) Publication patterns in the social sciences and humanities in Flanders and Poland. „Proceedings of ISSI 2017 Wuhan: 16th International Society of Scientometrics and Informetrics Conference” [dostęp 13 października 2019 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.researchgate.net/publication/320841936_Publi-cation_patterns_in_the_social_sciences_and_humanities_in_Flanders_and_Polandpl
dc.referencesKvale Steinar (2010) Prowadzenie wywiadów. Przełożyła Agata Dziuban. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesKwiek Marek (2015) Podzielony uniwersytet. Od deinstytucjonalizacji do reinstytucjonalizacji misji badawczej polskich uczelni. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2 (46), s. 41–74.pl
dc.referencesKwiek Marek (2017) Prywatyzacja i deprywatyzacja: od ekspansji (1990–2005) do implozji (2006–2025) systemu szkolnictwa wyższego w Polsce. „Nauka”, t. 1, s. 39–67.pl
dc.referencesLiberatore Angela, Funtowicz Silvio (2003) ‘Democratizing’ expertise, ‘expertising’ democracy: what does this mean and why bother? „Science and Public Policy”, vol. 30, no. 3, s. 146–150.pl
dc.referencesMerton Robert K. (1973) The Sociology of Science. Theoretical and Empirical Investigations. Chicago, London: University Chicago Press.pl
dc.referencesMiles Matthew B., Huberman Micheal A. (2000) Analiza danych jakościowych. Przełożył Stanisław Zabielski. Białystok: Trans-Humana.pl
dc.referencesOsica Natalia, Wiktor Niedzicki (2017) Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców. Warszawa: Ośrodek Przetwarzania Informacji.pl
dc.referencesSiewiorek Robert (2014) Kot Einsteina. 128 opowieści o nauce. Warszawa: Ośrodek Przetwarzania Informacji.pl
dc.referencesSztompka Piotr (1968) O pojęciu modelu w socjologii. „Studia Socjologiczne”, t. 1, s. 27–58.pl
dc.referencesSztompka Piotr (2007) Trust in Science. Robert K. Merton’s Inspirations. „Journal of Classical Sociology”, vol. 7, no. 2, s. 211–220.pl
dc.referencesTurnpenny John, Jones Mavis, Lorenzoni Irene (2011) Where Now for Post-Normal Science? A Critical Review of its Development, Definitions and Uses, Science. „Technology & Human Values”, vol. 36, no. 3, s. 287–306.pl
dc.referencesValente Adriana i in. (2015) Models and visions of science – policy interaction: remarks from Delphi study in Italy. „Science and Public Policy”, vol. 42, no. 2, s. 228–241.pl
dc.referencesZnaniecki Florian (2008) Metoda socjologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.contributor.authorEmaild.jedlikowska@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.16.3.09
dc.relation.volume16


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0