Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKłysik-Uryszek, Agnieszka
dc.contributor.authorKuna-Marszałek, Anetta
dc.contributor.authorWieloch, Justyna
dc.date.accessioned2021-01-22T10:39:42Z
dc.date.available2021-01-22T10:39:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKłysik-Uryszek A., Kuna-Marszałek A., Wieloch J., Badanie rynków zagranicznych w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź-Kraków 2020, doi: 10.18778/8220-233-5pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-233-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33184
dc.description.abstractGłównym celem monografii jest prezentacja kluczowych zasad prowadzenia międzynarodowych badań rynkowych i marketingowych ułatwiających rozpoznanie makro- i mikrootoczenia firmy oraz podjęcie decyzji o ekspansji zagranicznej. Książka składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy to wprowadzenie do problematyki międzynarodowych badań rynkowych i marketingowych. Zdefiniowano oba pojęcia oraz scharakteryzowano główne grupy technik badawczych: ilościową i jakościową. Rozważania odnoszą się również do metod badawczych oraz źródeł pozyskiwania informacji o rynkach zagranicznych. Ponadto ukazano sekwencję etapów procesu badawczego. Rozdział drugi dotyczy analizy makrootoczenia firmy. Omówiono model PESTLE, zaprezentowano katalog badań uzupełniających, które mogą stanowić istotne jego dopełnienie oraz zwrócono uwagę na wiele wskaźników i rankingów, które pozwalają określić pozycję i atrakcyjność rynków, a także ryzyko związane z działaniem na nich. Odniesiono się również do uwarunkowań kulturowych oraz przedstawiono analizę branży do strony podażowej i popytowej. Rozdział trzeci poświęcony jest mikrootoczeniu przedsiębiorstwa oraz jego roli w procesie internacjonalizacji. Wskazano definicję mikrootoczenia oraz sklasyfikowano podmioty, które można zaliczyć do tej grupy w trzy szerokie zbiory, tj. konkurentów, klientów i kooperantów. Ostatni rozdział stanowi studium przypadku rynku niemieckiego. Analizy dokonano m.in. metodą PESTLE, szczegółowo opisując każdy rodzaj uwarunkowań: polityczne, ekonomiczne, społeczno-kulturowe i demograficzne, techniczne i technologiczne, prawne oraz naturalne. Ponadto odniesiono się do kwestii społeczno-kulturowych, aby pokazać znaczenie kultury, mentalności, priorytetów postrzegania świata przez Niemców w biznesie i transakcjach handlowych.
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectbadanie rynkówpl_PL
dc.subjectbadania marketingowepl_PL
dc.subjectinternacjonalizacja przedsiębiorstwpl_PL
dc.subjectotoczenie przedsiębiorstwapl_PL
dc.subjectanaliza PESTLEpl_PL
dc.subjectczynniki kulturowe
dc.titleBadanie rynków zagranicznych w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstwpl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number122pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Ekonomii, Katedra Wymiany Międzynarodowejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-234-2
dc.referencesAdamkiewicz H.G. (2018), Koncepcja międzynarodowej konkurencyjności makrootoczenia przedsiębiorstw, „Przedsiębiorstwo we Współczesnej Gospodarce – Teoria i Praktyka”, nr 4(27), s. 65-74.pl_PL
dc.referencesAltkorn J. (red.) (1998), Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków.pl_PL
dc.referencesAmbroziak Ł. (2019), Nowe oblicze handlu Polski z Niemcami, Polski Instytut Ekonomiczny, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBaines P., Fill C., Rosengren S., Antonetti P. (2017), Fundamentals of marketing, Oxford University Press, United Kingdom.pl_PL
dc.referencesBaker M.J. (2014), Marketing strategy and management, 5th ed., Palgrave Macmillan, United Kingdom.pl_PL
dc.referencesBartosik-Purgat M., Schroeder J. (2012), Organizacja badań rynków zagranicznych w świetle wyzwań współczesnego rynku światowego – wyniki badania polskich eksporterów, „Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Wyzwania gospodarki globalnej”, nr 31, s. 445–460.pl_PL
dc.referencesBywalec Cz., Rudnicki L. (2002), Konsumpcja, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChurchill G.A. (2002), Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDare C. (2006), The UK tour-operating industry: A competitive analysis, „Journal of Vacation Marketing”, Vol. 6(4), s. 357–367.pl_PL
dc.referencesDayan A. (1999), Badania rynku, Presses Universitaires de France, Kraków.pl_PL
dc.referencesDąbrowski D. (2009), Informacje rynkowe w rozwoju nowych produktów, Politechnika Gdańska, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDorożyński T., Urbaniak W. (2016), Foreign market research, [w:] T. Dorożyński, J. Świerkocki (red.), Practical aspects of doing business, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 64–86.pl_PL
dc.referencesDuliniec E. (1997), Badania marketingowe w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEconex (2012), The use of concentration indices to measure competition in South Africa’s medical services markets, Trade, Competition & Applied Economics, South Africa. https://econex.co.za/wp-content/uploads/2015/04/occasional-note_-april-2012.pdf. (data dostępu: 1.07.2020).pl_PL
dc.referencesGarbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (2000), Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawpl_PL
dc.referencesGesteland R.R. (1999), Cross-cultural Business Behavior: Marketing, Negotiating, and Managing Across Cultures, Copenhagen Business School Press, Copenhagen.pl_PL
dc.referencesGesteland R.R. (2000), Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGhemawat P., Ghadar F. (2006), Global Integration≠Global Concentration, „Industrial and Corporate Change”, Vol. 15(4), s. 595–623.pl_PL
dc.referencesGodlewska-Majkowska H., Płonka M., Skrzypek E. (2016), Przewaga konkurencyjna w przedsiębiorstwie. Sektor – Wiedza – Przestrzeń, Texter, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGorynia M. (2005), Strategie firm polskich wobec ekspansji inwestorów zagranicznych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGorynia M. (2007), Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrant R.M. (2018), Contemporary strategy analysis, 10th ed., Wiley & Sons, New York.pl_PL
dc.referencesGreen P., Tull D., Albaum D. (1985), Research for Marketing Decisions, Prentice Hall, New York.pl_PL
dc.referencesGrębosz-Krawczyk M., Siuda D. (2018), Wykorzystanie metod badań jakościowych w identyfikacji postaw młodych konsumentów wobec marek nostalgicznych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 525, s. 237–247.pl_PL
dc.referencesGupta A. (2013), Environmental and PEST analysis: An approach to external business environment, „Merit Research Journal of Art, Social Science and Humanities”, Vol. 1(2), s. 13–17.pl_PL
dc.referencesHague P. (2006), Badania marketingowe. Planowanie, metodologia i ocena wyników, Helion, Gliwice.pl_PL
dc.referencesHague P., Hague N., Morgan C.A. (2005), Badania rynkowe w praktyce, Helion, Gliwice.pl_PL
dc.referencesHall E.T. (1978), Ukryty wymiar, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHall E.T., Hall M.R. (1990a), Hidden Differences: Doing Business with the Japanese, Anchor Press – Doubleday, Garden City NY.pl_PL
dc.referencesHall E.T., Hall M.R. (1990b), Understanding Cultural Differences, Germans, French and Americans, Intercultural Press, Yarmouth.pl_PL
dc.referencesHampden-Turner C., Trompenaars F. (2004), Managing People Across Cultures, Capstone, Oxford.pl_PL
dc.referencesHermaniuk T. (2005), Podstawy badań rynkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.pl_PL
dc.referencesHofstede G. (1983), National cultures in Four Dimension, „Studies of Management and Organisation”, Vol. 13(1–2), s. 46–74.pl_PL
dc.referencesHofstede G. (2001), Culture’s Consequences: comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations, Sage, Thousand Oaks Ca.pl_PL
dc.referencesHofstede G. (2007), Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTrompenaars F. (1993), Riding the Waves of Culture: Understanding Cultural Diversity in Business, Nicholas Brealy Publishing, London.pl_PL
dc.referencesHollensen S. (2001), Global Marketing. A Market-Responsive Approach, 2nd ed., Pearson Education Limited, London.pl_PL
dc.referencesHollensen S. (2011), Global marketing. A decision-oriented approach, 5th ed., Financial Times Prentice Hall, Harlow.pl_PL
dc.referencesJaneczek U. (2013), Strategie komunikacji marketingowej przedsiębiorstw działających na rynkach zagranicznych, [w:] A. Bajdak (red.), Komunikacja marketingowa. Współczesne wyzwania i kierunki rozwoju, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, Katowice, s. 22–41.pl_PL
dc.referencesKaczmarczyk S. (2003), Badania marketingowe. Metody i techniki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKaczmarczyk S. (2018), Zalety i wady metod zbierania danych przez Internet w badaniach marketingowych, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, z. 129, s. 188–200.pl_PL
dc.referencesKaczmarek B., Walczak W. (2009), Zarządzanie wiedzą we współczesnych przedsiębiorstwach. Ujęcie multidyscyplinarne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesKaden R.J. (2008), Badania marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKalińska-Kula M. (2013), Rola badań marketingowych w pozyskiwaniu wiedzy na potrzeby marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem, [w:] W. Grzegorczyk (red.), Marketing w obliczu nowych wyzwań rynkowych. Księga jubileuszowa z okazji 70-lecia Profesora Gregora, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 129–139.pl_PL
dc.referencesKarasiewicz G. (2013), Marketingowe strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Podejście holistyczne, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKarcz K. (2004), Międzynarodowe badania marketingowe. Uwarunkowania kulturowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKędzior Z., Karcz K. (2007), Badania marketingowe w praktyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKochkina N. (2019), Dynamics of Pestle Factors of Ukrainian Market Environment, [w:] D. Bele, L. Weis, N. Maher (eds.), Sustainable development under the conditions of European integration. Part I, Ljubljana School of Business, Ljubljana, s. 250–265.pl_PL
dc.referencesKotler Ph. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKramer J. (red.) (1994), Badania rynkowe i marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKramer T., Podstawy marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesKraszewska M., Pujer K. (2017), Konkurencyjność przedsiębiorstw. Sposoby budowania przewagi konkurencyjnej, Exante, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKrugman P. (1979), A Model of innovation, technology transfer, and the world distribution of Income, „Journal of Political Economy”, Vol 87(2), s. 253–266.pl_PL
dc.referencesKwiatkowska E.M. (2013), Mierzalne kryteria oceny konkurencyjności rynków telekomunikacyjnych. Aspekty praktyczne, „iKAR – Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny”, nr 8(2), s. 74–87.pl_PL
dc.referencesKwiatkowska E.M. (2014), Miary koncentracji – teoria a praktyka ich wykorzystania przez organy regulacyjne na rynkach telekomunikacyjnych, „Metody ilościowe w badaniach ekonomicznych, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego”, nr 15(3), s. 189–198.pl_PL
dc.referencesLimański A. (2015), Metody wyboru rynków docelowych w strategii umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”, Seria: Administracja i Zarządzanie, nr 32(105), s. 113–128.pl_PL
dc.referencesLockey L. (1950), Notes on the history of marketing research, „Journal of Marketing”, Vol. 14(5), s. 733–736.pl_PL
dc.referencesLubiński M. (2004), Analiza koniunktury i badanie rynków, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMaison D. (2010), Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMaison D., Noga-Bogomilski A. (2007), Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesMakhija M., Kim K., Williamson S. (1997), Measuring Globalization of Industries Using a National Industry Approach: Empirical Evidence across Five Countries and over Time, „Journal of International Business Studies”, Vol. 28(4), s. 679–710.pl_PL
dc.referencesMarshall A. (1972), Principles of Economics, Macmillan, London.pl_PL
dc.referencesMazur J., Sobolewski M. (2017), Systemowe wsparcie dla cyfryzacji gospodarki. Przykład Niemiec, Digital Economy Lab, Uniwersytet Warszawski.pl_PL
dc.referencesMazurek-Łopacińska K. (red.) (2005), Badania marketingowe. Teoria i praktyka, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMichalska K. (2019), Otwarcie niemieckiego rynku pracy na pracowników spoza UE – konsekwencje dla Polski, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.pl_PL
dc.referencesMiller T. (1998), Global segments from “Strivers” to “Creatives”, „Marketing News”, Vol. 30(15), s. 11.pl_PL
dc.referencesMroczek-Dąbrowska K. (2018), Wymiary internacjonalizacji branży w badaniach jej efektywności, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Studia Ekonomiczne”, nr 367, s. 24–34.pl_PL
dc.referencesMruk H. (red.) (2003), Analiza rynku, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMynarski S. (1995), Badania rynkowe w warunkach konkurencji, Fogra, Kraków.pl_PL
dc.referencesMynarski S. (2001), Metody ilościowe i jakościowe badań rynkowych i marketingowych, www.statsoft. pl.pl_PL
dc.referencesNogalski B., Czapiewski R. (2019), Wykorzystanie działań marketingowych w kształtowaniu modelu biznesu w przedsiębiorstwie, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, z. 173, s. 123–139.pl_PL
dc.referencesNowakowski T., Werbińska-Wojciechowska S. (2012), Porównanie metod oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie – case study, „Logistyka”, nr 2, s. 935–944.pl_PL
dc.referencesNunan D. (2016), The declining use of the term market research. An empirical analysis, „International Journal of Market Research”, Vol. 58(4), s. 503–522.pl_PL
dc.referencesOczkowska R. (2007), Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym: uwarunkowania strategii internacjonalizacji i globalizacji, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków.pl_PL
dc.referencesOczkowska R. (2010), Rankingi konkurencyjności krajów jako przesłanka wyboru przez polskich eksporterów kierunków zagranicznej ekspansji, [w:] A. Czubała, R. Niestrój, J. W. Wiktor (red.), Strategie marketingowe eksporterów, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, s. 73–93.pl_PL
dc.referencesOECD (1993), Glossary of industrial organisation economics and competition law.pl_PL
dc.referencesOlejnik R.M. (2015), Miara ryzyka w cechach respondentów na bazie mapy stabilności analizowanej klasycznie, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie”, nr 19, s. 89–102.pl_PL
dc.referencesPerera R. (2017), The PESTLE Analysis, Nerdynaut.pl_PL
dc.referencesPffaf D. (2010), Badania rynku. Jak pozyskiwać najistotniejsze dla firmy informacje marketingowe, Wydawnictwo BC.edu, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPorter M. (1992), Metody analizy sektorów i konkurentów, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPorter M. (1994), Strategia konkurencji metody analizy sektorów i konkurentów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRichardson Jr. J.V. (2006), The library and information economy in Turkmenistan, „IFLA Journal”, Vol. 32(2), s. 131–139.pl_PL
dc.referencesRobinson J. (1969), The Economics of Imperfect Competition, 2nd ed., St. Martin’s Press, London.pl_PL
dc.referencesRogaczewski R. (2017), Wybrane aspekty handlu międzynarodowego na przykładzie Polski i Niemiec, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, Vol. 44(2), s. 87–100.pl_PL
dc.referencesSadowska A. (2004), Różnice kulturowe w biznesie, [w:] A. Nalepka (red.), Organizacje komercyjne i niekomercyjne wobec wzmożonej konkurencji oraz wzrastających wymagań konsumentów, Wyższa Szkoła Biznesu w Tarnowie, Tarnów, s. 274–284.pl_PL
dc.referencesSaleh A., Bista K. (2017), Examining Factors Impacting Online Survey Response Rates in Educational Research: Perceptions of Graduate Students, „Journal of MultiDisciplinary Evaluation”, Vol. 13(29), s. 63–74.pl_PL
dc.referencesSchroeder J. (2007), Badania marketingowe rynków zagranicznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesSchroeder J., Bartosik-Purgat M., Mruk H. (2013), Międzynarodowe badania marketingowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesSiuda P. (2016), Metody badań online, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSobczak E. (2003), Międzynarodowe badania marketingowe – zakres pojęciowy i specyfika, [w:] T. Orzeszko (red.), Zarządzanie i marketing, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej”, nr 997, Wrocław, s. 152–157.pl_PL
dc.referencesSobczak E. (2010), Segmentacja rynków zagranicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.pl_PL
dc.referencesStavkova J., Turcinkova J. (2005), Badania marketingowe. Poznajemy rynek, Wyższa Szkoła Zarządzania „Edukacja”, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSzewczyk M., Ciesielska M. (2010), Podstawy statystyczne badań marketingowych. Skrypt dla studentów, Skrypt 290, OW, Opole.pl_PL
dc.referencesȚîmbalari C. (2019), Dimensions of National Culture – Crosscultural Theories, „Studies in Business and Economics” Vol. 14(3), s. 220–230.pl_PL
dc.referencesTrompenaars F., Hampden-Turner Ch. (2002), Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Wolters Kluwer, Kraków.pl_PL
dc.referencesUrbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H. (2004), Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWałęga A., Wałęga G., (2018), O badaniach zadłużenia gospodarstw domowych w Polsce, „Wiadomości Statystyczne”, R. LXIII, 9(688), s. 5–26.pl_PL
dc.referencesWiktor J.W., Oczkowska R., Żbikowska A. (2008), Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesYip G.S. (2004), Strategia globalna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesYuksel I. (2012), Developing a multi-criteria decision making model for PESTEL analysis, „International Journal of Business and Management”, Vol. 7(24), s. 52–66.pl_PL
dc.referencesŻbikowska A. (2009), Badania marketingowe rynków zagranicznych – obszary i procedury badawcze, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 804, s. 41–56.pl_PL
dc.referencesCoface, Economic Studies, http://www.coface.com/Economic-Studies-and-Country-Risks/Germany (data dostępu: 1.07.2020).pl_PL
dc.referencesThe Economist (2014–2018), Business Environment Rankings, https://www.iberglobal.com/ (data dostępu: 15.05.2020).pl_PL
dc.referencesExport Potential Map, https://exportpotential.intracen.org/en/ (data dostępu: 1.07.2020).pl_PL
dc.referencesFreedom House (2019), Freedom in the World Report, https://freedomhouse.org/report/freedom- -world/2019/germany (data dostępu: 15.06.2020).pl_PL
dc.referencesThe GlobalEconomy.com, Germany Economic Indicators, https://www.theglobaleconomy.com/Germany/ (data dostępu: 1.07.2020).pl_PL
dc.referencesGlobal Innovation Index (2019), The Global Innovation Index (GII): Creating Healthy Lives—The Future of Medical Innovation, https://www.globalinnovationindex.org/home (data dostępu: 15.11.2019).pl_PL
dc.referencesGlobalWebIndex (Q32019), www.globalwebindex.com (data dostępu: 30.11.2019).pl_PL
dc.referencesHeritage Foundation (2019), Index of Economic Freedom (data dostępu: 30.11.2019).pl_PL
dc.referencesHofstede Insights, https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/germany,poland/. (data dostępu: 15.06.2020).pl_PL
dc.referencesIMF, World Economic Outlook Database. (data dostępu: 15.06.2020).pl_PL
dc.referencesInformator ekonomiczny, http://www.informatorekonomiczny.msz.gov.pl/pl/europa/niemcy/niemcy (data dostępu: 15.06.2020).pl_PL
dc.referencesInternational Telecommunication Union, http://www.itu.int/en/ITUD/Statistics/Pages/stat/default.aspx (data dostępu: 1.07.2019).pl_PL
dc.referencesInternational Trade Center, Trade Map- International Trade Statistics, http://www.trademap.org/ tradestat/Product_SelCountry_TS.aspx) (data dostępu: 1.07.2020).pl_PL
dc.referencesKemp S. (2020), Digital 2020: Germany, DataReportal, https://datareportal.com/reports/digital- 2020-germany?rq=germany (data dostępu: 30.05.2020).pl_PL
dc.referencesKomisja Europejska (2019), Innovation Union Scoreboard, http://ec.europa.eu/growth/industry/ innovation/facts-figures/scoreboards_pl. (data dostępu: 30.11.2019).pl_PL
dc.referencesKomunikacja międzykulturowa, Trudności wynikające z różnic kulturowych (2). Przykłady z historii, http://komunikacja-miedzykulturowa.blogspot.com/2013/10/trudnosci-wynikajace-z-roznic_29.html. (data dostępu: 15.05.2020).pl_PL
dc.referencesThe Observatory of Economic Complexity, https://oec.world/en/profile/country/deu/ (data dostępu: 30.04.2020).pl_PL
dc.referencesOECD Statistics, https://stats.oecd.org/ (data dostępu: 15.06.2020).pl_PL
dc.referencesOECD, FDI flows, https://data.oecd.org/fdi/fdi-flows.htm (data dostępu: 1.07.2020).pl_PL
dc.referencesPortal Promocji Eksportu, https://germany.trade.gov.pl/ (data dostępu: 15.06.2020).pl_PL
dc.referencesReporters without borders, Germany, https://rsf.org/en/germany (data dostępu: 1.06.2020).pl_PL
dc.referencesSerwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy, https://www.biznes.gov.pl/ (data dostępu: 1.07.2020).pl_PL
dc.referencesSpotData (2019), Cyfryzacja to więcej niż technologia, 2019, https://psik.org.pl/images/publikacje- i-raporty---publikacje/cyfryzacja_to_wi%C4%99cej_ni%C5%BC_technologia_spotdata. pdf (data dostępu: 15.12.2019).pl_PL
dc.referencesStatistisches Bundesamt, Household projections in Germany, https://www.destatis.de/EN/ Themes/Society-Environment/Population/Households-Families/Tables/projection-household. html#fussnote-1–54112 (data dostępu: 1.07.2020).pl_PL
dc.referencesSystem Wspomagania Analiz i Decyzji, swaid.stat.gov.pl. (data dostępu: 1.07.2020).pl_PL
dc.referencesTransparency International, Corruption Perceptions Index, http://www.transparency.org/cpi2016 (data dostępu: 1.07.2020).pl_PL
dc.referencesUNCTADstat, https://unctadstat.unctad.org/EN/ (data dostępu: 1.07.2020).pl_PL
dc.referencesUnia Europejska, oficjalna strona, https://europa.eu/european-union/topics/single-market_pl. (data dostępu: 1.07.2020).pl_PL
dc.referencesUnited Nations, Department of Economic and Social Affairs, Population Division. (data dostępu: 1.06.2020).pl_PL
dc.referencesWorld Bank, https://www.worldbank.org/ (data dostępu: 1.06.2020).pl_PL
dc.referencesWorld Trade Organisation, https://www.wto.org/index.htm. (data dostępu: 1.07.2020).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-233-5


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe