Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMalikowski, Jacek
dc.date.accessioned2012-04-10T11:07:43Z
dc.date.available2012-04-10T11:07:43Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/319
dc.description.abstractŁad społeczny czerpiący z konsensu, wspólnych wartości i wzorów zachowania uosabiają wspólnoty. Ich zaś instytucjonalną emanacją staje się samorząd. Samorząd gminny jest instytucją udziału społeczności we władzy, zawierającym elementy wspólnotowości terytorialnej, niezależności i lokalności. Usamorządowienie gmin poszerzyło zakres wolności. Ludzie poinformowani, mający świadomość sensu i możliwości działania, zarówno zbiorowego jak i indywidualnego, w celu zaspokojenia swych potrzeb jednostkowych, zbiorowych i społecznych, stają się bardziej zaangażowani i sprawni, także w wymiarze lokalnym. Miejsce, w którym ludzie mogą tak żyć, staje się im jeszcze bardziej bliskie, niż by to wynikało z samego faktu urodzenia się tam lub zamieszkania. Proces instytucjonalizacji ładu gminnego zachodzi na kontinuum od współdziałania mieszkańców do zarządzania gminą, szczególnie poprzez formułowanie strategii lokalnego rozwoju. Instytucjonalizacja ta przebiega zarówno w perspektywie społecznej, jak i organizacyjnej Konkludując, ewolucja państwa liberalnego opiera się na następujących zasadach: subsydiarności, decentralizacji i dekoncentracji. Instytucjonalizująca się samorządowa forma organizacji władzy publicznej – przede wszystkim na poziomie gminy – jest uznawana w Europie za obowiązujący standard.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 37
dc.subjectinstytucjonalizacjapl_PL
dc.subjectinstytucja
dc.subjectgmina
dc.subjectład
dc.subjectpartcypacja
dc.subjectsamorząd gminny
dc.subjectsamorządność
dc.titleInstytucjonalizacja ładu gminnegopl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number5-26
dc.referencesBerger L., Luckmann T. (1982), Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa: PIW.
dc.referencesBobbitt Ph. (2008), Hegemonia i rynek, „Dziennik Europa”, nr 20.
dc.referencesBuczkowski P. (2001), Sprawowanie władzy w perspektywie konfliktów lokalnych, [w:] Buczkowski P., Matczak P. (red.), Konflikt nieunikniony. Wspólnoty i władze lokalne wobec konfliktów spowodowanych rozwojem, Poznań: Nakom
dc.referencesDahl R. A., Stinebrickner B. (2007), Współczesna analiza polityczna, Warszawa: Scholar
dc.referencesFuks T. (2001), Europejska Karta Samorządu Terytorialnego a polskie ustawodawstwo samorządowe, „Państwo i Prawo”, z. 3.
dc.referencesGąciarz B. (2004), Instytucjonalizacja samorządności. Aktorzy i efekty, Warszawa: Wyd. IFiS PAN
dc.referencesGoodwin M., Painter J. (2000), Local Governance, the Crises of Fordism and the Changing Geographies of Regulation, „Transaction of the Institute of British Geographers”, Vol. 21.
dc.referencesGrosse T. G. (2008), Demokracja na szczeblu lokalnym i regionalnym, [w:] Kolarska-Bobińska K. (red.), Co warto, co należy zmienić?, Warszawa: Fundacja Instytut Spraw Publicznych
dc.referencesHabuda A., Habuda L. (2002), Reforma administracji publicznej jako problem organizacyjny i polityczny. Przypadek Polski z lat 90., [w:] Ferens A., Macek I. (red.), Administracja i polityka. Administracja publiczna w procesie przemian, Wrocław: Wyd. UWr
dc.referencesHausner J., Marody M. (red.), (2000), Jakość rządzenia: Polska bliżej Unii Europejskiej, EU – monitoring IV, Kraków: Fundacja im. F. Eberta, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej
dc.referencesJaraszek A. (2008), Mediacje rozstrzygną spory mieszkańców z władzami, „Gazeta Prawna”, nr 145
dc.referencesKamiński R. (2002), Proces decentralizacji administracji publicznej w Polsce, [w:] Ferens A., Macek I. (red.), Administracja i polityka. Administracja publiczna w procesie przemian, Wrocław: Wyd. UWr.
dc.referencesKaźmierczak S. (1996), Podmiotowy charakter samorządu terytorialnego, [w:] W kręgu problematyki władzy, państwa i prawa, Lublin: Wyd. UMCS
dc.referencesKida J. (1997), Samorząd gminny i jego funkcje rozwojowe, Warszawa: Centrum Studiów Samorządu Terytorialnego i Rozwoju Lokalnego UW.
dc.referencesKieżun W. (2000), Czterej jeźdźcy apokalipsy polskiej biurokracji, „Kultura”, nr 3.
dc.referencesKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (2001), wprowadzenie W. Skrzydło, Kraków: Zakamycze
dc.referencesKowalewski T. (1991), Trudne początki samorządu terytorialnego, „Samorząd Terytorialny”, nr 1–2.
dc.referencesKról M. (1989), Słownik demokracji, Kraków: Znak.
dc.referencesKrzeczkowski H. (1938), Gmina jako podmiot polityki komunalnej, „Samorząd Terytorialny”, nr 3
dc.referencesKulesza M. (1995), Samorząd terytorialny w Rzeczypospolitej Polskiej – stan obecny i perspektywy, „Samorząd Terytorialny”, nr 5.
dc.referencesKulesza M. (1991), Zagrożenia reformy (w sprawie zadań i kompetencji samorządu terytorialnego), „Samorząd Terytorialny”, nr 1−2
dc.referencesKwiatkowski J. (2003), Partycypacja społeczna i rozwój społeczny, Warszawa: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, www.frdl.org.pl, 29.04.2006.
dc.referencesLeoński Z. (2006), Samorząd terytorialny w RP, Warszawa: C. H. Beck.
dc.referencesMalarski S. (1998), Stan organizacyjno-prawny samorządu terytorialnego i kierunki przemian, [w:] Dolata S. (red.), Funkcjonowanie samorządu terytorialnego – doświadczenia i perspektywy, t. 2, Opole: Wyd. UO.
dc.referencesMalikowski J. (2003), Od współdziałania do zarządzania w gminie, [w:] Zachorowska A., Kościelniak H. (red.), Ekonomiczne i pozaekonomiczne determinanty rozwoju lokalnego, Częstochowa: Wyd. PCz.
dc.referencesMonteskiusz (1997), O duchu praw, Kęty: Antyk.
dc.referencesNiewiadomski Z. (2001), Gmina, [w:] Niewiadomski Z. (red.), Samorząd terytorialny. Ustrój i gospodarka, Bydgoszcz: Brant
dc.referencesNorth D. C. (1994), Economic Performance Through Time, „The American Economic Review”, July
dc.referencesOlczyk E. (2004), Reforma na ćwierć gwizdka, „Rzeczpospolita”, nr 268.
dc.referencesOlejniczak-Szałowska E. (1997), Konsultacje we wspólnocie, „Samorząd Terytorialny”, nr 1.
dc.referencesOstrom E. (1991), Governing the Commons. The Evolution of Institutions for Collective Action, Cambridge: University Press
dc.referencesPickvance Ch. (1996), Decentralizacja i demokracja w Europie Wschodniej, „Samorząd Terytorialny”, nr 9.
dc.referencesPiekara A. (1991), Aksjologiczne i pragmatyczne aspekty samorządu terytorialnego, „Samorząd Terytorialny”, nr 1–2.
dc.referencesPiekara A. (1995), Decentralizacja administracji i samorządność społeczności lokalnych a lokalna jakość życia: studia z zakresu teorii i praktyki, [w:] Piekara A. (red.), Funkcje samorządu terytorialnego a lokalna jakość życia, Warszawa: CSSTiRL, Instytut Polityki Społecznej, Wyd. UW
dc.referencesRabska T. (1993), Samorząd terytorialny w strukturze aparatu państwa (perspektywy przebudowy administracji lokalnej), „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, z. 3.
dc.referencesRajca L. (2001), Gmina jako podmiot władzy publicznej i jako właściciel mienia, Warszawa: CSSTiRL, Wyd. UW
dc.referencesRegulski J. (1991), Samorząd terytorialny: skąd i dokąd, „Samorząd Terytorialny”, nr 1–2.
dc.referencesRegulski J. (red.), (2002), Samorząd i demokracja lokalna. Osiągnięcia, zagrożenia, dylematy, Warszawa: www.frdl.org.pl, 30.04.2008
dc.referencesSamorząd terytorialny (1999), teksty jednolite wraz z wprowadzeniem M. Kuleszy, Warszawa: C. H. Beck
dc.referencesSkarżyńska K. (2008), Po co nam władza Tuska ?, „Gazeta Wyborcza”, nr 84.
dc.referencesSkąpska G., Ziółkowski M. (1998), Instytucja społeczna, [w:] Kojder A. (red.), Encyklopedia socjologii, t. 1, Warszawa: Oficyna Naukowa
dc.referencesStahl M. (1994), Nowelizacja i postulaty zmian ustawodawstwa samorządowego, [w:] Stahl M., Olejniczak-Szałowska E., Samorząd terytorialny − podstawowe zagadnienia, Warszawa: FRDL.
dc.referencesStarosta P. (1995), Poza metropolią. Wiejskie i małomiasteczkowe zbiorowości lokalne a wzory porządku makrospołecznego, Łódź: Wyd. UŁ
dc.referencesStec M. (red.), (2005), Bariery prawne efektywnego i skutecznego funkcjonowania lokalnej i regionalnej administracji publicznej oraz propozycje ich likwidacji lub ograniczenia, „Samorząd Terytorialny”, nr 1–2.
dc.referencesStępień J. (2004), Kto czego powinien się uczyć, „Rzeczpospolita”, nr 129
dc.referencesSzewc A. (2000), O prawie samorządu terytorialnego (uwagi krytyczne), „Państwo i Prawo”, nr 8.
dc.referencesSzlachta J., Zaleski J. (red.), (2004), Diagnoza stanu terytorialnej administracji publicznej w Polsce, „Samorząd Terytorialny”, nr 1–2.
dc.referencesŚpiewak P. (2004), Obietnice demokracji, Warszawa: Prószyński i S-ka.
dc.referencesUstawa o samorządzie gminnym z dn. 8 marca 1990 r. (2008), [w:] Hauser R. (red.), Prawo administracyjne, t. 1, Warszawa: C. H. Beck.
dc.referencesWarowicki M. (1999), Partycypacja społeczna – test na samorządność, „Wspólnota”, nr 49
dc.referencesWinczorek P. (2000), Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Warszawa: Liber
dc.referencesWódz J. (1989), Poczucie przynależności lokalnej – niektóre czynniki konstytutywne, [w:] Jałowiecki B., Sowa K. Z., Dutkiewicz P. (red.), Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, Warszawa: Wyd. UW
dc.referencesWódz J. (2002), Zapomniani wyborcy, „Rzeczpospolita”, nr 139


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord