Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDorożyńska, Agnieszka
dc.contributor.authorKłysik-Uryszek, Agnieszka
dc.contributor.authorKuna-Marszałek, Anetta
dc.date.accessioned2021-02-04T16:14:26Z
dc.date.available2021-02-04T16:14:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationDorożyńska A., Kłysik-Uryszek A., Kuna-Marszałek A., Organizacyjne i marketingowe aspekty internacjonalizacji przedsiębiorstw, WUŁ–Agent PR, Łódź–Kraków 2020, http://dx.doi.org/10.18788/8220-251-9pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-251-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33314
dc.description.abstractCelem monografii jest przedstawienie najważniejszych aspektów organizacyjnych i marketingowych procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw zarówno na etapie przygotowania strategii wejścia, jak i obecności na rynku docelowym. Publikacja łączy ujęcie teoretyczne z praktyką życia gospodarczego. Zawiera liczne przykłady i rekomendacje dotyczące zachowania firm dokonujących ekspansji za granicą. Odbiorcą książki może być szerokie grono Czytelników, m.in. akademicy, studenci kierunków ekonomicznych i zarządzania, w tym specjalności o profilu międzynarodowym, czy kadra menedżerska przedsiębiorstw. Opracowanie zawiera pięć rozdziałów, w których obok rozważań dotyczących przyczyn, form i motywów ekspansji omówione zostały wybrane zagadnienia związane z organizacją procesu internacjonalizacji oraz przygotowaniem odpowiedniej strategii marketingowej. Uzupełnieniem treści są dwa aneksy, w których, na licznych przykładach, pokazano etykietę biznesową w różnych krajach oraz rekomendacje dla wybranych rynków w zakresie przygotowania strategii promocji uwzględniające specyfikę kulturową, językową i oczekiwania klientów. Wybór krajów podyktowany był przede wszystkim ich zróżnicowaniem zarówno w zakresie geograficznym, jak i społeczno-kulturowym oraz ekonomicznym.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectinternacjonalizacja przedsiębiorstwpl_PL
dc.subjecthandel międzynarodowypl_PL
dc.subjectinwestycje bezpośredniepl_PL
dc.subjectmarketing międzynarodowypl_PL
dc.subjectmarketing międzykulturowypl_PL
dc.titleOrganizacyjne i marketingowe aspekty internacjonalizacji przedsiębiorstwpl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number158pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Ekonomii, Katedra Wymiany Międzynarodowejpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Ekonomii, Katedra Wymiany Międzynarodowejpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Ekonomii, Katedra Wymiany Międzynarodowejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-252-6
dc.referencesAaltonen, P.H.M (2020). Piecing Together A Puzzle – A Review and Research Agenda on Internationalization and The Promise of Exaptation. „International Business Review”, Vol. 29(4), s. 1–16.pl_PL
dc.referencesAndersen, O. (1993). On the Internationalisation Process of Firms: a critical analysis. „Journal of International Business Studies”, Vol. 24(2), s. 209–231.pl_PL
dc.referencesAnderson, E., Gatignon, H. (1986). Modes of Foreign Entry: A Transaction Cost Analysis and Propositions. „Journal of International Business Studies”, Vol. 17(3), s. 1–26.pl_PL
dc.referencesAnderson, J., Håkansson, H., Johanson, J. (1994). Dyadic Business Relationships Within A Business Network Context. „Journal of Marketing”, Vol. 58(4), s. 1–15.pl_PL
dc.referencesAndersson, S., Wictor, I. (2003). Innovative Internationalisation in New firms: Born Globals – the Swedish Case. „Journal of International Entrepreneurship”, Vol. 1(3), s. 249–275.pl_PL
dc.referencesAulakh, P., Kotabe, M. (1997). Antecedents and Performance Implications of Channel Integration in Foreign Markets. „Journal of International Business Studies”, Vol. 28(1), s. 145–175.pl_PL
dc.referencesBadera, T., Mazzarola, T. (2009). Defining The Born Global Firms: A Review Of The Literature. Australian and New Zealand Academy of Management, Managing in the Pacific Century, 24th Annual ANZAM Conference, December, Melbourne Australia, s. 1–22.pl_PL
dc.referencesBaronchelli, G., Cassia, F. (2010). Drivers of Born-Global Companies’ International Development: An Empirical Investigation Among Italian Companies. 10th Global Conference on Business & Economics, Rome, October 15–16.pl_PL
dc.referencesBartlett, C.A., Ghoshal, S. (1989). Managing Across Borders. The Transnational Solution. Boston: Harvard Business School Press.pl_PL
dc.referencesBartosik-Purgat, M., Schroeder, J. (2013). Metody i źródła poszukiwania informacji o partnerach zagranicznych a zasięg rynkowy działalności polskich przedsiębiorstw. W: Przedsiębiorstwo na rynku globalnym. Poznań.pl_PL
dc.referencesBednarz, J. (2010). Motywy ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw w dobie globalnego kryzysu finansowego i gospodarczego. „Współczesna Gospodarka”, Vol. 1(1), s. 29–36.pl_PL
dc.referencesBeleniak, M. (2014). Czynniki procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw na przykładzie województwa małopolskiego. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.pl_PL
dc.referencesBeleniak, M. (2017). Strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw z województwa małopolskiego. Rola zasobów i charakterystyki przedsiębiorstwa. „Horyzonty Polityki”, Vol. 8(24), s. 167–187.pl_PL
dc.referencesBilkey, W.J., Tesar, G. (1977). The Export Behavior of Smaller Wisconsin Manufacturing Firms. „Journal of International Business Studies”, Vol. 8(1), s. 93–98.pl_PL
dc.referencesBjorkman, M., Forsgren, M. (2000). Nordic International Research: A Review of Its Development. „International Studies of Management and Organization”, Vol. 30(1), s. 6–25.pl_PL
dc.referencesBlankenburg, Holm D., Eriksson, K., Johanson, J. (1997). Business Networks and Cooperation in International Business Relationships. „Journal of International Business Studies”, Vol. 27(5), s. 1033–1053.pl_PL
dc.referencesBooms, B.H., Bitner, M.J. (1981). Marketing Strategies and Organization Structures for Service Firms. W: J. Donnelly, W.R. George (red). Marketing of Services. American Marketing Association, s. 47–51.pl_PL
dc.referencesBrach, J. (2014). Przedsiębiorstwa w sferze biznesu międzynarodowego ze szczególnym uwzględnieniem korporacji transnarodowych – problemy definicyjne, podejście teoretyczne i praktyczne. „International Business and Global Economy”, Nr 33, s. 379–393.pl_PL
dc.referencesBrainard, B. (1997). An Empirical Assesment of the Proximity-Concentration Trade off between Multinational Sales and Trade. „American Economic Review”, Vol. 87, s. 520–544.pl_PL
dc.referencesBridgewater, S. (2000). The Internationalisation Process and Types of Firms. W: M. Tayeb (red.). International Business. Theories, Policies and Practices. Harlow: Pearson Education.pl_PL
dc.referencesBuckley, P.J. (1982). The Role of Exporting in the Market Servicing Policies of Multinational Manufacturing Enterproses: Theoretical and Empirical Perspectives. W: M.R. Czinkota, G. Tesar (red.). Export Management: An International Context. New York: Praeger.pl_PL
dc.referencesBuckley, P.J. (1988). The Limits of Explanation: Testing the Internalization Theory of the Multinational Enterprise. „Journal of International Business Studies”, Vol. 19(2), s. 181–193.pl_PL
dc.referencesBuckley, P.J., Casson, M. (1976). The Future of the Multinational Enterprise. London: Macmillan Press Ltd.pl_PL
dc.referencesBuckley, P.J., Casson, M. (1985). The Economic Theory of The Multinational Enterprise. London: Macmillan Press Ltd.pl_PL
dc.referencesBuczkowski, B., Kłysik-Uryszek, A., Kuna-Marszałek, A., Świerkocki, J. (2015). Polskie inwestycje bezpośrednie. Doświadczenia przedsiębiorstw regionu łódzkiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesBudzyńska-Biernat, A. (2015). Orientacja międzynarodowa przedsiębiorstwa w kontekście strategii marketingowej na przykładzie przedsiębiorstw sektora żywnościowego z Wielkopolski. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, Nr 41, s. 191–201.pl_PL
dc.referencesCalof, J., Beamish, P.W. (1995). Adapting to Foreign Markets: Explaining Internationalization. „International Business Review”, Vol. 4(2), s. 115–131.pl_PL
dc.referencesCannone, G., Ughetto, E. (2014). Born Globals: A Cross-Country Survey on High-Tech Start-Ups. „International Business Review”, Vol. 23(1), s. 272–283.pl_PL
dc.referencesCaves, R.E. (1971). International cooperation. The Industrial Economics of Foreign Investment. „Economica”, Vol. 38(1), s. 1–27.pl_PL
dc.referencesCavusgil, S.T. (1980). On the Internationalisation Process of Firms. „European Research”, Vol. 8(6), s. 273–281.pl_PL
dc.referencesCavusgil, S.T. (1984). Differences Among Exporting Firms Based on Their Degree of Internationalization. „Journal of Business Research”, Vol. 12(2), s. 195–208.pl_PL
dc.referencesCerrato, D., Crosato, L., Depperu, D. (2016). Archetypes Of SME Internationalization: A Configurational Approach. „International Business Review”, Vol. 25(1), s. 286–295.pl_PL
dc.referencesChen, H., Hu, M. (2002). An Analysis of Determinants of Entry Mode and Its Impact on Performance. „International Business Review”, Vol. 11(2), s. 193–210.pl_PL
dc.referencesChyłek, M. (2014). Metody analizy makrootoczenia przedsiębiorstwa. W: E. Bombiak, M. Chyłek, E. Multan (red.). Analiza strategiczna w przedsiębiorstwie. Zagadnienia teoretyczne i studia przypadków. Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo- Humanistyczny.pl_PL
dc.referencesCieślik, A., Ryan, M. (2012). Productivity Differences and Foreign Market Entry in An Oligopolistic Industry, „Open Economies Review”, Vol. 23(3), s. 531–557.pl_PL
dc.referencesCiravegna, L., Majano, S.B., Zhan, G. (2014). The Inception of Internationalization of Small and Medium Enterprises: The Role of Activeness and Networks. „Journal of Business Research”, Vol. 67(6), s. 1081–1089.pl_PL
dc.referencesCiszewska-Mlinaric, M., Obłój, K., Wąsowska, A. (2016). Effectuation and Causation: Two Decision-Making Logics of Invs At the Early Stage of Growth and Internationalization. „Journal of East European Management Studies”, Vol. 21(3), s. 275–297.pl_PL
dc.referencesCoase, R.H. (1937). The Nature of The Firm, „Economica”, Vol. 4(16), s. 386–405.pl_PL
dc.referencesCoviello, N.E. (2006). The Network Dynamics of International New Ventures. „Journal of International Business Studies”, Vol. 37(5), s. 713–731.pl_PL
dc.referencesCzinkota, M.R. (1982). Export Development Strategies: US Promotion Policy. New York: Praeger.pl_PL
dc.referencesDare, C. (2006). The UK Tour-Operating Industry: A Competitive Analysis. „Journal of Vacation Marketing”, Vol. 6(4), s. 357–367.pl_PL
dc.referencesDaszkiewicz, N., Wach, K. (2012). Internationalization of SMEs. Context, Models and Implementation. Gdańsk: Gdańsk University of Technology Publishers.pl_PL
dc.referencesDaszkiewicz, N., Wach, K. (2013). Małe i średnie przedsiębiorstwa na rynkach międzynarodowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.pl_PL
dc.referencesDibb, S., Simkin, L. (2004). The Market Segmentation Workbook, UK: Thompson Learning.pl_PL
dc.referencesDorożyński, T. (2014). Supporting Exports in Small and Medium-Sized Enterprises. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesDorożyński, T. (2018). Wspieranie zagranicznych inwestycji bezpośrednich w Polsce przez system zachęt dla inwestorów. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesDuliniec, E. (2006). Marketing międzynarodowy a marketing międzykulturowy. „International Journal of Management and Economics”, Vol. 19, s. 6–24.pl_PL
dc.referencesDuliniec, E. (2007). Marketing międzynarodowy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWE.pl_PL
dc.referencesDunning, J.H. (1979). Explaining Changing Patterns of International Production: In Defence of the Eclectic Theory. „Oxford Bulletin of Economics and Statistics”, Vol. 41(4), s. 269–295.pl_PL
dc.referencesDunning, J.H. (1980). Toward an Eclectic Theory of International Production: Some Empirical Tests. „Journal of International Business Studies”, Vol. 11(1), s. 9–31.pl_PL
dc.referencesDunning, J.H. (1981). International Production and The Multinational Enterprise. London: George Allenand Unwin.pl_PL
dc.referencesDunning, J.H. (2000). The Eclectic Paradigm as an Envelope for Economic and Business Theories of MNE Activity. „International Business Review”, Vol. 9, s. 163–190.pl_PL
dc.referencesDwyer, F.R., Tanner, J.F. (2002). Business marketing: Connecting Strategy, Relationships, and learning. New York: McGraw-Hill.pl_PL
dc.referencesEberhard, M. (2013). The Role of Inter-Personal Networks in SME Internationalisation. School of Business Bond University, May, Australia.pl_PL
dc.referencesEicher, T., Kang, J. (2002). Trade, Foreign Direct-Investments or Acquisition: Optimal Entry Modes for Multinationals. Washington: University of Washington.pl_PL
dc.referencesEpuran, G., Ivasciuc, I.S., Micu, A. (2015). From 4P’s to 4E’s – How to Avoid the Risk of Unbalancing the Marketing Mix in Today Hotel Businesses. „Annals of „Dunarea de Jos” University of Galati”, Nr 2, s. 77–85.pl_PL
dc.referencesEttenson, R., Conrado, E., Knowles, J. (2013). Rethinking the 4P’s. „Harvard Business Review”, Vol. 91(1).pl_PL
dc.referencesFernandez, Z., Nieto, M.J. (2005). Internationalization Strategy of Small and Medium- Sized Family Businesses: Some Influential Factors. „Family Business Review”, Vol. 18(1), s. 77–89.pl_PL
dc.referencesFletcher, R., Barret, N. (2001). Embeddedness and The Evolution of Global Networks. An Australian Case Study. „Industrial Marketing Management”, Vol. 30(7), s. 561–573.pl_PL
dc.referencesFonfara, K. (2009). Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWE.pl_PL
dc.referencesForsgren, M. (1989). Managing the Internationalization Process. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesGesteland, R.R. (2000). Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGlinkowska, B., Kaczmarek, B. (2016). Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesGlowik, M., Sadowski, F. (2014). Success Factors of International New Venture Firms – Empirical Case Study of German SME. „Journal of Economic and Management”, Vol. 15, s. 175–191.pl_PL
dc.referencesGlückler, J. (2006). A Relational Assessment of International Market Entry in Management Consulting. „Journal of Economic Geography”, Vol. 6(3), s. 369–393.pl_PL
dc.referencesGoi, C.L. (2005). Marketing Mix: A Review of ‘P’. „Journal of Internet Banking and Commence”, Vol. 10(2).pl_PL
dc.referencesGoold, M., Campbell, A. (2002). Designing Effective Organizations: How to Create Structured Networks. San Francisco: CA: Jossey-Bass.pl_PL
dc.referencesGorczyńska, A. (2008). Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw. W poszukiwaniu źródeł wzrostu wartości rynkowej. Warszawa: CeDeWu.pl_PL
dc.referencesGorynia, M. (2007). Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWE.pl_PL
dc.referencesGorynia, M., Jankowska, B. (2007). Teorie internacjonalizacji. „Gospodarka Narodowa”, Nr 10, s. 21–44.pl_PL
dc.referencesGrzegorczyk, W. (2017). Nowe koncepcje marketingu w procesie tworzenia strategii marketingowej na rynkach międzynarodowych. „Polityki Europejskie, Finanse i Marketing”, Nr 17(66), s. 54–62.pl_PL
dc.referencesGrzegorczyk, W. (2019). Stosowanie instrumentów marketingu-mix przez firmy sektora MSP województwa łódzkiego na rynkach zagranicznych – wyniki badań. „Przegląd Organizacji”, Nr 11, s. 20–25.pl_PL
dc.referencesGuisinger, S. (2001). From OLI to OLMA: Incorporating Higher Levels of Environmental and Structural Complexity into the Eclectic Paradigm. „International Journal of the Economics of Business”, Vol. 8(2), s. 257–272.pl_PL
dc.referencesGupta, A. (2013). Environmental and PEST Analysis: An Approach to External Business Environment. „Merit Research Journal of Art, Social Science and Humanities”, Vol. 1(2), s. 13–17.pl_PL
dc.referencesHadley, R.D., Wilson, H.I. (2003). The Network Model of Internationalisation and Experiential Knowledge. „International Business Review”, Vol. 12(6), s. 697–717.pl_PL
dc.referencesHadrian, P. (2006). Analiza otoczenia dalszego przedsiębiorstwa. „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, Nr 720, s. 7–22.pl_PL
dc.referencesHadryś, A. (2011). Czynniki determinujące formy ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw rodzinnych. Poznań: Katedra Handlu Międzynarodowego.pl_PL
dc.referencesHåkansson, H., Johanson, J. (1992). A Model of Industrial Networks. W: B. Axelsson, G. Easton (red.). Industrial Networks: A New View of Reality, s. 28–34. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesHall, E.T. (1959). The Silent Language. New York: Doubleday.pl_PL
dc.referencesHamel, G., Prahalad, C.K. (1994). Competing for The Future. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.pl_PL
dc.referencesHarring, A.W. (2000). An Empirical Analysis and Extension of the Bartlett and Ghoshal Typology of Multinational Companies. „Journal of International Business Studies”, Vol. 31(1), s. 101–120.pl_PL
dc.referencesHelpman, E. (1984). A Simple Theory of International Trade with Multinational Corporations. „The Journal of Political Economy”, Vol. 92(3), s. 451–471.pl_PL
dc.referencesHelpman, E., Melitz, M., Yeaple, S.R. (2004). Export Versus FDI With Heterogeneous Firms. „American Economic Review”, Vol. 94(1), s. 300–316.pl_PL
dc.referencesHermannsdottir, A. (2008). Theoretical Underpinnings of the Internationalization Process, Institute of Business Research. „Working Paper Series”, W08:02. University of Iceland.pl_PL
dc.referencesHewerdine, L., Welch, C. (2013). Are International New Ventures Really New? A Process Study of Organizational Emergence and Internationalization. „Journal of World Business”, Vol. 48(4), s. 466–477.pl_PL
dc.referencesHill, Ch., Hwang, P., Chan, K. (1990). An Eclectic Theory of The Choice of International Entry Mode. „Strategic Management Journal”, Vol. 11(2), s. 117–128.pl_PL
dc.referencesHirsch, S. (1967). Location of Industry and International Competitiveness. Oxford: Clarendon.pl_PL
dc.referencesHirsch, S. (1975). The Product Cycle Model If International Trade. A Multi-Country Cross Section Analysis. „Oxford Bulletin of Economics and Statistics”, Vol. 37(4), s. 305–317.pl_PL
dc.referencesHitt, M.A, Ireland, R.D., Camp, S.M., Sexton, D.L. (2001). Strategic Entrepreneurship: Entrepreneurial Strategies for Wealth Creation. „Strategic Management Journal”, Vol. 22, s. 479–491.pl_PL
dc.referencesHoang, H., Antoncic B. (2003). Network-Based Research in Entrepreneurship: A Critical Review. „Journal of Business Venturing”, Vol. 18(2), s. 165–187.pl_PL
dc.referencesHofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences in Work-Related Values. Beverly Hills: CA: Sage.pl_PL
dc.referencesHofstede, G. (2011). Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. „Online Readings in Psychology and Culture”, Vol. 2(1). DOI: https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014 (dostęp: 10.07.2020).pl_PL
dc.referencesHollensen, S. (2011). Global Marketing. A Decision-Oriented Approach. London: Prentice Hall.pl_PL
dc.referencesHollensen, S. (2001). Global Marketing. A Market-Responsive Approach. London: Pearson Education Limited.pl_PL
dc.referencesHufbauer, G. (1970). The Impact of National Characteristics and Technology on The Commodity Composition of Trade in Manufactured Goods. W: R. Vernon (red.). The Technology Factor in International Trade. New York: McGraw-Hill.pl_PL
dc.referencesHymer, S. (1960). The International Operations of National Firms. A Study of Direct Investment. Oxford.pl_PL
dc.referencesHymer, S. (1976). The International Operations of National Firms. A Study of Direct Foreign Investment. Cambridge: The MIT Press.pl_PL
dc.referencesIsaac, R.G., Herremans, I.M. (2009). Intellectual Capital Management: Pathway to Wealth Creation. „Journal of Intellectual Capital”, Vol. 10(1), s. 81–92.pl_PL
dc.referencesJantunen, A., Nummela, N., Puumalainen, K., Saarenketo, S. (2008). Strategic Orientations of Born Globals – Do They Really Matter? „Journal of World Business”, Vol. 4(2), s. 158–170.pl_PL
dc.referencesJarosiński, M. (2013). Procesy i modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.pl_PL
dc.referencesJarosiński, M., Winch, S. (2017). Schematy myślenia barierą internacjonalizacji przedsiębiorstw: wyniki badań. „Przedsiębiorczość Międzynarodowa”, Vol. 3(2), s. 9–22. W: M. Maciejewski (red.). Ekonomia międzynarodowa wobec współczesnych wyzwań. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.pl_PL
dc.referencesJarugowa, A., Fijałkowska J. (2002). Rachunkowość i zarządzanie kapitałem intelektualnym, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesJelonek, D. (2009). Strategiczna harmonizacja monitorowanie otoczenia i technologii informacyjnej w przedsiębiorstwie. Studium metodologiczno-empiryczne. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej.pl_PL
dc.referencesJobber, D., Ellis-Chadwick, F. (2016). Principles and Practices of Marketing. McGraw- Hill Education, Europe, Middle East & Africa.pl_PL
dc.referencesJohanson, J., Mattsson, L.G. (1988). Internationalisation in Industrial Systems-A Network Approach. W: N. Hood, J.E. Vahlne (red.).Strategies in Global Competition. New York: Croom Helm.pl_PL
dc.referencesJohanson, J., Mattsson, L.-G. (1993). Internationalization In Industrial Systems – A Network Approach, Strategies In Global Competition. W: P.N. Buckley, P.J. Ghauri (red.). The Internationalization of the Firm: A Reader. London: Academic Press, s. 303–322.pl_PL
dc.referencesJohanson, J., Vahlne, J.E. (1977). The Internationalization Process of The Firm-A Model of Knowledge Development and Increasing Market Commitments. „Journal of International Business Studies”, Vol. 8(1), s. 23–32.pl_PL
dc.referencesJohanson, J., Vahlne, J.-E. (2009). The Uppsala Internationalization Process Model Revisited: From Liability of Foreignness to Liability of Outsidership. „Journal of International Business Studies”, Vol. 40(9), s. 1411–1431.pl_PL
dc.referencesJohanson, J., Wiedersheim-Paul, F. (1975). The Internationalization of the Firm – Four Swedish Cases. „The Journal of Management Studies”, Vol. 12(3), s. 305–323.pl_PL
dc.referencesKalyanam, K., McIntyre, S. (2002). The E-Marketing Mix: A Contribution of the ETailing Wars. „Journal of the Academy of Marketing Science”, Vol. 30, s. 487–499.pl_PL
dc.referencesKaplan, R.S., Norton, D.P. (2001). Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKarcz, K. (2004). Międzynarodowe badania marketingowe. Uwarunkowania kulturowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWE.pl_PL
dc.referencesKarlsen, T., Silseth, P., Benito, G., Welch, L. (2003). Knowledge, Internationalization of The Firm, And Inward–Outward Connections. „Industrial Marketing Management”, Vol. 32(5), s. 385–396.pl_PL
dc.referencesKemp, M.C. (1962).Foreign Investment andThe National Advantage. „The Economic Record”, Vol. 38(1), s. 52–62.pl_PL
dc.referencesKindleberger, F.T. (1969). American Business Abroad. Six Lectures on Direct Investment. New Heaven: Macmillan.pl_PL
dc.referencesKlein, S., Frazier, L., Roth, V. (1990). A Transaction Cost Analysis Model of Channel Integration in International Markets. „Journal of Marketing Research”, Vol. 27(2), s. 196–208.pl_PL
dc.referencesKłysik-Uryszek, A. (2010). Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w gospodarce regionu. Teoria i praktyka. Warszawa: CeDeWu.pl_PL
dc.referencesKnickerbrocker, F.T. (1973). Oligopolistic Reaction and the Multinational Enterprise. Boston: Harvard Graduate School of Business Administration.pl_PL
dc.referencesKnight, G., Cavusgil, S. (2004). Innovation, Organizational Capabilities, And the Born Global Firm. „Journal of International Business Studies”, Vol. 35(2), s. 124–141.pl_PL
dc.referencesKnight, J. (2012). Concepts, Rationales, and Interpretive Frameworks in the Internationalisation of Higher Education. W: D.K. Deardorff, H. de Wit, J.D. Heyl, T. Adams, The Sage Handbook of International Higher Education, s. 27–42. SAGE Publications, United Kingdom.pl_PL
dc.referencesKontinen, T., Ojala, A. (2011). Network Ties in The International Opportunity Recognition of Family SMES. „International Business Review”, Vol. 20(4), s. 440–453.pl_PL
dc.referencesKontinen, T., Ojala, A. (2012). Internationalization pathways among family-owned SMEs. „International Marketing Review”, Vol. 29(5), s. 496–518.pl_PL
dc.referencesKorth, Ch.M. (1985). International Business. Environment and Management. N.J.: Englewood Cliffs.pl_PL
dc.referencesKotler, Ph., Kartajay, H., Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0. MT Biznes.pl_PL
dc.referencesKotler, Ph., Keller, K.L, Brady, M., Goodman, M., Hansen, T. (2016) (red.). Marketing Management, 15th edition. Pearson.pl_PL
dc.referencesKozioł-Nadolna, K. (2013). Internacjonalizacja działalności badawczo-rozwojowej w kształtowaniu procesów innowacyjnych przedsiębiorstw w Polsce. Warszawa: CeDeWu.pl_PL
dc.referencesKrawuczka, A. (2014). Uwarunkowania kulturowe w marketingu międzynarodowym. „Przegląd Nauk Stosowanych”, Nr 3. W: U. Michalik, M. Michalska-Suchanek (red.). Aspekt kulturowy międzynarodowego biznesu, s. 19–29.pl_PL
dc.referencesKrugman, P.R. (1983). New Theories ofTrade Among Industrial Countries. „American Economic Review”, Vol. 73(2), s. 343–347.pl_PL
dc.referencesKrugman, P.R. (1990). Rethinking International Trade. Cambridge: The MIT Press.pl_PL
dc.referencesKumar, V., Subramaniam, V. (1997). A Contingency Framework for The Mode of Entry Decision. „Journal of World Business”, Vol. 32(1), s. 52–72.pl_PL
dc.referencesLarimo, J. (1985). The Foreign Direct Investment Behaviour Of Finnish Companies, 11th European International Business Association Conference, Glasgow, 15–17.12.1985.pl_PL
dc.referencesLauterborn, R. (1990). New Marketing Litany: 4Ps Passe; C-Words Take Over. „Advertising Age”, Vol. 61(41), s. 26–28.pl_PL
dc.referencesLewis, R.D. (1996). When Cultures Collide: Managing Successfully Across Cultures. London: Nicholas Brealey Publishing.pl_PL
dc.referencesLim, J.S., Sharkey, T.W., Kim, K.I. (1991). An Empirical Test of An Export Adoption Model. „Management International Review”, Vol. 31(1), s. 51–62.pl_PL
dc.referencesLimański, A. (2015). Metody wyboru rynków docelowych w strategii umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie”, Nr 105, s. 113–128.pl_PL
dc.referencesLondthe, B.R. (2014). Marketing Mix for Next Generation Marketing. „Procedia Economics and Finance”, Vol. 11, s. 335–340.pl_PL
dc.referencesLuostarinen, R. (1980). Internationalization of The Firm. „Acta Academica Series A: 30”, Helsinki: The Helsinki School of Economics.pl_PL
dc.referencesLuostarinen, R., Hellman, H. (1993). Internationalization Process and Strategies of Finnish Family Enterprises. W: M. Vertanen, Ministry of Trade and Industry (red.). Proceedings of the Conference on The Development. „Studies and Reports”, No. 59.pl_PL
dc.referencesLuostarinen, R., Hellman, H. (1994). The Internationalization Process and Strategies of Finnish Family Firms. „CIBR Research Paper Series”, Y-1, Helsinki.pl_PL
dc.referencesMacDougall, G.D.A. (1960). The Benefits and Costs of Private Investment from Abroad: A Theoretical Approach. „Economic Record”, Vol. 36(73), s. 13–35.pl_PL
dc.referencesMadhok, A. (1998). The Nature of Multinational Firm Boundaries: Transaction Costs, Firm Capabilities and Foreign Market Entry Mode. „International Business Review”, Vol. 7(3), s. 259–290.pl_PL
dc.referencesMadsen, T.K., Servais P. (1997). The Internationalization of Born Globals: An Evolutionary Process? „International Business Review”, Vol. 6(6), s. 561–583.pl_PL
dc.referencesMagee, S.P. (1980). International Trade. New York: MacGraw Hill.pl_PL
dc.referencesMarkunsen, J.R. (1984). Multinationals, Multi-Plant Economies, and the Gains from Trade. „Journal of International Economics”, Vol. 16(3–4), s. 205–226.pl_PL
dc.referencesMarkusen, J.R., Venables, A. (2000). The Theory of Endowment, Intra-industry and Multi-national Trade. „Journal of International Economics”, Vol. 52(2), s. 209–234.pl_PL
dc.referencesMaslow, A.H. (1943). A Theory of Human Motivation. „Psychological Review”, Vol. 50(4), s. 370–396.pl_PL
dc.referencesMcCarthy, E.J. (1964). Basic Marketing: A Managerial Approach. Homewood IL: Richard D. Irwin.pl_PL
dc.referencesMcDougall, P.P., Oviatt, B.M. (1994). Toward A Theory of International New Ventures. „Journal of International Business Studies”, Nr 25(1), s. 45–64.pl_PL
dc.referencesMelen, E., Nordman, R. (2009). The Internationalisation Modes of Born Globals: A Longitudinal Study,„European Management Journal”, Vol. 27(4), s. 243–254.pl_PL
dc.referencesMelitz, M.J. (2003). The Impact of Trade on Intra-Industry Reallocations and Aggregate Industry Productivity. „Econometrica”, Vol. 71(6), s. 1695–1725.pl_PL
dc.referencesMisala, J. (2003). Współczesne teorie wymiany międzynarodowej i zagranicznej polityki ekonomicznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.pl_PL
dc.referencesMöller, K. (2006). The Marketing Mix Revisited: Towards the 21st Century Marketing by E. Constantinides. „Journal of Marketing Management”, Vol. 22(3), s. 439–450.pl_PL
dc.referencesMort, G.S., Weerawardena, J. (2006). Networking Capability and International Entrepreneurship. How Networks Function in Australian Born Global Firms. „International Marketing Review”, Vol. 23(5), s. 549–572.pl_PL
dc.referencesNakos, G., Brouthers, K. (2002). Entry Mode Choice of SMEs in Central and Eastern Europe. „Entrepreneurship Theory and Practice”, Vol. 27(1), s. 47–63.pl_PL
dc.referencesO’Donnell, A., Gilmore, A., Cummins, D., Carson, D. (2001). The Network Construct in Entrepreneurship Research: A Review and Critique. „Management Decision”, Vol. 39(9), s. 749–760.pl_PL
dc.referencesOczkowska, R. (2007). Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Uwarunkowania strategii internacjonalizacji i globalizacji. Kraków: Krakowska Szkoła Wyższa Im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.pl_PL
dc.referencesO’Grady, S., Lane, H.W. (1996). The Psychic Distance Paradox, „Journal of International Business Studies”, Vol. 27(20), s. 309–333.pl_PL
dc.referencesOliveira, R.H., Figueira, A.R., Pinhanez, M. (2018). Uppsala Model: A Contingent Theory to Explain the Rise of EMNEs. „Internext”, Vol. 13(2), s. 30–41.pl_PL
dc.referencesPan, Y., Tse, D. (1999). The Impact of Order and Mode of Market Entry on Profitability and Market Share. „Journal of International Business Studies”, Vol. 30(1), s. 81–103.pl_PL
dc.referencesPaul, J., Rosado-Serrano, A. (2019). Gradual Internationalization Vs Born-Global/ International New Venture Models: A Review and Research Agenda. „International Marketing Review”, Vol. 36(6), s. 830–858.pl_PL
dc.referencesPerera, R. (2017). The PESTLE Analysis. Wydawnictwo Nerdynaut.pl_PL
dc.referencesPierścionek, Z. (2003). Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesPietrasiński, P. (2005). Międzynarodowe strategie marketingowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWE.pl_PL
dc.referencesPorter, M.E. (1980). Competitive Strategy. Techniques for Analyzing Industries and Competitors. London: The Free Press.pl_PL
dc.referencesPorter, M.E. (1994). Strategia konkurencji – metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWE.pl_PL
dc.referencesPosadzińska, I. (2012). Determinanty procesu internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw budowlanych, Rozprawy nr 159. Bydgoszcz: Wydawnictwa Uczelniane UTP w Bydgoszczy.pl_PL
dc.referencesPosner, M. (1961). International Trade and Technical Change. „Oxford Economic Papers”, Vol. 13(3), s. 323–341.pl_PL
dc.referencesPrahalad, C.K., Hamel, G. (1990). The Core Competence of Corporation. „Harvard Business Review”, May-June.pl_PL
dc.referencesPrzybylska, K. (2005). Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa w teorii ekonomicznej. „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Bochni”, Nr 3, s. 73–92.pl_PL
dc.referencesPrzybylska, K. (2006). Pomiar internacjonalizacji przedsiębiorstwa. „Gospodarka Narodowa”, Nr 3, s. 41–57.pl_PL
dc.referencesPrzybylska, K. (2018). Born global. Nowa generacja małych przedsiębiorstw. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.pl_PL
dc.referencesRao, T.R., Naldu, G.M. (1992). Are the Stages of Internationalization Empirically Supportable. „Journal of Global Marketing”, Vol. 6(1/2), s. 147–170.pl_PL
dc.referencesReid, S.D. (1981). The Decision-Maker and Export Entry and Expansion. „Journal of International Business Studies”, Vol. 12(2), s. 101–112.pl_PL
dc.referencesReid, S.D. (1983). Firm Internationalization, Transaction Costs and Strategic Choice. „International Marketing Review”, Vol. 1(2). s. 44–56.pl_PL
dc.referencesRialp, A., Rialp, J., Knight, G.A. (2005). The Phenomenon Of Early Internationalizing Firms: What Do We Know After A Decade (1993–2003) Of Scientific Inquiry? „International Business Review”, Vol. 14(2), s. 147–166.pl_PL
dc.referencesRichardson, Jr. J.V. (2006). The library and information economy in Turkmenistan, „IFLA Journal”, Vol. 32(2), s. 131–139.pl_PL
dc.referencesRogers, E.M. (1962). Diffusion of Innovations, Free Press of Glencoe.pl_PL
dc.referencesRoot, F.R. (1994). Entry Strategies for International Markets. London: Lexington Books.pl_PL
dc.referencesRosińska, M. (2006). Regionalne aspekty lokalizacji bezpośrednich inwestycji zagranicznych (w ujęciu teoretycznym). „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica”, Nr 7, s. 37–52.pl_PL
dc.referencesRymarczyk, J. (2004). Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWE.pl_PL
dc.referencesRymarczyk, J. (2012). Biznes międzynarodowy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWE.pl_PL
dc.referencesSchroeder, J., Bartosik-Purgat, M., Mruk, H. (2013). Międzynarodowe badania marketingowe. Poznań: Wydawnictwo UEP.pl_PL
dc.referencesSerwach, T. (2011). Od handlu między państwami do handlu na poziomie przedsiębiorstw. „Gospodarka Narodowa”, Nr 3, s. 47–65.pl_PL
dc.referencesSharma, D.D., Blomstermo A. (2003). The Internationalization Process of Born Globals: A Network View. „International Business Review”, Vol. 12(6), s. 739–753.pl_PL
dc.referencesSheth, J., Sisodia, R. (2012). The 4 A’s of Marketing: Creating Value for Customer, Company and Society. New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesShimizu, K. (2014). Advertising Theory and Strategies, 18th edition. Souseisha Book Company, s. 63–102.pl_PL
dc.referencesShoham, A. (2015). The EPRG Framework: Does it Affect Managerial Perceptions of Export Success? W: A. Manrai, H. Meadow (red.). Global Perspectives in Marketing for the 21st Century. Developments in Marketing Science. Proceedings of the Academy of Marketing Science, Springer, Cham, s. 336–371.pl_PL
dc.referencesShoham, A., Rose, G.M., Albaum, G. (1995). Export Motives, Psychological Distance, and the EPRG Framework. „Journal of Global Marketing”, Vol. 8(3–4), s. 9–37.pl_PL
dc.referencesSmoleń, T. (2006). Determinanty kulturowe decyzji marketingowych dotyczących produktu i dystrybucji. „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, Nr 729, s. 125–141.pl_PL
dc.referencesSobczak, E. (2004). Procesy globalizacji a marketing międzynarodowy. „Zeszyty Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. Refleksje Społeczno-Gospodarcze”, Nr 5(2), s. 26–38.pl_PL
dc.referencesŚliwiński, R. (2011). Kluczowe czynniki międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.pl_PL
dc.referencesTaylor, M., Jack, R. (2016). Born Global Firm Internationalisation: The Influence of Industry Factors. „Contemporary Management Research”, Vol. 12(3), s. 289–308.pl_PL
dc.referencesThomas, D.E., Eden, L. (2004). What is the Shape of the Multinationality-Performance Relationship? „The Multinational Business Review”, Vol. 12(1), s. 89–110.pl_PL
dc.referencesTobolska, A. (2006). Strategie globalne a nowe formy organizacji przedsiębiorstw transnarodowych. „Przedsiębiorczość-Edukacja”, t. 2, s. 125–143.pl_PL
dc.referencesTrompenaars, F., Hampden-Turner, Ch. (2002). Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej. Kraków: Oficyna Ekonomiczna Wolters Kluwer.pl_PL
dc.referencesTurner, C. (2012). Deinternationalisation: Towards A Coevolutionary Framework. „European Business Review”, Vol. 24(2), s. 92–105.pl_PL
dc.referencesUrbanek, G. (2008). Wycena aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWE.pl_PL
dc.referencesUrbanowska-Sojkin, E., Banaszyk, P., Witczak, H. (2004). Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWE.pl_PL
dc.referencesVahlne, J.-E. (2020). Development of The Uppsala Model of Internationalization Process: From Internationalization to Evolution. „Global Strategy Journal”, Vol. 10(2), s. 239–250.pl_PL
dc.referencesVahlne, J.-E., Johanson, J. (2002). New Technology, New Business Environments And New Internationalization Processes? W: V. Havila, M. Forsgren, H. Håkansson (red.). Critical Perspectives On Internationalization, s. 209–228. London: Pergamon.pl_PL
dc.referencesVahlne, J.-E., Johanson, J. (2013). The Uppsala Model on Evolution of The Multinational Business Enterpreise – From Internalization to Coordination of Networks. „International Marketing Review”, Vol. 30(3), s. 189–210.pl_PL
dc.referencesVahlne, J.-E., Johanson, J. (2017). The Internationalization Process 1977–2017: The Uppsala Model 40 Years Later. „Journal of International Business Studies”, Vol. 48(9), s. 1087–1102.pl_PL
dc.referencesVerbeke, A. (2013). International Business Strategy. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesVernon, R. (1966). International Investment and International Trade in the Product Cycle. „Quarterly Journal of Economics”, Vol. 80(2), s. 190–207.pl_PL
dc.referencesVernon, R. (1971). Sovereignty at Bay: The Multinational Spread of U.S. Enterprises. New York: Basic Books Inc.pl_PL
dc.referencesVernon, R. (1979). The Product Cycle Hypothesis in a New Environment. „Oxford Bulletin of Economics and Statistics”, Vol. 41(4), s. 255–267.pl_PL
dc.referencesVissak, T., Francioni, B. (2013). Serial Nonlinear Internationalization in Practice. A Case Study. „International Business Review”, Vol. 22(6), s. 951–962.pl_PL
dc.referencesWach, K. (2008). Regionalne otoczenie małych i średnich przedsiębiorstw. Kraków: Wydawnictwo UEK.pl_PL
dc.referencesWach, K. (2012). Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesWach, K., Wojciechowski, L. (2014). The Size and the Strategic International Orientation: The Use of EPRG Model among Polish Family and Non-Family Firms. „Przedsiębiorczość i Zarządzanie. Entrepreneurship and Management”, t. XV(7), s. 143–156.pl_PL
dc.referencesWani, T. (2013). From 4Ps to SAVE: A Theoretical Analysis of Various Marketing Mix Models. „Business Sciences International Research Journal”, Vol. 1(1), s. 1–9.pl_PL
dc.referencesWelch, C., Welch, L. (2009). Re-internationalisation. Exploration and conceptualisation. „International Business Review”, Vol. 18, s. 567–577.pl_PL
dc.referencesWelch, C., Nummela, N., Liesch, P. (2016). The Internationalization Process Model Revisited: An Agenda for Future Research. „Management International Review”, Vol. 56(6), s. 783–804.pl_PL
dc.referencesWelch, L., Luostarinen, R. (1988). Internationalization: Evolution of A Concept. „Journal of General Management”, Vol. 14(2), s. 36–64.pl_PL
dc.referencesWhitelock, J. (2002). Theories of Internationalisation and Their Impact on Market Entry. „International Marketing Review”, Vol. 19(4), s. 342–347.pl_PL
dc.referencesWiktor, J. (2009). Marketing międzynarodowy – istota i specyfika. Ze studiów nad internacjonalizacją marketingu. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, Nr 823, s. 19–35.pl_PL
dc.referencesWiktor, J.W. (2006). Strategie przedsiębiorstw w marketingu międzynarodowym. Próba typologii. „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, Nr 729, s. 17–36.pl_PL
dc.referencesWilliamson, O.E. (1975). Markets and Hierarchies: Analysis and Antitrust Implications. New York: The Free Press.pl_PL
dc.referencesWilliamson, O.E. (1985). The Economic Institutions of Capitalism: Firms, Markets, Relational Contracting. New York: The Free Press.pl_PL
dc.referencesWind, Y., Douglas, P.S., Perlmutter, V.H. (1973). Guidelines for Developing International Marketing Strategies. „Journal of Marketing”, Vol. 37, s. 14–23.pl_PL
dc.referencesWisła, R. (2018). Zasoby technologiczne krajów Europy Środkowo-Wschodniej. „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, Nr 362, s. 73–86.pl_PL
dc.referencesWitek-Hajduk, M. (2009). Motywy internacjonalizacji polskich średnich i dużych przedsiębiorstw. W: J. Schroeder, B. Stępień (red.). Współczesne problemy międzynarodowej działalności przedsiębiorstw. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.pl_PL
dc.referencesWitek-Hajduk, M.K. (2010). Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.pl_PL
dc.referencesWitkowska, J. (1996). Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Europie Środkowo-Wschodniej. Próba interpretacji na gruncie teorii bezpośrednich inwestycji zagranicznych i teorii integracji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesWortzel, L.H., Wortzel, H.V. (1981). Export Marketing Strategies for NIC – And LDC – Based Firms. „Columbia Journal of World Business”, Vol. 16(1), s. 51–60.pl_PL
dc.referencesYoung, S. (1987). Business Strategy and The Internationalization of Business. „Managerial and Decision Economics”, Vol. 8(1), s. 31–40.pl_PL
dc.referencesYoung, S. (1989). International Market Entry and Development – Strategies and Management. Hertfordshire: Harvester Wheatsheaf.pl_PL
dc.referencesZdziarski, M. (2014). Struktury firm międzynarodowych. W: K. Obłój, A. Wąsowska (red.). Zarządzanie międzynarodowe. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWE.pl_PL
dc.referencesZorska, A. (2007). Korporacje transnarodowe, przemiany, oddziaływania, wyzwania. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWE.pl_PL
dc.referencesZydlewska, A. (2004). Powiązania sieciowe na rynku instytucjonalnym. W: T. Gołębiowski (red.). Marketing na rynku instytucjonalnym. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWE.pl_PL
dc.referencesA.M.Best Co. Pobrane z: http://www3.ambest.com/ratings/cr/crisk.aspx (dostęp: 15.07.2020).pl_PL
dc.referencesBednarz P. (2010). Ustalenie źródeł informacji. Zdobycie informacji. Pobrane z: http://patenty.bg.agh.edu.pl/graf/poradnik_eksportera3_tekst-97-112.pdf (dostęp: 1.07.2020).pl_PL
dc.referencesCoface. Pobrane z: www.coface.pl (dostęp: 15.07.2020).pl_PL
dc.referencesCredendo. Pobrane z: https://www.credendo.com/country-risk (dostęp: 15.07.2020).pl_PL
dc.referencesCross Culture. Pobrane z: https://www.crossculture.com/the-lewis-model-dimensions-of-behaviour/ (dostęp: 25.07.2020).pl_PL
dc.referencesDun and Bradstreet. Pobrane z: https://www.bisnode.pl/produkty/raporty-o-krajach/ (dostęp: 15.07.2020).pl_PL
dc.referencesEbiznes Polska. Pobrane z: http://ebiznespolska.pl/biznesowe-zwyczaje-w-wielkim-swiecie-grecja-cz-15; http://ebiznespolska.pl/biznesowe-zwyczaje-w-wielkim-swiecie-afryka-cz-17/ (dostęp: 10.07.2018).pl_PL
dc.referencesEnterprise Europe Network. Pobrane z: www.een.org.pl (dostęp: 15.07.2020).pl_PL
dc.referencesExpatica. Pobrane z: https://www.expatica.com/za/employment/Business-etiquette-in-South-Africa_105889.html; https://www.expatica.com/ch/employment/Doing-business-in-Switzerland-Swiss-business-culture_101552.html (dostęp: 15.07.2018).pl_PL
dc.referencesExport Potential Map. Pobrane z: https://exportpotential.intracen.org/en/ (dostęp: 10.07.2020).pl_PL
dc.referencesExport Solutions. Pobrane z: Department of Commerce, USA, https://www.export.gov/article?id=Armenia-business-customs (dostęp: 3.07.2018).pl_PL
dc.referencesFetherstonhaugh B. (2009). The 4p’s are out, the 4E’s are in. Pobrane z: http://www.ogilvy.com/on-our-minds/articles/the_4e_-are_in.aspx. (dostęp: 1.07.2020).pl_PL
dc.referencesFreedom House. Pobrane z: https://freedomhouse.org/ (dostęp: 10.07.2020).pl_PL
dc.referencesGlobal Edge. Pobrane z: https://globaledge.msu.edu/ (dostęp: 20.07.2020).pl_PL
dc.referencesHeritage Fundation. Pobrane z: https://www.heritage.org/index/?version=1212 (dostęp: 27.07.2020).pl_PL
dc.referencesHofstede Insights. Pobrane z: https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/ (dostęp: 26.07.2020)pl_PL
dc.referencesHuman Development Index. Pobrane z: http://hdr.undp.org/en/content/human-development-index-hdi (dostęp: 10.07.2020).pl_PL
dc.referencesInternational Chamber of Commerce Polska. Pobrane z: https://www.iccpolska.pl/en/publications?pid=15 (dostęp: 30.07.2020).pl_PL
dc.referencesInternational Protocol, https://mbjprotocol.com/wp-content/uploads/2014/02/CE-Armenia.pdf (dostęp: 3.07.2018).pl_PL
dc.referencesKaukaz.pl, Pobrane z: http://www.kaukaz.pl/kaukaskie-pisanie/etykieta-biznesowa-w-gruzji.php (dostęp: 5.07.2018).pl_PL
dc.referencesKoichi Shimizujosai. Pobrane z: https://kshimizujosai.wixsite.com/mysite (dostęp: 30.06.2020).pl_PL
dc.referencesKompass. Pobrane z: https://pl.kompass.com/selectcountry/ (dostęp: 15.07.2020).pl_PL
dc.referencesKomunikacja międzykulturowa blogspot. Pobrane z: http://komunikacja-miedzykulturowa.blogspot.com/2013/10/trudnosci-wynikajace-z-roznic29.html (dostęp: 10.07.2020).pl_PL
dc.referencesMindtools. Pobrane z: https://www.mindtools.com/pages/article/seven-dimensions.htm (dostęp 26.07.2020).pl_PL
dc.referencesPassport to trade. Pobrane z: http://businessculture.org/southern-europe/businessculture-in-greece/; http://businessculture.org/southern-europe/businessculture-in-turkey/; http://businessculture.org/eastern-europe/romania/ (dostęp: 10.07.2018).pl_PL
dc.referencesPolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pobrane z: http://www.parp.gov.pl (dostęp: 25.07.2020).pl_PL
dc.referencesPolsko-Turecka Izba Gospodarcza. Pobrane z: http://www.ptcoc.eu/wazne-informacje/kulturowe-kody-wspolpracy-z-tureckimi-partnerami_3,176.html (dostęp: 20.07.2018).pl_PL
dc.referencesPoradnik przedsiębiorcy. Pobrane z: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-marketingmix-modele-4c-i-7c-compass (dostęp: 26.07.2020).pl_PL
dc.referencesSantander. Trade Markets. Pobrane z: https://en.portal.santandertrade.com/establishoverseas/tunisia/business-practices (dostęp: 20.07.2018).pl_PL
dc.referencesTrade Competitiveness Map, https://tradecompetitivenessmap.intracen.org/ (dostęp: 10.07.2020).pl_PL
dc.referencesWorld Business Culture. Pobrane z: https://www.worldbusinessculture.com/country-profiles/nigeria/; https://www.worldbusinessculture.com/country-profiles/switzerland/culture/ (dostęp: 10.07.2018).pl_PL
dc.referencesWydział Informacji o Krajach Pochodzenia Departamentu Postępowań Uchodźczych Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Pobrane z: http://wikp.udsc.gov.pl/kraje-pochodzenia/nigeria.html (dostęp: 10.07.2018).pl_PL
dc.identifier.doi10.18788/8220-251-9


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe