Jak zgadzają i nie zgadzają się dzieci. O (nie)równowadze sił i świadomej zgodzie w badaniach z dziećmi
Streszczenie
Artykuł przedstawia kwestię świadomej zgody w badaniach z dziećmi w perspektywie etyki
i metodologii badań. Bazując na własnych badaniach z udziałem dzieci, autorki przedstawiają
rozważania na temat wagi takiej zgody, a następnie sposoby, w jakie dzieci mogą wyrazić zgodę
lub jej nie udzielić. Udzielenie zgody na badanie przez dzieci zostało przedstawione jako proces, nie jednorazowy akt. Jednocześnie jednak autorki zwracają uwagę na to, że sam moment
udzielenia zgody pełni ważną funkcję, wzmacniając pozycję dziecka w badaniu The article explores the issue of informed consent in childhood studies from the ethical and methodological perspective.
Based on their experience in research with children, the authors first elaborate on the importance of such consent in research with
children and then show how children give (or not give) their consent to participate in social research. The article shows how giving
assent to research by children is a process rather than a single occurrence. At the same time, however, the moment of giving assent
is important and meaningful as it empowers the child as participant in the research.
Collections