dc.contributor.author | Trojanowska, Milena | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2021-01-18T12:31:14Z | |
dc.date.available | 2021-01-18T12:31:14Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Trojanowska M., Znaczenie badań pogranicza w kontekście badań o niepełnosprawności, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.04 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33138 | |
dc.description.abstract | Badania o niepełnosprawności to szeroki, interdyscyplinarny i intersekcjonalny obszar. W tekście autorka skupiła się na przeprowadzeniu czytelnika przez proces transferu wiedzy od momentu jej zaistnienia w życiu codziennym, po usankcjonowanie w nauce i ponowny przepływ do uczestników tego codziennego świata. Tym samym chciała pokazać, że badania te mają wymiar implikowalny. Publikacja przedstawia teoretyczne, metodologiczne i aplikacyjne założenia badania pogranicza z uwzględnieniem możliwości, jakie daje przyjęcie modelu kulturowego niepełnosprawności w tych badaniach. W tekście znajdują się również przykłady realizowanych w takim duchu badań, w tym podsumowanie badań własnych autorki. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | niepełnosprawność | pl_PL |
dc.subject | metodologia | pl_PL |
dc.subject | mniejszość kulturowa | pl_PL |
dc.title | Znaczenie badań pogranicza w kontekście badań o niepełnosprawności | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 55-64 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-757-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Milena Trojanowska, socjolog, badaczka zajmująca się tematyką niepełnosprawności. Główne obszary zainteresowań to definiowanie niepełnosprawności, seksualność osób z niepełnosprawnościami, metodologia badań jakościowych. Doktorantka na Uniwersytecie Łódzkim. | pl_PL |
dc.references | Blumer, Herbert (1962). Society as Symbolic Interaction. W: Arnold Rose (red.). Human Behavior and Social Processes. Boston: Houghton Mifflin, s. 179–192. | pl_PL |
dc.references | Brittain. Arthur (1973). Meanings and situations. London: Routledge and Kegan Paul. | pl_PL |
dc.references | Domański, Henryk (1999). Encyklopedia socjologii. t. 2. Warszawa: Oficyna Naukowa, Komitet Socjologii PAN. | pl_PL |
dc.references | Giddens, Anthony (1976). New Rules of Sociological Method: A Positive Critique of Interpretative Sociologies. London: Hutchinson. | pl_PL |
dc.references | Glaser, Barney G., Strauss, Anselm L. (2016). Świadomość umierania. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS. | pl_PL |
dc.references | Gustavsson, Aanders, Sandvin, Johans, Traustadóttir, Ranveig, Tossebrø, Jan (2005). Resistance, Reflection and Change: Nordic Disability Research. Lund: Studentlitteratur. | pl_PL |
dc.references | Hahn, Harlan (1988). The Politics of Physical Differences: Disability and Discrimination. „Journal of Social Issues”, 44(1), s. 39–47. | pl_PL |
dc.references | Hałas, Elżbieta (2012). Interakcjonizm symboliczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Hasler, Frances (1993). Developments in the Disabled People’s Movement. W: John Swain, Vic Finkestein, Sally French, Mike Oliver (red.). Disabling Barriers, Enabling Environments. London: Sage, s. 278–284. | pl_PL |
dc.references | Konecki, Krzysztof (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Plutecka, Katarzyna (2017). Z historii edukacji osób głuchych mieszkających na terenach należących do Stanów Zjednoczonych. „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, s. 5–13. | pl_PL |
dc.references | Rzeźnicka-Krupa, Joanna (2019). Społeczne ontologie niepełnosprawności. Ciało. Tożsamość. Performatywność. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Shakespeare, Tom (2010). The Social Model of Disability. New York: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Shibutani, Tamotsu (1988). Herbert Blumer’s Contributions on Twentieth Century Sociology. „Symbolic Interaction”, 11(1), s. 23–31. | pl_PL |
dc.references | Silverman, David (1976). The action frame of reference. W: Kenneth Thompson, Jeremy Tunstall (red). Sociological Perspectives. Selected Reading. Harmondsworth: Penguin, s. 562–579. | pl_PL |
dc.references | Rainey, Sarah Smith (2018). The pleasures of care. „Sexualities”, 21(3), s. 271–286. | pl_PL |
dc.references | Twardowski, Andrzej (2018). Społeczny model niepełnosprawności – analiza krytyczna. „Studia Edukacyjne”, nr 48, s. 97–114. | pl_PL |
dc.references | Wolfensberger, Wolf (1972). The Principle of Normalization in Human Services. Toronto: National Institute on Mental Retardation. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-757-9.04 | |