Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej
Streszczenie
Jeżeli chcemy uznać autoetnografię za prawomocną metodę badawczą, należy wyraźnie określić,
jakie wartości poznawcze wnosi ona do procesu badawczego. W artykule zostaną zrekonstruowane sposoby definiowania autoetnografii przez jej zwolenników oraz funkcje, jakie pełni autoetnografia dla jej twórcy i odbiorcy. Omówione będą także typy autoetnografii z uwzględnieniem
specyfiki ich założeń ontologicznych i epistemologicznych. Rozważania te zostaną usytuowane
w szerszym kontekście debat metodologicznych nad nowymi sposobami definiowania wiedzy
naukowej i kryteriów poznania w naukach społecznych oraz związanych z nimi problemów demarkacyjnych, oddzielających czynności naukowe od czynności pseudonaukowych czy pseudoliterackich. Podstawę analityczną stanowić będą artykuły metodologiczne, ale także teksty, które
realizują metodologiczne deklaracje entuzjastów tej metody. If we want to accept autoethnography as a valid research method, we need to clearly determine what kind of cognitive
values it may contribute to the research process. In this article, I examine the way in which autoethnography is defined by its
adherents and the functions for its writers and readers. I also present different types of autoethnography taking into account its
specific ontological and epistemological foundations. These deliberations are framed in broader context of methodological debates
on defining the criteria of scientific knowledge in social sciences and the demarcation problem about how to distinguish between
scientific investigation and pseudo-scientific or pseudo-literary activities. I use methodological publications and autoethnographic
texts as the data to the analysis.
Collections