dc.contributor.author | Walczak, Monika | |
dc.contributor.editor | Maciaszek, Janusz | |
dc.date.accessioned | 2020-12-30T09:25:35Z | |
dc.date.available | 2020-12-30T09:25:35Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Walczak M., Kategoria statusu metodologicznego nauki, [w:] Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi, Maciaszek J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 121-136, doi: 10.18778/8220-034-8.09 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32989 | |
dc.description | Celem artykułu jest utrwalenie i doprecyzowanie znaczenia terminu „status metodologiczny nauki”, a tym samym wzmocnienie samoświadomości metodologicznej naukowców, metodologów i filozofów nauki. Prezentowane rozważania służą autorefleksji, gdyż omówione tu kategorie stosują się również do metodologii i filozofii nauki. Pojęcie statusu metodologicznego jest najogólniejszą kategorią, pozwalającą adekwatnie scharakteryzować od strony formalnej naukę w ogóle i poszczególne dyscypliny naukowe. Chociaż używane przez wielu, kiedy zwracają oni uwagę na wyznaczniki statusu nauki (przedmiot badań, cel badawczy, problematykę badawczą, metodę badań, strukturę wiedzy, język naukowy, genezę i dzieje nauki), nie doczekało się dokładniejszego określenia, doprecyzowującego jego znaczenie oraz sens konstytuujących je wyznaczników. W prezentowanym tekście chciałabym ten brak nadrobić. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Maciaszek J. (red.), Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020; | |
dc.relation.ispartofseries | Bibliotheca Philosophica;6 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | nauka | pl_PL |
dc.subject | badania | pl_PL |
dc.subject | status metodologiczny nauki | pl_PL |
dc.subject | metodologia nauk | pl_PL |
dc.subject | filozofia nauki | pl_PL |
dc.title | Kategoria statusu metodologicznego nauki | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 121-136 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-035-5 | |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-034-8 | |
dc.references | Ajdukiewicz K. [1965] (1975), Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ajdukiewicz K. (1985) Metodologia i metanauka, [w:] idem, Język i poznanie, t. 2, PWN, Warszawa, s. 117–126. | pl_PL |
dc.references | Ajdukiewicz K. (1985a), Obraz świata i aparatura pojęciowa, [w:] idem, Język i poznanie, t. 1, PWN, Warszawa, s. 175–195. | pl_PL |
dc.references | Bronk A. (2001), Wykłady do posłuchania. Grudzień 2001, http://www.kul.pl/wyklady-audio, 12136.html (dostęp: 21.07.2019). | pl_PL |
dc.references | Bronk A. (2003), Czy pedagogika jest nauką autonomiczną?, [w:] M. Nowak. T. Ożóg. A. Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 46–76. | pl_PL |
dc.references | Bronk A., Majdański S. (1995), Kategoria opisu: dynamika znaczeń (analiza hermeneutyczna), „Roczniki Filozoficzne” 43, 1, s. 5–39. | pl_PL |
dc.references | Brożek A. (2007), Pytania i odpowiedzi. Tło filozoficzne, teoria i zastosowania praktyczne, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czeżowski T. (1958), Odczyty filozoficzne, Towarzystwo Naukowe w Toruniu, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Czeżowski T. (1965), Filozofia na rozdrożu. Analizy metodologiczne, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czeżowski T. (1967) O jedności nauki, [w:] T. Czeżowski (red.), Fragmenty filozoficzne. Seria III. Księga Pamiątkowa ku czci profesora Tadeusza Kotarbińskiego w osiemdziesiątą rocznicę urodzin, PWN, Warszawa, s. 17–28. | pl_PL |
dc.references | Dąbek D. (2018), Pozaempiryczne kryteria oceny teorii w kosmologicznej praktyce badawczej, Wydawnictwo KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Grobler A. (2006), Metodologia nauk, Wydawnictwo Aureus, Wydawnictwo Znak, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Hajduk Z. (1995), Temporalność nauki. Kontrowersyjne zagadnienia dynamiki nauki, Wydawnictwo KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Hajduk Z. (2007), Ogólna metodologia nauk, wyd. 4 zm., Wydawnictwo KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Hajduk Z. (2012), Ogólna metodologia nauk, wyd. 6 uzup., Wydawnictwo KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Kamiński S. (1961), Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, wyd. 1, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Kamiński S. (1992), Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Pisma wybrane, t. 4, wyd. 4, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Kawalec P. (2019), Metodologia integralna. Studium dynamiki wiedzy naukowej, Wydawnictwo KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Kotarbiński T. (1990), Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Wydawnictwo Ossolineum, Lwów, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Kotarbiński T. (1990a), O pojęciu metody, „Zeszyty Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Warszawskiego” 1957, 1; przedruk w: J. Woleński, Kotarbiński, Wiedza Powszechna, Warszawa, s. 183–196. | pl_PL |
dc.references | Ladyman J. (2005), Theories and Theoretical Terms, [w:] D.M. Borchert (red.), The Encyclopedia of Philosophy, t. 9, Thomson and Gale, New York–London, s. 413–418. | pl_PL |
dc.references | Lekka-Kowalik A. (2008), Odkrywanie aksjologicznego wymiaru nauki, Wydawnictwo KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Pelc J. (2000), Myśli o języku humanistyki, [w:] J. Pelc (red.), Język współczesnej humanistyki, Polskie Towarzystwo Semiotyczne, Warszawa, s. 171–204. | pl_PL |
dc.references | Podsiad A., Więckowski Z. (red.) (1983), Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych dla studiujących filozofię chrześcijańską, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Repko A., (2008), Interdisciplinary Research: Process and Theory, Sage, Los Angeles. | pl_PL |
dc.references | Sankey H. (2008), Scientific Method, [w:] M. Curd, S. Psillos (red.), The Routledge Companion to Philosophy of Science (2014), wyd. 2, Routledge, London–New York, s. 280–290. | pl_PL |
dc.references | Status, http://synonim.net/synonim/status (dostęp: 4.12.2017). | pl_PL |
dc.references | Twardowski K. (1965), O naukach apriorycznych, czyli racjonalnych (dedukcyjnych), i naukach aposteriorycznych, czyli empirycznych (indukcyjnych), [w:] idem, Wybrane pisma filozoficzne, PWN, Warszawa, s. 364–372. | pl_PL |
dc.references | Walczak M. (2011), Stanisława Kamińskiego poglądy na cel nauki, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 3, s. 391–405. | pl_PL |
dc.references | Walczak M. (2016), O różnicy między tematem a problemem badawczym, [w:] M. Tkaczyk, M. Krupa, K. Jaworski (red.), Veritas in caritate. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Andrzeja Szostka, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 497–502. | pl_PL |
dc.references | Winther R.G. (2019), The Structure of Scientific Theories, [w:] E.N. Zalta (red.), Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2016 Edition), https://plato.stanford.edu/archives/win2016/entries/structure-scientific-theories (data dostępu: 30.12.2019). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-034-8.09 | |