Show simple item record

dc.contributor.authorKasprzak, Tomasz
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-01-18T15:29:24Z
dc.date.available2021-01-18T15:29:24Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKasprzak T., Zastosowanie metodologii konstruktywistycznej teorii ugruntowanej do analizy światów społecznych osób głuchoniewidomych, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.10pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33142
dc.description.abstractTekst jest próbą przedstawienia wybranych zagadnień dotyczących zastosowania metodologii konstruktywistycznej teorii ugruntowanej Kathy Charmaz w badaniu osób głuchoniewidomych. Należy podkreślić, że osoby głuchoniewidome stanowią grupę bardzo zróżnicowaną, a problematyka głuchoślepoty jest mało znana w świadomości społecznej i badawczej, a także niewystarczająco opisana w literaturze przedmiotu. Omówiono w niniejszej pracy główne etapy kształtowania się metodologii teorii ugruntowanej, ukazując m.in. badania dotyczące osób z niepełnosprawnością przeprowadzone metodologią teorii ugruntowanej. Autor jednoczesne uszkodzenie słuchu i wzroku rozumie nie tylko jako dysfunkcję dwóch podstawowych zmysłów, zaburzającą funkcjonowanie osoby nią dotkniętej, ale przede wszystkim jako doświadczenie człowieka.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofJak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectkonstruktywistyczna teoria ugruntowanapl_PL
dc.subjectgłuchoślepotapl_PL
dc.titleZastosowanie metodologii konstruktywistycznej teorii ugruntowanej do analizy światów społecznych osób głuchoniewidomychpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number145-160pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Socjologiipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-757-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteTomasz Kasprzak, doktorant na Wydziale Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Podejmuje problematykę funkcjonowania osób głuchoniewidomych w Polsce oraz w Republice Czeskiej. Jest autorem publikacji z zakresu tyflosurdopedagogiki. W swojej pracy badawczej wykorzystuje założenia konstruktywistycznej teorii ugruntowanej Kathy Charmaz, aby poznać świat społeczny osób z jednoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku.pl_PL
dc.referencesAitken, Stuart (2000). Understanding deafblindness. W: Stuart Aitken i in. (red.). Teaching Children who are Deafblind – Contact, Communication and Learning. London: Routledge Taylor & Francis, s. 1–34.pl_PL
dc.referencesBarnes, Colin, Mercer, Geof (2014). Niepełnosprawność. Warszawa: Wydawnictwo Sic!pl_PL
dc.referencesBełza, Magdalena, Janku, Katerina (2016). Grounded Theory and Its Application in Studies on Disabled Students’ Reality. „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, nr 23, s. 109–119.pl_PL
dc.referencesCharmaz, Kathy (2009a). Teoria ugruntowana w XXI wieku. Zastosowanie w rozwijaniu badań nad sprawiedliwością społeczną. W: Norman D. Denzin, Yvonna S. Lincolns (red.). Metody badań jakościowych, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 707–746.pl_PL
dc.referencesCharmaz, Kathy (2009b). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesCormier, Eileen (2012). How Parents Make Decisions to Use Medication to Treat Their Child’s ADHD: A Grounded Theory Study. „Journal of the American Psychiatric Nurses Association”, 18, s. 345–356.pl_PL
dc.referencesCytowska, Beata (2012). Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesCzarniawska, Barbara (2012). Nowe techniki badań terenowych: shadowing. W: Dariusz Jemielniak (red.). Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 69–90.pl_PL
dc.referencesDammeyer, Jasper (2014). Deafblindness: A Review of the Literature. „Scandinavian Journal of Public Health”, s. 1–9.pl_PL
dc.referencesDenzin, Norman K., Lincoln, Yvonna S. (2009). Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jaściowych. W: Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (red.). Metody badań jakościowych, tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 19–75.pl_PL
dc.referencesFinkelstein, Vic (2001). A Personal Journey Into Disability Politics. The Disability Studies Archive UK. Centre for Disability Studies, University of Leeds.pl_PL
dc.referencesFlick, Uwe (2012). Projektowanie badania jakościowego. Przeł. Paweł Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGajdzica, Zenon (2014). O pozycji badacza w poznawaniu świata osób niepełnosprawnych. „Przegląd Badań Edukacyjnych”, s. 103–114.pl_PL
dc.referencesGąciarz, Barbara (2015). Socjologia niepełnosprawności. Instytucje a integracja społeczna osób niepełnosprawnych w Polsce. W: Antonina Ostrowska, Michał Skrzypek (red.). Socjologia medycyny w Polsce z perspektywy półwiecza. Nurty badawcze, najważniejsze osiągnięcia, perspektywy rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 331–347.pl_PL
dc.referencesGraungaard, Anette, Liselotte, Skov (2007). Why Do We Need a Diagnosis? A Qualitative Study of Parents’ Experiences, Coping and Needs, When the Newborn Child is Severely Disabled. „Child Care Health and Development”, nr 33, s. 296–307.pl_PL
dc.referencesHodges, Zoe, Northway, Ruth (2018). Exploring Professional Decision in Relation to Safeguarding: A Grounded Theory Study of Social Workers and Community Nurses in Community Learning (Intellectual) Disability Teams in Wales. „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, 32, s. 435–445.pl_PL
dc.referencesHughes, Bill (2007). Being Disabled: Towards a Critical Social Ontology for Disability Studies. „Disability & Society”, 22, s. 673–684.pl_PL
dc.referencesJemielniak, Dariusz (2012). Wprowadzenie. Różnorodność metod i narzędzi w badaniach jakościowych. W: Dariusz Jemielniak (red.). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. IX–XVII.pl_PL
dc.referencesKasprzak, Tomasz (2017). Specyficzny rodzaj niepełnosprawności jako sytuacja trudna w rodzinie. Osoby głuchoniewidome i ich rodziny w Republice Czeskiej. „Roczniki Socjologii Rodziny”, t. 26–27, s. 167–180.pl_PL
dc.referencesKasprzak, Tomasz (2019). Problematyka głuchoślepoty w przestrzeni współczesnej pedagogiki specjalnej w Polsce i Republice Czeskiej. „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, 33, s. 170–181.pl_PL
dc.referencesKaźmierska, Kaja (2004). Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych. „Przegląd Socjologiczny”, 53, s. 71–96.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (2009). Teoretyzowanie w socjologii – czyli o odkrywaniu i konstruowaniu teorii na podstawie analizy danych empirycznych. W: Barney G. Glaser, Anselm L. Strauss (red.). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”, s. VII–XXIX.pl_PL
dc.referencesKotlarska-Michalska, Anna (1999). Człowiek niepełnosprawny jako „inny” w ujęciu koncepcji socjologicznych i w świetle badań socjologiczno-psychologicznych. „Roczniki Socjologii Rodziny” t. XI, s. 87–100.pl_PL
dc.referencesKozłowski, Grzegorz, Książek, Małgorzata (2017). Kim jest osoba głuchoniewidoma – sposoby definiowana w Polsce. W: Ewa Domagała-Zyśk, Grzegorz Wiącek, Małgorzata Książek (red.). Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności. Lublin: Wydawnictwo Episteme, s. 25–40.pl_PL
dc.referencesKsiążek, Małgorzata (2003). Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Rozwijanie umiejętności komunikowanie się, wykorzystanie metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Warszawa: Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym.pl_PL
dc.referencesLinton, Simi (2016). Claiming Disability: Knowledge and Identity. New York: New York University Press.pl_PL
dc.referencesMajewski, Tadeusz (1979). Zagadnienia rehabilitacyjne głuchoniewidomych. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.pl_PL
dc.referencesMajewski, Tadeusz (1995). Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych. Warszawa: Przedsiębiorstwo Wydawnicze Związku Niewidomych „Print 6”.pl_PL
dc.referencesMcDonnall, Michele, Cmar, Jennifer (2019). Services for Consumers Who Are Deafblind: Vocational Rehabilitation Agency Service Models Utilized and Their Effectiveness. „Journal of Visual Impairment & Blindness”, nr 113, s. 19–31.pl_PL
dc.referencesMichalko, Rod (2002). The Difference that Disability Makes. Chicago: Temple University Press.pl_PL
dc.referencesMieszczeriakow, Aleksander (1978). Dzieci głuchoniewidome. Kształtowanie zachowania a rozwój psychiczny. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesNiedbalski, Jakub (2010). Krótki epizod przynależności – „nowy”, „normalny”, „nieznany” wśród osób z upośledzeniem umysłowym. Problematyka tożsamości badacza w procesie eksploracji terenowej badanego środowiska. W: Krzysztof Konecki, Anna Kacperczyk (red.). Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 435–463.pl_PL
dc.referencesNiedbalski, Jakub (2017). Wymiary, konteksty i wzory karier. Proces stawania się sportowcem przez osoby z niepełnosprawnością fizyczną – analiza społecznych mechanizmów (re)konstruowania tożsamości. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesNiklas, Dariusz (1976). Zależność i piętna w życiu osób niepełnosprawnych. „Studia Socjologiczne”, 3, s. 156–169.pl_PL
dc.referencesNowak, Anna (2012). Zagrożenie wykluczeniem społecznym kobiet niepełnosprawnych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl_PL
dc.referencesOlesiak, Elżbieta (2017). Skuteczna współpraca między i z rodzicami dzieci głuchoniewidomych. W: Ewa Domagała-Zyśk, Grzegorz Wiącek, Małgorzata Książek (red.). Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności. Lublin: Wydawnictwo Episteme, s. 119–126pl_PL
dc.referencesOliver, Mike (1992). Changing the Social Relations of Research Production? „Disability, Handicap & Society”, 7, s. 101–114.pl_PL
dc.referencesOstrowska, Antonina. (2017). Medykalizacja – perspektywa uzurpatora. W: Michał Piątkowski, Włodzimierz Piątkowski (red.). Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 42–50.pl_PL
dc.referencesPalak, Zofia (2017). Izolacja sensoryczna i społeczna osób głuchoniewidomych – konteksty rehabilitacyjne. W: Ewa Domagała–Zyśk, Grzegorz Wiącek, Małgorzata Książek (red.). Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności. Lublin: Wydawnictwo Episteme, s. 143–156.pl_PL
dc.referencesParadowska, Elżbieta, Książek, Małgorzata (2017). Edukacja włączająca w kontekście dzieci głuchoniewidomych – założenia a rzeczywistość. „Niepełnosprawność”, 7, s. 141–157.pl_PL
dc.referencesPiątkowski, Włodzimierz (2019). Niepełnosprawność, kalectwo i rehabilitacja w klasycznej polskiej socjologii medycyny. Zarys problematyki. W: Łukasz Koperski (red.). Niepełnosprawność w socjologii. Stan obecny i perspektywy rozwoju. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, s. 27–42.pl_PL
dc.referencesSaunders, Gabrielle, Echt, Katharina (2007). An Overview of Dual Sensory Impairment in Older Adults: Perspectives for Rehabilitation. „Trends in Amplification”, nr 11, s. 243–258.pl_PL
dc.referencesShuttleworth, Russell, Meekosha, Helen (2012). The Sociological Imaginary and Disability Enquiry in Late Modernity. „Critical Sociology”, 39, s. 349–367.pl_PL
dc.referencesSiedlecka, Hanna (2002). Genetycznie uwarunkowane zespoły słuchowo-wzrokowe – możliwości diagnostyki, leczenia oraz szanse edukacyjne. „Audiofonologia” 2002, nr 21 s. 91–102.pl_PL
dc.referencesSiedlecka, Hanna, Smoleńska, Jadwiga (1999). Medyczne i psychologiczne problemy wynikające z póź nej diagnozy zespołu Ushera. (Studium przypadku). „Audiofonologia”, nr 14, s. 57–63.pl_PL
dc.referencesSkrzypek, Michał (2012). Geneza i ewolucja podstawowych kategorii analitycznych socjologii medycyny. „Medycyna Ogólna i Nauk o Zdrowiu”, t. 18, s. 371–378.pl_PL
dc.referencesTeglbjærg, Jonas i in. (2018). Aetiologies of Acquired Deafblindness in a National Sample. „British Journal of Visual Impairment”, nr 36, s. 175–189.pl_PL
dc.referencesTitchkosky, Tanya, Michalko, Rod (2012). The Body as the Problem of Individuality: A Phenomenological Disability Studies Approach. W: Dan Goodley, Bill Hughes, Lennard Davis (red.). Disability and Social Theory. New Developments and Directions. London: Palgrave Macmillan, s. 127–142.pl_PL
dc.referencesThomas, Carol (2004). How is Disability Understood? An Examination of Sociological Approaches. „Disability & Society”, nr 19, s. 569–583.pl_PL
dc.referencesTwardowski, Andrzej (2018). Społeczny model niepełnosprawności – analiza krytyczna. „Studia Edukacyjne”, 48, s. 97–114.pl_PL
dc.referencesUnion of the Physically Impaired Against Segregation, 1975, s. 4, http://disability-studies. leeds.ac.uk/les/library/UPIAS -UPIAS .pdf (dostęp: 31.10.2019).pl_PL
dc.referencesUramowska-Żyto, Barbara (1992). Zdrowie i choroba w świetle wybranych teorii socjologicznych. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Naukowej.pl_PL
dc.referencesWiącek, Grzegorz (2017). Psychospołeczne problemy w percepcji dorosłych osób głuchoniewidomych. W: Ewa Domagała-Zyśk, Grzegorz Wiącek, Małgorzata Książek (red.). Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności. Lublin: Wydawnictwo Episteme, s. 173–192.pl_PL
dc.referencesWlazło, Marcin (2017). Disability Studies wobec natury postaw dyskryminujących. „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, 16, s. 117–127.pl_PL
dc.referencesWoźniak, Zbigniew (2008). Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej. Społeczny kontekst medycznego problemu. Warszawa: Wydawnictwo SWPS.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Manterys, Elżbieta (2019). Nieobecność osób niepełnosprawnych intelektualnie w dyskursach socjologii akademickiej. W: Łukasz Koperski (red.). Niepełnosprawność w socjologii. Stan obecny i perspektywy rozwoju. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, s. 17–26.pl_PL
dc.referencesZaorska, Marzenna (2002). Głuchoniewidomi w Polsce. Specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.pl_PL
dc.referencesZaorska, Marzenna (2010). Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji (rozwój i stan obecny). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl_PL
dc.referencesZaorska, Marzenna (2014). Organizacja oraz realizacja badań naukowych osób dorosłych z niepełnosprawnością sprzężoną (na przykładzie osób głuchoniewidomych) za granicą – możliwości i ograniczenia. „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 18, s. 91–102.pl_PL
dc.referencesZdrodowska, Magdalena (2016). Między aktywizmem a akademią. Studia nad niepełnosprawnością. „Teksty Drugie”, 5, s. 384–403.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-757-9.10


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe