dc.contributor.author | Adamczyk, Monika Dorota | |
dc.contributor.editor | Grotowska-Leder, Jolanta | |
dc.contributor.editor | Rokicka, Ewa | |
dc.date.accessioned | 2020-08-18T13:23:13Z | |
dc.date.available | 2020-08-18T13:23:13Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Adamczyk M. D., Kapitał kulturowy jako czynnik reprodukcji nierówności społecznych w teorii Pierre’a Bourdieu, [w:] Przemiany społeczne we współczesnej Polsce i ich konsekwencje. Perspektywa socjologiczna, Grotowska-Leder J., Rokicka E. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s.13-30, doi: 10.18778/7969-481-5.02 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-481-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32200 | |
dc.description | Współczesne społeczeństwa zachodnie podtrzymują w formie zakamuflowanej nierówności społeczne związane z posiadaniem lub brakiem zasobów indywidualnego kapitału społecznego, kulturowego,
ekonomicznego. Pisząc o zakamuflowanej formie podtrzymywania nierówności mowa jest o systemie edukacji, który w oparciu o mechanizm selekcji szkolnej dokonuje utrwalenia istniejące struktury klasowej. W artykule została podjęta próba ukazania, że, jak mimo postępującego pluralizmu społeczno-politycznego i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, system edukacji szkolnej promuje osoby z wysokim zasobami wskazanych typów kapitału i ogranicza start uczniów o mniejszych zasobach. O takiej reprodukcji nierówności społecznych w swych pracach pisał P. Bourdieu, którego teoria kapitału społecznego będzie punktem wyjścia prowadzonych rozważań. Omówiono także teorię kapitału społecznego P. Bourdieu, mechanizmy selekcji szkolnej jako kluczowego elementu reprodukującego nierówności i podziały społeczne. P. Bourdieu wskazywał, że kapitał kulturowy jest jedną z podstawowych barier na drodze do awansu społecznego. Jednak wykorzystanie szans, które daje jednostce otoczenie, zależy tylko od jej indywidualnych działań i zdolności, mających na celu podtrzymywanie i rozwijanie odziedziczonego kapitału społecznego. | pl_PL |
dc.description.abstract | The modern Western societies sustain in a hidden form the social inequalities resulting
from possession or lack of resources of individual social, cultural and economic capital. The hidden
form of sustaining the equalities refers to the education system, which consolidates the existing
class structure on the basis of the school selection mechanism. In the presented paper an attempt
will be made to show how, despite the progressing social and political pluralism and development
of the civil society, the school education system favours individuals with high resources of certain
types of capital to disadvantage of pupils with fewer resources. Such reproduction of social inequalities
was described in works by P. Bourdieu, whose theory of social capital will be the starting point
for the analysis. The key components of the paper will be: discussion of P. Bourdieu’s theory of social
capital and presentation of school selection mechanisms as the key factor reproducing social
inequalities and divisions. P. Bourdieu indicated that cultural capital was one of the basic and often
hidden barriers to social advancement. However, whether an individual makes use of opportunities
offered by the environment depends only on his/her specific activities and skills aiming at sustaining
and developing the inherited social capital. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Grotowska-Leder J., Rokicka E. (red.), Przemiany społeczne we współczesnej Polsce i ich konsekwencje. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | kapitał społeczny | pl_PL |
dc.subject | kapitał kulturowy | pl_PL |
dc.subject | habitus | pl_PL |
dc.subject | przemoc symboliczna | pl_PL |
dc.subject | pole | pl_PL |
dc.title | Kapitał kulturowy jako czynnik reprodukcji nierówności społecznych w teorii Pierre’a Bourdieu | pl_PL |
dc.title.alternative | Cultural capital as a factor of social inequality reproduction in Pierre Bourdieu’s theory | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 13-30 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-482-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Monika Dorota Adamczyk jest socjologiem, adiunktem w Katedrze Socjologii Wiedzy i Edukacji w Instytucie Socjologii, na Wydziale Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Jej zainteresowania badawcze dotyczą problematyki kapitału społecznego i kulturowego, starości, edukacji oraz problemów społecznych. W swojej pracy badawczej posługuje się metodami ilościowymi. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P., Passeron J.C. (1990) , Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P., (2008), Zmysł praktyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P. (2006), Medytacje pascaliańskie, Oficyna Naukowa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P. (2006), Dystynkcja: klasy i klasyfikacje, [w:] Współczesne teorie socjologiczne , t. II, Wydawnictwo Scholar, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P., Wacquant L. (2006), Logika pól, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, t. II, Wydawnictwo Scholar, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P. (2004), Męska dominacja, Oficyna Naukowa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P., Wacquant L. (2001), Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P. (1983) Ökonomisches Kapital, kulturelles Kapital, soziales Kapital, [w:] R. Kreckel (red.), Soziale Welt, Soziale Ungleichheiten, Sonderband 2, Otto Schwartz, Göttingen. | pl_PL |
dc.references | Kaźmierczak T. (2007), Kapitał społeczny a rozwój społeczno-ekonomiczny – przegląd podejść, (w): T. Kaźmierczak, M. Rymsza (red.), Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, ISP, Warszawa . | pl_PL |
dc.references | Kern K. (2004), Sozialkapital, Netzwerke und Demokratie, [w:] A. Klein, K. Kern, B. Geißel, M. Berger (red.), Zivilgesellschaft und Sozialkapital, Herausforderungen politischer und sozialer Integration, Wolfgang van den Daele, Wiesbaden:. | pl_PL |
dc.references | Kłoskowska A. (2012), Teoria socjologiczna Pierre’a Bourdieu. Wstęp do wydania polskiego, [w:] P. Bourdieu, J.C. Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kriesi H. (2007), Sozialkapital. Eine Einführung, [w:] A. Franzen, M. Freitag (red.), Sozialkapital. Grundlagen und An wendungen, „Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie”, Sonderheft 47. | pl_PL |
dc.references | Olechnicki K., Załęcki P. (1997), Słownik socjologiczny, Graffitti BC, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Polska w Zjednoczonej Europie. Substrat ludzki i kapitał społeczny, (2006) Materiały z Konferencji Komitetu „Polska w Zjednoczonej Europie” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk oraz Fundacji Rektorów Polskich, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Przybyś J., Sauś J. (2004), Kapitał społeczny. Szkice socjologiczno-ekonomiczne, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Rymsza A. (2007) Klasyczne koncepcje kapitału społecznego, [w:] T. Kaźmierczak, M. Rymsza (red.), Kapitał społeczny. Ekonomia Społeczna, ISP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Strzyczkowski K., (2007) O (nie)użyteczności pojęcia kapitału kulturowego, „Kultura i Społeczeństwo” 2007, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Trutkowski C., Mandes S. (2005), Kapitał społeczny w małych miastach, Wydawnictwo Scholar, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Turner J. H. (2012) Struktura teorii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Weber M. (2002) Gospodarka i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sztompka P. (2002) Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Znaniecki F. (1927), Funkcja społeczna nowoczesnej szkoły, „Praca Szkolna. Dodatek miesięczny do Głosu Nauczycielskiego”, nr 8 | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-481-5.02 | |