Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZawistowska, Alicja
dc.contributor.authorSkowrońska, Małgorzata
dc.date.accessioned2021-02-12T09:26:00Z
dc.date.available2021-02-12T09:26:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationZawistowska Alicja, Skowrońska Małgorzata (2017) Dobra zmiana czy Polska w ruinie? „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 13, nr 2, s. 110‒127 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33455
dc.description.abstractCelem artykułu jest analiza ewolucji znaczeniowej wpisów opatrzonych hashtagami #dobrazmiana i #polskawruinie zamieszczonych w serwisie społecznościowym Twitter. Oba hasła pojawiły się w kampanii parlamentarnej PiS w roku 2015 i szybko zyskały popularność, ale ich późniejsze kariery były odmienne. Analiza 494 wpisów z czterech okresów z lat 2015–2016 pokazuje, jak zmieniało się zabarwienie emocjonalne obu haseł. Hashtag #dobrazmiana tracił stopniowo swoje początkowe – pozytywne znaczenie nadane mu w kampanii parlamentarnej. Z upływem czasu nadawano mu ironiczny, prześmiewczy kontekst. Hasło „Polska w ruinie” funkcjonowało krócej, a jego pierwotny sens został przez twitterowiczów błyskawicznie odwrócony. Analiza prowadzi do wniosku, że hasła, które początkowo miały jasno zdefiniowany sens, zostały przez użytkowników portalu przekształcone zgodnie z panującym na Twitterze stylem komunikacji – szybkim i mocnym przekazem. W konsekwencji konteksty używania haseł w pewnym stopniu różnicowały się, ale służyć zaczęły przede wszystkim do wyrażania niezadowolenia. Przeprowadzone badanie pozwoliło także zidentyfikować kilka metodologicznych problemów związanych z analizą treści w mediach społecznościowych.pl_PL
dc.description.abstractThe paper addresses the evolution of the massages tagged with hashtags “good change” and “Poland in ruins” posted on Twitter. Both slogans have been introduced by Polish political party Law and Justice during parliamentary campaign in 2015. Although slogans quickly gained attention of public opinion, their later careers were different. An analysis of 494 posts from 4 periods of time in 2015-2016 shows that #goodchange gradually lose its original, positive meaning given in the parliamentary campaign. Instead, over the time, it gained more ironic connotations. The career of #polandinruins was shorter and Twitter users immediately changed it sense into irony. The context of the slogans has been differentiated, but served primarily to express dissatisfaction. The study also raises a methodological issue concerning validity of coding in the face of evolution of connotations.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2
dc.subjectTwitterpl_PL
dc.subjecthashtagpl_PL
dc.subjectdobra zmianapl_PL
dc.subjectPolska w ruiniepl_PL
dc.subjectemocjepl_PL
dc.subjectGood Changepl_PL
dc.subjectPoland in Ruinspl_PL
dc.subjectEmotionspl_PL
dc.titleDobra zmiana czy Polska w ruinie?pl_PL
dc.title.alternativeGood Change or Poland in Ruins?pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number110‒127pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstokupl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAlicja Zawistowska, dr, pracuje w Instytucie Socjologii i Kognitywistyki Uniwersytetu w Białymstoku. Interesuje się metodologią badań socjologicznych i edukacją. Adres kontaktowy: Wydział Historyczno-Socjologiczny Instytut Socjologii i Kognitywistyki Uniwersytet w Białymstoku ul. Plac Uniwersytecki 1, 15-403 Białystok e-mail: zawistowska.alicja@gmail.compl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMałgorzata Skowrońska, mgr, pracuje w Instytucie Socjologii i Kognitywistyki Uniwersytetu w Białymstoku. Jej zainteresowania badawcze to badania dystansu społecznego i socjologia kultury.pl_PL
dc.referencesAdamska Karolina (2015) Hashtag, czyli komunikat? Rola i funkcje hashtagów na Twitterze. „Studia Medioznawcze”, t. 3, nr 62, s. 61–70.pl_PL
dc.referencesChaciński Bartek (2016) Hashtag wychodzi z Internetu [dostęp 9 sierpnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1575293,1,hashtag-wychodzi-z-internetu.read›.pl_PL
dc.referencesDeryło Aleksander, Makarenko Vadim (2015) Kandydaci do Sejmu w mediach społecznościowych. Twitter nie jest bardziej prawicowy niż Facebook [dostęp 4 maja 2017 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://biqdata.wyborcza.pl/kandydaci-do-sejmu-w-mediachspolecznosciowych-twitter-facebook›.pl_PL
dc.referencesGemius (2015) Kto w Polsce korzysta z Twittera [dostęp 15 sierpnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://antyweb.pl/gemiuskto-w-polsce-korzysta-z-facebooka-i-twittera/›.pl_PL
dc.referencesKublik Agnieszka, Szpala Iwona (2015) Polska w ruinie:-) Internauci wyśmiali hasło, Szydło łagodzi przekaz PiS, Gazeta Wyborcza [dostęp: 4 maja 2017 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://wyborcza.pl/1,75398,18526299,polska-w-ruinie.html›.pl_PL
dc.referencesKramer D. I. Adam, Guillory Jamie E., Hancock Jeffrey T. (2014) Experimental Evidence of Massive-Scale Emotional Contagion through Social Networks. „PNAS”, t. 111, nr 24, s. 8788–8790.pl_PL
dc.referencesKramer D. I. Adam, Guillory Jamie E., Hancock Jeffrey T. (2014) Experimental Evidence of Massive-Scale Emotional Contagion through Social Networks. „PNAS”, t. 111, nr 24, s. 8788–8790.pl_PL
dc.referencesOrlean Susuan (2010) Hash. „New Yorker” [dostęp 29 listopada 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.newyorker.com/ culture/susan-orlean/hash›.pl_PL
dc.referencesParker Ashley (2011) Twitter’s Secret Handshake [dostęp 9 sierpnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.nytimes. com/2011/06/12/fashion/hashtags-a-new-way-for-tweets-cultural-studies.html?_r=1)›.pl_PL
dc.referencesSotrender (2015a) Twitter Trends Październik 2015 – miesiąc wyborów i piłki nożnej [dostęp 29 listopada 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹https://blog.sotrender.com/pl/2015/11/twitter-trends- -pazdziernik-2015/#close›.pl_PL
dc.referencesSotrender (2015b) Twitter w Polsce – podsumowanie [dostęp 29 listopada 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹blog.sotrender. com/pl/2016/01/twitter-w-polsce-podsumowanie-2015-r-infografika›.pl_PL
dc.referencesState Bogdan, Adamic Lada (2015) The Diffusion of Support in an Online Social Movement: Evidence from the Adoption of Equal-Sign Profile Picture. „CSCW ‘15Proceedings of the 18th ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing” [dostęp 29 listopada 2015 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2675290›.pl_PL
dc.referencesTomanek Krzysztof (2014) „Analiza sentymentu” – metoda analizy danych jakościowych. Przykład zastosowania oraz ewaluacja słownika RID i metody klasyfikacji Bayesa w analizie danych jakościowych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 2, s. 118–136 [dostęp 15 sierpnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.orgpl_PL
dc.contributor.authorEmailzawistowska.alicja@gmail.compl_PL
dc.relation.volume13pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord