Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKossakowski, Radosław
dc.contributor.editorGrotowska-Leder, Jolanta
dc.contributor.editorRokicka, Ewa
dc.date.accessioned2020-08-19T11:11:03Z
dc.date.available2020-08-19T11:11:03Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationKossakowski R., Wielowymiarowa kultura „post-hooligańska”? W poszukiwaniu tożsamości ruchu kibicowskiego, [w:] Przemiany społeczne we współczesnej Polsce i ich konsekwencje. Perspektywa socjologiczna, Grotowska-Leder J., Rokicka E. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 161-182, doi: 10.18778/7969-481-5.10pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-481-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32208
dc.descriptionW artykule zostały zaproponowane pewne ramy opisowe dla scharakteryzowania świata społecznego najbardziej zagorzałych (nazywanych dalej również: fanatycznymi, „hardcorowymi”) kibiców piłkarskich w Polsce. Przyjęto założenie, że ten świat społeczny oparty jest na specyficznej kulturze, ugruntowanej przez swoiste dyskursy, konstytuującej habitus jednostek, generującej więzi i strukturę normatywną oraz stanowiącej zasób kapitału społecznego. Jest to kultura, którą można analizować wieloaspektowo, a wymiary zjawiska, które zostaną poddane eksploracji (w takim wymiarze, na jaki pozwalają ramy artykułu) to: sfera strukturalna (ramy zaangażowania generujące spójność społeczną oraz wpływ zewnętrznych determinant normatywno-instytucjonalnych, np. prawa w postaci ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych), sfera rytualno-interakcyjna (rytuały interakcyjne prowadzące do zawiązywania się specyficznej solidarności, generujące wspólnotową energię emocjonalną), sfera tożsamości i socjalizacji (tożsamość jednostkowa, przejawiająca się w życiu codziennym kibiców; oraz grupowa, tożsamość „My”), sfera symboliczno-ideologiczna (rola symboli znaczących, kardynalnych w kreowaniu wspólnoty i kultury; zestaw przekonań i wartości konstytuujących warstwę ideową), sfera performatywna (prezentacja ram interpretacyjnych przez kulturowe performanse), oraz sfera działań społecznych (ujmowanie kultury kibicowania przez pryzmat koncepcji ruchów społecznych oraz mobilizacji zasobów z egzemplifikacjami w postaci kibiców odbudowujących upadłe kluby w Polsce).pl_PL
dc.description.abstractThe description and characterization of social world of the most committed (also futher called fanatic, “hardcore”) football supporters in Poland is the basic objective of the article. It is assumed, that such community is based on peculiar culture, established by its own discourses, constituting the habitus of individuals, generating social bonds and normative structure and comprising the source of social capital. One may analyse that culture as a multidimensional sphere and it is not appropriate to describe the “hardcore” fans by prism of “hooligan” discourse, predominating in the previous published books of sociology of sport. The following dimensions will be researched: the structural level (the frame of engagement generating social cohesion, and the influence of external institutional-normative determinants – eg. the case of Act about safety of mass events, implemented in 2009), the sphere of interaction rituals (leading to formation of peculiar solidarity, establishing the emotional energy of the community), the sphere of identity and socialization (the individual identity manifesting itself in the daily life of fans; and the social identity of “We”), the symbolic-ideological dimension (the role of cardinal symbols in creating the community and culture; the set of values and beliefs founding the layer of ideas), the dimension of cultural performance (the presentation of the frames of interpretation through aesthetic spectacles), and the sphere of grassroots movements (employing social movements theory as well as the idea of mobilization of resources with exemplifications of supporters rebuilding their clubs from organizational breakdown).pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofGrotowska-Leder J., Rokicka E. (red.), Przemiany społeczne we współczesnej Polsce i ich konsekwencje. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectfootballpl_PL
dc.subjectfan culturepl_PL
dc.subjecthooliganismpl_PL
dc.subjectinteraction ritualspl_PL
dc.subjectsocial identitypl_PL
dc.titleWielowymiarowa kultura „post-hooligańska”? W poszukiwaniu tożsamości ruchu kibicowskiegopl_PL
dc.title.alternativeMultidimensional “post-hooligan” culture? In search of the identity of the football supporters’ movementspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number161-182pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-482-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteRadosław Kossakowski jest socjologiem, adiunktem w Zakładzie Socjologii Ogólnej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Jego zainteresowania badawcze dotyczą socjologii sportu, zwłaszcza piłki nożnej i kibiców oraz metodologii badań jakościowych. Ostatnio zredagował dwie książki: Futbol i cała reszta. Sport w perspektywie nauk społecznych (2013) oraz Sport – sportowcy – kibice. Perspektywa socjologiczna (2013)pl_PL
dc.referencesAlexander J. C. (2010a), Znaczenia społeczne, Nomos, Kraków.pl_PL
dc.referencesAnderson L. (2006), Analytic Autoethnography, „Journal of Contemporary Ethnography”, no. 4.pl_PL
dc.referencesAntonowicz D., Wrzesiński Ł. (2009), Kibice jako wspólnota niewidzialnej religii. „Studia Socjologiczne”, nr 1.pl_PL
dc.referencesAntonowicz Kossakowski R., Tomasz Szlendak T. (2011), Ostatni bastion antykonsumeryzmu? Kibice industrialni w dobie komercjalizacji sportu. „Studia Socjologiczne”, nr 3.pl_PL
dc.referencesArmstrong G. (1998), Football Holigans: Knowing the Score, Berg, Oxford.pl_PL
dc.referencesPorat A.B. (2010), Football fandom: a bounded identification, „Soccer & Society”, no. 3.pl_PL
dc.referencesBerger P.L., Luckmann Th. (2010), Społeczne tworzenie rzeczywistości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (1977), Outline of a Theory of Practice, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesCarlson M. (2007). Performans, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesColeman J.S. (1994), Foundations of Social Theory, Harvard University Press, Cambridge, MA.pl_PL
dc.referencesCollins R. (2011), Łańcuchy rytuałów interakcyjnych, Nomos, Kraków.pl_PL
dc.referencesCottingham M.D. (2012), Interaction Ritual Theory and Sports Fans: Emotion, Symbols, and Solidarity, „Sociology of Sport Journal”, no. 29.pl_PL
dc.referencesDudała J. (2004), Fani chuligani. Rzecz o polskich kibolach. Studium socjologiczne, Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDurkheim E. (1999), O podziale pracy społecznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesElias N., Dunning E. (1986), Quest for Excitement: Sport and Leisure in the Civilising Process, Basil Blackwell, Oxford.pl_PL
dc.referencesErhart I. (2013), Ladies of Besiktas: A dismantling of male hegemony at Inönü Stadium. „International Review for the Sociology of Sport”, no. 1.pl_PL
dc.referencesFine, G.A. (2012), Tiny Publics. A Theory of Group Action and Culture, Russel Sage Foundation, New York.pl_PL
dc.referencesGiulianotti R. (1995), Participant Observation and Research into Football Hooliganism: Reflections on the Problems of Entree and Everyday Risks, „Sociology of Sport Journal”, no. 1.pl_PL
dc.referencesGiulianotti R. (1999), Football. A Sociology of the Global Game, Polity Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesGiulianotti R. (2002), Supporters, Followers, Fans, and Flaneurs. A Taxonomy of Spectator Identities in Football. „Journal of Sport & Social Issues”, no. 2.pl_PL
dc.referencesGiulianotti R. (2007), Popular Culture, Social Identities, and Internal/External Cultural Politics: The Case of Rangers Supporters in Scottish Football, „Identities: Global Studies in Culture and Power”, no. 14.pl_PL
dc.referencesGiulianotti R. (2011), Sport Mega Events, Urban Football Carnivals and Securitised Commodification: The Case of the English Premier League, „Urban Studies”, no. 15.pl_PL
dc.referencesGoffman E. (2008), Zachowanie w miejscach publicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGoffman E. (2010), Analiza ramowa, Nomos, Kraków.pl_PL
dc.referencesGorący A. (2009), Widowisko sportowe – studium agresji. Uwarunkowania zachowań agresywnych kibiców piłki nożnej, Wydawnictwo Naukowe WSKFiT, Pruszków.pl_PL
dc.referencesHall S. (1996), Introduction: Who Needs “Identity”, [w:] S. Hall, P. Gay (eds.), Question of Cultural Identity, Sage, London.pl_PL
dc.referencesJameson F. (1991), Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism, Verso, London.pl_PL
dc.referencesJenkins R. (2002), Different Societies? Different Cultures? What are Human Collectivities?, [w:] S. Malesevic, M. Haugaard (eds.), Making Sense of Collectivity: Ethnicity, Nationalism and Globalisation, Pluto, London.pl_PL
dc.referencesKamiński A. (2012), Typologia kibiców piłkarskich, [w:] W. Pływaczewski, B. Wiśniewski (red.), Przestępczość stadionowa. Diagnoza i przeciwdziałanie zjawisku, WSPol, Szczytno.pl_PL
dc.referencesKing A. (1997), The postmodernity of football hooliganism, „British Journal of Sociology”, no. 4.pl_PL
dc.referencesKossakowski R., Antonowicz D., Szlendak T. (2012), Duszący dym odpalonych rac. O wyzwaniach w etnografii subkultury kibiców piłkarskich, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 3.pl_PL
dc.referencesKowalski R. (2002), Potomkowie Hooligana. Szalikowcy. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesMacAloon J.J. (1984), Introduction: Cultural Performances, Culture Theory, [w:] J.J. MacAloon (ed.), Rite, Drama, Festival, Spectacle: Rehearsals toward a Theory of Cultural Performance, Institute for the Study of Human Issues, Philadelphia.pl_PL
dc.referencesMarsh P., E Rosser E., Harré R. (1978), The Rules of Disorder, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesMoor L. (2007), Sport and Commodification. A Reflection on Key Concepts, „Journal of Sport & Social Issues”, no. 2.pl_PL
dc.referencesMorris A., Braine N. (2008), Ruchy społeczne a świadomość opozycyjna, [w:] K. Gorlach, P. H. Mooney (eds.), Dynamika życia społecznego, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPearson G. (2012), An Ethnography of English football fans. Cans, cops and carnivals, Manchester University Press, Manchester.pl_PL
dc.referencesPiotrowski P. (2012), Chuligani a kultura futbolu w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPyka R. (2010), Teoria działania i samotworzenia się społeczeństwa jako nowatorski wkład Alaina Touraine’a do współczesnej socjologii francuskiej i światowej, [w:] A. Touraine, Samotworzenie się społeczeństwa, Nomos, Kraków.pl_PL
dc.referencesSahaj T. (2007), Fani futbolowi. Historyczno-społeczne studium zjawiska kibicowania, AWF, Poznań.pl_PL
dc.referencesSchechner R. (2006), Performatyka: wstęp, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSpaaij R. (2006), Understanding Football Hooliganism: A Comparison of Six Western European Football Clubs, Universiteit van Amasterdam, Amsterdam.pl_PL
dc.referencesStott C, Hutchison P., Drury J. (2001), ‘Hooligans’ abroad? Inter-group dynamics, social identity and participation in collective ‘disorder’ at the 1998 World Cup Finals, „British Journal of Social Psychology”, no. 3.pl_PL
dc.referencesSwidler A. (1986), Culture in action: Symbols and strategies, „American Sociological Review”, no. 2.pl_PL
dc.referencesSzlendak T. (2004), Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocławpl_PL
dc.referencesSzmatka J. (1989), Małe struktury społeczne, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTouraine A. (2010), Samotworzenie się społeczeństwa, Nomos, Kraków.pl_PL
dc.referencesZieliński R. (1997), Liga chuliganów, Croma, Wrocław.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-481-5.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe