dc.contributor.author | Rocławska‑Daniluk, Małgorzata | |
dc.date.accessioned | 2021-02-16T07:45:41Z | |
dc.date.available | 2021-02-16T07:45:41Z | |
dc.date.issued | 2019-12-30 | |
dc.identifier.issn | 2544-7238 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33566 | |
dc.description.abstract | The aim of the article is a review of selected literature on dyslexia published in Poland described from the historical perspective. The integral part of the review is devoted to the series Jak pomóc dziecku z dysleksją written by A. Radwańska and published by Difin in 2017–2019. This study has identified two scientific perspectives nowadays developed in Poland connected with reading and writing difficulties. | en |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest dokonanie przeglądu wybranej literatury dotyczącej dysleksji, opublikowanej w Polsce. Opis ukazuje perspektywę historyczną badań, a jego kulminacyjnym fragmentem jest recenzja serii opublikowanej w Wydawnictwie Difin przez Annę Radwańską w latach 2017–2019 pt. Jak pomóc dziecku z dysleksją. Rozważania podsumowuje wskazanie dwóch perspektyw badawczych problematyki zaburzeń czytania i pisania, jakie rozwijane są obecnie w Polsce. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Logopaedica Lodziensia;3 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | dyslexia | en |
dc.subject | reading and writing disorders | en |
dc.subject | pedagogical therapy | en |
dc.subject | glottodidactics | en |
dc.subject | dysleksja | pl |
dc.subject | zaburzenia czytania i pisania | pl |
dc.subject | terapia pedagogiczna | pl |
dc.subject | glottodydaktyka | pl |
dc.title | Problemy dysleksji, czyli specyficznych trudności w czytaniu – refleksje na kanwie lektury serii książek Anny Radwańskiej | pl |
dc.title.alternative | Problems of dyslexia or specific reading difficulties – reflections based on book series written by Anna Radwańska | en |
dc.type | Other | |
dc.page.number | 177-186 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Katedra Logopedii, ul. Bażyńskiego 8, 80-309 Gdańsk | pl |
dc.identifier.eissn | 2657-4381 | |
dc.references | Bogdanowicz M., 2009, Fakty, mity i kontrowersje wokół diagnozy dysleksji, [w:] G. Krasowicz‑Kupis (red.), Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, s. 16–39. | pl |
dc.references | Bogdanowicz M. (red.), 2005, Terapia pedagogiczna. Przewodnik bibliograficzny, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. | pl |
dc.references | Bogdanowicz M. (red.), 2016, Dysleksja w wieku dorosłym, Gdańsk: Harmonia Universalis. | pl |
dc.references | Davis R. D., Braun E. M., 2001, Dar dysleksji. Dlaczego niektórzy zdolni ludzie nie umieją czytać i jak mogą się nauczyć, Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S‑ka. | pl |
dc.references | Drath A., 1959, Dysleksja, „Szkoła Specjalna”, nr 4–5, s. 194–201. | pl |
dc.references | Drath A., 1986, Jak postępować z dzieckiem nerwicowym, Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych. | pl |
dc.references | Harmacińska‑Kowalewska M., 2018, Pamięć dziecka a syntetyzowanie wyrazów z fonemów na etapie przygotowania do nauki czytania i pisania, niepublikowana rozprawa doktorska, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, promotor: M. Rocławska‑Daniluk. | pl |
dc.references | Linksman R., 2005, W jaki sposób szybko się uczyć, Warszawa: Świat Książki. | pl |
dc.references | Radwańska A., 2017, Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Warszawa: Wydawnictwo Difin. | pl |
dc.references | Radwańska A., 2019a, Jak pomóc dziecku z dysleksją: ćwiczenia dla uczniów klas 4–6. Część 2, Warszawa: Wydawnictwo Difin. | pl |
dc.references | Radwańska A., 2019b, Jak pomóc dziecku z dysleksją: poradnik dla rodziców i nauczycieli: ćwiczenia praktyczne dla uczniów 7–8 klas szkoły podstawowej. Część 3, Warszawa: Wydawnictwo Difin. | pl |
dc.references | Robertson J., 2001, Dyslexia and Reading. A Neuropsychological Approach, London–Philadelphia: Whurr Publishers. | pl |
dc.references | Rocławska‑Daniluk M., 2007, Rozwój sprawności syntetyzowania wyrazów z fonemów w grupie dzieci 6‑letnich, Gdańsk: Glottispol. | pl |
dc.references | Rocławska‑Daniluk M., 2018, Czytanie i pisanie. Metodyka zajęć korekcyjno‑wyrównawczych, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. | pl |
dc.references | Rocławski B., 2005, Badanie tempa i techniki czytania, Gdańsk: Glottispol. | pl |
dc.references | Sovak M., 1978, Logopedie, Praha: Státni pedagogické nakladatelství. | pl |
dc.references | Spionek H., 1963, Rozwój i wychowanie małego dziecka, Warszawa: Nasza Księgarnia. | pl |
dc.references | Spionek H., 1965, Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Uzdańska R., 1937, Trudności w nauce czytania i pisania, http://pbc.gda.pl/dlibra/doccontent?id=12405 (dostęp: 20.07.2019). | pl |
dc.references | Walsh K., Darby D., 2008, Neuropsychologia kliniczna Walsha, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Zakrzewska B., 1999, Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA. | pl |
dc.contributor.authorEmail | malgorzata.roclawska-daniluk@ug.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2544-7238.03.13 | |