Show simple item record

dc.contributor.authorJeran, Agnieszka
dc.contributor.authorBasińska, Anita
dc.date.accessioned2021-02-18T12:29:37Z
dc.date.available2021-02-18T12:29:37Z
dc.date.issued2020-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33735
dc.description.abstractEdgar H Schein`s approach is one of the most commonly quoted concepts of organizational culture. In it, he recognized organizational culture functionally, interpretatively, and dynamically, pointing to its complexity and multi-levelness. Schein also presented an original method of studying organizational culture, one called clinical research (CR). The authors of this paper discuss the clinical research method and indicate the scope of methodological solutions shared between CR and psychological diagnosis, sociological intervention, and ethnography. The search for support (from the researcher) and the requirement to involve members of the organization are the elements linking CR with psychological diagnosis. As is the case with the sociological intervention of Alain Touraine, CR uses own concepts of the subjects based on their reflectiveness and acceptance of the key findings. And, finally, similarly to ethnography, CR treats each organization as a separate case and sensitizes researchers to permanently build a relationship with their respondents. Therefore, among organizational research procedures, using CR for organizational culture research is a unique example of integrating research methods from within social sciences and the humanities.en
dc.description.abstractJedną z powszechnie przywoływanych w literaturze koncepcji kultury organizacyjnej jest ujęcie E. Scheina, który ujmuje kulturę organizacyjną funkcjonalnie, interpretatywnie i dynamicznie, wskazując na jej złożoność i wielopoziomowość. Schein przedstawił także autorski sposób badania kultury organizacyjnej, który nazwał clinical research (CR). W tekście autorki omówiły podejście CR i wskazały zakres wspólnych rozwiązań metodologicznych między CR a diagnozą psychologiczną, interwencją socjologiczną oraz etnografią. CR z diagnozą psychologiczną łączy poszukiwanie przez organizację wsparcia (u badacza) i wymaganie zaangażowania członków organizacji w badanie. Podobnie jak interwencja socjologiczna A. Touraina CR posługuje się własnymi pojęciami badanych, opiera się na ich refleksyjności i akceptacji konkluzji badania. Analogicznie do etnografii CR każdą organizację traktuje jako odrębny przypadek, zaś badacza uczula na stałe budowanie relacji z badanymi. Wykorzystanie CR w badaniach kultury organizacyjnej jest zatem unikalnym w procedurach badań organizacyjnych przykładem integracji metod badawczych nauk społecznych i humanistycznych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectorganization researchen
dc.subjectclinical researchen
dc.subjectorganizational cultureen
dc.subjectE. H. Scheinen
dc.subjectbadania organizacjipl
dc.subjectclinical researchpl
dc.subjectkultura organizacyjnapl
dc.subjectE. H. Scheinpl
dc.title„Clinical research” Edgara H. Scheina – badanie kultury organizacyjnej między metodyką psychologii, socjologii i antropologiipl
dc.title.alternativeEdgar H. Schein`s Clinical Research: A study on Organizational Culture Between the Methodology of Psychology, Sociology, and Anthropologyen
dc.typeArticle
dc.page.number102-119
dc.contributor.authorAffiliationJeran, Agnieszka - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Socjologiipl
dc.contributor.authorAffiliationBasińska, Anita - SWPS, Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu, Katedra Projektowania (School of Form)pl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAlvesson Mats (2002) Understanding Organizational Culture. London: Sage Publications Ltd.pl
dc.referencesBowen Glenn (2006) Grounded Theory and Sensitizing Concepts. „International Journal of Qualitative Methods”, nr 5(3) [dostęp 12 grudnia 2019 r.]. Dostępny w Internecie: https://sites.ualber-ta.ca/~iiqm/backissues/5_3/PDF/bowen.pdfpl
dc.referencesCameron Kim, Quinn Robert (2006) Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Przełożyła Bogumiła Nawrot. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.pl
dc.referencesCreswell John W. (2013) Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Przełożyła Joanna Gilewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesCzarniawska Barbara (2011) Antropologia i teoria organizacji: wczoraj i dziś. „Problemy Zarządzania”, nr 9(2), s. 11–29.pl
dc.referencesCzarniawska-Joerges Barbara (1992) Exploring complex organizations: a cultural perspective. Newbury Park, CA: Sage Publications.pl
dc.referencesCzerska Małgorzata (2012) Uwarunkowania kulturowe zachowań w organizacji [w:] Ryszard Rutka, Piotr Wróbel, red., Organizacja zachowań zespołowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 214−264.pl
dc.referencesCzerska Małgorzata, Szpitter Agnieszka, red. (2010) Koncepcje zarządzania: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo CH Beck.pl
dc.referencesDeal Terrance, Kennedy Allan (2000), Corporate culture. The rites and the rituals for corporate life. New York: Basic Books.pl
dc.referencesDenison Daniel R. (1996) What is the difference between organizational culture and organizational climate? A native`s point of view on a decade of paradigm wars. „Academy of Management Review”, vol. 21, no. 3, s. 619–654.pl
dc.referencesFlick Uwe (2010) Projektowanie badania jakościowego. Przełożył Paweł Tomanek. Warszawa: PWN.pl
dc.referencesFrybes Marcin (2019) Sociological Intervention «a la polonaise»: Alain Touraine’s Method in the Polish Context. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 5, nr 3, s. 70–90.pl
dc.referencesHammersley Martyn, Atkinson Paul, Metody badań terenowych. Przełożył Sławomir Dymczyk. Poznań. Zysk i S-ka.pl
dc.referencesHampden-Turner Charles, Trompenaars Fons (2002) Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej. Przełożyła Bogumiła Nawrot. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.pl
dc.referencesHandy Charles (1983) Understanding organizations. New York: Oxford University Press.pl
dc.referencesHarrison Roger (1972) Understanding Your Organization’s Character, „Harvard Business Review”, May–June, s. 119-129.pl
dc.referencesHofstede Geert (2001) Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Przełożyła Małgorzata Durska. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.pl
dc.referencesKmiotek Krystyna, Piecuch Teresa (2012) Zachowania organizacyjne: teoria i przykłady. Warszawa: Difin.pl
dc.referencesKołodziej-Durnaś Agnieszka, red. (2005) Terenowe badania kultury organizacji: studia wybranych firm i instytucji. Szczecin: Economicus.pl
dc.referencesKołodziej Arkadiusz, Kołodziej-Durnaś Agnieszka (2012) Zarządzanie załogą na statku –badania jakościowe wśród marynarzy. „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” nr 6(89), s. 53–71.pl
dc.referencesKonecki Krzysztof (1994) Kultura organizacyjna japońskich przedsiębiorstw – studium socjologiczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesKonecki Krzysztof (2007) Nowi pracownicy a kultura organizacyjna przedsiębiorstwa. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 3, nr 1, s. 3–126.pl
dc.referencesKonecki Krzysztof (2019) Kreatywność w badaniach jakościowych. Pomiędzy procedurami a intuicją. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 15, nr 3, s. 30−54.pl
dc.referencesKostera Monika (1996) Postmodernizm w zarządzaniu. Warszawa: PWN.pl
dc.referencesKostera Monika (2003) Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesKostera Monika (2007) Kultura organizacji – badania etnograficzne polskich firm. Gdańsk: GWPpl
dc.referencesKostera Monika (2010) Organizacje i archetypy. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.pl
dc.referencesKostera Monika, Śliwa Martyna (2012) Zarządzanie w XXI wieku: jakość, twórczość, kultura. Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.referencesKożusznik Barbara (2014) Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: PWE.pl
dc.referencesKrzyworzeka Paweł (2012) Kultura organizacyjna – ślepa uliczka teorii organizacji. „Management and Business Administration. Central Europe”, t. 1/2012 (108), s. 72–81.pl
dc.referencesŁucewicz Janina (1997) Socjologiczne spojrzenie na organizację. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.pl
dc.referencesMatuchniak-Krasuska Anna (1995) Interwencja socjologiczna A. Touraine’a. Uwagi uczestnika. „Studia Socjologiczne” nr 138−139(3−4), s. 97–108.pl
dc.referencesMorgan Gareth (1999) Obrazy organizacji. Przełożyła Zofia Wiankowska-Ładyka. Warszawa: PWN.pl
dc.referencesMoustakas Clark (1994) Phenomenological research methods. London: Sage Publications.pl
dc.referencesOkręglicka Małgorzata (2019) Orientacja przedsiębiorcza a kultura organizacyjna w małym przedsiębiorstwie. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej.pl
dc.referencesRobbins Stephen P., Judge Timothy A. (2012) Zachowania w organizacji. Przełożył Andrzej Ehrlich. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.pl
dc.referencesSchein Edgar (1980) Organizational psychology. Englewood Cliffs N.J.: Prentice-Hall.pl
dc.referencesSchein Edgar (1993) Legitimating Clinical Research in the Study of Organizational Culture. „Journal of Consueling & Development”, vol. 71, s. 703–708.pl
dc.referencesSchein Edgar (1995) Process Consultation, Action Research, and Clinical Inquiry: Are They the Same? Working Paper 3833 [dostęp 15 listopada 2019 r.]. Dostępny w Internecie: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.470.451&rep=rep1&type=pdfpl
dc.referencesSchein Edgar (2010) Organizational Culture and Leadership. San Fransisco: Jossey-Bass. A Wiley Imprintpl
dc.referencesSchein Edgar (2015) Some thoughts about the uses and misuses of the concept of culture. „Journal of Business Antrophology”, vol. 4, no. 1, s. 106–113.pl
dc.referencesSikorski Czesław (2009) Nauka o zarządzaniu. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.pl
dc.referencesSłysz Anna (2017) Konceptualizacja przypadku w różnych modelach psychoterapii. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.pl
dc.referencesSrokowski Łukasz (2011) Zmienić myślenie o firmie: Zarządzanie kulturą organizacyjną w Polsce. Warszawa: Poltext.pl
dc.referencesStemplewska-Żakowicz Katarzyna (2009) Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesSułkowski Łukasz (2002) Kulturowa zmienność organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.pl
dc.referencesSułkowski Łukasz (2008) Czy warto zajmować się kulturą organizacyjną? „Zarządzanie zasobami ludzkimi”, nr 6, s. 9–25.pl
dc.referencesSułkowski Łukasz (2012a) Cechy kultur organizacyjnych polskich szpitali. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu „Zarządzanie zasobami ludzkimi w teorii i praktyce”, nr 30, s. 251–260.pl
dc.referencesSułkowski Łukasz (2012b) Kulturowe procesy zarzadzania. Warszawa: Difin.pl
dc.referencesSułkowski Łukasz (2014) Zmiana kultury organizacyjnej – paradygmaty, modele i metody zarządzania [w:] Łukasz Sułkowski, Czesław Sikorski, red., Metody zarządzania kulturą organizacyjną. Warszawa: Difin, s. 11–26.pl
dc.referencesSułkowski Łukasz, Seliga Robert, Woźniak Andrzej (2016) Rezultaty badań kultur jakości uczelni wyższych w Polsce. „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. 17, z. 7, s. 75–90.pl
dc.referencesToeplitz-Winiewska Małgorzata (2002) Problemy etyczne diagnostyki psychologicznej [w:] Jan Strelau, red., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 824–828.pl
dc.referencesWright Susan (1998) The politization of “culture”. „Anthropology Today”, vol. 14(1), s. 7–15.pl
dc.contributor.authorEmailJeran, Agnieszka - jeran@amu.edu.pl
dc.contributor.authorEmailBasińska, Anita - abasinska@sof.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.16.3.07
dc.relation.volume16


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0