Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAdamczyk, Monika Dorota
dc.contributor.editorGrotowska-Leder, Jolanta
dc.contributor.editorRokicka, Ewa
dc.date.accessioned2020-08-18T13:23:13Z
dc.date.available2020-08-18T13:23:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationAdamczyk M. D., Kapitał kulturowy jako czynnik reprodukcji nierówności społecznych w teorii Pierre’a Bourdieu, [w:] Przemiany społeczne we współczesnej Polsce i ich konsekwencje. Perspektywa socjologiczna, Grotowska-Leder J., Rokicka E. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s.13-30, doi: 10.18778/7969-481-5.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-481-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32200
dc.descriptionWspółczesne społeczeństwa zachodnie podtrzymują w formie zakamuflowanej nierówności społeczne związane z posiadaniem lub brakiem zasobów indywidualnego kapitału społecznego, kulturowego, ekonomicznego. Pisząc o zakamuflowanej formie podtrzymywania nierówności mowa jest o systemie edukacji, który w oparciu o mechanizm selekcji szkolnej dokonuje utrwalenia istniejące struktury klasowej. W artykule została podjęta próba ukazania, że, jak mimo postępującego pluralizmu społeczno-politycznego i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, system edukacji szkolnej promuje osoby z wysokim zasobami wskazanych typów kapitału i ogranicza start uczniów o mniejszych zasobach. O takiej reprodukcji nierówności społecznych w swych pracach pisał P. Bourdieu, którego teoria kapitału społecznego będzie punktem wyjścia prowadzonych rozważań. Omówiono także teorię kapitału społecznego P. Bourdieu, mechanizmy selekcji szkolnej jako kluczowego elementu reprodukującego nierówności i podziały społeczne. P. Bourdieu wskazywał, że kapitał kulturowy jest jedną z podstawowych barier na drodze do awansu społecznego. Jednak wykorzystanie szans, które daje jednostce otoczenie, zależy tylko od jej indywidualnych działań i zdolności, mających na celu podtrzymywanie i rozwijanie odziedziczonego kapitału społecznego.pl_PL
dc.description.abstractThe modern Western societies sustain in a hidden form the social inequalities resulting from possession or lack of resources of individual social, cultural and economic capital. The hidden form of sustaining the equalities refers to the education system, which consolidates the existing class structure on the basis of the school selection mechanism. In the presented paper an attempt will be made to show how, despite the progressing social and political pluralism and development of the civil society, the school education system favours individuals with high resources of certain types of capital to disadvantage of pupils with fewer resources. Such reproduction of social inequalities was described in works by P. Bourdieu, whose theory of social capital will be the starting point for the analysis. The key components of the paper will be: discussion of P. Bourdieu’s theory of social capital and presentation of school selection mechanisms as the key factor reproducing social inequalities and divisions. P. Bourdieu indicated that cultural capital was one of the basic and often hidden barriers to social advancement. However, whether an individual makes use of opportunities offered by the environment depends only on his/her specific activities and skills aiming at sustaining and developing the inherited social capital.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofGrotowska-Leder J., Rokicka E. (red.), Przemiany społeczne we współczesnej Polsce i ich konsekwencje. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkapitał społecznypl_PL
dc.subjectkapitał kulturowypl_PL
dc.subjecthabituspl_PL
dc.subjectprzemoc symbolicznapl_PL
dc.subjectpolepl_PL
dc.titleKapitał kulturowy jako czynnik reprodukcji nierówności społecznych w teorii Pierre’a Bourdieupl_PL
dc.title.alternativeCultural capital as a factor of social inequality reproduction in Pierre Bourdieu’s theorypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number13-30pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-482-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteMonika Dorota Adamczyk jest socjologiem, adiunktem w Katedrze Socjologii Wiedzy i Edukacji w Instytucie Socjologii, na Wydziale Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Jej zainteresowania badawcze dotyczą problematyki kapitału społecznego i kulturowego, starości, edukacji oraz problemów społecznych. W swojej pracy badawczej posługuje się metodami ilościowymi.pl_PL
dc.referencesBourdieu P., Passeron J.C. (1990) , Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBourdieu P., (2008), Zmysł praktyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskego, Kraków.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (2006), Medytacje pascaliańskie, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (2006), Dystynkcja: klasy i klasyfikacje, [w:] Współczesne teorie socjologiczne , t. II, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBourdieu P., Wacquant L. (2006), Logika pól, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, t. II, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (2004), Męska dominacja, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBourdieu P., Wacquant L. (2001), Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (1983) Ökonomisches Kapital, kulturelles Kapital, soziales Kapital, [w:] R. Kreckel (red.), Soziale Welt, Soziale Ungleichheiten, Sonderband 2, Otto Schwartz, Göttingen.pl_PL
dc.referencesKaźmierczak T. (2007), Kapitał społeczny a rozwój społeczno-ekonomiczny – przegląd podejść, (w): T. Kaźmierczak, M. Rymsza (red.), Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, ISP, Warszawa .pl_PL
dc.referencesKern K. (2004), Sozialkapital, Netzwerke und Demokratie, [w:] A. Klein, K. Kern, B. Geißel, M. Berger (red.), Zivilgesellschaft und Sozialkapital, Herausforderungen politischer und sozialer Integration, Wolfgang van den Daele, Wiesbaden:.pl_PL
dc.referencesKłoskowska A. (2012), Teoria socjologiczna Pierre’a Bourdieu. Wstęp do wydania polskiego, [w:] P. Bourdieu, J.C. Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKriesi H. (2007), Sozialkapital. Eine Einführung, [w:] A. Franzen, M. Freitag (red.), Sozialkapital. Grundlagen und An wendungen, „Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie”, Sonderheft 47.pl_PL
dc.referencesOlechnicki K., Załęcki P. (1997), Słownik socjologiczny, Graffitti BC, Toruń.pl_PL
dc.referencesPolska w Zjednoczonej Europie. Substrat ludzki i kapitał społeczny, (2006) Materiały z Konferencji Komitetu „Polska w Zjednoczonej Europie” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk oraz Fundacji Rektorów Polskich, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPrzybyś J., Sauś J. (2004), Kapitał społeczny. Szkice socjologiczno-ekonomiczne, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.pl_PL
dc.referencesRymsza A. (2007) Klasyczne koncepcje kapitału społecznego, [w:] T. Kaźmierczak, M. Rymsza (red.), Kapitał społeczny. Ekonomia Społeczna, ISP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStrzyczkowski K., (2007) O (nie)użyteczności pojęcia kapitału kulturowego, „Kultura i Społeczeństwo” 2007, nr 3.pl_PL
dc.referencesTrutkowski C., Mandes S. (2005), Kapitał społeczny w małych miastach, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTurner J. H. (2012) Struktura teorii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWeber M. (2002) Gospodarka i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSztompka P. (2002) Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesZnaniecki F. (1927), Funkcja społeczna nowoczesnej szkoły, „Praca Szkolna. Dodatek miesięczny do Głosu Nauczycielskiego”, nr 8pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-481-5.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe