dc.contributor.author | Malikowski, Jacek | |
dc.date.accessioned | 2012-04-10T11:07:43Z | |
dc.date.available | 2012-04-10T11:07:43Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/319 | |
dc.description.abstract | Ład społeczny czerpiący z konsensu, wspólnych wartości i wzorów zachowania uosabiają wspólnoty. Ich zaś instytucjonalną emanacją staje się samorząd. Samorząd gminny
jest instytucją udziału społeczności we władzy, zawierającym elementy wspólnotowości
terytorialnej, niezależności i lokalności.
Usamorządowienie gmin poszerzyło zakres wolności. Ludzie poinformowani, mający świadomość sensu i możliwości działania, zarówno zbiorowego jak i indywidualnego, w celu
zaspokojenia swych potrzeb jednostkowych, zbiorowych i społecznych, stają się bardziej
zaangażowani i sprawni, także w wymiarze lokalnym. Miejsce, w którym ludzie mogą tak żyć,
staje się im jeszcze bardziej bliskie, niż by to wynikało z samego faktu urodzenia się tam lub
zamieszkania.
Proces instytucjonalizacji ładu gminnego zachodzi na kontinuum od współdziałania mieszkańców do zarządzania gminą, szczególnie poprzez formułowanie strategii lokalnego rozwoju.
Instytucjonalizacja ta przebiega zarówno w perspektywie społecznej, jak i organizacyjnej
Konkludując, ewolucja państwa liberalnego opiera się na następujących zasadach: subsydiarności, decentralizacji i dekoncentracji. Instytucjonalizująca się samorządowa forma organizacji
władzy publicznej – przede wszystkim na poziomie gminy – jest uznawana w Europie za
obowiązujący standard. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 37 | |
dc.subject | instytucjonalizacja | pl_PL |
dc.subject | instytucja | |
dc.subject | gmina | |
dc.subject | ład | |
dc.subject | partcypacja | |
dc.subject | samorząd gminny | |
dc.subject | samorządność | |
dc.title | Instytucjonalizacja ładu gminnego | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 5-26 | |
dc.references | Berger L., Luckmann T. (1982), Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa: PIW. | |
dc.references | Bobbitt Ph. (2008), Hegemonia i rynek, „Dziennik Europa”, nr 20. | |
dc.references | Buczkowski P. (2001), Sprawowanie władzy w perspektywie konfliktów lokalnych, [w:] Buczkowski P., Matczak P. (red.), Konflikt nieunikniony. Wspólnoty i władze lokalne wobec konfliktów spowodowanych rozwojem, Poznań: Nakom | |
dc.references | Dahl R. A., Stinebrickner B. (2007), Współczesna analiza polityczna, Warszawa: Scholar | |
dc.references | Fuks T. (2001), Europejska Karta Samorządu Terytorialnego a polskie ustawodawstwo samorządowe, „Państwo i Prawo”, z. 3. | |
dc.references | Gąciarz B. (2004), Instytucjonalizacja samorządności. Aktorzy i efekty, Warszawa: Wyd. IFiS PAN | |
dc.references | Goodwin M., Painter J. (2000), Local Governance, the Crises of Fordism and the Changing Geographies of Regulation, „Transaction of the Institute of British Geographers”, Vol. 21. | |
dc.references | Grosse T. G. (2008), Demokracja na szczeblu lokalnym i regionalnym, [w:] Kolarska-Bobińska K. (red.), Co warto, co należy zmienić?, Warszawa: Fundacja Instytut Spraw Publicznych | |
dc.references | Habuda A., Habuda L. (2002), Reforma administracji publicznej jako problem organizacyjny i polityczny. Przypadek Polski z lat 90., [w:] Ferens A., Macek I. (red.), Administracja i polityka. Administracja publiczna w procesie przemian, Wrocław: Wyd. UWr | |
dc.references | Hausner J., Marody M. (red.), (2000), Jakość rządzenia: Polska bliżej Unii Europejskiej, EU – monitoring IV, Kraków: Fundacja im. F. Eberta, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej | |
dc.references | Jaraszek A. (2008), Mediacje rozstrzygną spory mieszkańców z władzami, „Gazeta Prawna”, nr 145 | |
dc.references | Kamiński R. (2002), Proces decentralizacji administracji publicznej w Polsce, [w:] Ferens A., Macek I. (red.), Administracja i polityka. Administracja publiczna w procesie przemian, Wrocław: Wyd. UWr. | |
dc.references | Kaźmierczak S. (1996), Podmiotowy charakter samorządu terytorialnego, [w:] W kręgu problematyki władzy, państwa i prawa, Lublin: Wyd. UMCS | |
dc.references | Kida J. (1997), Samorząd gminny i jego funkcje rozwojowe, Warszawa: Centrum Studiów Samorządu Terytorialnego i Rozwoju Lokalnego UW. | |
dc.references | Kieżun W. (2000), Czterej jeźdźcy apokalipsy polskiej biurokracji, „Kultura”, nr 3. | |
dc.references | Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (2001), wprowadzenie W. Skrzydło, Kraków: Zakamycze | |
dc.references | Kowalewski T. (1991), Trudne początki samorządu terytorialnego, „Samorząd Terytorialny”, nr 1–2. | |
dc.references | Król M. (1989), Słownik demokracji, Kraków: Znak. | |
dc.references | Krzeczkowski H. (1938), Gmina jako podmiot polityki komunalnej, „Samorząd Terytorialny”, nr 3 | |
dc.references | Kulesza M. (1995), Samorząd terytorialny w Rzeczypospolitej Polskiej – stan obecny i perspektywy, „Samorząd Terytorialny”, nr 5. | |
dc.references | Kulesza M. (1991), Zagrożenia reformy (w sprawie zadań i kompetencji samorządu terytorialnego), „Samorząd Terytorialny”, nr 1−2 | |
dc.references | Kwiatkowski J. (2003), Partycypacja społeczna i rozwój społeczny, Warszawa: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, www.frdl.org.pl, 29.04.2006. | |
dc.references | Leoński Z. (2006), Samorząd terytorialny w RP, Warszawa: C. H. Beck. | |
dc.references | Malarski S. (1998), Stan organizacyjno-prawny samorządu terytorialnego i kierunki przemian, [w:] Dolata S. (red.), Funkcjonowanie samorządu terytorialnego – doświadczenia i perspektywy, t. 2, Opole: Wyd. UO. | |
dc.references | Malikowski J. (2003), Od współdziałania do zarządzania w gminie, [w:] Zachorowska A., Kościelniak H. (red.), Ekonomiczne i pozaekonomiczne determinanty rozwoju lokalnego, Częstochowa: Wyd. PCz. | |
dc.references | Monteskiusz (1997), O duchu praw, Kęty: Antyk. | |
dc.references | Niewiadomski Z. (2001), Gmina, [w:] Niewiadomski Z. (red.), Samorząd terytorialny. Ustrój i gospodarka, Bydgoszcz: Brant | |
dc.references | North D. C. (1994), Economic Performance Through Time, „The American Economic Review”, July | |
dc.references | Olczyk E. (2004), Reforma na ćwierć gwizdka, „Rzeczpospolita”, nr 268. | |
dc.references | Olejniczak-Szałowska E. (1997), Konsultacje we wspólnocie, „Samorząd Terytorialny”, nr 1. | |
dc.references | Ostrom E. (1991), Governing the Commons. The Evolution of Institutions for Collective Action, Cambridge: University Press | |
dc.references | Pickvance Ch. (1996), Decentralizacja i demokracja w Europie Wschodniej, „Samorząd Terytorialny”, nr 9. | |
dc.references | Piekara A. (1991), Aksjologiczne i pragmatyczne aspekty samorządu terytorialnego, „Samorząd Terytorialny”, nr 1–2. | |
dc.references | Piekara A. (1995), Decentralizacja administracji i samorządność społeczności lokalnych a lokalna jakość życia: studia z zakresu teorii i praktyki, [w:] Piekara A. (red.), Funkcje samorządu terytorialnego a lokalna jakość życia, Warszawa: CSSTiRL, Instytut Polityki Społecznej, Wyd. UW | |
dc.references | Rabska T. (1993), Samorząd terytorialny w strukturze aparatu państwa (perspektywy przebudowy administracji lokalnej), „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, z. 3. | |
dc.references | Rajca L. (2001), Gmina jako podmiot władzy publicznej i jako właściciel mienia, Warszawa: CSSTiRL, Wyd. UW | |
dc.references | Regulski J. (1991), Samorząd terytorialny: skąd i dokąd, „Samorząd Terytorialny”, nr 1–2. | |
dc.references | Regulski J. (red.), (2002), Samorząd i demokracja lokalna. Osiągnięcia, zagrożenia, dylematy, Warszawa: www.frdl.org.pl, 30.04.2008 | |
dc.references | Samorząd terytorialny (1999), teksty jednolite wraz z wprowadzeniem M. Kuleszy, Warszawa: C. H. Beck | |
dc.references | Skarżyńska K. (2008), Po co nam władza Tuska ?, „Gazeta Wyborcza”, nr 84. | |
dc.references | Skąpska G., Ziółkowski M. (1998), Instytucja społeczna, [w:] Kojder A. (red.), Encyklopedia socjologii, t. 1, Warszawa: Oficyna Naukowa | |
dc.references | Stahl M. (1994), Nowelizacja i postulaty zmian ustawodawstwa samorządowego, [w:] Stahl M., Olejniczak-Szałowska E., Samorząd terytorialny − podstawowe zagadnienia, Warszawa: FRDL. | |
dc.references | Starosta P. (1995), Poza metropolią. Wiejskie i małomiasteczkowe zbiorowości lokalne a wzory porządku makrospołecznego, Łódź: Wyd. UŁ | |
dc.references | Stec M. (red.), (2005), Bariery prawne efektywnego i skutecznego funkcjonowania lokalnej i regionalnej administracji publicznej oraz propozycje ich likwidacji lub ograniczenia, „Samorząd Terytorialny”, nr 1–2. | |
dc.references | Stępień J. (2004), Kto czego powinien się uczyć, „Rzeczpospolita”, nr 129 | |
dc.references | Szewc A. (2000), O prawie samorządu terytorialnego (uwagi krytyczne), „Państwo i Prawo”, nr 8. | |
dc.references | Szlachta J., Zaleski J. (red.), (2004), Diagnoza stanu terytorialnej administracji publicznej w Polsce, „Samorząd Terytorialny”, nr 1–2. | |
dc.references | Śpiewak P. (2004), Obietnice demokracji, Warszawa: Prószyński i S-ka. | |
dc.references | Ustawa o samorządzie gminnym z dn. 8 marca 1990 r. (2008), [w:] Hauser R. (red.), Prawo administracyjne, t. 1, Warszawa: C. H. Beck. | |
dc.references | Warowicki M. (1999), Partycypacja społeczna – test na samorządność, „Wspólnota”, nr 49 | |
dc.references | Winczorek P. (2000), Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Warszawa: Liber | |
dc.references | Wódz J. (1989), Poczucie przynależności lokalnej – niektóre czynniki konstytutywne, [w:] Jałowiecki B., Sowa K. Z., Dutkiewicz P. (red.), Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, Warszawa: Wyd. UW | |
dc.references | Wódz J. (2002), Zapomniani wyborcy, „Rzeczpospolita”, nr 139 | |