Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTrojanowska, Milena
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-01-18T12:31:14Z
dc.date.available2021-01-18T12:31:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationTrojanowska M., Znaczenie badań pogranicza w kontekście badań o niepełnosprawności, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.04pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33138
dc.description.abstractBadania o niepełnosprawności to szeroki, interdyscyplinarny i intersekcjonalny obszar. W tekście autorka skupiła się na przeprowadzeniu czytelnika przez proces transferu wiedzy od momentu jej zaistnienia w życiu codziennym, po usankcjonowanie w nauce i ponowny przepływ do uczestników tego codziennego świata. Tym samym chciała pokazać, że badania te mają wymiar implikowalny. Publikacja przedstawia teoretyczne, metodologiczne i aplikacyjne założenia badania pogranicza z uwzględnieniem możliwości, jakie daje przyjęcie modelu kulturowego niepełnosprawności w tych badaniach. W tekście znajdują się również przykłady realizowanych w takim duchu badań, w tym podsumowanie badań własnych autorki.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofJak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectmetodologiapl_PL
dc.subjectmniejszość kulturowapl_PL
dc.titleZnaczenie badań pogranicza w kontekście badań o niepełnosprawnościpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number55-64pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-757-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteMilena Trojanowska, socjolog, badaczka zajmująca się tematyką niepełnosprawności. Główne obszary zainteresowań to definiowanie niepełnosprawności, seksualność osób z niepełnosprawnościami, metodologia badań jakościowych. Doktorantka na Uniwersytecie Łódzkim.pl_PL
dc.referencesBlumer, Herbert (1962). Society as Symbolic Interaction. W: Arnold Rose (red.). Human Behavior and Social Processes. Boston: Houghton Mifflin, s. 179–192.pl_PL
dc.referencesBrittain. Arthur (1973). Meanings and situations. London: Routledge and Kegan Paul.pl_PL
dc.referencesDomański, Henryk (1999). Encyklopedia socjologii. t. 2. Warszawa: Oficyna Naukowa, Komitet Socjologii PAN.pl_PL
dc.referencesGiddens, Anthony (1976). New Rules of Sociological Method: A Positive Critique of Interpretative Sociologies. London: Hutchinson.pl_PL
dc.referencesGlaser, Barney G., Strauss, Anselm L. (2016). Świadomość umierania. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.pl_PL
dc.referencesGustavsson, Aanders, Sandvin, Johans, Traustadóttir, Ranveig, Tossebrø, Jan (2005). Resistance, Reflection and Change: Nordic Disability Research. Lund: Studentlitteratur.pl_PL
dc.referencesHahn, Harlan (1988). The Politics of Physical Differences: Disability and Discrimination. „Journal of Social Issues”, 44(1), s. 39–47.pl_PL
dc.referencesHałas, Elżbieta (2012). Interakcjonizm symboliczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHasler, Frances (1993). Developments in the Disabled People’s Movement. W: John Swain, Vic Finkestein, Sally French, Mike Oliver (red.). Disabling Barriers, Enabling Environments. London: Sage, s. 278–284.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesPlutecka, Katarzyna (2017). Z historii edukacji osób głuchych mieszkających na terenach należących do Stanów Zjednoczonych. „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, s. 5–13.pl_PL
dc.referencesRzeźnicka-Krupa, Joanna (2019). Społeczne ontologie niepełnosprawności. Ciało. Tożsamość. Performatywność. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesShakespeare, Tom (2010). The Social Model of Disability. New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesShibutani, Tamotsu (1988). Herbert Blumer’s Contributions on Twentieth Century Sociology. „Symbolic Interaction”, 11(1), s. 23–31.pl_PL
dc.referencesSilverman, David (1976). The action frame of reference. W: Kenneth Thompson, Jeremy Tunstall (red). Sociological Perspectives. Selected Reading. Harmondsworth: Penguin, s. 562–579.pl_PL
dc.referencesRainey, Sarah Smith (2018). The pleasures of care. „Sexualities”, 21(3), s. 271–286.pl_PL
dc.referencesTwardowski, Andrzej (2018). Społeczny model niepełnosprawności – analiza krytyczna. „Studia Edukacyjne”, nr 48, s. 97–114.pl_PL
dc.referencesWolfensberger, Wolf (1972). The Principle of Normalization in Human Services. Toronto: National Institute on Mental Retardation.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-757-9.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe