Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWalczak, Monika
dc.contributor.editorMaciaszek, Janusz
dc.date.accessioned2020-12-30T09:25:35Z
dc.date.available2020-12-30T09:25:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationWalczak M., Kategoria statusu metodologicznego nauki, [w:] Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi, Maciaszek J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 121-136, doi: 10.18778/8220-034-8.09pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32989
dc.descriptionCelem artykułu jest utrwalenie i doprecyzowanie znaczenia terminu „status metodologiczny nauki”, a tym samym wzmocnienie samoświadomości metodologicznej naukowców, metodologów i filozofów nauki. Prezentowane rozważania służą autorefleksji, gdyż omówione tu kategorie stosują się również do metodologii i filozofii nauki. Pojęcie statusu metodologicznego jest najogólniejszą kategorią, pozwalającą adekwatnie scharakteryzować od strony formalnej naukę w ogóle i poszczególne dyscypliny naukowe. Chociaż używane przez wielu, kiedy zwracają oni uwagę na wyznaczniki statusu nauki (przedmiot badań, cel badawczy, problematykę badawczą, metodę badań, strukturę wiedzy, język naukowy, genezę i dzieje nauki), nie doczekało się dokładniejszego określenia, doprecyzowującego jego znaczenie oraz sens konstytuujących je wyznaczników. W prezentowanym tekście chciałabym ten brak nadrobić.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMaciaszek J. (red.), Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020;
dc.relation.ispartofseriesBibliotheca Philosophica;6
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectnaukapl_PL
dc.subjectbadaniapl_PL
dc.subjectstatus metodologiczny naukipl_PL
dc.subjectmetodologia naukpl_PL
dc.subjectfilozofia naukipl_PL
dc.titleKategoria statusu metodologicznego naukipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number121-136pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-035-5
dc.identifier.eisbn978-83-8220-034-8
dc.referencesAjdukiewicz K. [1965] (1975), Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAjdukiewicz K. (1985) Metodologia i metanauka, [w:] idem, Język i poznanie, t. 2, PWN, Warszawa, s. 117–126.pl_PL
dc.referencesAjdukiewicz K. (1985a), Obraz świata i aparatura pojęciowa, [w:] idem, Język i poznanie, t. 1, PWN, Warszawa, s. 175–195.pl_PL
dc.referencesBronk A. (2001), Wykłady do posłuchania. Grudzień 2001, http://www.kul.pl/wyklady-audio, 12136.html (dostęp: 21.07.2019).pl_PL
dc.referencesBronk A. (2003), Czy pedagogika jest nauką autonomiczną?, [w:] M. Nowak. T. Ożóg. A. Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 46–76.pl_PL
dc.referencesBronk A., Majdański S. (1995), Kategoria opisu: dynamika znaczeń (analiza hermeneutyczna), „Roczniki Filozoficzne” 43, 1, s. 5–39.pl_PL
dc.referencesBrożek A. (2007), Pytania i odpowiedzi. Tło filozoficzne, teoria i zastosowania praktyczne, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzeżowski T. (1958), Odczyty filozoficzne, Towarzystwo Naukowe w Toruniu, Toruń.pl_PL
dc.referencesCzeżowski T. (1965), Filozofia na rozdrożu. Analizy metodologiczne, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzeżowski T. (1967) O jedności nauki, [w:] T. Czeżowski (red.), Fragmenty filozoficzne. Seria III. Księga Pamiątkowa ku czci profesora Tadeusza Kotarbińskiego w osiemdziesiątą rocznicę urodzin, PWN, Warszawa, s. 17–28.pl_PL
dc.referencesDąbek D. (2018), Pozaempiryczne kryteria oceny teorii w kosmologicznej praktyce badawczej, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesGrobler A. (2006), Metodologia nauk, Wydawnictwo Aureus, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesHajduk Z. (1995), Temporalność nauki. Kontrowersyjne zagadnienia dynamiki nauki, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesHajduk Z. (2007), Ogólna metodologia nauk, wyd. 4 zm., Wydawnictwo KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesHajduk Z. (2012), Ogólna metodologia nauk, wyd. 6 uzup., Wydawnictwo KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesKamiński S. (1961), Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, wyd. 1, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesKamiński S. (1992), Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Pisma wybrane, t. 4, wyd. 4, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesKawalec P. (2019), Metodologia integralna. Studium dynamiki wiedzy naukowej, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesKotarbiński T. (1990), Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Wydawnictwo Ossolineum, Lwów, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKotarbiński T. (1990a), O pojęciu metody, „Zeszyty Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Warszawskiego” 1957, 1; przedruk w: J. Woleński, Kotarbiński, Wiedza Powszechna, Warszawa, s. 183–196.pl_PL
dc.referencesLadyman J. (2005), Theories and Theoretical Terms, [w:] D.M. Borchert (red.), The Encyclopedia of Philosophy, t. 9, Thomson and Gale, New York–London, s. 413–418.pl_PL
dc.referencesLekka-Kowalik A. (2008), Odkrywanie aksjologicznego wymiaru nauki, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesPelc J. (2000), Myśli o języku humanistyki, [w:] J. Pelc (red.), Język współczesnej humanistyki, Polskie Towarzystwo Semiotyczne, Warszawa, s. 171–204.pl_PL
dc.referencesPodsiad A., Więckowski Z. (red.) (1983), Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych dla studiujących filozofię chrześcijańską, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRepko A., (2008), Interdisciplinary Research: Process and Theory, Sage, Los Angeles.pl_PL
dc.referencesSankey H. (2008), Scientific Method, [w:] M. Curd, S. Psillos (red.), The Routledge Companion to Philosophy of Science (2014), wyd. 2, Routledge, London–New York, s. 280–290.pl_PL
dc.referencesStatus, http://synonim.net/synonim/status (dostęp: 4.12.2017).pl_PL
dc.referencesTwardowski K. (1965), O naukach apriorycznych, czyli racjonalnych (dedukcyjnych), i naukach aposteriorycznych, czyli empirycznych (indukcyjnych), [w:] idem, Wybrane pisma filozoficzne, PWN, Warszawa, s. 364–372.pl_PL
dc.referencesWalczak M. (2011), Stanisława Kamińskiego poglądy na cel nauki, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 3, s. 391–405.pl_PL
dc.referencesWalczak M. (2016), O różnicy między tematem a problemem badawczym, [w:] M. Tkaczyk, M. Krupa, K. Jaworski (red.), Veritas in caritate. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Andrzeja Szostka, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 497–502.pl_PL
dc.referencesWinther R.G. (2019), The Structure of Scientific Theories, [w:] E.N. Zalta (red.), Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2016 Edition), https://plato.stanford.edu/archives/win2016/entries/structure-scientific-theories (data dostępu: 30.12.2019).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-034-8.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe